FOK!forum / Klussen, Wonen en Huishouden / Boren in plafond
Phalanx747woensdag 23 maart 2011 @ 12:19
Omdat ik een lamp wil ophangen in mijn woonkamer probeer ik een gat te boren in mijn plafond. Ik heb met zo´n detector (Bosch Zoom) gekeken of er leidingen lagen oid, maar schijnbaar zit er overal in mijn plafond iets metaals. Ik heb de plek gezocht waar de detector het minst uitsloeg en ben daar gaan boren.

Nu kom ik na 2 cm geboord te hebben toch ergens tegenaan. Ik weet niet wat het is en of ik er doorheen mag boren. Met een betonboortje met de hamerfunctie kwam ik er echter niet doorheen. Ik vermoed dat het iets metaals is, al weet ik dat niet zeker.

Ik heb een paar cm verderop ook geboord, maar ik kreeg daar precies hetzelfde. Voordat ik nu tientallen gaten ga boren, heb ik een aantal vragen:

- Hoe kom ik erachter wat het is?
- Zou het een leiding kunnen zijn van de badkamer erboven?
- Als het metaal is, kan ik er dan gewoon doorheen boren? Hoe doe ik dit?

Alvast bedankt voor het meedenken! :)
HaerdenCwoensdag 23 maart 2011 @ 12:25
in de beton dallen zit er ook ijzer he :) mogelijk zit je daar ergens op ...

wat ik zou doen ... een metalen voorwerp nemen bv schroevendraaier of zo en eens op tikken ... als het hol klinkt boor je er beter niet door ...

als je er door wil boren -> metaalboortje ;) metaalboren snijden... steenboren schrapen ... vandaar
Fes1-2woensdag 23 maart 2011 @ 12:26
Die bosch Zoom heb ik ook. als je die zoomknop ingedrukt houdt weet je precies waar de leiding zit in plaats van alleen dat ding op de onnauwkeurige meetmanier te laten staan.
Daarnaast geeft die bosch zoom ook aan of iets magnetisch is of niet, en of ergens spanning op staat. Denk even logisch na ;)

en 2cm tot je waterleiding.. lijkt me neit zo logisch maar misschien dat iemand anders daar een beter antwoord op heeft. Het zal wel de bewapening van het beton zijn.

Verder heb je gewoon een krachtigere machine (klopboormachine) nodig of meer spierballen
Osiris024woensdag 23 maart 2011 @ 12:26
Je zit op de wapening.

1 cm naar links en 1 cm naar boven dan zit je binnen het raster :)
Fredwoensdag 23 maart 2011 @ 12:36
Wat voor boormachine heb je ts?
Kan ook zijn dat je net tegen een een kiezel aan zit en dat je boor niet sterk genoeg is om daar doorheen te hameren.

Is het boortje trouwens nog wel scherp? Met een bot boortje kom je ook niet ver.
Phalanx747woensdag 23 maart 2011 @ 12:37
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 12:26 schreef Osiris024 het volgende:
Je zit op de wapening.

1 cm naar links en 1 cm naar boven dan zit je binnen het raster :)
Dat dacht ik dus ook. Daarom heb ik er dus 3 cm ernaast geboord en toen ik kreeg weer hetzelfde. En volgens de Zoom was dat de plek waar het minste metaal zat...

Misschien moet ik ergens anders gewoon nog een gat boren :P
Phalanx747woensdag 23 maart 2011 @ 12:38
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 12:36 schreef FredvZ het volgende:
Wat voor boormachine heb je ts?
Kan ook zijn dat je net tegen een een kiezel aan zit en dat je boor niet sterk genoeg is om daar doorheen te hameren.

Is het boortje trouwens nog wel scherp? Met een bot boortje kom je ook niet ver.
Hmm, dat kan misschien wel. Ik heb natuurlijk wel een tijdje met mijn betonboor op een stuk metaal zitten boren :P Ik probeer eens een nieuw boortje...
Phalanx747woensdag 23 maart 2011 @ 12:39
Kan iemand aangeven hoe groot de kans is dat dit een waterleiding is? Hier ben ik een beetje bang voor namelijk.
_VoiD_woensdag 23 maart 2011 @ 12:44
die kans is 0,0. Waterleidingen worden nooit onder de wapening gelegd, en al helemaal niet onder de 2cm. Je dekking van je beton tot je wapening moet al 20mm zijn.

En met een beetje steenboor beuk je ook zo door een waterleiding heen hoor. Dat koper is flinterdun.
Phalanx747woensdag 23 maart 2011 @ 12:50
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 12:44 schreef _VoiD_ het volgende:
die kans is 0,0. Waterleidingen worden nooit onder de wapening gelegd, en al helemaal niet onder de 2cm. Je dekking van je beton tot je wapening moet al 20mm zijn.
Dank :)
Phalanx747woensdag 23 maart 2011 @ 17:46
Oke, ik heb nu een andere boormachine geleend van iemand. Het is een monster van een ding, en het ging zo door de blokkade heen (wat deze blokkade dan ook moge wezen). Echter, daarna schoot de boor gewoon door! Ik schrok me echt rot, want ik wilde een gat van 4 cm diep, en ik heb nu een gat van 9 cm (!) diep. Ik heb nog gekeken op de verdieping erboven, maar er zat (gelukkig) niet ineens een gat in de vloer.

Punt is, er was geheel geen weerstand. Er kwam geen beton/cement uit, en voor mijn gevoel was alles boven het punt waar ik dus voorheen geblokkeerd was gewoon leeg. Hoe kan dit? Van 1 t/m 4 cm was er gewoon beton en van 5 t/m 9 cm was er gewoon niets! Het was gewoon hol.

Heeft iemand enig idee hoe dit kan? Waarom zou er een holle ruimte in het plafond zijn?
Vonkenboerwoensdag 23 maart 2011 @ 18:16
Je hebt eigenlijk twee soorten verdiepingsvloeren, namelijk kanaalplaatvloeren en breedplaatvloeren.

geisoleerde-kanaalplaatvloer.jpg
Dit is een kanaalplaatvloer

C_05f6f946b4.jpg
Dit is een breedplaatvloer

Met een kanaaplaatvloer kun je vaker grotere overspanningen creëren dan met een breedplaatvloer.
Het grote verschil zit hem in de dikte van de vloer, op een kanaalplaatvloer wordt alleen nog maar een cement dekvloer van 5 cm aangebracht en op een breedplaatvloer moet je eerst beton storten tot boven de betonijzers (een cm of 20) en dan pas nog de cementdekvloer van een cm of 3 á 5.

Je bent waarschijnlijk in zo'n holle ruimte terechtgekomen van je kanaalplaatvloer, waardoor je in het "niets" boort en je het idee hebt dat je gat wel heel erg diep geworden is.

Je hoeft niet angstig te zijn dat je iets geraakt hebt hoor ! Je kunt in bijna (tenzij je bijvoorbeeld vloerverwarming o.i.d. in de vloer hebt liggen) iedere vloer wel een gat boren van een cm of 4 á 5 voordat je überhaupt kans hebt dat je iets raakt :s)

En om dan toch even de nodige bouwkundige zaken te posten.

quote:
Kanaalplaatvloer

De kanaalplaatvloer wordt, behoudens de eventuele constructieve druklaag en de cementdekvloer, volledig prefab aangeleverd en vormt dus een zogenaamde droge vloer.

Er kunnen, afhankelijk van het type en fabrikaat, overspanningen worden gehaald tot 12 meter, bij een breedte van 1,2 meter.

Kenmerkend zijn de volgende punten:

· Vloeren zijn na montage direct belastbaar.
· Boven sparingen in de dragende wanden, dienen stalen- of betonnen liggers opgenomen te worden.
· In combinatie met een constructieve druklaag en koppelingswapening, kan het ontstane vloerveld als constructieve schijf dienen.
· In de vloeren kunnen stalen liggers worden geïntegreerd (b.v. hoedliggers).
· Door ter plaatse van de opleggingen bovenwapening te leggen (in de lijn van de kelknaden of in verjongde stroken) kan de vloer eventuele inklemmingsmomenten opnemen en mag de volledige wanddikte constructief worden meegenomen.
· Met de introductie van de leidingvloeren, is er een redelijke mate van vrijheid in leidingverloop.

Breedplaatvloer

Dit type vloer kan worden gekozen tot overspanningen van circa 12 meter en zijn meestal 3 meter breed.

Met betrekking tot de constructieve opzet van het casco, is er met deze vloer meer ontwerpvrijheid.

