Ten eerste, je moet niksquote:Op donderdag 24 maart 2011 12:28 schreef Gedoetje het volgende:
[..]
Volgens mij (dat leerde mijn moeder me althans, die uit de gereformeerde kerk kwam) moet je de Vader aanbidden in de Naam van Jezus, met behulp van de Heilige Geest en is alle verwarring ontstaan door Amerikaanse predikers die zeggen dat je Jezus en de Heilige Geest apart moet aanbidden. Je moet de Vader aanbidden in Geest en in waarheid, staat er toch.
Met andere woorden, het christendom is net zo polytheïstisch als de heidense godsdiensten.quote:Op donderdag 24 maart 2011 12:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ten eerste, je moet niks
Aanbidding dient uit vrije wil te komen en niet uit dwang.
Aanbidding van God is pas waardevol wanneer het uit liefde voor God is, door kennis van Zijn karakter, Zijn daden, persoonlijke ervaringen, een persoonlijke relatie dus waarin God ook daadwerkelijk je god wordt.
Jezus liet zich ook aanbidden, en ik heb er geen problemen mee om Jezus te aanbidden in zang en gebed. De Vader uiteraard ook.
Jezus is onze mediator. Door Jezus hebben we toegang tot de Vader, door Jezus verzoenoffer worden onze gebeden acceptabel voor de Vader omdat onze schuld weggewassen is door Jezus. Dus zonder Jezus te accepteren als je verlosser, kun eigenlijk je de Vader niet eens aanbidden in geest en waarheid, aangezien je geen toegang tot Hem hebt.
Dit 'in de naam van' komt denk ik van het volgende vers:
12 Voorwaar, voorwaar zeg Ik ulieden: Die in Mij gelooft, de werken, die Ik doe, zal hij ook doen, en zal meerder doen, dan deze; want Ik ga heen tot Mijn Vader.
13 En zo wat gij begeren zult in Mijn Naam, dat zal Ik doen; opdat de Vader in den Zoon verheerlijkt worde.
14 Zo gij iets begeren zult in Mijn Naam, Ik zal het doen.
Wat de Heilige Geest betreft, ook daar zijn liederen over. Maar men bidt over het algemeen de Geest zelf niet, men vraagt er om.
9 En Ik zeg ulieden: Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden.
10 Want een iegelijk, die bidt, die ontvangt; en die zoekt, die vindt; en die klopt, dien zal opengedaan worden.
11 En wat vader onder u, dien de zoon om brood bidt, zal hem een steen geven, of ook om een vis, zal hem voor een vis een slang geven?
12 Of zo hij ook om een ei zou bidden, zal hij hem een schorpioen geven?
13 Indien dan gij, die boos zijt, weet uw kinderen goede gaven te geven, hoeveel te meer zal de hemelse Vader den Heiligen Geest geven dengenen, die Hem bidden?
In de VS met sommige charismatische bewegingen hebben ze de Geest echter meer tot een soort idool gemaakt is mijn mening. Daar draait alles om de giften, indien je niet in verschillende talen spreekt zou je niet bekeerd zijn enz. Dit is echter meer een manier om de aandacht van het geschreven woord af te leiden en naar een 'ervarings'evangelie te gaan. Waarin zo'n beetje alles kan. Dit is een misleiding denk ik.
Bidt en u zal gegeven worden. Nog zo'n leugen. Als kind had ik er al moeite mee. Waar ik vervolgens nog meer moeite mee had waren de verklaringen van volwassenen om deze leugens te verdoezelen.quote:Op donderdag 24 maart 2011 12:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
9 En Ik zeg ulieden: Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden.
10 Want een iegelijk, die bidt, die ontvangt; en die zoekt, die vindt; en die klopt, dien zal opengedaan worden.
Ik denk dat het wel waar is, er staat echter niet bij wat je gegeven zal worden, en dat is niet altijd wat een mens verwacht, maar kan ook iemands verdiende loon zijn.quote:Op donderdag 24 maart 2011 15:03 schreef hoatzin het volgende:
Nog zo'n mooie:
[..]
Bidt en u zal gegeven worden. Nog zo'n leugen. Als kind had ik er al moeite mee. Waar ik vervolgens nog meer moeite mee had waren de verklaringen van volwassenen om deze leugens te verdoezelen.
Het staat er gewoon glashard en het is niet waar.
Sorry dude, maar dit bedoel ik met bochtenwringerij.quote:Op donderdag 24 maart 2011 17:55 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Ik denk dat het wel waar is, er staat echter niet bij wat je gegeven zal worden, en dat is niet altijd wat een mens verwacht, maar kan ook iemands verdiende loon zijn.
