abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_94064440
Mijn dochtertje is al een tijdlang erg vermoeid en kreeg vorig jaar een griep met een flinke keelontsteking. De keelontsteking duurde maar liefst 7 weken en nu nog heeft ze vaak last van haar keel. Ze heeft ook nu nog vaak een lichte verhoging.
Ze heeft vaak last van een lichte hoofdpijn en last van spierpijn.
Nu dachten we aan pfeiffer, maar zo bleek, dit heeft ze al ooit een keer gehad, onze dokter heeft dit toen niet vermeld. En ze heeft niet alleen pfeiffer gehad, maar ook cmv.
En is daar blijkbaar mee doorgelopen, nu heeft ze een lange tijd allerlei klachten gehad maar onze huisarts heeft dit afgedaan als virussen, en vatbaarheid, terwijl zij in die tijd toch waarschijnlijk pfeiffer of cmv heeft gehad.

Vorig jaar is er een bloedtest gedaan op pfeiffer, beetje vreemd wel te bedenken dat de arts al wist dat er ooit sprake was van pfeiffer. Hier kwam niets uit, mischien omdat de bloed test een dag na een breed spectrum antibiotica is afgenomen?
Welke overigens niet hielp.
Geen actieve pfeiffer dus, er is niet getest op een eventuele actieve cmv, als dit al mogelijk is.
Ik maak me erge zorgen over mijn dochter, ze blijft moe en kan maar weinig aan. De klachten duren lang en de dokter kan niets vinden verder. Mijn gevoel zegt, dit is pfeiffer, het lijkt er ook op, alle symptomen nml. Maar hoe is het mogelijk dat men dit niet kan vinden in het bloed bv? Of kan er iets fout gaan bij een test.
En wat kan het anders zijn?
Ware woorden zijn niet mooi; mooie woorden zijn niet waar
pi_94064888
Kan je niet gewoon een second opinion vragen bij een andere dokter. Sowieso een dokter die dingen achterhoud over je kinds gezondheid blijf je toch niet bij.
- - = |randommusicvideos | = - - | - - = | prettyendless | = - -
pi_94065302
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 20:54 schreef RPG het volgende:
Kan je niet gewoon een second opinion vragen bij een andere dokter. Sowieso een dokter die dingen achterhoud over je kinds gezondheid blijf je toch niet bij.
Kun je dan zomaar naar een andere dokter gaan voor een second opinion?
pi_94065810
CMV en Pfeiffer (EBV) zijn natuurlijk gewoon virussen, dus
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 20:48 schreef BoDee het volgende:r onze huisarts heeft dit afgedaan als virussen, en vatbaarheid, terwijl zij in die tijd toch waarschijnlijk pfeiffer of cmv heeft gehad.
dat klopt gewoon. Beide infecties worden overigens niet behandeld. Breedspectrumantibiotica hebben geen invloed op EBV-serologie, voor zover ik weet (EBV is immers geen bacterie).

Het heeft niet zoveel zin om Pfeiffer aan te tonen, je behandelt het toch niet. Wellicht is het verstandig je zorgen nog eens aan te kaarten bij de huisarts.

quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 21:00 schreef BoDee het volgende:

[..]

Kun je dan zomaar naar een andere dokter gaan voor een second opinion?
Binnen de huisartsgeneeskunde is dat niet gebruikelijk. Het is dan misschien verstandiger een verwijzing naar de kinderarts te bespreken.

quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 20:54 schreef RPG het volgende:
Nou, nietsbetekenende laboratoriumuitslagen niet vertellen lijkt me geen probleem.
  Licht Ontvlambaar zondag 13 maart 2011 @ 21:06:19 #5
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_94065870
Hoe oud is je dochter?
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_94066036
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 21:06 schreef Sjeen het volgende:
Hoe oud is je dochter?
Ze is nu bijna 15
pi_94066122
dotKoen, cmv is wel een virus dat je net als pfeiffer altijd met je meedraagt, als het een activering is geweest, kan het dan, dat dit niet te zien was in de test?
pi_94066700
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 21:10 schreef BoDee het volgende:
dotKoen, cmv is wel een virus dat je net als pfeiffer altijd met je meedraagt, als het een activering is geweest, kan het dan, dat dit niet te zien was in de test?
Ik weet niet welke diagnostiek er gedaan is. Bij een reactivatie is serologie meestal minder betrouwbaar en zou je in theorie een CMV-DNA-load kunnen bepalen. Normaals: een positieve uitslag heeft dan geen consequenties, dus veel zin heeft dat in de huisartsenpraktijk niet.
pi_94067139
quote:
Op zondag 13 maart 2011 21:10 schreef BoDee het volgende:
Ik heb ook 3 x een test moeten doen voordat duidelijk was dat ik pfeiffer had. Maar wat dan? Er valt niets aan te doen dan aan je rust denken, maar als je graag van alles wilt doen is dat knap lastig. Plus het virus blijft in je lijf en dat kan weer opkomen als je lichamelijk weer wat minder sterk bent. Je hebt ook veel "broertjesvarianten" van pfeiffer. Wat er op lijkt maar weer net een andere symptoom erbij.

