Ik bén vriendelijk.

Zoals ik al schreef, zo moeilijk is het niet.
Als je het zelf wil leren moet je als volgt te werk gaan:
Ten 1e moet je materiaal geschuurd zijn, bij voorkeur in de rondte schuren en niet in de lengte als je me snapt.
Je brengt vloeimiddel aan (Niet alles mag op waterleidingen) en schuift je werkstuk in elkaar.
Vervolgens ga je het warmstoken met je brandertje (puntje van de gele vlam is het efficiëntst) op het midden van de koppeling die je wilt solderen.
Als je denkt dat het warm genoeg is (vloeimiddel begint te pruttelen) voeg je
aan de andere kant van waar je stookt! soldeertin toe.
Als het goed is zie je het helemaal rondom er in trekken. Je kunt evt. terwijl je niet meer stookt met je tin rondom de koppeling een beetje aanvegen om dikke druppels oid weg te halen, puur cosmetisch.
De reden dat je aan de andere kant moet toevoegen is redelijk simpel: dat zit het verste weg van de vlam. Als het daar warm genoeg is is het overal warm genoeg.
Wat ook belangrijk is: als je een koppeling of t-stuk wilt solderen zorg er dan voor dat alle aansluitingen voorbereid zijn en er ook in zitten. Een t-stuk wil je in 1x solderen omdat je anders kans hebt dat je eerdere werk weer loslaat door de warmte.
Je werkt wel aansluiting voor aansluiting af, dus stookt niet midden op het t-stuk, maar dit doe je wel achter elkaar door.
Als je een kraantje/afsluiter of iets anders wilt solderen waar rubber in zit: draai het binnenwerk er eerst uit!!
En voor leidingen die in de muur komen geldt natuurlijk ook: isoleren of intapen als je klaar bent.
Een koperen buis die rechtstreeks in contact staat met gips oid heeft maar een heel beperkte levensduur.
Mocht je nog vragen hebben: gewoon stellen!
En mocht het echt niet lukken dan rij ik alsnog dat uurtje wel om te helpen als jij mijn benzine betaalt.
Als het nou een niet weggewerkte leiding zou zijn maakte het niet uit maar een evt. lekkage achter een nét betegelde muur is natuurlijk but. Dat wil niemand.