abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_94195009
hallo,

ik heb 2 jaar gelede mijn pui aan de buitenkant geschilderd. en de verf op de onderdorpel is nu al afgebladderd, dus heb ik alle verf eraf gekrapt goed opgeschuurd en ontvet met terpetine, en daarna gegrond met verf voor zowel binnen als buiten. na een halve dag drogen voelde ik met m'n vinger of het al droog was en de verf plakte aan m'n vinger en ik had weer kaal hout de verf heeft helemaal niet gehecht. ik heb dit nog nooit gezien en begrijp er niks van voor zover ik weet kan je dit hout gewoon met normale grondverf schilderen. ik denk dat het hout merbau of maranti is. wat nu?
pi_94195096
Merbau en rode Meranti schilderen

Merbau is een tropisch hardhoutsoort en bevat stoffen die in water oplosbaar zijn. Merbau dient u voor het schilderen eerst te ontvetten met bijvoorbeeld thinner en voor te behandelen met verf op terpentinebasis (alkydverf). Rode Meranti kunt u het beste voorbehandelen met verf op terpentinebasis omdat de poriën wat groter zijn. Na de voorbehandeling kunt u waterverdunbare verf gebruiken.
  woensdag 16 maart 2011 @ 16:00:31 #3
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_94195179
Plakband, duh! Domme lul.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_94195297
cyntia: zo als in mijn toppic staat: foed opgeschuurd en ontvet met terpetine
dven: niet reageren tenzij je iets zinnig te zegge hebt plakband dat slaat nergens op
  woensdag 16 maart 2011 @ 16:03:05 #5
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_94195329
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 16:02 schreef jong_klusser het volgende:
cyntia: zo als in mijn toppic staat: foed opgeschuurd en ontvet met terpetine
dven: niet reageren tenzij je iets zinnig te zegge hebt plakband dat slaat nergens op
Ik was serieus ;(
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_94195562
Heb je daarna een verf gebruikt op terpentinebasis (alkydverf) ? Anders heb ik zo ook geen oplossing voor je..
pi_94196112
Het beste is, eerst het hout goed ontvetten en daarna pas schuren. doe je het andersom dan schuur je het vet weer in het hout.
pi_94203541
Ik ben zelf schilder.

Wat voor merk grondverf heb je?
Gebruik alleen Sikkens of Sigma op terpetine basis, dit zijn bouwverven

Eerst onvetten met St Marc of Ammonia.

Daarna schuren.

Daarna afstoffen.

Daarna gronden.

Als je gegrond hebt, 3 dagen laten rusten.

Na 3 dagen lichtjes schuren met P180

Daarna voorlakken.

2 dagen wachten
Lichtjes schuren met p 180

Daarna aflakken
pi_94500925
Is de ondergrond misschien vochtig ? :P

Bij mij lekt het overal waardoor de verf ook afbladderd...
pi_94504685
Zit er misschien ergenns een aangrenzend siliconen kitrand, dat kan grote problemen geven.
Everything you can imagine is real
  woensdag 23 maart 2011 @ 12:59:37 #11
163033 Xiphos
CorSec Commander
pi_94507333
Of het is grenen, dat is nogal vettig en daar heb je speciale grondverf voor
[_] <- Sign here
pi_94530269
ben je er al achter wat het probleem is geweest of nog steeds is?

Was de ondergrond misschien toch vochtig ,wat een oorzaak kan zijn van het afbladderen van de oude laag en heb je hier in het verleden ook last van gehad?

Wat bobenjanneke al aan gaf, je moet de verf de kans geven om te hechten dus hou voldoende droog tijd tussen de lagen en zorg ervoor dat de eerste laag lekker kan intrekken, maak de verf een beetje dunner.
Als de ondergrond toch vochtig blijkt te zijn , zou ik de dorpel voorlopig even in een vochtregulerende grondverf houden ...
pi_94531661
Mooizo met een echte schilder in het topic.
Niet om de boel te kapen maar ik heb heb een vergelijkbare vraag/probleem.
Zo'n 5 jaar geleden heb ik nieuwe betimmering aangebracht voor dakgoten en gevelranden. Het materiaal is gegrond multiplex. Na een jaar of 4 is de verf op de zonkanten gaan bladderen.

Is het recept van bobenjannke #8 ook bruikbaar?
En moet ook de nog vastzittende verf afgeschuurd worden of kan dat gewoon blijven zitten?
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
pi_94538218
Het schema van bobenjanneke#8 is de juiste volgorde ! En vooral het ontvetten das echt het aller belangrijkste, iets wat heel veel mensen vaak vergeten.
Men denkt dat je het met schuren wel afschuurt ,alleen schuur je het niet weg maar juist erin ,met als gevolg een mooie verf laag op een vette ondergrond.....niet goed dus!!!

Ik zou de betimmeringen even machinaal opschuren zodat je een mooie vlakke ondergrond krijgt. Vaak is het zo dat de grondverf toch al verpoederd is,na 4 a 5 jaar, en zal je snel op kaal hout komen.....heb je gelijk een mooie goede basis om mee verder te gaan. :)
pi_94578280
Er zijn tegenwoordig tal van "dump"zaken of verfdiscounters die hun verf in Duitsland halen.
Mijn mening is, als het om onderhoud van je huis gaat:
-Investeer ook in verf en haal verf bij de verfspeciaalzaak.
Je bent meestal een kwart tot 35 procent duurder uit als bij de verfdiscounter, maar het is het wel waard.
De verf die uit Duitsland komt, is B keus.

Haal je verf, ga dan voor Sigma, Sikkens of Trimetal
pi_95032809
En ontvetten doe je niet met terpentine, want dat is juist "vettig" van zichzelf.

Ammonia of een professionele verfreiniger gebruiken! Thinner is de beste ontvetter, zeker voor een vette houtsoort als Merbau, maar is nogal slecht voor je gezondheid en gevaarlijk (zeer licht ontvlambaar).
pi_95038368
Schuren, ontvetten en een laag (injectie) epoxy erop. Goed laten drogen, opschuren en afschilderen.
pi_95046168
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 18:29 schreef Klusbaas het volgende:
En ontvetten doe je niet met terpentine, want dat is juist "vettig" van zichzelf.
Ik wilde het net zeggen, ben ik nou zo'n kluskneus of is ontvetten met terpentine niet helemaal zoals het hoort? Het is nota bene een aardoliedestillaat...
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  maandag 4 april 2011 @ 22:00:54 #19
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_95047270
Ik schuur vaak met (daarvoor geschikt) schuurpapier met water met daarin een scheutje ammoniak. Ideaal: stoft niet, ontvet gelijk.
Een idd Sigma verf. Wel middenprijs bouwmarkt kwasten, dat dan weer wel want ik weiger ze te reinigen. Dus iedere keer een nieuwe.
pi_95505559
Maar door je kwasten te reinigen, slijten ze waardoor ze beter strijken.
Als je elke keer nieuwe kwasten koopt, heb je ook weer elke keer dat de haren loslaten.
pi_95518964
Zal best, maar ik als ik klaar ben, ben ik er klaar mee, ik heb gewoon een hekel aan kwasten reinigen. Loslatende haren heb ik zelden. Even 'raggen' over een schuurpapiertje en dan heb ik er misschien 1 of 2 ofzo. Prima te overzien. :)

Het weegt iig niet op tegen mijn afkeer van kwasten reinigen...
  vrijdag 15 april 2011 @ 01:17:37 #22
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_95526323
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 19:51 schreef bobenjanneke het volgende:
Maar door je kwasten te reinigen, slijten ze waardoor ze beter strijken.
Als je elke keer nieuwe kwasten koopt, heb je ook weer elke keer dat de haren loslaten.
Hoe reinig je kwasten nou écht goed?
Het lukt mij dus echt nooit goed genoeg om er de volgende keer weer mee te kunnen schilderen, zeker niet als ik wat langer met een kwast achter elkaar heb geschilderd en er dus wat dikker geworden verf dieper in de kwast zit.
Ik koop dus nu ook na elke keer/dag schilderen een nieuwe kwast.
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
  vrijdag 15 april 2011 @ 02:34:59 #23
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_95527548
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2011 01:17 schreef BBQ-kip het volgende:
Het lukt mij dus echt nooit goed genoeg om er de volgende keer weer mee te kunnen schilderen, zeker niet als ik wat langer met een kwast achter elkaar heb geschilderd en er dus wat dikker geworden verf dieper in de kwast zit.
Idem hier :X

Knetter word ik ervan. Vandaar dat ik dan ook met veel enthousiasme altijd nieuwe kwasten koop :)
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
pi_95530747
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2011 01:17 schreef BBQ-kip het volgende:

[..]

Als ik de kwast de volgende dag weer nodig heb zet ik hem in een potje water. Werkt prima, niks schoonmaken. Verfen klaar, kwast weg, dat dan weer wel idd.
pi_95574151
Kwasten kun je inderdaad gewoon in een potje met water zetten zodat de kop net onder is.
Als je de lwasten reinigt met terpetine of zo, en draait ze niet goed genoeg uit tussen je handpalmen, heb je de volgende keer kans dat de verf langs je steel afloopt en dat je handen vol zitten.

Je hebt bij de action en andere winkels kwastenhouders.
Das een kunststof beker waar je je kwasten in kunt klikken.

Maar in een lege pot appelmoes is natuurlijk ook goed!
pi_95574415
Zoals hierboven al gezegd, gef een paar tientjes meer uit aan goeie verf.
Ik woon 100 meter van de zee en het zout en zand vliegt af en toe door de straat bij een beetje storm.
Heb 4 jaar geleden alles grondig in de Sikkens gezet en het zit er nog op.
Volgens jaar alleen even ontvetten, beetje afschuren en hoppa, nieuw laagje Sikkens er op en klaar.
Iedereen is uniek, behalve ik
pi_95617059
GOEDKOOP = DUURKOOP
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')