De nasleep kan jammer genoeg jaren duren.
pi_94067300
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 21:18 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Ik weet niet welke diagnostiek er gedaan is. Bij een reactivatie is serologie meestal minder betrouwbaar en zou je in theorie een CMV-DNA-load kunnen bepalen. Normaals: een positieve uitslag heeft dan geen consequenties, dus veel zin heeft dat in de huisartsenpraktijk niet.
Nu als blijkt dat het toch pfeiffer is, dan zijn we gerustgesteld, daarom heeft het wel zin voor ons.
Je maakt je toch zorgen of het niet iets anders kan zijn nml.
  Licht Ontvlambaar zondag 13 maart 2011 @ 21:25:56 #11
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_94067346
quote:
Op zondag 13 maart 2011 21:09 schreef BoDee het volgende:

[..]

Ze is nu bijna 15
Voor zover ik weet, is vermoeidheid in de puberteit een redelijk normaal verschijnsel. Een op de vijf meisjes is chronisch vermoeid... Google ook eens op vermoeidheid bij pubers :)
pi_94067460
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 21:23 schreef koekjesmonsterrr het volgende:

[..]

Ik heb ook 3 x een test moeten doen voordat duidelijk was dat ik pfeiffer had. Maar wat dan? Er valt niets aan te doen dan aan je rust denken, maar als je graag van alles wilt doen is dat knap lastig. Plus het virus blijft in je lijf en dat kan weer opkomen als je lichamelijk weer wat minder sterk bent. Je hebt ook veel "broertjesvarianten" van pfeiffer. Wat er op lijkt maar weer net een andere symptoom erbij.

De nasleep kan jammer genoeg jaren duren.
Pff 3x testen, dat is vaak, ik voel me lastig als ik er om vraag bij de huisarts.
Dat gevoel geeft hij mij dus.
Maar ik zou graag willen dat ze nog een keer testen op pfeiffer en ook op cmv (broertje zusje van pfeiffer). Mijn dochter heeft dat gehad in het verleden, en als blijkt dat het gereactiveerd is, dan hebben we meer rust.
pi_94067514
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 21:25 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Voor zover ik weet, is vermoeidheid in de puberteit een redelijk normaal verschijnsel. Een op de vijf meisjes is chronisch vermoeid... Google ook eens op vermoeidheid bij pubers :)
Ook met een keelontsteking van 7 weken?
En spierpijn elke dag, en vaak hoofdpijn.
pi_94067565
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 21:27 schreef BoDee het volgende:

[..]

Pff 3x testen, dat is vaak, ik voel me lastig als ik er om vraag bij de huisarts.
Maar ik zou graag willen dat ze nog een keer testen op pfeiffer en ook op cmv (broertje zusje van pfeiffer). Mijn dochter heeft dat gehad in het verleden, en als blijkt dat het gereactiveerd is, dan hebben we meer rust.
Dat is notoir moeilijk te zeggen. Als ze nu alleen last heeft van vermoeidheid, zit je niet meer in de acute fase van de infectie en is het op basis van laboratoriumonderzoek lastig te zeggen of de klachten nu door een (reactivatie van een) virale infectie komen.
  Licht Ontvlambaar zondag 13 maart 2011 @ 21:30:07 #15
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_94067631
quote:
Op zondag 13 maart 2011 21:28 schreef BoDee het volgende:

[..]

Ook met een keelontsteking van 7 weken?
En spierpijn elke dag, en vaak hoofdpijn.
Die keelontsteking is hier in huis ook langsgekomen, niet bij een puber overigens... Spierpijn en hoofdpijn zijn bijbehorende verschijnselen. Ik zal het artikel even opduikelen voor je :)
http://vorige.nrc.nl/kran(...)ar_school,_sporten!_
pi_94067959
quote:
Op zondag 13 maart 2011 21:27 schreef BoDee het volgende:

[..]

Ja maar je moet iets, toch? Het gaat om de gezondheid van je kind. Ik heb jaren lang bij de arts gezeten omdat ik kampte met oor&keelontstekingen eens in de 2 weken, zoveel gehad maar niks geholpen. Nu ben ik er een beetje overheen gegroeid &heb ik alleen nog last van keelpijn maar voel de pijn niet echt meer.

Gewoon laten testen, je wilt toch zekerheid.
Ik was alleen eigenwijs, wilde veel doen maar merkte toch dat het erg zwaar was voor me. Je moet rust houden maar ik had het idee met slapen vermoeiender van te worden.

Beterschap voor je dochter. Hopen dat ze er snel van af is want zoiets kan erg lang duren.
pi_94068050
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 21:30 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Die keelontsteking is hier in huis ook langsgekomen, niet bij een puber overigens... Spierpijn en hoofdpijn zijn bijbehorende verschijnselen. Ik zal het artikel even opduikelen voor je :)
Dat artikel uit Pediatrics is interessant :)
pi_94068105
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 21:30 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Het is geen gewone vermoeidheid zoals we allemaal wel eens hebben.
Maar echt niets meer kunnen, na bv de trap op en af gaan een uur moeten bijkomen op de bank.
Armen en benen die zwaar aanvoelen alsof er lood aan hangt.
pi_94068155
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 21:35 schreef BoDee het volgende:

[..]

