abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 16 maart 2011 @ 11:38:12 #1
314223 Mr_Mojo
Leven is het meervoud van lef.
pi_94185382
Hallo beste mede fokkers,

Komend najaar (fall semester) ga ik op uitwisseling naar de Washburn University (Topeka), USA. Voor deze uitwisseling heb ik uiteraard een visum nodig.

Ik ben nu wat aan het rond kijken en ik kom er eigenlijk niet zo goed uit. Ik weet dat ik voor het J-1/ F-1 visa een DS-2019 formulier nodig heb (van Washburn) om überhaupt de aanvraag in te mogen dienen. Bovendien moet ik bij het indienen ook een placement plan gemaakt hebben.

Heeft iemand ervaring met het aanvragen van een van deze visa?

Hoeveel tijd nam de aanvraag in beslag en zijn er nog punten waar ik goed op moet letten. (Bijv. over de bankverklaring; je moet aan tonen dat je genoeg funds heb om jezelf te kunnen onderhouden. Om hoeveel geld zou dit ongeveer moeten gaan?)

Alvast bedankt!,

Mojo
Vrijheid is het recht om alles te doen wat de wet toestaat.
pi_94185647
Het aanvragen van het DS-2019 duurt het langst. Ik heb dit via een exchange organisatie (CIEE) geregeld. Geloof dat je daar tot maximaal 2 maanden voor moet uittrekken, hoewel het bij mij een stuk sneller ging. Als je dat eenmaal hebt, kan je vrij snel je visum aanvragen.

Bij mij is nooit gevraagd naar een bedrag op m'n bankrekening, omdat het bij om een stage ging en de stagevergoeding voldoende was om van te leven.
  woensdag 16 maart 2011 @ 14:18:58 #3
314223 Mr_Mojo
pi_94190980
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 11:46 schreef Schuifpui het volgende:
Het aanvragen van het DS-2019 duurt het langst. Ik heb dit via een exchange organisatie (CIEE) geregeld. Geloof dat je daar tot maximaal 2 maanden voor moet uittrekken, hoewel het bij mij een stuk sneller ging. Als je dat eenmaal hebt, kan je vrij snel je visum aanvragen.

Bij mij is nooit gevraagd naar een bedrag op m'n bankrekening, omdat het bij om een stage ging en de stagevergoeding voldoende was om van te leven.
Dank :). Aangezien ik ga studeren moet ik wel bankgegevens laten zien. Ik vind het nogal lastig om te bepalen wat hiervoor 'genoeg' is. Als student zijnde heb ik natuurlijk geen fortuin op mijn rekening. Ik krijg maandelijks wel genoeg van m'n ouders, mijn werk & van de overheid maar dat is natuurlijk niet aan mijn saldo af te lezen :P.
  zaterdag 19 maart 2011 @ 18:47:55 #4
314223 Mr_Mojo
pi_94342032
Iemand nog anders tips :D?
pi_94371430
Ik ga eind 2011 naar de VS voor een stage. En ook ik moest een bewijs laten zien dat ik over genoeg financiële middelen beschik om mezelf te kunnen onderhouden. Volgens mij is het bedrag afhankelijk van de instelling of het instituut waar je naartoe gaat. Bij mij was de minimumeis $1500 per maand.

Als de universiteit waar je naartoe gaat al jouw benodigde gegevens heeft, maken zij voor jou het DS-2019 formulier. Je moet dus denk ik eerst die bank statement opsturen en een aantal andere formulieren invullen en dan krijg je als het goed is een overeenkomst toegestuurd die je moet ondertekenen en retourneren. Het DS-2019 formulier krijg je dan via de post en daarmee moet je dan volgens mij naar het consulaat in Amsterdam om je visum aan te vragen. De visumaanvraag zelf moet ik nog doen, heb het DS-2019 formulier wel al binnen (dat gaat redelijk snel als de universiteit waar je naartoe gaat er een beetje werk van maakt). De visumaanvraag zelf kan wel een aantal maanden in beslag nemen heb ik gehoord, dus begin daarmee in ieder geval op tijd.
Als je specifiekere vragen hebt, mag je me altijd PMen.

Oh ja, nadat je het DS-2019 formulier hebt gekregen moet je als het goed is ook nog de zgn. SEVIS fee betalen. Want een bewijs van die betaling heb je dacht ik nodig om je visum aan te vragen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Marurk op 20-03-2011 13:35:20 ]
  maandag 21 maart 2011 @ 10:07:25 #6
314223 Mr_Mojo
pi_94410620
Bedankt voor de reactie :). Ik ga studeren in de VS en krijg dus geen stagevergoeding oid. Ik weet echter zeker dat ik genoeg (financiële) middelen heb om daar geen problemen op te lopen; het punt is alleen dat ik dit niet in cash op mijn bank heb staan. Mijn ouders geven mij maandelijks een bedrag + ik krijg gewoon studiefinanciering etc. Ik heb wel wat aan spaargeld maar dit is zeker niet voldoende om daar een half jaar te 'overleven'. Ik hoop dat een bank 'bewijs' van mijn ouders voldoende is.

