abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 18 maart 2011 @ 12:37:44 #1
339471 NiQuil1979
NiQuil a.k.a. 'Klus'
pi_94286123
Ha iedereen!
Ik ben mijn douche aan het verbouwen en ga later de wc ook nog doen.

Kan ik in plaats van de koperen waterleidingen niet gewoon een flexibele leiding gebruiken?
Ik zie mensen altijd zo (pardon my french) kloten met het solderen met koperen leidingen dat ik me afvraag waarom?!

Groetjes
pi_94286881
koppeling lekt nogal eens...en als tie dan in de muur zit...vul de rest zelf maar in
  vrijdag 18 maart 2011 @ 12:56:54 #3
29605 Faceoff
Sapperdedosiejo
pi_94286921
quote:
5s.gif Op vrijdag 18 maart 2011 12:37 schreef NiQuil1979 het volgende:
Ha iedereen!
Ik ben mijn douche aan het verbouwen en ga later de wc ook nog doen.

Kan ik in plaats van de koperen waterleidingen niet gewoon een flexibele leiding gebruiken?
Ik zie mensen altijd zo (pardon my french) kloten met het solderen met koperen leidingen dat ik me afvraag waarom?!

[ afbeelding ]

Groetjes
precies, het laatste deel wordt al best vaak met een slang/koppelingen gedaan, maar zoals hierboven gezegd als t gaat lekken in een muur ben je de pineut!

Een goede tussenweg zou zijn perskoppelingen, maar die apparatuur moet je maar net hebben :)
  vrijdag 18 maart 2011 @ 12:57:55 #4
30511 Mappy
Piramide van Austerlitz
pi_94286963
Flexibele slang is van plastic, meer kans op lekken. Tevens grotere boogstraal, wat soms onhandig kan zijn.

Daarnaast heeft jouw plaatje knelfittingen. Die nemen veel meer ruimte in dan een soldeerverbinding, dus meer werk om in je muur te hakken. Ook lekken ze vaker dan goed soldeerwerk.
pi_94289353
Als je niet te ver uit de buurt woont (Bergen op Zoom) wil ik je wel helpen met het solderen, zo moeilijk is dat niet.
  vrijdag 18 maart 2011 @ 14:04:48 #6
339471 NiQuil1979
NiQuil a.k.a. 'Klus'
pi_94289820
Dát is vriendelijk Vanelle! Helaas woon ik in Utrecht en is het nogal een eindje.

En uiteindelijk wil ik alles wat ik ga doen het liefste zelf doen om het te leren. Maar dan wel op die manier die het meest geschikt is voor de situatie. Als dat dan toch koperen pijpen moeten zijn dan is dat niet anders. Flexibele leek me gewoon handiger.

Enfin: Geen flexibele leiding gebruiken achter de muur want dat is lekkagegevoelig!
pi_94292958
Ik bén vriendelijk. ;)

Zoals ik al schreef, zo moeilijk is het niet.
Als je het zelf wil leren moet je als volgt te werk gaan:

Ten 1e moet je materiaal geschuurd zijn, bij voorkeur in de rondte schuren en niet in de lengte als je me snapt.
Je brengt vloeimiddel aan (Niet alles mag op waterleidingen) en schuift je werkstuk in elkaar.

Vervolgens ga je het warmstoken met je brandertje (puntje van de gele vlam is het efficiëntst) op het midden van de koppeling die je wilt solderen.
Als je denkt dat het warm genoeg is (vloeimiddel begint te pruttelen) voeg je aan de andere kant van waar je stookt! soldeertin toe.
Als het goed is zie je het helemaal rondom er in trekken. Je kunt evt. terwijl je niet meer stookt met je tin rondom de koppeling een beetje aanvegen om dikke druppels oid weg te halen, puur cosmetisch.
De reden dat je aan de andere kant moet toevoegen is redelijk simpel: dat zit het verste weg van de vlam. Als het daar warm genoeg is is het overal warm genoeg.

Wat ook belangrijk is: als je een koppeling of t-stuk wilt solderen zorg er dan voor dat alle aansluitingen voorbereid zijn en er ook in zitten. Een t-stuk wil je in 1x solderen omdat je anders kans hebt dat je eerdere werk weer loslaat door de warmte.
Je werkt wel aansluiting voor aansluiting af, dus stookt niet midden op het t-stuk, maar dit doe je wel achter elkaar door.

