Heb vanmiddag eens naar alle video's gekeken in volgorde van optreden tijdens de halve finales. Ineens zijn er nummers die er uitspringen, maar ook die zowat lijken te verdwijnen...
Mijn voorspelling van landen die naar de finale gaan:
Semi 1 (in alfabetische volgorde)
1.Azerbeidzjan: Goede startplek, modern, commercieel lied en ze pakken het elk jaar heel professioneel aan.
2.Finland: Valt op door zijn eenvoud. Ook zit het tussen twee drukkere liedjes in, dit is voor de kijker denk ik fijn zo na Georgi. Zal net als Belgie vorig jaar de finale moeten halen.
3.Griekenland: Tsja, goede loting, heel apart lied en ook de Grieken weten het toch elk jaar weer met een goed optreden naar een hoger niveau te tillen.
4.Hongarije: Ondanks dat ze na de reclame komen, hebben ze het enige uptempo liedje dat ook nog eens goed in het gehoor ligt. Sterk lied.
5.Litouwen: Tricky, maar toch zie ik deze ouderweste ballade de finale wel halen. De zangeres zingt erg goed, goede loting zo op het einde en na die gekken uit Portugal.
6.Noorwegen: Vrolijk party-lied, dame met een goede uitstraling, dat ze niet de beste zangeres is maakt in dit geval dan ook helemaal niet uit.
7.Polen: Sterke opener, goed optreden tijdens de nationale finale in Polen. Dit zal men niet vergeten.
8.Rusland: Een lied dat meteen blijft hangen, zanger heeft een goede uitstraling. Ook zij pakken het elk jaar zeer professioneel aan dus hier verwacht ik ook een zeer sterk optreden.
9.Zwitserland: Onschuldig, cute, zomers en een goede zangeres. Na jaren lijkt een finaleplek weer eens haalbaar.
10.Turkije: Enige sterke rocklied in semi 1 en heeft ook nog eens goed geloot (t'komt na 2 magere/zwakke liedjes)
Alleen over Litouwen en Griekenland twijfel ik, Malta of Georgi zouden misschien ook wel hun plekken kunnen innemen. En stiekem hoop ik op San Marino.
Semi 2 (in alfabetische volgorde) [vind deze semi veel moeilijker te voorspellen]
1.Bosni & Herzegovina: Prettige melodie, een charmante zanger en blijft de kijkers vast bij vanwege het optreden en de startplek.
2.Denemarken: Sterk nummer dat vanaf elke plek wel zou scoren. Dit kan gewoon niet misgaan...
3.Estland: Catchy, wordt goed uitgevoerd en heeft een vrij goede loting.
4.Letland: Goed popliedje, prima gezongen, weinig op aan te merken. Finale moet lukken.
5.Nederland: In de eerste helft het beste rocklied, opzich niet geheel verkeerd geloot tussen twee rustige liedjes. Mooi opbouwend lied dat de finale moet kunnen halen en ...ach..gewoon in de finale hoort te staan! Denk dat we 8e, 9e of 10e eindigen en in de finale helaas laag eindigen...
6.Oostenrijk: Het nummer moet op gang komen, maar dan krijg je ook wat hoor. Beste zangeres dit festival? De backings ondersteunen haar erg goed. Alleen die loting... toch zal de jury hier vast ook punten voor over hebben.
7.Roemeni: Erg toegankelijk lied voor een breed publiek. Dit moet wel de top 10 in kunnen klimmen.
8.Sloveni: Stoer rock getint lied dat een mooie opbouw heeft. De zangeres heeft een goede uitstraling en wist tijdens de nationale finale echt wel te overtuigen. Dat kan ze vast nog een keer.
9.Slowakije: Van de rustige liedjes is dit toch wel het meest commerciele en eigentijdse. Valt hierdoor op tussen Belgie en Oekraine. De dames zien er erg goed uit, wat ook vast punten zal opleveren.
10.Zweden: Sterk poplied, sterk optreden...vraag me wel af of het live ook zal overtuigen. Iemand met goede looks en ze hebben ook nog eens goed geloot.
Ik heb twijfels over:
Slowakije omdat het tussen twee andere rustige liedjes zit en gewoon erg vroeg heeft geloot. Dat is voor rustige liedjes volgens mij niet echt gunstig tenzij het echt een keigoed lied, maar dat is het ook weer niet. De dames lijken me ook niet de beste zangeressen (maar dat hoeft ook niet op het ESF...).
Israel heeft een zwak lied, maar wordt momenteel opgepimpt. Ze zal vast stemmen krijgen omdat ze bekend is bij het grote publiek, maar is geen garantie op een finaleticket. Het nummer is nu nog te oubollig om ook maar iets te doen.
Macedoni blijft ook wel hangen zo voor Israel en Sloveni heeft gewoon een erg goed nummer.
Ierland lijkt te verdrinken na Denemarken, maar er zijn altijd mensen die wel op dit soort nummers stemmen dus dit zou misschien ook nog wel kunnen verrassen f zal net als de toppers erg laag eindigen. Maar na Denemarken is het een beetje een 'meh-moment'.
Roemeni zou misschien de finale net kunnen missen.Tis een erg toegankelijk lied, maar tegelijkertijd ook niet bijzonder te noemen. Zit tussen het sterkere Sloveni en favoriet Estland in. Met zoveel leuke liedjes bij elkaar zal er toch minimaal n de boot kunnen missen?
Wit Rusland durf ik ook nog niet uit te schakelen. Een nummer met een zeer slechte tekst, maar wat blijft dat hangen zeg en er zit een opvallend leuk riedeltje in.
All we got is this moment - Joost Klein, 9 mei 2024