Dan Windmolentje van zoontje verbeterd. Zoals je eerder kon zien in dit topic heb ik op het speelhuisje van mijn zoontje een windmolentje gemaakt. Very low budget, met pvc afvoerbuis en wat kleinijzer. Nu het gebruik van een messing buisje als as was niet zo een goed idee

de as was na 6 maanden daadwerkelijk 2 cm korter !!! gewoon afgesleten

ook in het aluminium was er een diep gaatje gekomen. Dat geeft wel een idee van energie opwekking natuurlijk. Tevens hoorde je regelmatig piepend geluid. Dus ... er moesten kogellagertjes komen

2 kogellagertjes diameter 2.5 cm gesloten behuizing van de lokale legerstock (ik weet niet hoe dat in Nederland genoemd wordt ... legerstock is zo een beetje combinatie van doe-het-zelf, kleding, gereedschap, rommel, etc ... en veelal open op zondag.) per lagertje betaalde ik 2.5 euro ... dat viel me best mee. Dan eens gaan kijken bij de messing verwarmingsstukjes. Je weet wel van die schroef hoek buis dop dingetjes. En ... wonder bij wonder perfecte stukjes gevonden waar de lager in paste! Voor en 15 euro had ik perfecte lagerhuisjes die tevens roestvrij waren en geen verdere aanpassing nodig hadden op het maken van 2 gaatjes na! Voor dat geld kan je niet zelf gaan sleutelen.
hopla op naar de foto's !!!
![01.jpg]()
door de 2 afdek dopjes met de kolom boormachine een klein gaatje geboord, daardoor een klein schroefje met een moertje om het op de houder te installeren. Dit ging alvast super vlot...
![02.jpg]()
hier zie je een detailbeeld van afdekdopje samen met rechts dan de lager mooi laten vallen in het schroefsysteem. Zo kan je de lager dus perfect vast spannen met gelijke kracht rondomrond.
![03.jpg]()
De messing as vervangen door een op maat gezaagd draadstangetje (kost zeer weinig ik had ze nog liggen dus kan niet juist zeggen hoeveel het kost)
![04.jpg]()
Zo wordt het dus in mekaar gezet ... is er naderhand een lagertje stuk kan je het dus vervangen op zeer korte tijd
![05.jpg]()
Vastgeschroefd ... ik voel het al komen ... waarom die vleugelmoer? wel ... die spant de lager op en toekomst gericht wil ik een makkelijke manier om de lager los te krijgen ... als ik 2 gewone moertjes gebruikt had moest ik mogelijk beginnen rommelen met wd40 naderhand en ik ken mezelf. Dat is altijd een gegodver

dus liever onderhoudsvriendelijk maken.
![06.jpg]()
En daar staat hij dan ... de vernieuwde molen

![07.jpg]()
Tevens van bij Ikea nog even een vliegtuig windmolentje gescoord voor een paar euro ... aangekocht met kerstmis maar nu toch maar eens opgehangen

Wat zijn de eerste bevindingen ... wel de vertikaal molen draait nu echt wel stukken beter. Er is een beetje wind nodig om hem te laten starten maar eens hij draait draait hij vlot soepel en blijft hij ook mooi draaien met relatief weinig wind! mocht ik hier magneetjes op plakken en dan spoelen plaat onder zetten zou je daadwerkelijk stroom kunnen maken ... hoeveel ... geen idee

als ik nog eens veeeeeeel zin heb kan het zijn dat ik ook het electrisch gedeelte wel voorzien maar nu is het gewoon een projectje voor het huisje en voor de fun dus. Ik ben wel eens benieuwd naar de draaisnelheid bij stevige wind. Naar wat ik gezien heb gaat dat wel aardig vlot draaien

de snelheid bij gewone briesje was even snel als voorheen bij stevige wind!
Het vliegtuigje is een goede referentie als horizontaal molen. Het is super simpel uitgevoerd, geen lagertjes geen gekke dingen gewoon molentje op asje en richting regeling door vliegtuigvorm. Ook hier heb ik wat ideetjes van opgedaan

meer volgt zeker ... als ik ook hier weer eens VEEEEL tijd over heb

Naar aanleiding van dit topic ... toch alweer kriebels gekregen en aan het electrische gedeelte begonnen ... ik had vanalles en nog wat liggen rijp voor de sloop waaronder
- haardroger
- mini boormachiene
- mini kruimeldief voor op de cigaren plug van je wagen
alles mooi los gedaan. De electro motor van de haardroger was echt geintegreerd systeem in de haardroger en niet te recupereren tevens ook echt volledig versleten. op naar de andere 2
Die van het boormachientje is een 2.4 volt DC motor ... een kern vanbinnen met de spoelen en aan de buitenkant 2 magneten. Motor type RS380s-5116. Zou een microbrush motor zijn ... ik vind wel andere types RS380S maar altijd met een hogere spanning bij verschillende producenten van onderandere afstandsbediende autootjes. meest dichte model heeft 4 - 6 volt max 10.000 rpm en een vermogen van tussen de 18 en 40 watt
Dan model 2 uit de mini stofzuiger is een 12 volt type ook dc heeft verder weinig uitleg. heel klein achteraan staart er P.R.O. op het kunstof en aan de zijkant staat een nummer gedrukt nl 27695263 of 27698263
![motor.jpg]()
beide zijn dus DC motoren zoals hier voorgesteld zij het klein maar mijn molentje is ook relatief klein ... dus ik dacht even testen met boormachiene op motortje ... en dan meten of er output is. Flink op toeren gebracht maar ... praktisch geen spanning ... lampje van 12 volt er aan -> niks, lampje van 6 volt -> niks ledje van 1.5 volt -> niks ??? deze motoren zijn dus blijkbaar niet bruikbaar als generator ... heeft iemand daar een uitleg voor?
ik ga nu denk ik kijken voor een fietsdynamo voor het schaal model maar voor de grote molen moet is dus echt op zoek!