FOK!forum / Oorlog en Defensie / Hoe moeilijk is het om een tank te besturen?
MinderMutsigzaterdag 19 maart 2011 @ 15:26
N.a.v. beelden uit Libië waarin opstandelingen met een van het leger in beslag genomen tank door de straten reden vraag ik me af: hoe moeilijk of makkelijk is het eigenlijk om een tank te besturen?

En dan bedoel ik niet het richten van de loop en andere tactische handelingen met het ding uitvoeren maar gewoon een parcours door een willekeurige binnenstad. Kan iemand met een beetje technisch inzicht in een tank stappen en naar zijn werk rijden? (platgereden auto's en lantaarnpalen even buiten beschouwing gelaten :P )

Is het vergelijkbaar met autorijden?
Is het vergelijkbaar met de moeilijkheidsgraad van het besturen van een klein vliegtuigje?
Meer vergelijkbaar met het besturen van een F-16 of een helikopter?

Heeft zo'n ding eigenlijk ook een sleutel en startslot of is het instappen en wegwezen?

Ik snap ook wel dat er onder de opstandelingen de nodige ex-militairen zitten maar die beelden maakten me nieuwsgierig. :)
LXIVzaterdag 19 maart 2011 @ 15:37
Het besturen van een tank is gemakkelijk. Gemakkelijker dan een auto.

Het effectief inzetten van een tank is een ander verhaal.
hoogvliegerzaterdag 19 maart 2011 @ 15:48
de tanks en jagers die door de opstandelingen gebruikt worden zullen idd hoofdzakelijk bestuurd worden door gedeserteerde militairen.
MinderMutsigzaterdag 19 maart 2011 @ 15:58
Makkelijker dan een auto? :o

OK, de domme vragen blijven komen maar eh... ik neem aan dat een tank een automatische transmissie heeft?
Hoeveel mensen passen er eigenlijk in een tank en hoeveel heb je er nodig om hem operationeel te laten zijn?
En wat verbruikt een tank eigenlijk en hoe groot is de brandstoftank?

:@
MinderMutsigzaterdag 19 maart 2011 @ 16:02
Tank-binnenzijde-best-1.jpg

http://www.43tankbataljon(...)ank-binnenzijde.html

Dat ziet er qua besturing inderdaad wel vrij basic uit. Wel krap trouwens! Zit je niet bijna bij elkaar op schoot?
hoogvliegerzaterdag 19 maart 2011 @ 17:19
denk date ene heer Pumatje je daar heel goed antwoord op kan geven.
Leopaardzaterdag 19 maart 2011 @ 17:48
wat je nu ziet is de plaats van de bestuurder. Die zit in het onderstel, eigenlijk in zijn eentje. Links op het controlepaneel zit een sleutel die je om dient te draaien. De tank start je daarna met een startknop. Die grote hendel rechts is volgens mij de handrem. Verder schijnt het 'ongeveer' te rijden als een auto. Maar daar zal Pumatje idd meer vanaf weten. Kwa plaats in een tank valt het reuze mee, vergeleken met een russische tank uit die tijd. De commandant en schutter zitten voor en achter elkaar op een stoel in de toren. De lader staat links in de toren en heeft relatief de meeste beweegruimte
cressisubzaterdag 19 maart 2011 @ 18:24
Het rijden met in dit geval een LeoII GVT is vrij simpel, je plaats vinden op de weg vergt wat ervaring (bestuurder zit globaal rechts in het onderstel)
Inderdaad links het dashboard, hooftschakelaar in stand 2 , voorgloeien en motor start.

Het bestuurders luik staat open en het stuur staat al in de juiste positie. Nu de bestuurders stoel omhoog trekken om boven luiks te rijden .

Poot op de rem (middelste pedaal met gaatjes) en tank in voorwaarts zetten ( links onderin BU15 , ) en versnelling A selecteren.
Rem los , gas pedaal onderin en in 3 stappen gum je naar 80 km/u

Met volle tank peut (1100 liter) kun je zo'n 350 km over de weg verplaatsen
cressisubzaterdag 19 maart 2011 @ 18:26
Foto is trouwens van een Leo II A4
Pumatjezaterdag 19 maart 2011 @ 18:31
Nou..

