abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_94295763
Ik wilde net een lamp ophangen onder mijn centraaldoos in de woonkamer maar op de draden die er uit komen staat geen spanning. (getest met een spanningszoeker). Ook nog even geprobeerd om de lamp aan te sluiten maar zoals al verwacht, hij doet het niet.

Er komt een zwarte en een blauwe draad uit. Klopt dat?
Aan de lamp zelf zit een zwarte, een witte en een aarddraad. Welke hoort nou aan welke? Ik heb sowieso al geen losse aarddraad in de centraaldoos.

Even wat foto's ter informatie:

Er komt een blauwe en een zwarte draad uit mijn plafond:

Waar de draden de centraaldoos binnen komen:

De zwarte draad die je hier zit komt rechtstreeks uit mijn plafond, de blauwe gaat via zo'n lasklem.

Overige informatie: Het is een huis van begin jaren 80 en zo'n 15 jaar geleden zijn alle wcd geaard. Ik heb het lichtpunt jaren geleden wel gebruikt, toen deed ie het gewoon. Ik kan mij niet herinneren of ik toen een draad kapot heb gemaakt oid.
Ik heb er nu al zo'n 5 jaar geen lamp meer aan hangen.

Hoe kom ik er achter wat er mis is?
  vrijdag 18 maart 2011 @ 16:36:20 #2
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_94296162
de zwarte draad zit normaal op een schakelaar aangesloten, heb je die al eens geprobeerd om te zetten.
pi_94296189
De blauwe is de nul en groen/geel aarde en op beide zal normaal gesproken geen spanning staan. De zwarte is de schakeldraad en zal naar een schakelaar lopen. Afhankelijk van de stand van die schakelaar staat op de zwarte draad dus wel of geen spanning (licht aan/uit)
pi_94296407
Schakelaar (zit maar een schakelaar aan) in beide standen geprobeerd, geen spanning (en de spanningszoeker doet het wel)
pi_94296566
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 maart 2011 16:42 schreef Miendientje het volgende:
Schakelaar (zit maar een schakelaar aan)in beide standen geprobeerd, geen spanning (en de spanningszoeker doet het wel)
Schakelaar al opengemaakt om te kijken of die nog goed aangesloten is en of op de bruine kabel die daar in gaat ook geen spanning op staat? Zo nee zul je de kabel verder terug moeten lopen, als je tenminste weet hoe die loopt en waar evt. nog lasdozen zitten of zo. (En heel voordehandliggende vraag..... meterkast al bekeken of een stop omgeslagen is of zo?)
pi_94296709
Schakelaar zelf heb ik inderdaad nog niet getest. Stop is het niet, die had ik juist uitgeschakeld omdat ik de lamp op wilde hangen. Groep doet het gewoon, want daar zit mijn internet ook op. Zo maar even de schakelaar testen.
pi_94296731
meet even de zwarte draad in de schakelaar, als hij aanstaat.
staat er daar wel spanning op?
Zet `s nachts je prostaat op tenminste 16 graden, dan bevriezen je leidingen niet.
pi_94296924
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 maart 2011 16:49 schreef laffer het volgende:
meet even de zwarte draad in de schakelaar, als hij aanstaat.
staat er daar wel spanning op?
Nee. In beide standen van de schakelaar staat er geen spanning op. Ik gok dat omlaag aan is maar zowel om hoog en omlaag, geen spanning

Op de schakelaar zelf staat wel spanning (inclusief een klein schokje omdat ik per ongelijk mijn arm tegen het metalen kozijn aan hield :P )
pi_94297017
Al gecontroleerd of er spanning is op de bruine draad van de schakelaar?
Als dat zo is de schakelaar omzetten en kijken of er spanning komt op de zwarte draad.
komt daar geen spanning dan is de schakelaar stuk
pi_94297050
Hé, het probleem is vanzelf opgelost. Er staat ineens toch weer spanning op, misschien had ik toch wel niet goed gekeken of er zat toch iets los wat nu weer goed zit *O*

Nu alleen nog de vraag welke draad van de lamp aan welke?

Zwart - Zwart
Blauw - Wit
Geel groen - nergens aan

Zo goed of moet de lamp perse geaard zijn?
pi_94297200
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 maart 2011 16:55 schreef Miendientje het volgende:
Hé, het probleem is vanzelf opgelost. Er staat ineens toch weer spanning op, misschien had ik toch wel niet goed gekeken of er zat toch iets los wat nu weer goed zit *O*

Nu alleen nog de vraag welke draad van de lamp aan welke?

Zwart - Zwart
Blauw - Wit
Geel groen - nergens aan

Zo goed of moet de lamp perse geaard zijn?
Als het een metalen lamp is en er is een aansluit mogelijkheid aan de lamp en er is aarde bij de centraaldoos aanwezig, hoor je die te gebruiken. Veiligheid voor alles!
pi_94297429
De lamp is van metaal en er zit een aarddraad aan. Alleen zit er geen losse aarddraad in de centraaldoos en in de lasklem waar de aarddraden in zitten is ook geen plekje meer over, dan zou ik er dus een extra lasklem oid tussen moeten zetten, en de centraaldoos zit al zo vol. Een nog vollere centraaldoos lijkt mij ook niet echt veilig.

Het is ook niet een lamp die je dagelijks aanraakt, eenmaal op zijn plek kun je er alleen bij als je op een stoel klimt.
pi_94297582
voor een lamp in de woonkamer is aarding toch niet nodig?
of zijn de regels hieromtrent middels veranderd?
Zet `s nachts je prostaat op tenminste 16 graden, dan bevriezen je leidingen niet.
pi_94297706
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 maart 2011 17:08 schreef laffer het volgende:
Volgens mij alleen verplicht in keuken en badkamer (maar pin me d'r niet op vast)
pi_94297732
Oja, dat kan natuurlijk ook, dat het lampje ook voor in de badkamer of keuken geschikt is en dat er daarom een aarddraad aan zit. Het was een showmodel dus die info heb ik niet over het lampje.

Ik ga hem maar eens ophangen, even de stoom er af (en dus even geen internet) ik hoop zo terug te zijn met een werkende lamp.
pi_94297866
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 maart 2011 17:11 schreef Miendientje het volgende:
Oja, dat kan natuurlijk ook, dat het lampje ook voor in de badkamer of keuken geschikt is en dat er daarom een aarddraad aan zit. Het was een showmodel dus die info heb ik niet over het lampje.

Ik ga hem maar eens ophangen, even de stoom er af (en dus even geen internet) ik hoop zo terug te zijn met een werkende lamp.
In principe zal elke lamp waar metalen delen aan zitten een aardpunt hebben (het is tenslotte veiliger om dan wel te aarden) :)
pi_94299115
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 maart 2011 17:08 schreef laffer het volgende:
Die regels zijn er al meer als 10 jaar dat alles overal in de woning geaard moet zijn, als er de voorzieningen er ook aanwezig zijn tenminste
pi_94299235
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 maart 2011 17:44 schreef exlurker het volgende:

[..]

Die regels zijn er al meer als 10 jaar dat alles overal in de woning geaard moet zijn, als er de voorzieningen er ook aanwezig zijn tenminste
ah, wist ik niet thanks :)
het is ook al 30 jr. geleden dat ik als elektricien werkte :@
pi_94299443
Het duurde even, want ergens tijdens het vast/los schoeven en testen raakte ik mijn spanningszoekertje/schroevendraaiertje kwijt wat niet zo handig is als je de lamp nog moet aansluiten.
Gelukkig had ik nog een zakmes met een klein schroevendraaiertje.

Alleen nu doet de lamp het nog steeds niet. Ik vermoed dat het aan de lamp zelf ligt alleen kan ik de draad nu niet meer testen want mijn spanningszoekertje nergens meer vinden. Nu kan ik de lamp dus weer los gaan maken en ergens anders aansluiten om te testen, zucht. Het is een halogeenspotje, iemand een ander handiger plan om te testen of de lamp het wel doet? Zucht, waarom kan zoiets niet gewoon in een keer goed?
pi_94301868
Ook rechtstreeks op een werkende wcd doet hij het niet. Ik ga er wel even mee terug naar de bouwmarkt waar ik hem gekocht heb. Ik woon er toch praktisch naast. Ik snap namelijk ook niet hoe ik het lampje moet vervangen en voor een nieuw lampje moet ik toch naar die bouwmarkt.
pi_94305644
En hij doet het *O*

Volgens de bouwmarkt meneer zat het kroonsteentje niet helemaal goed maar hij had ook het lampje verwisseld dus het zou ook daar aan kunnen liggen. Ik had hem ook al zonder kroonsteentjes getest (rechtstreeks op een stekker) en toen deed ie het ook niet dus ik gok het laatste.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')