·Is geschikt om in combinatie met de onderliggende wanden als knoop te functioneren.
·Fungeert als doorgaande constructieve schijf.
· Er bestaat, vanwege de mogelijkheid extra wapening bij te leggen, een grote vrijheid met betrekking tot de keuze van onderliggende kozijnsparingen.
· Voordat de constructieve druklaag wordt gestort, kan op uitgebreide schaal leidingwerk in de vloer worden opgenomen, met een grote mate van vrijheid.
· In gevallen waarbij extra zware geluidseisen worden gesteld, heeft men meer mogelijkheden met betrekking tot de vloergewichten.
· Om op constructiehoogtes te besparen, is er een goede combinatiemogelijkheid met geïntegreerde balkbekistingen of gedeeltelijk prefab balkconstructies.
· Prefab balkons en galerijplaten zijn eenvoudig met bijvoorbeeld iso-korven mee te nemen tijdens de bouw.
· Bij woningscheidende vloeren kan de vloer slanker gehouden worden dan bij kanaalplaatvloeren.

Om tijdens de uitvoeringsfase te besparen op het aantal rijen stempels en onderslagen, is het aan te bevelen de schilvloer minimaal 50mm op te leggen. Er kan dan vanaf de wand met de maximale stempelafstand worden gewerkt.

In de planning van een werk heeft deze vloer als nadeel dat na het leggen niet direct verder kan worden gegaan met de opbouw van de bovenliggende wanden. De onderstempeling dient een bepaalde tijd te blijven staan waardoor afbouwwerkzaamheden soms iets later moeten worden ingepland.
Ordos20woensdag 23 maart 2011 @ 18:25
Als aanvulling op vonkenboer:

Ik werk zelf bij een breedplaat leverancier: als je een kanaalplaat tegenkomt liggen de leidingen meestal langs je muur. Bij een breedplaat (en hier wordt ik altijd zo pissig op die klere installateurs) liggen ze kriskras door de vloer. Echter de minimum schildikte van een breedplaat is 50 mm, dus een gat van 5 cm is 0,0 probleem.

P.S.
Nou is het ook duidelijk waarom je zoveel moeite had met door het betonstaal te komen: een kanaalplaat is een voorgespannen vloer. Hier wordt een "harder" soort staal voor gebruikt wat op spanning wordt gebracht, dan regulier betonstaal. En daar wil je wel eens wat moeilijker doorheen komen.

[ Bericht 30% gewijzigd door Ordos20 op 23-03-2011 18:31:20 ]
RanTheManwoensdag 23 maart 2011 @ 18:31
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 18:25 schreef Ordos20 het volgende:
Als aanvulling op vonkenboer:

Ik werk zelf bij een breedplaat leverancier: als je een kanaalplaat tegenkomt liggen de leidingen meestal langs je muur. Bij een breedplaat (en hier wordt ik altijd zo pissig op die klere installateurs) liggen ze kriskras door de vloer. Echter de minimum schildikte van een breedplaat is 50 mm, dus een gat van 5 cm is 0,0 probleem.
kijk daar heb je wat aan, vraag, hoe dik is de gemiddelde dekvloer dan? Of wat ik eigenlijk wil weten, hoeveel cm kan ik veilig in mn voer boren.

vervolgvraag, hoe weet je zonder te boren wat voor plaatvoer in je huis is gebruikt?
Ordos20woensdag 23 maart 2011 @ 18:36
Je dekvloer komt bovenop je betonvloer.

Regulier is het 5 cm, echter bij vloerverwarming kan het oplopen tot 90 mm

Tsja en hoe je het herkend..... dat is meestal lastig en hangt van heel veel factoren af. Seriematige bouw zie je meestal kanaalplaat, want dat werkt lekker snel, maar een gouden regel is er niet. Ieder fabrikant heeft zijn standaard breedten en voegen.

Echter bij een voegafstand in je plafond van ca 1,2 meter zou ik al snel aan een kanaalplaat denken. Bij jaren 70 bouw aan breedplaat.
Vonkenboerwoensdag 23 maart 2011 @ 18:36
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 18:31 schreef RanTheMan het volgende:

[..]

kijk daar heb je wat aan, vraag, hoe dik is de gemiddelde dekvloer dan? Of wat ik eigenlijk wil weten, hoeveel cm kan ik veilig in mn voer boren.

vervolgvraag, hoe weet je zonder te boren wat voor plaatvoer in je huis is gebruikt?
Het soort vloer kun je niet, eenvoudig achterhalen. Tijdens de bouw kun je het gewoon zien :)
Phalanx747woensdag 23 maart 2011 @ 19:28
Echt, jullie zijn geweldig! :)
Bedankt voor alle info! Ik ben weer helemaal gerustgesteld.
RanTheManwoensdag 23 maart 2011 @ 20:35
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 18:36 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Het soort vloer kun je niet, eenvoudig achterhalen. Tijdens de bouw kun je het gewoon zien :)
jammer want het zou wel helpen met bijv de leidingen zoals hierboven al een keer genoemd is.