De tanks die we gebruiken in het Nederlandse leger zijn van het type Leopard1 en de Leopard2. Deze zijn opzich als je van A naar B wilt redelijk makkelijk te besturen. Wil je er truukjes mee uitvoeren valt dit vies tegen,omdat je risico loopt de track eraf te rijden... Dit gebeurd vooral in mul zand waar je op hogere snelheid door heen zult moeten omdat anders het zand wat de track met zich meeschept de geleiders over de tandenkrans tilt. ( tandenkrans is dat "tandwiel" dat aan de achterkant van de track zien.

Gelijk is dat een makkelijke indicatie om te zien of de motor van een tank voor of achter zit.
Het wenden is iets wat niet 1,2,3 goed uitgevoerd zalworden door de Rebellen als dit niet is geleerd.. want het vereist wat kunde.

Het rijbereik varieert van de gebruikte benzine/diesel/kerosine en de kwaliteit ervan, staat vande motor, kunde van bestuurder, toevoeging van brandstofdrums ( wat bij Russische tanks in gebruik is ) en de staat van het onderstel. Gok op zo'n 400-500 km. dit is vooral terrein afhankelijk... in een NL leo2 gaat 900 liter in vredestijd.. in de brandstof overslagpomp gaat nog wat als hetmoet.

ik ken de russische tanks niet, ik benzelf een tanker op Duitse en deze verschillen nogal van de Russen gezien het feit dat we als NL/DU erg veel tijd in opleiding steken omdat we nogal geavanceerde spullen gebruiken. Bij de russen was het vooral de doctrinedat elke boer zwakbegaafd op hooggeleerd dat ding zou moeten kunnen besturen op dezelfde manier als dat het een landbouw voertuig zou zijn....

Ik ga uit van een compleet automatische transmissie, die van NL kan automatischl, maar er zijn ook versnellingen. Bij een russische tank verwacht ik compleet automatisch...

je start de tank door een sleutel om te draaien en de startknop te gebruiken....
In nl tanks staat ongeveer bij elke knop een betekenis in het duits/NL... dus je komt er redelijk uit.
Schildzaterdag 19 maart 2011 @ 19:01
Allard Kalf kan erin rijden, dus moeilijk kan het zeker niet zijn. ~O>



[ Bericht 4% gewijzigd door Schild op 19-03-2011 19:07:58 ]
MinderMutsigzaterdag 19 maart 2011 @ 20:31
Bedankt voor de antwoorden!

Dat filmpje beantwoorde gelijk een aantal andere vragen die in me op kwamen namelijk of je ook tanks met dubbele besturing hebt om mee te lessen en of tanks eigenlijk koplampen en knipperlichten hebben. :') :@

Maar even terug naar Libië... die rebellen hebben nu dus die tank(s) in handen maar hoeveel hebben ze daar nu eigenlijk aan, er vanuit gaand dat er per tank 2 ervaren mensen op zitten? Zo'n ding bijtanken bij een normale benzinepomp met normale druk duurt een eeuwigheid en het aantal patronen wat op voorraad in zo'n tank ligt zal ook redelijk beperkt zijn lijkt me? Klopt mijn inschatting dat ze er wat dat betreft weinig aan hebben en dat het voornamelijk een symbolische overwinning is?
LXIVzaterdag 19 maart 2011 @ 20:38
quote:
17s.gif Op zaterdag 19 maart 2011 20:31 schreef MinderMutsig het volgende:
Bedankt voor de antwoorden!