Hij klopt wel maar jij leest er verkeerde dingen in:quote:Op donderdag 24 maart 2011 18:04 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Sorry dude, maar dit bedoel ik met bochtenwringerij.
Er staat niet: Bidt en u zal "iets" gegeven worden. Of "Klopt en er zal "ergens" worden opengedaan. De tekst is helder en hij klopt niet.
Je bedoelt een kind dat kanker krijgt bijvoorbeeld. Of baby's met AIDS?quote:Op donderdag 24 maart 2011 18:13 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Hij klopt wel maar jij leest er verkeerde dingen in:
Matteüs 7
7 Vraag en er zal je gegeven worden, zoek en je zult vinden, klop en er zal voor je worden opengedaan. 8 Want ieder die vraagt ontvangt, en wie zoekt vindt, en voor wie klopt zal worden opengedaan.
Datgene wat een mens ontvangt is het goede, en in veel gevallen zal het goede een stevige tik op de vingers zijn, in plaats van inwilliging van domme, egoïstische verlangens.
En ik zeg je het is wel degelijk waar. Ik heb geloofd, gedaan en ervaren. God geeft alles, met liefde, en wijsheid, en met jouw welzijn en plezier in gedachten, evenals Zijn eigen glorie. Maar als je uberhaupt niet gelooft, wat heeft het dan voor zin om dit te 'proberen', zoals zoveel mensen doen.quote:Op donderdag 24 maart 2011 15:03 schreef hoatzin het volgende:
Nog zo'n mooie:
[..]
Bidt en u zal gegeven worden. Nog zo'n leugen. Als kind had ik er al moeite mee. Waar ik vervolgens nog meer moeite mee had waren de verklaringen van volwassenen om deze leugens te verdoezelen.
Het staat er gewoon glashard en het is niet waar.
Dit is in sommige gevallen inderdaad waar.quote:Op donderdag 24 maart 2011 18:13 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Hij klopt wel maar jij leest er verkeerde dingen in:
Matteüs 7
7 Vraag en er zal je gegeven worden, zoek en je zult vinden, klop en er zal voor je worden opengedaan. 8 Want ieder die vraagt ontvangt, en wie zoekt vindt, en voor wie klopt zal worden opengedaan.
Datgene wat een mens ontvangt is het goede, en in veel gevallen zal het goede een stevige tik op de vingers zijn, in plaats van inwilliging van domme, egoïstische verlangens.
Ja hoor en dat strookt met wat we om ons heen zien. Je hebt niet alleen oogkleppen op, je hebt een blinddoek voor.quote:Op donderdag 24 maart 2011 19:11 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
En ik zeg je het is wel degelijk waar. Ik heb geloofd, gedaan en ervaren. God geeft alles, met liefde, en wijsheid, en met jouw welzijn en plezier in gedachten, evenals Zijn eigen glorie. Maar als je uberhaupt niet gelooft, wat heeft het dan voor zin om dit te 'proberen', zoals zoveel mensen doen.
Ik bedoel maar. Ik ga hier verder maar niet op in. Weer hetzelfde gedraai en gekronkel. Komt het woord niet uit, dan vijlen en zagen we net zo lang to het weer klopt.quote:Op donderdag 24 maart 2011 19:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Mensen bidden om genezing, en maken verfvolgens een boel leed mee. Echter in dat leed zal de genezing plaats vinden.
Puzzeltje leggen met een schaartje. Lukt altijd.quote:Op donderdag 24 maart 2011 19:36 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ik bedoel maar. Ik ga hier verder maar niet op in. Weer hetzelfde gedraai en gekronkel. Komt het woord niet uit, dan vijlen en zagen we net zo lang to het weer klopt.
Mooi gezegd, Ali.quote:Op donderdag 24 maart 2011 19:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dit is in sommige gevallen inderdaad waar.
Mensen bidden om genezing, en maken verfvolgens een boel leed mee. Echter in dat leed zal de genezing plaats vinden.
Mensen vragen om een partner, en gaan vervolgens door een jarenlang proces van groei en karaktervorming, om voorbereid te worden op het liefhebben en ontvangen van een ander mens in je leven, om je leven mee te delen.
Mensen vragen om rust, en worden vervolgens uitgedaagd iets te gaan doen wat een enorme uitdaging is, om uiteindelijk door groei in geloof en vertrouwen in God die Hemelse rust te vinden, van maximaal vertrouwen, weten dat God alles onder controle heeft.
God weet beter dan wij en wat we bidden komt niet altijd even zo simpel als wij het in gedachten hebben.
