kutkabouter | zondag 20 maart 2011 @ 16:54 |
Ik weet niet of dit hier hoort, of in DIG, maar ik denk dat ik het het beste hier kan vragen. Voor ons project moeten wij een robotkelner ontwerpen en bouwen, en ik ben nu met de ophanging voor de rupsbanden bezig. Ik ben ze op het moment in solidworks aan het ontwerpen. Voor de geïnteresseerden: ![]() Het betreft hier een primitieve vorm van de christie suspension, die veelvuldig in tanks is gebruikt. Aan het onderste gat komt het wiel. Nu is mijn vraag: Hoe kan ik de veer "flexibel" maken, zodat hij meebeweegt als ik de arm op en neer beweeg? Hij hoeft niet realistisch uit te rekken, als hij maar uitrekt. Bij voorbaat dank. | |
boem-dikkie | zondag 20 maart 2011 @ 16:56 |
Ik heb geen kennis met betrekking tot je vraag maar zou je het leuk vinden om misschien jullie voortgang en dergelijke hier te posten? Als ik bovenstaande plaatje zie ben ik érg benieuwd naar de rest!! | |
kutkabouter | zondag 20 maart 2011 @ 17:32 |
Haha, ik zal het morgen aan m'n projectgenoten vragen. ![]() ![]() | |
kutkabouter | zondag 20 maart 2011 @ 19:40 |
Voor de liefhebbers dan maar:![]() ![]() Tussen het fokken door nog een wiel geklust en de arm iets aangepast zodat het wiel de veer niet raakt. Je moet niet vergeten dat ik het nu alleen nog maar gemaakt heb en dat de maten die we gaan gebruiken nog niet helemaal vastliggen totdat we alle berekeningen mbt de rupsband en de overbrenging gedaan hebben. Bovendien is het wiel nu helemaal van rubber, daarom is hij zwart. ![]() Weet iemand trouwens misschien antwoord op mijn vraag? | |
KoningStoma | zondag 20 maart 2011 @ 19:56 |
Ik weet niets van solidworks, maar helpt dit? Anders moet je maar even rondzoeken op solidworks dynamic springs. Op google stond er genoeg over. | |
kutkabouter | zondag 20 maart 2011 @ 23:13 |
Dat heb ik al geprobeerd. Het probleem daarvan is dat dat een drukveer is, en ik heb trekveren gemaakt. De uiteindes van mijn veer behoren niet tot dezelfde swept boss als de veer, en daardoor wordt het meteen een stuk moeilijker om het zo te doen. | |
Cocktailprikker | donderdag 24 maart 2011 @ 21:09 |
Kan je niet een beetje vals spelen dan, door de trekveer als een subassy op te bouwen waarvan de 2 ogen eigenlijk losse parts zijn ? Ik weet niet hoe je dit anders zou moeten realiseren. Is er trouwens al een SW topic @ fok? ![]() ![]() - edit je zegt dat je een 2voudige swept boss hebt gemaakt? Waarom niet 1 met een 3d sketch? | |
kutkabouter | donderdag 24 maart 2011 @ 22:21 |
De veer is een swept boss, en de 2 uiteindes zijn beiden een 3d sketch. Dat had ik ook als 1 sketch kunnen maken, maar dat had verder geen tijd gescheeld. | |
kutkabouter | donderdag 24 maart 2011 @ 22:23 |
We zijn nu trouwens al een stuk verder. Hier kun je goed zien hoe het apparaat ongeveer gaat worden:![]() Dit wordt 'm ongeveer. Er komt nog een rupsband rond die wielen te liggen, en dat blauwe geval is de motor, die moet er nog, samen met de overbrenging, in geïntegreerd worden. In die bak komt een groot gewicht te liggen en daardoor blijft het dienblad rechtop staan, ook als er een maximale hoeveelheid biertjes aan een kant wordt gezet en aan de andere kant niks. En dit is waar ik dus vooral mee bezig ben geweest. De ophanging + wielen: ![]() De wielen worden in principe gewoon gedraaide blokken aluminium. Dat is de goedkoopste en simpelste oplossing, en werkt het beste icm. een rupsband. | |
Habork | vrijdag 25 maart 2011 @ 10:01 |
Waarom gebruik je een enkele gekromde buis om het dienblad vast te houden? Mij lijkt dat dit op een slimmere manier minder zwaar uitgevoerd kan worden. | |
kutkabouter | vrijdag 25 maart 2011 @ 12:27 |
Dat is niet nodig. Gewicht is geen issue. We hebben berekend dat de boor (de motor is een accuboormachine) met een goede overbrengingsverhouding genoeg koppel kan leveren om 40 kilo vooruit te trekken. Ons karretje weegt nu ongeveer 20 kilo. | |
Habork | vrijdag 25 maart 2011 @ 14:19 |
Blijft het nog een mooi verbeterpunt naar mijn mening. De constructie van het onderstel ziet er netjes en doordacht uit. Alleen hetgeen wat erop staat lijkt niet doordacht, waar haalt het bijvoorbeeld zijn stijfheid in z-richting vandaan? In welk leerjaar zit je trouwens? (Puur interesse). | |
Unsub | vrijdag 25 maart 2011 @ 16:28 |
Dat vraag ik me ook af ![]() Kun je niet beter 2 gekromde buizen gebruiken, vanaf de buitenkant van het onderstel naar het midden toe? (als gewicht toch geen issue is..) verder ziet er er erg leuk uit ![]() | |
Habork | vrijdag 25 maart 2011 @ 16:35 |
Precies, gekromde buizen zien er wel mooi uit. Daarnaast zou ik nog de staaf waaraan het gewicht hangt verkorten en in plaats daarvan meer gewicht erin als het nodig zou zijn. Zo zwaar zullen een paar biertjes ook niet zijn. | |
kutkabouter | vrijdag 25 maart 2011 @ 17:21 |
Het hele principe van die lange arm is dat de hoek van het dienblad kleiner blijft, terwijl het gewicht verder uitwijkt. Je wil dat dienblad namelijk ter allen tijde zo recht mogelijk houden. Kan. ![]() ![]() Ik ben eerstejaars trouwens. | |
Habork | vrijdag 25 maart 2011 @ 17:25 |
Waar halen jullie nu de stijfheid vandaan? Door onnodig veel vlees te gebruiken? | |
kutkabouter | vrijdag 25 maart 2011 @ 17:43 |
Jup. | |
Unsub | vrijdag 25 maart 2011 @ 19:06 |
hahaha ![]() maar post nog even een irl pic a.u.b. ![]() (hij/ze/het wordt toch ook echt gebouwd?) | |
Frenkyboy | vrijdag 1 april 2011 @ 13:09 |
Waarom rupsbanden in godsnaam. Of moet ie kunnen serveren in outdoor omgevingen.... | |
kutkabouter | vrijdag 1 april 2011 @ 13:53 |
Hij moet kunnen serveren in ruimtes waar een feestje gebouwd wordt. Je weet zelf ook wel wat voor een tyfusbende het wordt op zo'n vloer. | |
Basp1 | zaterdag 2 april 2011 @ 10:03 |
Hoe kun je gedraaide wielen maken met spaken erin? Verder vraag ik me af wat er gebeurd als jullie robot iets bergop of af moet rijden ik ben bang dat dan alles van de dienblad zal schuiven. Verder wel een grappig project. Hoe willen jullie de robot laten sturen met maar 1 motor zoals ik het nu zie? | |
Cocktailprikker | zaterdag 2 april 2011 @ 11:05 |
Extrusieprofiel maken en dan die klossen afdraaien ![]() Maar TS zal wel bedoelen draaien en dan uitfrezen ![]() oja, @ TS, een rupsband kan je denk ik wel maken met de belt/chain functie ![]() | |
kutkabouter | zaterdag 2 april 2011 @ 12:25 |
Klopt. En hoe werkt die functie? Nooit van gehoord. Waarschijnlijk gaan we die spaken niet eens uitfrezen. Het scheelt maar rond de 400 gram als we dat doen op het totale karretje, en het kost zeeën van tijd. | |
kutkabouter | zaterdag 2 april 2011 @ 12:27 |
Het is een 1ejaars project. Hij hoeft niet te kunnen sturen. ![]() ![]() | |
Cocktailprikker | zaterdag 2 april 2011 @ 12:28 |
Ik zou de binnenkant wel wat uitdraaien dan, anders oogt het zo massief. De belt functie wordt hierin makkelijk uitgelegd: | |
kutkabouter | zaterdag 2 april 2011 @ 12:36 |
Och, dat massieve maakt niet veel uit, we zijn geen IO studenten he. ![]() | |
Cocktailprikker | zaterdag 2 april 2011 @ 12:43 |
Het oog mag toch ook wat? ![]() | |
kutkabouter | zaterdag 2 april 2011 @ 12:52 |
Niet als het ons te veel tijd kost. ![]() | |
Rucky | zaterdag 2 april 2011 @ 16:51 |
Ik weet alleen hoe het in Inventor zou moeten. Misschien heb je er wat aan. (alle 3d programma's lijken op elkaar.) Je maakt de veerlengte dynamisch. Je plaatst een plane aan de uiteinde van de veer Je koppelt de lengte van die veer aan de planes Je koppelt de planes aan de bevestigingspunten Zo zou het ongeveer moeten. | |
BabyBorn | zondag 3 april 2011 @ 19:07 |
Deze functies zitten ook in Solidworks, dus in principe moet het op deze manier werken ! |