Dat filmpje beantwoorde gelijk een aantal andere vragen die in me op kwamen namelijk of je ook tanks met dubbele besturing hebt om mee te lessen en of tanks eigenlijk koplampen en knipperlichten hebben. :') :@

Maar even terug naar Libië... die rebellen hebben nu dus die tank(s) in handen maar hoeveel hebben ze daar nu eigenlijk aan, er vanuit gaand dat er per tank 2 ervaren mensen op zitten? Zo'n ding bijtanken bij een normale benzinepomp met normale druk duurt een eeuwigheid en het aantal patronen wat op voorraad in zo'n tank ligt zal ook redelijk beperkt zijn lijkt me? Klopt mijn inschatting dat ze er wat dat betreft weinig aan hebben en dat het voornamelijk een symbolische overwinning is?
Dat hangt er dus helemaal vanaf hoe ervaren de bemanning is en of er sprake is van een zekere mate van organisatie zodat die tanks effectief worden ingezet.
Zover ik het begrijp zijn er gewoon legereenheden uit dat deel van het land die deze tanks nu inzetten. Als die eenheden gewoon als geheel worden ingezet dan kan het redelijk effectief zijn.
Een "losse" tank is niet zo zinvol, in ieder geval niet wanneer hij tegen meerdere andere tanks moet vechten. De beelden op TV van de opstandelingen zagen er niet erg georganiseerd uit.
Pumatjezaterdag 19 maart 2011 @ 21:35
quote:
17s.gif Op zaterdag 19 maart 2011 20:31 schreef MinderMutsig het volgende:
Bedankt voor de antwoorden!

Dat filmpje beantwoorde gelijk een aantal andere vragen die in me op kwamen namelijk of je ook tanks met dubbele besturing hebt om mee te lessen en of tanks eigenlijk koplampen en knipperlichten hebben. :') :@

Maar even terug naar Libië... die rebellen hebben nu dus die tank(s) in handen maar hoeveel hebben ze daar nu eigenlijk aan, er vanuit gaand dat er per tank 2 ervaren mensen op zitten? Zo'n ding bijtanken bij een normale benzinepomp met normale druk duurt een eeuwigheid en het aantal patronen wat op voorraad in zo'n tank ligt zal ook redelijk beperkt zijn lijkt me? Klopt mijn inschatting dat ze er wat dat betreft weinig aan hebben en dat het voornamelijk een symbolische overwinning is?
Die tanks hebben een autolader.. dus de bemanning bestaat maar uit 3 man. Nederlandse tanks gebruiken een persoon als lader, heeft zijn voor en nadelen. Carroussel systeem is best functionerend bij deze T-72's. Ik ga ervan uit dat het zooitje redelijk goed onderhouden is, zoiezo gebruiken ze weinig onderhoud.. volledig christie systeem.. dus ook dat is o.k

Anyway.. een losse tank is prima, mits hij wordt gecommandeerd en ingezet door iemand met inzicht. Je kunt zoiets prima gebruiken als "brandweer" .. helemaal in een stad die je goed is gezind. Hit & run acties zijn het sleutelwoord. Ik heb begrepen dat er een hoge officier de leiding heeft over de rebellen dus hier mag wel verwacht worden dat er organisatie is.

als er 2 personen opzitten betekend dat in het meest positieve geval dat er een ervaren schutter en bestuurder opzit, commandants functie kan in deze weze worden vervuld door de schutter, gezien het geen full-scale conflict is en de bevelhebbing buiten de tank kan plaatsvinden.

Mogen ze met deze tank buiten de stad gaan rijden, delven ze in no-time het onderspit, gezien het feit dat systemen a;s Milan en soortgelijken gehakt maken van tanks... in urban fighting is het overlevings gehalte hoog tot zeer hoog in dit geval.

De rebellen beschikken zover ik weet over de T-55 tanks en de T-72.... T-55 heeft zo'n 35 patronen.. athans hun versie. t-72 meer.. maar wie weet hoeveel patronen er geladen zijn.. wij gooien ze ook niet altijd helemaal vol.... je hebt meer aan de coax van de tank in dit geval.

maar dit gelul is helemaal niet intressant....

je kunt je beter veel meer zorgen maken over de BMP's die in handen van Ghadaffi of de andere 300 manieren om die man's achterlijke achternaam te spellen zijn. Die dingen zijn veel gevaarlijker
ikveranderhemnietmaandag 21 maart 2011 @ 03:05
Ik dacht vroeger altijd dat je 2 gas pedalen had, 1'tje voor de linkerrupsband en de anderv oor de rechterrupsband. Misschien had ik teveel met mijn RC tank gespeeld :P
Pumatjemaandag 21 maart 2011 @ 17:57
dat was in principe ook wel eens zo in oudere tanks... maar dan met sticks.
Clanmaandag 21 maart 2011 @ 18:16
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2011 03:05 schreef ikveranderhemniet het volgende:
Ik dacht vroeger altijd dat je 2 gas pedalen had, 1'tje voor de linkerrupsband en de anderv oor de rechterrupsband. Misschien had ik teveel met mijn RC tank gespeeld :P
Stuurhefboom heet dat, die had je in de oude AMX tanks.

