Schakelaar al opengemaakt om te kijken of die nog goed aangesloten is en of op de bruine kabel die daar in gaat ook geen spanning op staat? Zo nee zul je de kabel verder terug moeten lopen, als je tenminste weet hoe die loopt en waar evt. nog lasdozen zitten of zo. (En heel voordehandliggende vraag..... meterkast al bekeken of een stop omgeslagen is of zo?)quote:Op vrijdag 18 maart 2011 16:42 schreef Miendientje het volgende:
Schakelaar (zit maar een schakelaar aan)in beide standen geprobeerd, geen spanning (en de spanningszoeker doet het wel)
Nee. In beide standen van de schakelaar staat er geen spanning op. Ik gok dat omlaag aan is maar zowel om hoog en omlaag, geen spanningquote:Op vrijdag 18 maart 2011 16:49 schreef laffer het volgende:
meet even de zwarte draad in de schakelaar, als hij aanstaat.
staat er daar wel spanning op?
Als het een metalen lamp is en er is een aansluit mogelijkheid aan de lamp en er is aarde bij de centraaldoos aanwezig, hoor je die te gebruiken. Veiligheid voor alles!quote:Op vrijdag 18 maart 2011 16:55 schreef Miendientje het volgende:
Hé, het probleem is vanzelf opgelost. Er staat ineens toch weer spanning op, misschien had ik toch wel niet goed gekeken of er zat toch iets los wat nu weer goed zit![]()
Nu alleen nog de vraag welke draad van de lamp aan welke?
Zwart - Zwart
Blauw - Wit
Geel groen - nergens aan
Zo goed of moet de lamp perse geaard zijn?
Volgens mij alleen verplicht in keuken en badkamer (maar pin me d'r niet op vast)quote:Op vrijdag 18 maart 2011 17:08 schreef laffer het volgende:
voor een lamp in de woonkamer is aarding toch niet nodig?
of zijn de regels hieromtrent middels veranderd?
In principe zal elke lamp waar metalen delen aan zitten een aardpunt hebben (het is tenslotte veiliger om dan wel te aarden)quote:Op vrijdag 18 maart 2011 17:11 schreef Miendientje het volgende:
Oja, dat kan natuurlijk ook, dat het lampje ook voor in de badkamer of keuken geschikt is en dat er daarom een aarddraad aan zit. Het was een showmodel dus die info heb ik niet over het lampje.
Ik ga hem maar eens ophangen, even de stoom er af (en dus even geen internet) ik hoop zo terug te zijn met een werkende lamp.
Die regels zijn er al meer als 10 jaar dat alles overal in de woning geaard moet zijn, als er de voorzieningen er ook aanwezig zijn tenminstequote:Op vrijdag 18 maart 2011 17:08 schreef laffer het volgende:
voor een lamp in de woonkamer is aarding toch niet nodig?
of zijn de regels hieromtrent middels veranderd?
ah, wist ik niet thanksquote:Op vrijdag 18 maart 2011 17:44 schreef exlurker het volgende:
[..]
Die regels zijn er al meer als 10 jaar dat alles overal in de woning geaard moet zijn, als er de voorzieningen er ook aanwezig zijn tenminste
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |