abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 17 maart 2011 @ 12:56:27 #1
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_94234780
IK zit ff met een vaag probleem met mijn TS75 invalzaag.

Van een massief eiken paneel ( 3cm ) heb ik een aantal repen gezaagd om de boel op maat te maken. Je verwacht dan een zaagsnede die kaarsrecht is. Tot mijn stomme verbazing is dat niet zo.

Na het zagen schuif ik de delen weer tegen elkaar en volgens mij mag je dan verwachten dat die delen exact tegen elkaar aan kunnen schuiven over de gehele zaagsnede. Niet dus.

Aan het begin van de snede en aan het einde van de snede komen ze tegen elkaar en in het midden houd ik dan een spleet aan van een mm of 3

erg irritant en mij een groot raadsel. Blad zit degelijk vast en is overigens niet los geweest sinds aanschaf 6 maanden terug ofzo. Machine word ook weinig gebruik en zeer netjes behandeld.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_94235300
Moeilijk te beoordelen vanaf hier.
  FOK!fotograaf donderdag 17 maart 2011 @ 13:18:58 #3
17893 Forno
pi_94235568
3mm lijkt me wat veel inderdaad.

De aard van de afwijking doet mij wat vermoeden. Maar er zijn een aantal onbekenden die je niet vermeld.

Zijn beide panelen gezaagd, of slechts 1 zijde? In het eerste geval is de afwijking 1,5mm, in het andere geval 3mm.

Wat is de lengte van de panelen? Er zit altijd een kleine speling in, anders moet je een CNC bank kopen. Kan me voorstellen dat, als het paneel 2,4meter is, en je drukt onbewust een beetje tegen de zaag aan, dat ie in het midden een beetje 'wegloopt' als je begrijpt wat ik bedoel. Dan is die 1,5mm best mogelijk. De geleider is niet onbuigbaar.
pi_94236012
Zaag je langs een liniaal, zoals dit:
I got soul, but I'm not a soldier
  donderdag 17 maart 2011 @ 14:36:15 #5
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_94238561
De simpelste eerst, Yep, ik zaag langs een lineaal. Dacht eerst dat het aan dat ding lag en dus een nieuwe gekocht. Zelfde probleem....

Het lijkt erop dat de afwijking in de zaag zit. Ik heb net met Festool aan de telefoon gezeten. Zaag gaat terug.

Weliswaar gaf hij me het advies om voor een eiken paneel van 3-4 cm dikte een schulpblad te gebruiken, maar dan nog.

De zaag vibreert ook op een vervelende manier. rpm is ongeveer standje 5-6. Zaagsnede zelf is keurig glad en niet verbrand. Zaagdiept eis ook netjes , op 4 cm ingesteld voor een paneel van 3 cm.

Paneellengte is iets van 150 cm en minder dan een meter.

Stel je een paneel voor dat zelf is gemaakt. 8 planken van 3 cm dik massief eiken, keurig verlijmd. Paneel is ook keurig vlak en strak.

Je zou verwachten dat na het doorzagen van het gehele paneel je de gezaagde delen weer tegen elkaar kunt leggen en dat ze dan overal contact maken. Dat is hier niet zo. begin en eind raken elkaar, midden heeft een spleet opgelopen tot 3-4 mm.

Het is echter geen kromme geleider. Dan zou je namelijk een bolle en een holle kant hebben. Ik houd na het zagen 2 holle kanten over....
Zaag staat keurig strak op de rails, speling is eruit gehaald met de betreffende 2 groene draaiknoppen.

Dat paneel gaat doormidden, dwars op de verlijmde planken.

Wat het weglopen dat Forno noemt door het drukken tegen de zaag betreft, daar heb ik ook aangedacht. Het probleem zit 'm daar echter niet.

Ik heb omdat uit te sluiten de rails precies goed gelegd vastgemaakt met de klemmen op de uiteindes en vervolgens de rug van de rails in het midden ook gezekerd met een stukje hout waardoor buigen door duwen niet kan. Tevens heb ik heel goed alleen van boven en naar voren op de zaag geduwd en het geheel volledig ondersteund door het te zagen op een mdf plaat. Zelfde probleem.... 2 holle zaagsnedes.

Machine is nooit gevallen, nooit met een klap neergezet op het zaagblad, zaagblad is sinds aanschaf nooit losgemaakt. Er word gezaagd met een stofzuiger dus minimale ophoping van zaagsel.

