cracktor | vrijdag 25 maart 2011 @ 22:13 |
Halloo, ik heb ff een vraagje. was een schotel antenne aan het ophangen aan de buiten muur. Die muur bestaat uit een dikke stuc laag, 11 cm isolatie en dan steen. Dus daarom had ik draad eind gehaald en keil bouten en een lange boor. Maar helaas trek ik de draadeind er zo weer uit! Dus heb ergens iets fout gedaan, maar omdat je het gat waar de keilbout in moet helemaal niet kan zien weet ik niet wat er fout is. (Maar ik vermoed dat de gaten te ruim zijn geboord omdat ik zo'n lange boor moest gebruiken.) Kan ik dezelfde gaten gebruiken om er een chemisch anker in te zetten? en dan gewoon de draadeindes er zonder keilbout in (gat is dan wel veel grotere als draad eind, verschil van ~4mm) Andere tips, liefst zodat ik geen nieuwe gaten hoef te boren ![]() | |
densmee | vrijdag 25 maart 2011 @ 22:16 |
je moet een keilbout dan ook altijd direct aantrekken dus je zou eigenlijk moet een pijpsleutel hebben en een moer op je draadeind draaien | |
Snakey | vrijdag 25 maart 2011 @ 22:18 |
Helemaal doorboren, dan kan je je schotel van binnenuit afmonteren. ![]() Serieus. Ik denk dat chemische ankers wel zouden moeten werken. Als je ze zo diep krijgt that is. | |
unox_worst | vrijdag 25 maart 2011 @ 22:21 |
Dat spul waar je je chemische ankers mee vastzet (kan even niet op de naam komen) daar kun je ook wel gewoon je draadeinden mee vastzetten, wel even een dagje goed uit laten harden voordat je er iets aan ophangt. | |
Biogarde | vrijdag 25 maart 2011 @ 22:22 |
Chemische ankers. Kosten wel wat hoor. Capsule erin, draadeind erin rammen (moer erop draaien en op de kopkant van het draadeind houden. Zo sla je met je hamer het draadeind niet aan stront of krom). Even wachten, vast. | |
dandybleu | vrijdag 25 maart 2011 @ 22:22 |
costructie lijm gebruik ik altijd is een soort lijm die uitzet tijdens het drogen....... | |
Snakey | vrijdag 25 maart 2011 @ 22:25 |
Dat dus, maar heel misschien krijg je een probleem omdat je niet helemaal door de isolatie heen komt. Dan zit je anker ergens vast en moet je echt nieuwe gaten gaan boren. Of denk je dat je daar wel doorheen komt? | |
Fukushima | vrijdag 25 maart 2011 @ 22:25 |
ja een soort bruislijm, maar is dat niet alleen voor hout? | |
densmee | vrijdag 25 maart 2011 @ 22:26 |
ik neem aan dat pur of pir isolatie is. daar krijg je een capsule wel ingefrot | |
Snakey | vrijdag 25 maart 2011 @ 22:27 |
Ik zou het in ieder geval niet gebruiken om een schotel op te hangen. Een beetje wind en je hebt een vliegende schotel. ![]() | |
cracktor | vrijdag 25 maart 2011 @ 22:27 |
Kosten die chemische ankers 15 euro per stuk??? | |
error_404 | vrijdag 25 maart 2011 @ 22:29 |
Zoiets, maar zoals densmee ook al aangaf; heb je de keilbout wel goed aangedraaid met een pijpsleutel? | |
Fukushima | vrijdag 25 maart 2011 @ 22:31 |
dan zou je dus het buitenste gat (stuuclaag en isolatie) groter moeten maken dan de moer zodat de pijpsleutel erop past. ik kan niet echt teruglezen dat dat gebeurt is. | |
cracktor | vrijdag 25 maart 2011 @ 22:31 |
^^ ik bleef maar draaien bij die bout. Een andere ging wel goed vast, en dat ging veel sneller, dus denk dat ik het wel begrepen had.. | |
densmee | vrijdag 25 maart 2011 @ 22:31 |
nee maar wel de enige optie als je met een keilbout wilt werken | |
unox_worst | vrijdag 25 maart 2011 @ 22:32 |
dit erin spuiten dus en dan je draadeind erin drukken, kun je makkelijk een schotel aan hangen. | |
Biogarde | vrijdag 25 maart 2011 @ 22:32 |
Combi (twee componentenlijm) kan ook werken: http://www.bison.nl/upload/af993e0fc2c7dd2dc07c06.PDF Maar een schotel is wel wat zwaar. Dus ik zou het gewoon bij chemische ankers houden. Of nieuwe gaten boren. Of grotere keilbouten (dikker). En die er met weinig kracht inslaan. Steen is poreus en vochtig, dus dat geeft wel mee. | |
Biogarde | vrijdag 25 maart 2011 @ 22:33 |
Of spuitankers. Opties zat. Laat je voorlichten bij een goede ijzerhandel/Hubo. Die mannen weten wel what to do. | |