Als je een kraantje/afsluiter of iets anders wilt solderen waar rubber in zit: draai het binnenwerk er eerst uit!!

En voor leidingen die in de muur komen geldt natuurlijk ook: isoleren of intapen als je klaar bent.
Een koperen buis die rechtstreeks in contact staat met gips oid heeft maar een heel beperkte levensduur.

Mocht je nog vragen hebben: gewoon stellen!
En mocht het echt niet lukken dan rij ik alsnog dat uurtje wel om te helpen als jij mijn benzine betaalt.
Als het nou een niet weggewerkte leiding zou zijn maakte het niet uit maar een evt. lekkage achter een nét betegelde muur is natuurlijk but. Dat wil niemand.
  vrijdag 18 maart 2011 @ 15:48:53 #8
163033 Xiphos
CorSec Commander
pi_94293938
Wat voor een beginnende soldeerklusser handig is, zijn soldeerringen. Dan hoef je alleen maar te schuren, vloeimiddel smeren, soldeerring in sok, buis in sok en stoken tot het soldeer naar buiten komt vloeien.

En uiteraard: NIET snel laten afkoelen, gewoon 'aan de lucht' laten koelen, niet met water ofzo
[_] <- Sign here
pi_94294449
Goeie! ^O^
Had ik nog niet aan gedacht.
  vrijdag 18 maart 2011 @ 17:21:16 #10
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_94298117
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 maart 2011 15:48 schreef Xiphos het volgende:
Wat voor een beginnende soldeerklusser handig is, zijn soldeerringen. Dan hoef je alleen maar te schuren, vloeimiddel smeren, soldeerring in sok, buis in sok en stoken tot het soldeer naar buiten komt vloeien.

En uiteraard: NIET snel laten afkoelen, gewoon 'aan de lucht' laten koelen, niet met water ofzo
waar haal je die dingen ??
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_94298371
Gewoon bij de bouwmarkt
  vrijdag 18 maart 2011 @ 18:52:37 #12
163033 Xiphos
CorSec Commander
pi_94301886
Klopt de bouwmarkt.

Vergeet niet dat je koper in de muur altijd moet omhullen met een mantelbuis, anders vreet het gips waarmee je stuuct je buis weg.
[_] <- Sign here
  maandag 21 maart 2011 @ 09:31:02 #13
339471 NiQuil1979
NiQuil a.k.a. 'Klus'
pi_94409789
Hela allemaal!
Thanks voor de informatie, ik ga het eerst eens even zelf proberen. Ik hoef maar twee leidingen dus dat zal vast wel lukken.
Ik neem er gewoon in het weekend flink de tijd voor en zet eerst koffie en ga naar de wc voor ik de hoofdkraan dichtdraai en op avontuur ga. Moet goedkomen.
Wanneer je door deze thread water het forum binnen ziet stromen weet je dat t mis is gegaan :-)
Groetjes!
  maandag 21 maart 2011 @ 13:10:50 #14
286050 Muridae
Acta non Verba
pi_94416256
Ik heb zelf goede ervaringen met knelkoppelingen...
pi_94417198
[quote]1s.gif Op maandag 21 maart 2011 13:10 schreef Muridae het volgende:
Ik heb zelf goede ervaringen met knelkoppelingen...
[/quote]

Zolang de leiding in het zicht gemonteerd zijn is er geen bezwaar en kan je er lekker mee uit de voeten.
Maar bij leidingen in de muur mag je ze niet gebruiken, daar ben je altijd aangewezen op soldeer- of persfittingen
  dinsdag 5 april 2011 @ 13:54:27 #16
339471 NiQuil1979
NiQuil a.k.a. 'Klus'
pi_95068092
Zo, lekker alles gesoldeerd gisteren. Ging prima. Wat een eitje zeg, en ik me maar zorgen maken. :)

Goed maar wat is een aardingsmat nou weer? Heb ik dat nodig in mijn appartement op 1 hoog? Ik ben niet zoiets tegengekomen in mijn douche.
GIk ga vanavond mijn vloer storten. met beton. Maat van me zegt dat ik cement moet gebruiken maar dit kreeg ik aangeraden van de Hornbach. Die pakken zijn lood en loodzwaar en heb geen auto. Wat denken jullie: terugbrengen en ruilen voor cement of niet? Ik ga het laatste stukje oprijen met egalisator, om de vloer aflopend te maken.

Tips anyone? Ik wilde tegen de rand een latje schroeven die 1a 2% afloopt en daar het beton tussen storten. Gewoon lekker waterpas en dan de egalisator langs de houten lat gladstrijken.
goed idee?