AMXbediening.jpg

AMXbediening2.jpg

[ Bericht 9% gewijzigd door Clan op 22-03-2011 15:20:23 ]
Guus Muisarmwoensdag 23 maart 2011 @ 21:18
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 maart 2011 21:35 schreef Pumatje het volgende:

Ghadaffi of de andere 300 manieren om die man's achterlijke achternaam te spellen zijn.
Offtopic maar grappig, in de krant stond een artikel over geld terugkrijgen van al die afgezette dictatortkes als land en zijn naam kan op ongeveer 115.000 manieren geschreven worden en dat gaat HEEEEEELLLLL lang duren om al z'n geld over de wereld te traceren zo.
michaelmoorezaterdag 26 maart 2011 @ 10:30
quote:
5s.gif Op zaterdag 19 maart 2011 15:26 schreef MinderMutsig het volgende:
N.a.v. beelden uit Libië waarin opstandelingen met een van het leger in beslag genomen tank door de straten reden vraag ik me af: hoe moeilijk of makkelijk is het eigenlijk om een tank te besturen?

En dan bedoel ik niet het richten van de loop en andere tactische handelingen met het ding uitvoeren maar gewoon een parcours door een willekeurige binnenstad. Kan iemand met een beetje technisch inzicht in een tank stappen en naar zijn werk rijden? (platgereden auto's en lantaarnpalen even buiten beschouwing gelaten :P )

Is het vergelijkbaar met autorijden?
Is het vergelijkbaar met de moeilijkheidsgraad van het besturen van een klein vliegtuigje?
Meer vergelijkbaar met het besturen van een F-16 of een helikopter?

Heeft zo'n ding eigenlijk ook een sleutel en startslot of is het instappen en wegwezen?

Ik snap ook wel dat er onder de opstandelingen de nodige ex-militairen zitten maar die beelden maakten me nieuwsgierig. :)
tanks zijn afgezet tegen de aanschafprijs veel te gemakkelijk te vernietigen tegenwoordig
Tanks zijn verleden tijd

In openveld / open woestijn zijn het sitting ducks en in de stad en bergen zijn ze onbruikbaar
Alleen die generaal in Flodder had er nuttig gebruik van

Niet voor niets dat men van de tanks af wil
Pumatjezaterdag 26 maart 2011 @ 12:05
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 10:30 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

tanks zijn afgezet tegen de aanschafprijs veel te gemakkelijk te vernietigen tegenwoordig
Tanks zijn verleden tijd

In openveld / open woestijn zijn het sitting ducks en in de stad en bergen zijn ze onbruikbaar
Alleen die generaal in Flodder had er nuttig gebruik van

Niet voor niets dat men van de tanks af wil
Dit is bullshit..
situaties zijn niet goed vergelijkbaar, daarnaast beschikt Khadaffi niet over de middelen om zijn tanks goed in te zetten...
Royyyzaterdag 26 maart 2011 @ 12:19
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 10:30 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

tanks zijn afgezet tegen de aanschafprijs veel te gemakkelijk te vernietigen tegenwoordig
Tanks zijn verleden tijd

In openveld / open woestijn zijn het sitting ducks en in de stad en bergen zijn ze onbruikbaar
Alleen die generaal in Flodder had er nuttig gebruik van

Niet voor niets dat men van de tanks af wil
Tanks onbruikbaar in de stad? Ga je maar eens een beetje in de Irak-oorlog verdiepen.
michaelmoorezaterdag 26 maart 2011 @ 12:39
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 12:19 schreef Royyy het volgende:

[..]