[ Bericht 21% gewijzigd door klusfoobje op 17-03-2011 14:41:53 ]
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_94239075
Als ik lange snedes maak, dus met de geleider van 3 meter, dan zet ik met een klem ook altijd in het midden de geleider nog vast.

quote:
Het is echter geen kromme geleider. Dan zou je namelijk een bolle en een holle kant hebben. Ik houd na het zagen 2 holle kanten over....
Dan klopt er echt iets niet. Als je beide kanten in het midden hol hebt, dan betekent dat dat je zaag in het midden van de ene holle naar de andere holle kant moet. Samen met de zaagsnede moet je dan gewoon een gleuf van 6 of 7mm hebben in het midden en 3mm aan de kanten.

Zaag die vibreert is natuurlijk ook niet goed :)

Als je bijvoorbeeld twee planken strak tegen elkaar aan wil krijgen, dan is het gangbaar om ze op elkaar te leggen en in één keer door beide platen te zagen. Eventueel hol of bol lopen van de geleider heb je dan al ondervangen.
  FOK!fotograaf donderdag 17 maart 2011 @ 14:54:46 #7
17893 Forno
pi_94239345
Als de zaag vibreert is dat niet goed. Maar dat had je in je OP niet vermeld!

Aangezien de holle vorm van de zaagsnede, is het dus een afwijking veroorzaakt door vibratie, of er onbewust tegenaan te duwen. Zou hem eerst een na (laten) kijken of die trilling eruit kan worden gehaald. Denk dat je probleem dan is verdwenen.
  donderdag 17 maart 2011 @ 16:21:10 #8
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_94243118
Het komt echt niet door het zijdelingse duwen. Dat dacht ik ook. Heb daar echt opgelet met het zagen en opzoeken van de oorzaak.

Ik vermoed dat er op de eoa manier een speling zit op de zaagas. Hierdoor kan het blad blijkbaar gaan slingeren. Maar dan NOG begrijp ik met geen mogelijkheid waarom een zaagsnede in het midden van lengte breder is dan aan het begin en het uiteinde.

Ik heb die rails echt helemaal gefixeerd... naja, zal het wel merken, spul gaat mee naar Festool.

Overigens merk ik bij meer spullen van hun dat het lang niet zo nauwkeurig is als je zou verwachten.

De fence van de freesmodule zou helemaal strak moeten zijn. Leg je er echter een rei tegenaan die recht is, dan zie je dat de 2 delen van de fence een afwijking hebben. .
  donderdag 17 maart 2011 @ 16:27:21 #9
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_94243446
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 14:54 schreef Forno het volgende:
Als de zaag vibreert is dat niet goed. Maar dat had je in je OP niet vermeld!

Aangezien de holle vorm van de zaagsnede, is het dus een afwijking veroorzaakt door vibratie, of er onbewust tegenaan te duwen. Zou hem eerst een na (laten) kijken of die trilling eruit kan worden gehaald. Denk dat je probleem dan is verdwenen.
dat zou dan een holle EN een bolle kant opleveren... ik blijf over met twee HOLLE kanten.... :?
pi_94263485
Vreemd geval inderdaad. Dit probleem kan eigenlijk ook niet aan het blad liggen, kapotte tandjes ofzo. Want dan zou de plank aan de voor en achterkant ook niet aansluiten. Ben benieuwd wat Festool er uiteindelijk van zegt, maar ik denk niet dat je dat uiteindelijk te horen krijgt.
I got soul, but I'm not a soldier
pi_94265717
Als je het paneel met een andere zaag doorzaagt (scherpe handzaag bijvoorbeeld), past het dan wel? zoja, dan ligt het aan de festool, zonee, dan zit er kennelijk spanning in het paneel.
unieke geschenken, exclusieve cadeaus uit de mooiste Nederlandse bomen:
handgemaakte houten vazen http://www.hetmooistehout.nl
handgemaakte houten schalen http://www.houtenschalen.nl
  vrijdag 18 maart 2011 @ 12:19:14 #12
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_94285436
Ik heb gisteravond nog eens ff flink zitten testen en alles ff gefilmd.

Als ik MDf platen zaag lijkt het niet op te treden. Neem ik massief eiken, 3 en 4 cm dik dan treed het wel op. Zowel als ik dwars op de planken in het paneel zaag als in het geval dat ik die dikke planken in de lengte zaag, dus gewoon in 1 plank.

Wat me wel opviel is dat op 3/4 van het geheel de boel er wel moeite mee heeft en begint te fibreren, ook al druk ik de machine van bouw recht aan en rustig naar voren.

Het blad dat ik gebruik is het standaard 36 tands blad. Ik ben van hart ewelkom bij Festool in W'veen om het uit te zoeken. O phun verzoek de machine uiteraard en de voorbeelden mee nemen en de lineaal die ik gebruik.

De techniek gaf wel aan dat hij vermoed dat die 36 tand toch teveel moeite heeft met dat dikke eiken. Naar zijn idee moet ik hier het Panther blad (16t) voor gebruiken...

Naja, ik heb vanmorgen ff zo'n blad gekocht van Festool en zal het vanavond nog eens daarmee proberen.

