Beelzebufo | woensdag 16 maart 2011 @ 12:16 |
De olieprijs STORT momenteel naar beneden. Als autorijder kan ik hier niet zo mee zitten, maar het maakt wel duidelijk waarom de prijs zo hoog was. - NIET omdat er een olietekort is - NIET omdat we 'Peak Oil' bereikt hebben (ik wil hier niet over 'Peak Oíl' discussieren, alleen over de prijs-gevolgen er van) - WEL omdat die *(&#$*(#& speculanten denken dat de olie nóg wel duurder zal worden Ik hoop dat de dames en heren *&($*&#( speculanten nu aan de bedelstaf raken met hun opgeklopte futures. Tevens hoop ik dat de benzineprijs met enig tempo zal meedalen. Shell-topman hatseflatsie (ben zijn naam even kwijt, gisteren in het nieuws) stelt dat, zelfs op lange termijn, een prijsrange van 50-90$ redelijk is. Laten de beleggers zich nou eens door de feiten en meningen van experts leiden in plaats van blind achter hun winstbejag aan te rennnen. Wie nu nog durft te beweren dat de hoge olieprijs enige andere reden heeft dan speculatie op de markt mag hier met verdomd goede redenen komen. | |
Fireblast | woensdag 16 maart 2011 @ 12:18 |
De benzineprijs blijft toch wel hoog. ![]() | |
-Techno- | woensdag 16 maart 2011 @ 12:19 |
Waar haal je dat vandaan? | |
jpg97 | woensdag 16 maart 2011 @ 12:27 |
dit dus | |
RemcoDelft | woensdag 16 maart 2011 @ 12:31 |
![]() Olie kost hetzelfde als 2 weken geleden. | |
AlphaOmega | woensdag 16 maart 2011 @ 12:32 |
Oh, maar de prijs aan de pomp stort daarmee niet in, hoor, die blijft mooi constant hoog. De leveranciers hebben namelijk te maken met toegenomen kosten. Tot de volgende olieprijs stijging, dan gaat de prijs aan de pomp weer omhoog... en blijft hoog, door gestegen kosten van de leveranciers... [ Bericht 33% gewijzigd door AlphaOmega op 16-03-2011 12:38:10 ] | |
bascross | woensdag 16 maart 2011 @ 13:31 |
Het overgrote deel is belasting, dus ga eerst eens klagen bij de overheid. | |
RM-rf | woensdag 16 maart 2011 @ 13:41 |
'peak oil' heeft eigenlijk nauwelijks echt wat te maken met de uiteindelijke olieprijs..... wat veel belangrijker en een duidelijk draaipunt is, is dat de 'Peak-oil'-theorie draait over het bereiken van een 'produktie-plafond' bij de olievoorziening ... een moment dat het schijnbaar niet lukt (of iig niet rendabel genoeg is) om meer olie te winnen. Ik ben geen echt grote voorstander van veel interpretaties ervan, bv die mensen die roepen dat de prijzen dan de lucht ingaan (zelf betwijfel ik eerder of het bereiken van een produktie-plafond wérkelijk leidt tot stijgende prijzen op de langere termijn (dus bv over meer dan 5-10 jaar), integendeel, zolang de prijzen maar genoeg stijgen worden opeens ook evel intensieve win-mogelijkheden rendabel en kan de productie langzaam blijven stijgen... ik vermoed eerder dat op termijn juist de olieprijs gaat zakken, juist doordat de noodzaak alternatieven te vinden en toe te passen steeds harder nodig wordt, maar ook profitabeler) | |
AlphaOmega | woensdag 16 maart 2011 @ 14:09 |
Dat is een constante factor, en zonder stijging van de olieprijs stijgt die dus niet... dus nee, daar klaag ik nu even niet, al vind ik wel dat dat tijdelijke kwartje van Kok natuurlijk terug moet. ![]() | |
bascross | woensdag 16 maart 2011 @ 14:20 |
Zo constant is die factor niet, dit jaar is de accijns bijvoorbeeld weer verhoogd. Daarnaast stijgt de btw altijd mee, alhoewel het percentage natuurlijk hetzelfde blijft. | |
wdn | woensdag 16 maart 2011 @ 14:30 |
Dat de accijns hoger is geworden wil niet zeggen dat dit niet 'constant' is. Dat zegt namelijk niks over hoe hoog de accijns is maar alleen maar dat je altijd weet wat de hoogte van de accijns is. De reden van de toename van accijns is om iedereen te ontmoedigen het betreffende goed te verbruiken. En dan lijkt het me terecht als deze omhoog gaat als teveel mensen toch doorgaan met dit goed te verbruiken ![]() | |
AlphaOmega | woensdag 16 maart 2011 @ 14:55 |
En daarbij worden de accijns ook geindexeerd. De olieprijs daarentegen lijkt alleen maar brandstofprijsstijgingen te veroorzaken. Ik ben benieuwd of we ze ook weer gaan zien dalen wanneer de olieprijs significant daalt. Mijn gok is dus 'nee'. | |
bascross | woensdag 16 maart 2011 @ 15:35 |
Mij niet, want accijns is puur en alleen om geld te innen. Zonder vervoer zou de economie niet zo goed draaien, dus om dit te ontmoedigen lijkt mij nogal nutteloos. Uiteraard klinkt het wel leuk om dit te gebruiken als reden. Dat ben ik met je eens. | |
bascross | woensdag 16 maart 2011 @ 15:36 |
En waarom gok je dat? Na augustus 2008 ging de prijs aan de pomp ook gewoon weer omlaag. | |
Q. | woensdag 16 maart 2011 @ 15:49 |
Ja, de prijs zakt een beetje en meteen heeft de aarde weer tientallen miljarden vaten aangevuld en gaat de olieproductie nooit haar plafond bereiken? Daarbij zijn er weinig dingen zo volatiel als de olieprijs, het gaat om de trend. | |
hvan | woensdag 16 maart 2011 @ 16:01 |
de prijs aan de pomp zal wel niet dalen denk ik! dat komt omdat ze net groot hebben ingekocht! net als energiemaatschappijen dat doen (althans dat zeggen ze)! Met zo'n kutsmoes zullen ze wel komen! | |
truepositive | woensdag 16 maart 2011 @ 16:09 |
De prijs wordt al jarenlang keihard gemanipuleerd. Niet alleen door de speculanten, maar die spelen wel een grote rol. Ik hoop dat dit fenomeen nu misschien daadwerkelijk door de mand gevallen is, maar het is nog te vroeg om dat te zeggen. |