Ik heb ondertussen inderdaad al contact gehad met iemand van 'international programs'. Samen met haar moet ik de DS-2019 formulieren in orde maken.

Ik weet inderdaad dat je de SEVIS fee moet betalen ($180 voor J-1 visa en $200 voor het F-1 visa). Dit zal echter geen probleem worden.
pi_94411880
quote:
7s.gif Op zondag 20 maart 2011 13:09 schreef Marurk het volgende:
Ik ga eind 2011 naar de VS voor een stage. En ook ik moest een bewijs laten zien dat ik over genoeg financiële middelen beschik om mezelf te kunnen onderhouden. Volgens mij is het bedrag afhankelijk van de instelling of het instituut waar je naartoe gaat. Bij mij was de minimumeis $1500 per maand.

Als de universiteit waar je naartoe gaat al jouw benodigde gegevens heeft, maken zij voor jou het DS-2019 formulier. Je moet dus denk ik eerst die bank statement opsturen en een aantal andere formulieren invullen en dan krijg je als het goed is een overeenkomst toegestuurd die je moet ondertekenen en retourneren. Het DS-2019 formulier krijg je dan via de post en daarmee moet je dan volgens mij naar het consulaat in Amsterdam om je visum aan te vragen. De visumaanvraag zelf moet ik nog doen, heb het DS-2019 formulier wel al binnen (dat gaat redelijk snel als de universiteit waar je naartoe gaat er een beetje werk van maakt). De visumaanvraag zelf kan wel een aantal maanden in beslag nemen heb ik gehoord, dus begin daarmee in ieder geval op tijd.
Als je specifiekere vragen hebt, mag je me altijd PMen.

Oh ja, nadat je het DS-2019 formulier hebt gekregen moet je als het goed is ook nog de zgn. SEVIS fee betalen. Want een bewijs van die betaling heb je dacht ik nodig om je visum aan te vragen.
Visum aanvraag neemt echt niet maanden in beslag en mocht je hoge noodzaak hebben kun je altijd nog uitwijken naar Brussel, zo is mij destijds gezegd.

Zo'n J-1 visa verkrijgen is eigenlijk verschrikkelijk simpel. Helemaal als je een universiteit hebt die je overal bij helpt. Het gesprek op de consulaat stelt niet veel voor. Zorg iig. wel als je dat gesprek hebt dat je geen elektronische spul bij je hebt. Dan kom je namelijk niet binnen :P.

En dat gesprek stelt echt helemaal niks voor. Daar wordt veel te vaak veel te panisch over gedaan. Wees blij dat jullie in Nederland wonen. Heb een aantal vrienden van mij hier in Londen die hetzelfde deden maar daar wordt veel kritischer naar gekeken omdat ze bang zijn dat diegene in Amerika bleven na verloop van hun visum.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  maandag 21 maart 2011 @ 10:59:12 #8
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_94412024
Ik heb mijn J-1 laten regelen door www.ds2019.de
Goedkoopste organisatie die ik kon vinden. Met het uitgebreide pakket had ik geen omkijken meer naar het proces en in 3 maanden tijd had ik mijn paspoort thuis met een 1-jarig J-1 er in.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
pi_94430577
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2011 10:07 schreef Mr_Mojo het volgende:
[..]

Ik hoop dat een bank 'bewijs' van mijn ouders voldoende is.

[..]
Ik kreeg te horen dat als iemand anders voor mij betaalt, dat die persoon in kwestie dan een ondertekende brief moet bijvoegen waarin hij/zij verklaart garant te staan voor minimaal het gevraagde bedrag. Dit wordt ook wel een letter of guarantee genoemd en die stuur je dan op tezamen met een bankafschrift als bewijs.
  maandag 21 maart 2011 @ 18:50:13 #10
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_94431595
Ik had gewoon een afschrift van mijn spaarrekening meegenomen. Wat precies je levensonderhoud gaat zijn is niet duidelijk maar in de praktijk kun je met ongeveer 5000 euro best een jaar rondkomen. Als je ouders je er nog bij steunen (maandelijks bijv) kun je die ook een brief of contract laten schrijven en meenemen.