Als dat ook geen resultaat oplevert gaat dat spul ook mee en mag festool me blaadje mooi terug nemen of het op een andere manier oplossen. Ik heb overigens wel de indruk dat ze dat idd gaan doen.
  vrijdag 18 maart 2011 @ 12:22:43 #13
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_94285568
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 22:42 schreef JurriaanK het volgende:
Als je het paneel met een andere zaag doorzaagt (scherpe handzaag bijvoorbeeld), past het dan wel? zoja, dan ligt het aan de festool, zonee, dan zit er kennelijk spanning in het paneel.
das een test die eigelijk niet te doen is. Met de handzagen krijg je alleen zo strak met een vlijmscherpe handzaag, constante beweging en jaren ervaring.
Wat de spanning in het paneel betreft... die zit er niet in Meerdere panelen leveren het zelfde resultaat en de panelen zijn recht. Daarnaast gebeurt het ook in eiken planken die in de lengte worden gezaagd.
pi_94293237
Heel raar verhaal. Zelf heb ik dezelfde festool, al 5 jaar ofzo.. vrij regelmatig gebruikt, en nog nooit problemen gehad.
Ik dacht eerst zelf ook aan spanning in het hout (zelfs al zijn het verlijmde panelen) maar dan zou dat bij een of twee panelen moeten zijn, en niet bij allemaal.
  vrijdag 18 maart 2011 @ 16:44:18 #15
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_94296508
spanning in het hout kan het niet zijn als het ook optreed als je een massieve plank in de lengte doorzaagt. Lijkt mij althans.

heel misschien dat er in 1 paneel spanning kan zitten, een paneel dat echter al een tidj staat en kaarsrecht is... daar zit geen spanning in.
  vrijdag 18 maart 2011 @ 17:28:42 #16
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_94298444
Ik heb je ergens een keer zien posten dat je je festool liniaal een tijdje schuin tegen de muur gezet hebt gehad waardoor ie nu wat bol/hol is. Kan het zijn dat de liniaal in het midden omhoog komt waardoor de zaagsnede niet over gehele lengte hetzelfde is?

Als je hol/bol getrokken planken zaagt en weer tegen elkaar past passen de zaagsnedes vaak ook niet meer precies op elkaar. Zeker wanneer je onder een bepaalde hoek zaagt. Wellicht doet je zaag dat nu ook maar dan niet omdat de plaat niet meer recht is, maar omdat je liniaal niet meer recht is.

Ik ben overigens ook wel benieuwd hoe het komt dat je niet meer zo positief bent over festool :P .
Je post op verschillende plekken redelijk negatief over je gereedschap terwijl je er vorig jaar nogal enthousiast over was. Is er iets mis gegaan ergens? Of heb je gewoon overall pech met je gekochte gereedschap? Zelf ben ik namelijk wel erg positief over mijn Festool aankopen.
pi_94298804
zo'n liniaal is van aluminium. Als je dat ding tegen de muur zet voor dertig jaar dan moet het nog niet uitmaken. Zelfs met bergen zooi ertegenaan (mits elastische vervorming).
  vrijdag 18 maart 2011 @ 18:08:37 #18
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_94300044
Gaat het niet doorhangen nee? Okee, wist ik niet :) .
  zaterdag 19 maart 2011 @ 11:53:03 #19
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_94328683
ff update tje

ik heb een nagelnieuw panter blad gekocht hoppa 80 euro...

en het zelfde, of ik nu ene paneel zaag of een lange plank in de lengte. begin en einde van de delen sluiten netjes aan en daarna niet. Ja als je druk zet ok. Planken rechtstreeks van de zagerij kan ik naadloos tegen elkaar schuiven dus waarom hier niet.

Ik heb ook een even goed geluisterd terwijl de zaag vol draait en niet zaagt. in eerste instantie klinkt het geluid mooi rond, maar dan hoor je af en toe uitschieters in het geluid die wat rauw klinken. Zelf heb ik het vermoeden dat het in de machine zelf zit, dat er een lager niet fijn is.
Dat geluid merkte een ander ook op die niet wist dat ik een probleem heb met de machien.

@bleiblei. Ik ben in principe ook positief over de mogelijkheden van Festool. Ik verwacht echter van een stuk gereedschap in deze prijsklasse dat het feilloos werkt ( bijna 800 euro voor een invalzaag he). Met die TS is nog geen 100 meter gezaagt... Ook het originele 36 blad is nog vlijmscherp

Ik ga er iig mee terug naar Festool zelf, mogen zij het oplossen.

Het meest irritante? Dit gedoe vreet tijd en je komt geen stap verder.
pi_94380576
Klusfoobje wat ik had gedaan: Zaagsnede langs een waterpas leggen, zien dat het idd krom is en waar. Liniaal langs de waterpas leggen, idd recht..... zit dus in machine dan.