Heeft ook nog iemand een mooie site voor kranen?
Ik heb lightinthebox.com al gezien, mooi, maar net niet wat ik zoek. Ik wil een inbouwkraan voor de wastafel en een opbouwkraan met regendouche én handdouche voor de douchekant. 't mag max 600 kosten bij elkaar.
Ideeën iemand?

Groeten!
pi_95068500
Het maakt niet uit of je op de beg. grond woont of 10 hoog, in elke badkamer of doucheruimte horen alle metalen delen geaard te zijn en ook de vloer

dinsdag 5 april 2011 @ 14:10:39 #18
339471 NiQuil1979
NiQuil a.k.a. 'Klus'
pi_95068688
Ah! metalen delen. ik denk dat ik een klok en een klepel in elkaar zie passen...
Ik heb een tegelvloer, geen douchebak. Dus zo'n mat zal niet nodig zijn neem ik dan aan?
  dinsdag 5 april 2011 @ 14:52:04 #19
163033 Xiphos
CorSec Commander
pi_95070433
Jawel, je stort je beton* toch op zwaluwstaartplaten? Of met stalen wapeningsijzer?

Trouwens cement + zand = mortel (of zandcement); mortel + grind = beton. Met zandcement kan je ook wel een vloer storten, maar 't wordt minder stevig dan met beton.
[_] <- Sign here
pi_95071044
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 14:10 schreef NiQuil1979 het volgende:
Ah! metalen delen. ik denk dat ik een klok en een klepel in elkaar zie passen...
Ik heb een tegelvloer, geen douchebak. Dus zo'n mat zal niet nodig zijn neem ik dan aan?
Een tegelvloer is ook geleidend, de enige uitzondering is waar geen matje nodig is, is een houtenvloer, afgewerkt met een kunstof
Waterleiding, metal-stud wand ( ook al komt daar gips/tegels voor) en de vloer (waarin leidingen en betonijzer) horen aan aarde worden verbonden.
  dinsdag 5 april 2011 @ 15:12:04 #21
339471 NiQuil1979
NiQuil a.k.a. 'Klus'
pi_95071451
Ik zit op de eerste verdieping. Mijn betonvloer is een ophoging op de originele betonvloer. Ik zie aan geen enkele kraan een draadje zitten. Er zit vast wel ergens aan de waterleiding een draadje richting aarde maar zeker niet in de badkamer.

Moet ik er nu echt nog weer een mat tussen leggen?
  dinsdag 5 april 2011 @ 15:12:47 #22
339471 NiQuil1979
NiQuil a.k.a. 'Klus'
pi_95071500
ps: ik stort niets op zwaluwstaarten. gewoon op de originele vloer.
pi_95072023
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 15:12 schreef NiQuil1979 het volgende:
Ik zit op de eerste verdieping. Mijn betonvloer is een ophoging op de originele betonvloer. Ik zie aan geen enkele kraan een draadje zitten. Er zit vast wel ergens aan de waterleiding een draadje richting aarde maar zeker niet in de badkamer.

Moet ik er nu echt nog weer een mat tussen leggen?
Ik weet niet hoe veel je geeft aan je eigen veligheid of die van je familie.Je hebt nu de kans om een en ander volgens de nu geldende normen te maken, straks zit de vloer dicht en de wanden zijn betegeld dan heb je die kans voorbij laten gaan
  dinsdag 5 april 2011 @ 15:30:31 #24
339471 NiQuil1979
NiQuil a.k.a. 'Klus'
pi_95072532
En waar maak ik die mat dan aan vast? Aan de waterleiding? Dat kan nog best makkelijk. Een echte aardedraad heb ik niet in die ruimte. Misschien in het plafond bij de lamp...
pi_95942590
je hebt toch wel een aardpunt in je badkamer? :?
pi_95953157
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2011 15:30 schreef NiQuil1979 het volgende:
En waar maak ik die mat dan aan vast? Aan de waterleiding? Dat kan nog best makkelijk. Een echte aardedraad heb ik niet in die ruimte. Misschien in het plafond bij de lamp...
Als je dit al niet weet, begin er dan niet aan voordat je het hebt laten controleren.
De waterleiding mag niet als aardnet gebruikt worden, de waterleiding zelf moet wel geaard zijn.
Via een elektrotechnisch installateur kun je je aarding laten controleren cq in orde laten maken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')