Het is geen gewone vermoeidheid zoals we allemaal wel eens hebben.
Maar echt niets meer kunnen, na bv de trap op en af gaan een uur moeten bijkomen op de bank.
Armen en benen die zwaar aanvoelen alsof er lood aan hangt.
Dat hoeft niet noodzakelijk te betekenen dat virusdiagnostiek hier veel uitkomst gaat bieden.
pi_94068284
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 21:25 schreef BoDee het volgende:

[..]

Nu als blijkt dat het toch pfeiffer is, dan zijn we gerustgesteld, daarom heeft het wel zin voor ons.
Je maakt je toch zorgen of het niet iets anders kan zijn nml.
Is er ook bloed geprikt tijdens de acute fase? Je kan bij Pfeiffer dan naast de antistoffen ook vaak atypische witte bloedcellen zien. Daarnaast geeft de combinatie acute Pfeiffer plus antibiotica vaak een huiduitslag. Maar het blijft speculeren. Naast een Pfeiffer en een CMV kan bijv de kattenkrabziekte de zelfde symptomen geven; dit een bacteriele infectie. Verder blijft er weinig over en sluit je bij screenend labonderzoek ernstige oorzaken wel uit. Het is natuurlijk ook zo dat antistof bepalingen ook een bepaalde gevoeligheid hebben. Dus de test kan negatief zijn terwijl er toch een Pfeiffer of CMV infectie zich heeft afgespeeld.
pi_94068318
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 21:33 schreef koekjesmonsterrr het volgende:

[..]

Ja maar je moet iets, toch? Het gaat om de gezondheid van je kind. Ik heb jaren lang bij de arts gezeten omdat ik kampte met oor&keelontstekingen eens in de 2 weken, zoveel gehad maar niks geholpen. Nu ben ik er een beetje overheen gegroeid &heb ik alleen nog last van keelpijn maar voel de pijn niet echt meer.

Gewoon laten testen, je wilt toch zekerheid.
Ik was alleen eigenwijs, wilde veel doen maar merkte toch dat het erg zwaar was voor me. Je moet rust houden maar ik had het idee met slapen vermoeiender van te worden.

Beterschap voor je dochter. Hopen dat ze er snel van af is want zoiets kan erg lang duren.
Dank je wel, voor je beterschaps wens.
Het is niet prettig om je kind zo te zien.
pi_94068347
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 21:36 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Dat hoeft niet noodzakelijk te betekenen dat virusdiagnostiek hier veel uitkomst gaat bieden.
Voor school is dit wel van belang.
pi_94068443
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 21:37 schreef DDM het volgende:

[..]

Is er ook bloed geprikt tijdens de acute fase? Je kan bij Pfeiffer dan naast de antistoffen ook vaak atypische witte bloedcellen zien. Daarnaast geeft de combinatie acute Pfeiffer plus antibiotica vaak een huiduitslag. Maar het blijft speculeren. Naast een Pfeiffer en een CMV kan bijv de kattenkrabziekte de zelfde symptomen geven; dit een bacteriele infectie. Verder blijft er weinig over en sluit je bij screenend labonderzoek ernstige oorzaken wel uit. Het is natuurlijk ook zo dat antistof bepalingen ook een bepaalde gevoeligheid hebben. Dus de test kan negatief zijn terwijl er toch een Pfeiffer of CMV infectie zich heeft afgespeeld.
Mijn dochter test wel vaker anders, ook bv op allergie, bleek er niets te vinden, terwijl ze daar toch overduidelijk last van heeft.
pi_94068600
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 21:37 schreef DDM het volgende:

[..]

Wanneer is acuut, acuut? Zij is 3 weken na de keelontsteking getest, is er dan nog sprake van een eventueel acute fase?
Een maand daarvoor heeft ze ook een vrij zware griep gehad, maar geen keelontsteking.
pi_94068839
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 21:41 schreef BoDee het volgende:

[..]

Wanneer is acuut, acuut? Zij is 3 weken na de keelontsteking getest, is er dan nog sprake van een eventueel acute fase?
Een maand daarvoor heeft ze ook een vrij zware griep gehad, maar geen keelontsteking.
Vanaf de tweede ziekteweek testen is het beste.

Het gaat om het volgende: Als het waar is wat de huisarts zegt, namelijk dat er tijdens de eerste ziekte-episode een EBV (Pfeiffer) infectie heeft plaatsgevonden dan zal de huidige ziekte-episode niet veroorzaakt worden door een EBV. Want je behoort immuun te zijn, tenzij er sprake is van onderliggende afweerstoornissen. Maar daar gaan we niet van uit natuurlijk. En dus is het verder zoeken naar iets anders dan EBV, tenminste uit jouw oogpunt. Want zoals dotKoen al zei: het komt vaak voor dat kinderen deze klachten hebben door simpele virussen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')