Als de machine langere tijd stationair staat te draaien, en je kijkt naar het zaagblad zie je het dan vibreren? Dus dat je zeg maar niet het blad in een lijn voorbij ziet draaien?(als je haaks op de zool kijkt dus.

Lijkt mijn iets van lagers, of anker problemen van de motor nl als ik het zo lees :)
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_94578130
Al wat gehoord van de zwart groene vrienden? :)
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
  donderdag 24 maart 2011 @ 22:50:28 #22
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_94579022
nope.... zal ze morgen es ff bellen hoe nu verder.

Moet hier een paneel doormidden zagen. Das een goede 300 euro aan hout... en wil graag verder maar ja...
pi_94623616
Inderdaad benieuwd naar de uitslag. Als het aan de zaag ligt dan hoop ik dat ze het onder garantie laten vallen. Kunnen ze bij festool weleens moeilijk over doen. Maar er blijft een optie over dat het of aan het materiaal ligt (hout blijft altijd een natuurproduct) of aan de manier van zagen (maar dat geloof ik niet, als ik j verhalen lees)
Succes want t zijn vaak geen goedkope en zeker geen leuke grappen.
  zaterdag 26 maart 2011 @ 20:22:58 #24
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_94651019
Festool heeft gebeld. Er gaat een vertegenwoordiger bij mij thuis komen. We moeten nog ff een afspraak prikken maar dan weten we meer.

Ik ben er van overtuigd dat het aan de machine ligt. Mocht het aan iets anders of mij liggen dan is dat stevig balen maar goed...dan zal ik daar wel de billen bloot over geven. Ik heb nog nooit problemen met zagen gehad... dat zou de eerste keer zijn....

word vervolgd.

oh ja, wat de garantie betreft, daar maak ik me totaal niet druk over. Er zit 3 jaar op en ding is nog geen jaar oud dus... Enneuh, dan nieuw uit kist en GEEN gerufurbist ding.
  vrijdag 10 juni 2011 @ 15:56:58 #25
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_97984848
Bij deze even een update.

na heel veel heen en weer gebel heb ik op een gegeven ogenblik een stevige mail gestuurd naar baptist gereedschappen en festool.

Daarna kwam er leven in de brouwerij.

Eerst is er een festool medewerker bij mij thuis geweest. Die constateerde idd dat er iets niet helemaal lekker was maar wilde eerst even verder kijken.

Op zijn verzoek ben ik dus naar Dalfsen getogen. Dat heeft even geduurd omdat het in mijn agenda moest passen en hij ook die avond geen andere bezoekers erbij wilde hebben.

Daar hebben we eea staan zagen en is de conclusie getrokken dat het idd niet aan mijn verbeelding ligt. Das altijd al fijn om te horen in zo'n geval. Er werd me bij het testen bij mij al eea aangeboden ter compensatie maar dat heb ik afgewezen. voor mijn gevoel lijkt het dan net of het je daar om gaat en dat is niet zo.

er zijn door hem tijdens het zagen filmopnames gemaakt en ook onames van het resultaat. Hij constateerde ook dat de zaagsnede gemaakt met mijn TS niet 100% aansluit. Dit materiaal is nu naar onze oosterburen gestuurd. Er zat sowieso wel een klein verschil in het zaag resultaat met mijn lineaal en een nieuwe uit doos. Aan mijn lineaal kon hij echter geen enkel afwijking constateren, ook zag hij dat dat ding zo'n beetje nagelnieuw was.

toch heb ik iig de nieuwe lineaal mee gekregen die we daar uit de doos trokken.

Omdat hij het totaal niet eens was met het eerder gedane advies dat ik een Panterblad moest gebruiken voor 4 cm massief eiken ( dwars...) heeft hij die terug genomen. hij deed me het aanbod om daar in de shop wat uit te zoeken waarbij hij wat ruimte in de prijzen gaf.

Mijn voorkeur, want dat kon ook, kreeg uiteindelijk een tweetal tegoed bonnen waarmee ik dit jaar twee dagen me kan uitleven in zijn workshop die voorzien is van al het festool spul dat je kunt verzinnen.

Is het opgelost? nee, nog niet, maar zijn conclusie dat ik niks verkeerd doe en toch dit resultaat krijg scheelt een hoop., De manier waarop hij er nu mee bezig is geeft ook hoop.

Wel ben ik niet meer van plan om mijn festool spul in Arnhem te gaan halen. Het is gebleken dat dat totaal geen toegevoegde waarde heeft en mij enkel een hoop tijd kost.
baptist blijft voor mij nu enkel nog het adres waar ik handgereedschap zal aanschaffen want die houtshop is wel perfect.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')