Tanks onbruikbaar in de stad? Ga je maar eens een beetje in de Irak-oorlog verdiepen.
Tank Buster Urban
Je zal maar in zo een tank zitten midden in de stad

Soort hamburgergevoel
michaelmoorezaterdag 26 maart 2011 @ 12:43
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 12:05 schreef Pumatje het volgende:

[..]

Dit is bullshit..
situaties zijn niet goed vergelijkbaar, daarnaast beschikt Khadaffi niet over de middelen om zijn tanks goed in te zetten...
open veld is open veld
Pumatjezaterdag 26 maart 2011 @ 12:54
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 12:39 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Tank Buster Urban
Je zal maar in zo een tank zitten midden in de stad

Soort hamburgergevoel
hier zijn al erg lang ( vooral van de russen ) antwoorden op gekomen, die bij het grote publiek niet bekend zijn... Ik ben zelf tanker, dus weet heel goed wat de gevaren zijn. En ik kan je zeggen.. dat de acties in Libie absoluut geen goede weergave van de huidige inzetbaarheid van tanks hedendaags laten zien.

de Nieuwere russische tanks hebben hier al effectieve verdediging tegen genaamd :

Arena


Shtora

de Zweden hebben hier verdediging tegen , weet zo even niet hoe dat heet.. maar op hun cv90 heb ik het gezien

De Duitsers hebben hier verdediging tegen genaamd AMAP-ADS

De amerikanen hebben hier verdediging tegen genaamd het Trophy systeem...

zo :)

[ Bericht 33% gewijzigd door Pumatje op 26-03-2011 13:01:43 ]
michaelmoorezaterdag 26 maart 2011 @ 12:59
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 12:54 schreef Pumatje het volgende:

[..]

de Nieuwere russische tanks hebben hier al effectieve verdediging tegen genaamd :

Arena

Shtora

de Zweden hebben hier verdediging tegen , weet zo even niet hoe dat heet.. maar op hun cv90 heb ik het gezien

De Duitsers hebben hier verdediging tegen genaamd AMAP-ADS

De amerikanen hebben hier verdediging tegen genaamd het Trophy systeem...

zo :)
Maar de nadelen blijven erg duur, log en heeel erg veel brandstof gebruiken, en tegen raketten kunne ze niet en die zijn tegenwordig zo accuraat
Royyyzaterdag 26 maart 2011 @ 13:00
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 12:39 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Tank Buster Urban
Je zal maar in zo een tank zitten midden in de stad

Soort hamburgergevoel
Wat een onzin argument.
Volgens die logica kun je ook wel beweren dat infanterie verleden tijd is, en als "bewijs" daarvoor een filmpje erbij zetten van een bom die op een Taliban-positie in Afghanistan valt ofzo... :')
Pumatjezaterdag 26 maart 2011 @ 13:03
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 12:59 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Maar de nadelen blijven erg duur, log en heeel erg veel brandstof gebruiken, en tegen raketten kunne ze niet en die zijn tegenwordig zo accuraat
Dat is echt de grootste onzin vent :) ..
Ik heb voor jou gemak even filmpjes geplaatst bij mijn post.

Oja, die van Saab is het Leds150 systeem.
Pumatjezaterdag 26 maart 2011 @ 13:05
hier zijn al erg lang ( vooral van de russen ) antwoorden op gekomen, die bij het grote publiek niet bekend zijn... Ik ben zelf tanker, dus weet heel goed wat de gevaren zijn. En ik kan je zeggen.. dat de acties in Libie absoluut geen goede weergave van de huidige inzetbaarheid van tanks hedendaags laten zien.

de Nieuwere russische tanks hebben hier al effectieve verdediging tegen genaamd :

Arena


Shtora

de Zweden hebben hier verdediging tegen , weet zo even niet hoe dat heet.. maar op hun cv90 heb ik het gezien

De Duitsers hebben hier verdediging tegen genaamd AMAP-ADS

De amerikanen hebben hier verdediging tegen genaamd het Trophy systeem...

zo :)

plaats hem maar even dubbel voordat Micheal moore hier weer overheen gaat lezen...