het is 1920 woning, 2e verd. houten dak en vloer. Boven geen buren beneden wel.
Wij gaan de boel strippen en nu wil ik graag advies over het plaatsen van CV ketel en het afvoeren in de woning...
Cv Ketel is 2009 combi, Valliant compact staat nu in de keuken. Wij gaan geheel keuken verplaatsen naar de eet-woon kamer en ook de cv omdat het dan slaapkamer wordt.
In eet-woon kamer zit geen afvoer of gasleidingen enz. Ik verwacht geen moeilijkheden ermee behalve de water afvoer naar riolering vanuit de spoelbak uit de kookeiland en vanuit de CV als die in de keuken kan.
Optie 1: CV en expantievat in WC. Die worden dan boven het WC aangebouwd wel met de nodige ruimte van de ombouw enz. Makkelijker hierin is afvoer(riol wc) en lucht(luchtkanaal wc). Vraag - kan dat of niet met huidige ketel. Het is open systeem. Ik las ergens dat je cv niet in wc mag plaatsen omdat het vochtig is maar er zal in dit wc een kachel zijn en het zal niet vochtig zijn het is geen badkamer of zo.
Optie 2: CV in de keuken kastwand. Kastwand is zelf rond 260 hoog. Cv kan dan helemaal rechts in de kast bij de schoorsteen. Hij kan aangesloten voor lucht daar woorden. Afvoer - hier wordt het moeilijk. Omdat afvoer moet toch met daling gaan lopen en zoveel naar de wc zoveel naar de oudere plek cv en keuken is een stukjes wat dwars door de balken heen moet.
Omdat voor de spoeleiland een rechte afvoer wordt gemaakt tussen de balken heen naar de wc riolering (rond 4 meter lang, ruimte tussen balken is 30cm ongeveer), dan kan een kleine afdaling gemaakt worden, toch? De CV afvoer zou dan bij die afvoer aangesloten kan worden.. maar.. hoe????
Verder omdat wij geen gezeik willen met de verzekering willen wij goede toestaande plek voor de cv kiezen een wc of een keuken. WC lijkt mij makkelijker en minder gevaarlijker.
of zie ik het verkeer??????
Op de tekening is links huidige situatie en rechts gewenste situatie...