abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_94148585
het is 1920 woning, 2e verd. houten dak en vloer. Boven geen buren beneden wel.
Wij gaan de boel strippen en nu wil ik graag advies over het plaatsen van CV ketel en het afvoeren in de woning...

Cv Ketel is 2009 combi, Valliant compact staat nu in de keuken. Wij gaan geheel keuken verplaatsen naar de eet-woon kamer en ook de cv omdat het dan slaapkamer wordt.
In eet-woon kamer zit geen afvoer of gasleidingen enz. Ik verwacht geen moeilijkheden ermee behalve de water afvoer naar riolering vanuit de spoelbak uit de kookeiland en vanuit de CV als die in de keuken kan.

Optie 1: CV en expantievat in WC. Die worden dan boven het WC aangebouwd wel met de nodige ruimte van de ombouw enz. Makkelijker hierin is afvoer(riol wc) en lucht(luchtkanaal wc). Vraag - kan dat of niet met huidige ketel. Het is open systeem. Ik las ergens dat je cv niet in wc mag plaatsen omdat het vochtig is maar er zal in dit wc een kachel zijn en het zal niet vochtig zijn het is geen badkamer of zo.

Optie 2: CV in de keuken kastwand. Kastwand is zelf rond 260 hoog. Cv kan dan helemaal rechts in de kast bij de schoorsteen. Hij kan aangesloten voor lucht daar woorden. Afvoer - hier wordt het moeilijk. Omdat afvoer moet toch met daling gaan lopen en zoveel naar de wc zoveel naar de oudere plek cv en keuken is een stukjes wat dwars door de balken heen moet.
Omdat voor de spoeleiland een rechte afvoer wordt gemaakt tussen de balken heen naar de wc riolering (rond 4 meter lang, ruimte tussen balken is 30cm ongeveer), dan kan een kleine afdaling gemaakt worden, toch? De CV afvoer zou dan bij die afvoer aangesloten kan worden.. maar.. hoe????

Verder omdat wij geen gezeik willen met de verzekering willen wij goede toestaande plek voor de cv kiezen een wc of een keuken. WC lijkt mij makkelijker en minder gevaarlijker.
of zie ik het verkeer??????

Op de tekening is links huidige situatie en rechts gewenste situatie...
pi_94149145
Wees verstandig en laat een installateur langs komen.
pi_94149521
klipper
dat laten wij ook doen
maar daarvoor moet ik aantal beslissingen nemen ivm slopen en bouwen en keuken bestellen
wij hebben de sleutels pas over een maand.

daarom wil ik jullie mening. het is niet zo dat ik dan die mening van zelfsprekerd aan neemt maar stel dat het in de wc echt echt echt niet kan door de voorschriften dan ga ik anders iets bedenken en heb ik tijd nog voor alles.
en bovendien weet ik hoe hoog de kosten gaat er liggen en kan ik goede begroting maken.
ook weet ik dan of wasmachine in wc of inbouw in de keukeneiland moet
pi_94150461
Afhankelijk van type keuring is mede bepaald waar en waar niet het toestel geplaatst mag worden.
Het betreft hier een open toestel, je moet dus ten alle tijden voldoende luchttoevoer kunnen waarborgen net als voldoende afvoer van rookgassen.
Een rookgaskanaal moet tevens zodanig aangelegd worden dat de rookgassen ten alle tijden veilig afgevoerd kunnen worden, bij dit type toestel moet dit dus horizontaal of stijgend zijn vanaf toestel en niet dalend.

Per m3 aardgas is er 15 m3 lucht benodigd om dit veilig te kunnen verbranden.
Verbruikt het toestel 4m3 per uur dan is er dus ook minimaal 60m3 luchttoevoer benodigd per uur.

Als het goed is heb je de installatie instructie nog bij je toestel, lees die eens goed door.

Zonder duidelijke gegevens van opstelplaats en dergelijke is het vrijwel ondoenlijk om op afstand een goed advies te geven.