densmee | vrijdag 25 maart 2011 @ 22:33 |
met deze kun je ook gewoon de draadeindes erin draaien moet het gat wel al krap genoeg zijn | |
Biogarde | vrijdag 25 maart 2011 @ 22:33 |
Of ik kom met Snakey langs voor ¤200. | |
Snakey | vrijdag 25 maart 2011 @ 22:34 |
Per uur that is. | |
cracktor | vrijdag 25 maart 2011 @ 22:35 |
Ja heb het wel goed aangeraait denk ik.. En nee dat heb ik niet gedaan. Want die laag stuc is wel redelijk stevig. Dus het plan was om de metalen plaat waar de 'arm 'aan zit waar de schotel weer aan komt-om die op de stuclaag te monteren en daar de moeren tegen aan te draaien. Dus eerst de keilbout in de 'echte'muur, dan 11 cm isolatie, dan stuc, etc.. | |
densmee | vrijdag 25 maart 2011 @ 22:36 |
maar hoe kun je nu een keilbout opspannen zonder dat je er bij kunt | |
cracktor | vrijdag 25 maart 2011 @ 22:38 |
tegen die stuc laag aan! | |
unox_worst | vrijdag 25 maart 2011 @ 22:38 |
Je kunt een koppelstuk op de keilbout zetten, daar je draadeind op en dan aandraaien mbv 2 moeren tegen elkaar ingedraaid op je draadeind. | |
densmee | vrijdag 25 maart 2011 @ 22:39 |
maar dat gaat dus niet je moet de moer tegen de grijze ring aandraaien en daar mag geen los materiaal tussen zitten ![]() | |
bleiblei | vrijdag 25 maart 2011 @ 22:40 |
Ik neem aan dat je weet hoe een keilbout werkt? Want het draadeind goed aandraaien helpt niet nml. ![]() Je moet het draadeind + keilboutding in de muur vrotten, vervolgens ring op draadeind, moer erop en vervolgens moer goed aandraaien tot keilbout vast zit. Als dat niet helpt heb je een te groot gat geboord, of zit keilbout in zachtmateriaal of in de spouw. In het te grote gat geval moet je een grotere maat keilbout halen, al is het redelijk dom om een te groot gat te boren, in de laatste gevallen kan je proberen de keilbout niet helemaal naar achteren te duwen, maar ergens op de helft waar ie wel ter hoogte van de stenen muur zit aan te draaien. Helpt dat niet kom je bij chemische ankers uit. Maar ik vermoed dat je de werking van die keilbout niet begrijpt ![]() | |
Fukushima | vrijdag 25 maart 2011 @ 22:43 |
dan zou je die paar cm ruimte tussen achterkant beugel en begin keilbout wel moeten opvullen met een shitload aan ringetjes anders draai je zo die keilbout er weer uit | |
unox_worst | vrijdag 25 maart 2011 @ 22:45 |
Die keilbout zet zichzelf vast als je hem aandraait toch? | |
cracktor | vrijdag 25 maart 2011 @ 22:50 |
ik ga wel ff kijken of ik het goed heb gedaan idd. Maar er zit er wel al 1 muurvast dus volgens mij heb ik het wel begrepen en gaat er iets anders fout. Andere vraag: kan ik bij een chemisch anker een draadeind van 6 mm in een gat van 10mm plaatsen? | |
Fukushima | vrijdag 25 maart 2011 @ 22:57 |
je hebt gewoon geluk dat één keilbout zich wel gezet heeft, maar dat kan later best nog wel eens losschieten als er windkrachten op de schotel komen. je moet dus eigenlijk een dubbel setje moeren hebben om de keilbouten in dit geval vast te zetten. | |
bleiblei | vrijdag 25 maart 2011 @ 22:59 |
Met keilbout en al in het gat peuren. Heb ik hier ook gedaan voor een trapleuning omdat het gat flink uitgelubberd was in de muur en ik geen nieuw gat in de tegelmuur wilde boren ![]() Maar een M6 draadeind zou een keilbout moeten hebben met een buitenmaat van 12mm volgens mij. Weet je wel zeker dat je het goed aan het doen bent? Kan je morgen niet ff een foto maken van die ene die er al in zit en de ander die er half uitsteekt? Dat verheldert een hoop denk ik. | |
cracktor | vrijdag 25 maart 2011 @ 23:17 |
Owja zie net dat het M4 is met een boordiameter van 10 dus buitenmaat van de keilbout is ook 10 dan. Zal morgn idd ff een foto makn om eea te verduidelijken. Thx voor jullie reacties tot nu toe! | |
lipje | zaterdag 26 maart 2011 @ 15:15 |
dat zijn slagankers | |
exlurker | zaterdag 26 maart 2011 @ 16:08 |
Keilbouten M4 gebruiken voor een schotelantenne ? Je durft veel aan met zulke dunne draadeinden, ik zou er toch zeker minimaal M6 voor gebruiken | |