Die brief moet er overigens alleen maar bijzitten als je naar de ambassade gaat. De beambte aldaar keek 1x vlug door mijn opgemaakte dossier heen en vond het goed. Als alles er goed en netjes uitziet kijken ze niet zo erg naar dat soort dingen.
Belangrijk is dus dat je MINSTENS alle gevraagde papieren hebt, meer is beter, en dat alles er gewoon netjes, verzorgd en in orde uit ziet.
  maandag 21 maart 2011 @ 18:51:51 #11
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_94431661
Oja: als je universiteit een goedgekeurd J-1 sponsor is kun je hun vragen het proces in gang te zetten. Scheelt je een bak geld.
Als ze dat niet zijn en geen verdragen met andere sponsorbedrijven hebben moet je het zelf regelen via eerdergenoemde sites (Nuffic, ds2019.com etc.). Kost je een paar honderd euro maar het gebeurd goed en zorgvuldig en je hebt er geen zorgen meer over.
  dinsdag 22 maart 2011 @ 08:45:41 #12
314223 Mr_Mojo
pi_94457628
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2011 18:51 schreef Barcaconia het volgende:
Oja: als je universiteit een goedgekeurd J-1 sponsor is kun je hun vragen het proces in gang te zetten. Scheelt je een bak geld.
Als ze dat niet zijn en geen verdragen met andere sponsorbedrijven hebben moet je het zelf regelen via eerdergenoemde sites (Nuffic, ds2019.com etc.). Kost je een paar honderd euro maar het gebeurd goed en zorgvuldig en je hebt er geen zorgen meer over.
Thx voor de hulp :).

De universiteit is vrijwel zeker mijn j-1 sponsor (zij zijn goedgekeurd als sponser + ze hebben aangegeven mij te helpen dus dat zit wel snor). Qua geld verwacht ik ook geen problemen; het is alleen handig om even te horen hoe dit bij jullie liep.

Nogmaals dank :).
pi_94483943
Ik moest voor 4, 5 maand San Francisco (studeren) een garantie afgeven voor 10 duizend dollar.
Bank verklaring van mn pa. Niet voor dat bedrag specifiek maar gewoon zo'n algemeen briefje was voldoende.

oh en neem NIET je mobiel mee als je naar het Consulaat gaat!
En hou een creditcard bij de hand als je het Consulaat belt voor de afspraak, je moet 15 euro betalen voor het telefoongesprek.

De rest kan ik me niet zo goed meer herinerren :(
pi_94486922
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 20:53 schreef Mieks het volgende:
oh en neem NIET je mobiel mee als je naar het Consulaat gaat!
Neem gewoon geen elektrische spullen mee. Maar dat is hier al eerder gezegd :) Was je em kwijt? :P
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  woensdag 23 maart 2011 @ 12:26:48 #15
314223 Mr_Mojo
pi_94506136
Haha, ik zal alles wat elektronisch buiten het consulaat houden :P

Ik heb inmiddels een mail gehad van Washburn. Zij gaan alles fixen :). Ik moet hen echter wel gegevens verstrekken.
- Gewaarmerkte uitdraai studiegegevens (cijfers/credit hours) --> makkelijk te fixen
- Bewijs van scholarship --> net het DUO gebeld; deze fixen zij
- Een handtekening --> tja...
- original financial supporting documents --> tja, dit zal wel een uitdraai worden van de bankgegevens van mijn ouders. Hopen dat dit voldoende is.

Als het goed is krijg ik dan binnen een paar weken het DS-2019 formulier opgestuurd. Dan kan ik daarmee (+ met andere documenten) naar het consulaat om het daadwerkelijke visa te regelen.

Moet wel goed komen denk ik zo :)
  woensdag 23 maart 2011 @ 14:31:59 #16
314223 Mr_Mojo
pi_94510829
Even een ander puntje; hoe zit het met de Two-year Home-Country Physical Presence?

Ik krijg in de VS nog gewoon studiefinanciering; dit wordt vast gezien als 'government funded exchange program' en dan val ik dus onder de Two-year Home-Country Physical Presence.

Weet iemand of ik hier onderuit kan? Het probleem is namelijk dat ik na mijn studie wil gaan werken bij een bedrijf dat ook in de VS zit. De kans is aardig groot dat ik vrijwel direct na mijn afstuderen (ca. 1.5 jaar NA mijn study abroad) dus weer de VS in ga. Dit gaat dus behoorlijk lastig worden als ik onder deze regel val.

Bovendien; kan je tijdens die twee jaar wel gewoon onder het visa waiver programma binnen de VS op vakantie?

[ Bericht 5% gewijzigd door Mr_Mojo op 23-03-2011 14:37:34 ]
  woensdag 23 maart 2011 @ 14:57:51 #17
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_94511778
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 14:31 schreef Mr_Mojo het volgende:
Even een ander puntje; hoe zit het met de Two-year Home-Country Physical Presence?

Ik krijg in de VS nog gewoon studiefinanciering; dit wordt vast gezien als 'government funded exchange program' en dan val ik dus onder de Two-year Home-Country Physical Presence.

Weet iemand of ik hier onderuit kan? Het probleem is namelijk dat ik na mijn studie wil gaan werken bij een bedrijf dat ook in de VS zit. De kans is aardig groot dat ik vrijwel direct na mijn afstuderen (ca. 1.5 jaar NA mijn study abroad) dus weer de VS in ga. Dit gaat dus behoorlijk lastig worden als ik onder deze regel val.

Bovendien; kan je tijdens die twee jaar wel gewoon onder het visa waiver programma binnen de VS op vakantie?
Ja, je valt onder die 2-year-rule, dat komt op je J-1 visum te staan.
Als je voor je J-1 vervalt een H1B oid krijgt kun je er redelijk makkelijk onderuit. Na het vervallen van je J-1 wordt het lastig en kost het veel geld om dat voor elkaar te krijgen.

Je kunt wel gewoon onder een visa waiver op vakantie ja :)
  donderdag 24 maart 2011 @ 07:58:59 #18
314223 Mr_Mojo
pi_94542886
Hmm, wat nou als ik gewoon niet meld dat ik gedurende mijn verblijf studiefinanciering krijg? Ik ga er niet over liegen maar ik meld het gewoon niet.

Ik heb in principe genoeg andere papieren waaruit zal blijken dat ik genoeg financiële middelen heb (mijn ouders staat garant) dus het is geen essentieel onderdeel.

Kan ik zodoende onder de 2-year-rule uitkomen?
  donderdag 24 maart 2011 @ 11:22:37 #19
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_94547855
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 07:58 schreef Mr_Mojo het volgende:
Hmm, wat nou als ik gewoon niet meld dat ik gedurende mijn verblijf studiefinanciering krijg? Ik ga er niet over liegen maar ik meld het gewoon niet.

Ik heb in principe genoeg andere papieren waaruit zal blijken dat ik genoeg financiële middelen heb (mijn ouders staat garant) dus het is geen essentieel onderdeel.

Kan ik zodoende onder de 2-year-rule uitkomen?
Ik heb dat ook niet gemeld, gewoon een afschrift van de bank meegenomen. Volgens mij valt die 2-year rule over alle J-1 visa. Ik heb hem in ieder geval ook gewoon.
  donderdag 24 maart 2011 @ 20:02:57 #20
314223 Mr_Mojo
pi_94568261
Nou, laten we hopen dat dit niet zo is. Het zou nogal vervelende gevolgen kunnen hebben.
pi_94571025
Waarom zou die 2-year rule met studiefinanciering te maken hebben? Ik neem aan dat het alleen voor Amerikaanse overheid gesponsorde programma's geldt. Wat zou het de Amerikanen uitmaken dat je van de Nederlandse overheid geld krijgt.

Ik heb die 2 year rule overigens ook, voor visa waiver maakt het sowieso niet uit. Volgens mij is het zelfs zo, maar daar kan ik fout mee zitten, dat je niet binnen 2 jaar op eenzelfde type visum naar binnen mag. Ik ken iemand die dezelfde stage als ik met een J1 visum heeft gedaan en een half jaar later ging afstuderen bij een Amerikaanse universiteit. Volgens mij kon hij onder die regel uitkomen, door het via een ander type visum te regelen.
  donderdag 24 maart 2011 @ 20:49:44 #22
314223 Mr_Mojo
pi_94571160
Het gaat om een programma dat wordt gesponsord door de Amerikaanse overheid of door de overheid van de aanvrager. Ik studeer nu aan een Nederlandse Universiteit en blijf daar ook ingeschreven (ik ga immers op uitwisseling); zodoende is het hoe dan ook een gesponsord programma.

Ik vrees dus dat ik wel aan de 2 years rule vast zit. Hopelijk is er voor mij ook een uitweg mocht het noodzakelijk zijn.
pi_94571419
Ok dat wist ik niet. In dat geval hebben alle Nederlandse studenten er in principe last van. Ik heb me er niet druk om gemaakt, was allang blij dat ik die stage mocht doen. :P
  donderdag 24 maart 2011 @ 21:12:50 #24
314223 Mr_Mojo
pi_94572558
Haha, ik ben ook erg blij :P

Vandaag de taaltest gehaald (yippie :P) dus alleen het visa staat nog in de weg (maar ook dat gaat lukken). Ik heb er zin in :D
pi_94575402
Oh een tip: niet je ticket boeken voordat je je visum hebt. Klinkt vanzelfsprekend maar in mijn geval duurde m'n visum zo lang dat ik hem pas had vlak voor ik er daadwerkelijk heen moest en ik daarvoor al wel een ticket had (genoeg speling dacht ik). Niet dus, had pas de dag voordat ik vloog mn visum.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')