De installateur is op de hoogte van de NEN 1078, NPR 3378, NEN 3028, bouwbesluit enz.
pi_94150670
ik bedoelde water afvoer (een soort als wasmachine heeft volgens mij 50mm pvc buis..) dat loop toch altijd dalend........
de lucht en rook kan via de schoorsteen (als plaats in keuken) of via de luchtkanaal (plaats wc) of altijd rechtstreeks via dak. De cv nu aangesloten aan de schoorsteen en dak en werkt dus goed, wel zonder warme water (die is nu via geiser)

''De installateur is op de hoogte van de NEN 1078, NPR 3378, NEN 3028, bouwbesluit enz.''
- nou je weet soms niet tegen wie je aankomt... eigenlijk sommige kan niet eens schelen waar en hoe hebben wij al problemen gehad, elke halfjaar kwam hij terug omdat wij steeds problemen met nieuwe ketel hadden.
pi_94150854
dus wat ik dan qua ruimte begrijp kan dat in principe ook in de wc en in de keuken, er zijn geen regels verbonden aan nieuwe combi ketels.
Dan kan ik in principe vanuit optie 1 in wc uitgaan en wellicht hangende wc tegenover de deur verplaatsen en dan wasmachine onder de cv, dan heeft de cv ook 1 mtr vrije ruimte voor installatie enz.

maar zoiezo niet laten staan waar die nu staat omdat het dan slaapkamer wordt (logeer)
daar kan ik wel mee tenminste met de kosten berekening...

bedankt
pi_94151712
Het zou eigenlijk allemaal in de installatie instructies moeten staan, deze worden namelijk gebaseerd op de normen (en naast deze nog meer) welke klipper eerst noemde.

Hier zou je in terug kunnen vinden wat de afstand van de ketel tot andere objecten moet zijn, en hoe het rookkanaal kan lopen en welke diameter deze moet hebben. Hier staat dus ook in of het rookgaskanaal horizontaal kan lopen, hoeveel meter dan, en meer van dit soort zaken. Deze kunnen per ketel verschillen.

Wat ik in ieder geval niet zou doen is je nu al scheel gaan kijken op de ruimte. Mogelijk gevolg is dat het straks helemaal niet kan en dat geen enkele installateur dat ding wilt installeren.. Ik zou me niet eens af durven te vragen wat de kosten en de verbouwingen dan zullen zijn. Bel ff een vakman, in den haag weet ik nog we iemand overigens.
pi_94157894
wij hebben een aannemer die alles gat doen en bouwen maar de cv installatie en meterkast opbouwen laten wij uitbesteden..
in ons huidige huis hebben wij nieuwe hr++ ketel en het plaatsen( verplaatsen van cv 1 etage bovenop) voor 1600 euro laten doen.. de hele verbouwing zal innd rond 40.000 kosten volgens begroting

ik heb immidels gebeld naar de verkoper en het is VR ketel uit 2002 bleek, dus hij zou in elk gevaal 100% vervangen moet worden, dan kan cv ketel aan onze ruimte en wensen aangepast gaan worden denk ik.

fest 1-2 je kan mij privebericht sturen met iemand die je heeft. graag geen bouwaannemer maar echt iemand uit de cv wereld, een cv boer :)
pi_94158235
Als je toch een nieuwe ketel neemt, neem dan een gesloten toestel, worden de plaatsingsmogelijkheden eigenlijk alleen maar beter.
pi_94159091
ja natuurlijk gesloten is beter die hebben wij nu ook van remeha
bedankt!

een vraag,ik denk niet dat het verstandig is om nieuwe topic eroverheen openen misschien hier kant iemand antwoord op geven.

in onze bouwkundige rapport staat:

De hoofdverdeelleiding van de waterleiding bestaat uit loden
leidingen, vervanging hoofdverdeelleiding waterinstallatie
noodzakelijk (door flex danwel koper)

wat betekent dat, wat is hoofdverdeling en waar is die bevindt
wij hebben annnemer die geen ned. taal spreekt en het zal hem niks zeggen, zelf snappen wij niks van welke leidingen zijn dat - in huis zelf of buiten het woning, de algemene leidingen die vanuit de straat gaan.
pi_94159824
Alles wat voor de watermeter zit is voor het waterleidingbedrijf en alles achter de meter voor de huiseigenaar, dus word het even kijken welke leidingen van lood zijn en wie tot vervangen moet over gaan
pi_94160671
ja beter gewoon alles flex maken...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')