Beelzebufo | zaterdag 26 maart 2011 @ 20:19 |
O... kee... Ik denk dat je een onduidelijk beeld hebt van hoe een keilbout werkt. Je moet aan het draadeinde trekken om hem vast te krijgen. Dus: Draadeind er een stuk indraaien zodat het goed door de moer van de keilbout heenzit, dan ring aan de buitenzijde en daar weer moer op. Als je aan die moer draait dan trek je aan het draadeinde en vouwen de 'vleugels' van de keilbout uit. Op die manier krijg je hem vast. | |
unox_worst | zondag 27 maart 2011 @ 15:06 |
Volgens mij komen die vleugels toch echt naar buiten als je het stuk draadeind aandraait. Of ik gebruik natuurlijk al 3 jaar afwijkende keilbouten. | |
klipper | zondag 27 maart 2011 @ 15:22 |
En wat is er afwijkend in zijn antwoord? | |
bleiblei | zondag 27 maart 2011 @ 18:44 |
Je hebt 2 soorten keilbouten, 1tje waar onderaan het draadeind het blokje dat het ijzeren omhulsen uit elkaar duwt aan vast is gegoten, als je dan het draadeind vast pakt en gaat draaien, draai de gehele keilbout rond in de muur. De andere is het blokje los van het draadeind en zit er schroefdraad in getapt, dan kan je in theorie inderdaad het draadeind vast pakken en ronddraaien, maar goed vast komt ie nooit te zitten. Kortom, enige fatsoenlijke manier om een keilbout goed vast te krijgen is moer op draadeind draaien en het draadeind naar buiten "trekken" door de moer aan te draaien met een sleutel, bahco, tang, whatever. | |
Oceanblue | zondag 27 maart 2011 @ 21:32 |
Vervangen door een houtfret met plug , mijn zonnescherm hangt er ook aan![]() | |
cracktor | woensdag 30 maart 2011 @ 12:28 |
nou het hangt hoor. het lastige was dat je niet goed kon zien wat je deed, zodat ze later tog weer los bleken te zitten. Paar keer overnieuw gedaan en nu zitten er 3 vd 4 goed vast dus dat moet wel goed komen..![]() Als ie met een beetje rukwind naar beneden komt zal ik jullie de foto's zeker niet onthouden alvorens om nieuwe tips te komen vragen. Thx voor jullie bijdragen tot nu toe! -edit ik heb trouwens ook M6 gebruikt | |
r3gi3boy | woensdag 30 maart 2011 @ 12:31 |
Dat ding komt eerder los van de muur door die roest dan door een windvlaag ben ik bang...Allejesus waarom heb je zoveel moeite gedaan voor zo'n vies, oud, doorgeroest stuk metaal? | |
cracktor | woensdag 30 maart 2011 @ 12:45 |
dat vieze stuk metaal heb ik bij men vorige huis van het dak geschroevt. Zat er al 20 jaar vast. Gaat nog wel een tijdje mee. Spoorrails zijn ook die kleur en die waaien ook niet weg | |
densmee | woensdag 30 maart 2011 @ 13:10 |
spoorrails = cortenstaal oid en 10cm dik schotelhouder = pisbakkenstaal en 3mm dik | |
Surveillance-Fiets | woensdag 30 maart 2011 @ 14:56 |
Een klus voor buurman en buurman dit. ![]() Had je nog beter de stuclaag en de isolatie ff weg kunnen halen en dan fatsoenlijk materiaal kunnen gebruiken. Mooi stukje staal, isolatie d'r over en daar je aftandse schotel weer aan vast. Ik gok zo dat er achter die bout op elk draadeind nog een bout zit? Afwachten tot de eerste storm! ![]() ![]() | |
ThatsMeThatsRight | woensdag 30 maart 2011 @ 16:21 |
Je had ook beter een paar flinke sluitringen of carrosserieringen achter je bout kunnen doen. Als dat nog en jaartje verder roest heb je met de eerste windhoos vier mooie draadeinden uit je muur staan zonder schotel. | |
cracktor | woensdag 30 maart 2011 @ 19:26 |
Dat plaatje roest er al 20 jaar lekker op los en echt niet dat dat opeens problemen gaat geven. | |
Plankje55 | woensdag 30 maart 2011 @ 20:01 |
Dat worden mooie roestsporen op de gevel. En een ringetje onder de moer was ook teveel geld? In de eerste post heb je het over 11 cm isolatie. Dat zit natuurlijk ook om de hoek! Hangt de schotel dan niet een beetje ver naar de hoek? Ik kan me niet voorstellen dat de keilbout rechtsonder goed pakt. Maar goed, jouw schotel, jouw huis (hoop ik voor je), anders kon het wel eens een dure grap worden. |