Maar als je de tests van geloof doorstaat en je eigen wil en geest zo met God gegroeid en verweven zijn, zul je uit liefde voor God steeds meer voor zaken bidden die helemaal niet egoistisch zijn, maar bidden dat Gods liefde en karakter zich aan anderen openbaart, dat God ook voor anderen dan jou genade heeft en hen verlost van zonde, dat je een instrument mag worden voor Gods werk. Jij wordt kleiner, en Hij groter. Omdat je weet dat je je over de meest basale dingen van het leven geen zorgen meer hoeft te maken: God verzorgt ze. Waarmee
25 Daarom zeg Ik u: Zijt niet bezorgd voor uw leven, wat gij eten, en wat gij drinken zult; noch voor uw lichaam, waarmede gij u kleden zult; is het leven niet meer dan het voedsel, en het lichaam dan de kleding?
26 Aanziet de vogelen des hemels, dat zij niet zaaien, noch maaien, noch verzamelen in de schuren; en uw hemelse Vader voedt nochtans dezelve; gaat gij dezelve niet zeer veel te boven?
27 Wie toch van u kan, met bezorgd te zijn, een el tot zijn lengte toedoen?
28 En wat zijt gij bezorgd voor de kleding? Aanmerkt de leliën des velds, hoe zij wassen; zij arbeiden niet, en spinnen niet;
29 En Ik zeg u, dat ook Salomo, in al zijn heerlijkheid, niet is bekleed geweest, gelijk een van deze.
30 Indien nu God het gras des velds, dat heden is, en morgen in den oven geworpen wordt, alzo bekleedt, zal Hij u niet veel meer kleden, gij kleingelovigen?
31 Daarom zijt niet bezorgd, zeggende: Wat zullen wij eten, of wat zullen wij drinken, of waarmede zullen wij ons kleden?
32 Want al deze dingen zoeken de heidenen; want uw hemelse Vader weet, dat gij al deze dingen behoeft.
33 Maar zoekt eerst het Koninkrijk Gods en Zijn gerechtigheid, en al deze dingen zullen u toegeworpen worden.
34 Zijt dan niet bezorgd tegen den morgen; want de morgen zal voor het zijne zorgen; elke dag heeft genoeg aan zijn zelfs kwaad.
in vervulling gaat.
Het probleem is echter vaak het volgende:
2 Gij begeert, en hebt niet; gij benijdt en ijvert naar dingen, en kunt ze niet verkrijgen; gij vecht en voert krijg, doch gij hebt niet, omdat gij niet bidt.
3 Gij bidt, en gij ontvangt niet, omdat gij kwalijk bidt, opdat gij het in uw wellusten doorbrengen zoudt.
4 Overspelers en overspeleressen, weet gij niet, dat de vriendschap der wereld een vijandschap Gods is? Zo wie dan een vriend der wereld wil zijn, die wordt een vijand van God gesteld.
Dat is heel vervelend voor je, maar het drukt ons weer eens met de neus op de feiten, namelijk dat we niet meer in een paradijs leven.quote:Op donderdag 24 maart 2011 18:20 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Je bedoelt een kind dat kanker krijgt bijvoorbeeld. Of baby's met AIDS?
Tuurlijk snapte ik als kind ook wel dat ik geen elektrische skelter kreeg. Maar mijn opa ging wèl dood aankanker. Mijn schoolvriendinnetje ook.
Daarover is toevallig juist een topic gestart: de zondeval.quote:Op donderdag 24 maart 2011 22:41 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Dat is heel vervelend voor je, maar het drukt ons weer eens met de neus op de feiten, namelijk dat we niet meer in een paradijs leven.
En het zal ook nog wel even duren voordat het hier op aarde weer paradijselijke trekjes gaat vertonen, en ik denk dat iemand die daarop zou willen wachten daar nog wel eens heel lang op zou kunnen moeten wachten.
Vroeger was alles beter he ?quote:Op donderdag 24 maart 2011 22:41 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Dat is heel vervelend voor je, maar het drukt ons weer eens met de neus op de feiten, namelijk dat we niet meer in een paradijs leven.
En ondertussen maken we er maar het beste van. Ge kunt toch niet blijven wachten na zoveel eeuwen.http://nl.wikipedia.org/wiki/Godotsyndroomquote:En het zal ook nog wel even duren voordat het hier op aarde weer paradijselijke trekjes gaat vertonen, en ik denk dat iemand die daarop zou willen wachten daar nog wel eens heel lang op zou kunnen moeten wachten.
Ja, dat is zo.quote:Op zondag 27 maart 2011 13:40 schreef Daniel1976 het volgende:
We kunnen het natuurlijk om draaien op de zondagmiddag, stellen dat het christendom, het jodendom en de islam monotheïstisch is. Dan zullen we als gevolg moeten stellen dat het hindoeïsme en de oude egyptische godsdienst ook monotheïstisch zijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |