abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_93992408
Een paar jaar geleden bedacht ik een theorie en toen ik die aan iemand vertelde zei hij dat het solipsisme was. Ik zie echter wel een groot verschil tussen het solipsisme en mijn theorie, maar omdat het toch bij elkaar in de buurt komt vraag ik me af of mijn theorie al bestaat en een naampje heeft. Als dat zo is wil ik me er namelijk in gaan verdiepen. Om deze reden maar even een topic maken hier op Fok, in de hoop dat iemand al iets weet over mijn zelfbedachte theorie die ik nu ga omschrijven.

Ik bedacht me dus dat misschien alles een illusie is, gecreëerd door een niet-stoffelijk bewustzijn. Er is geen materie, niks. Enkel een bewustzijn dat het hele universum creëert. 'Ik' zie de wereld vanuit enkel mijn eigen perspectief, en kan het niet zien vanuit dat van jullie. Dat is al zo'n mindfuck, maar zou het dan niet logisch zijn als er geen mensen bestaan? Het bewustzijn heeft gewoon alles gecreëerd en heeft zichzelf in deze wereld geplaatst, aanschouwt zijn creatie door de ogen van een willekeurig, gemiddeld persoon ('ik' dus) en heeft dit alles zo realistisch gemaakt dat hij niet eens meer weet dat het het een illusie is. Ik kan ook zo diep in gedachten verzonken zijn dat ik vergeet waar ik ben, soms zelfs wie ik ben, en als ik dan uit mijn gedachten wordt gehaald is het net alsof ik ontwaak uit een diepe slaap. Daarom kan ik me wel redelijk goed voorstellen dat er een bewustzijn is dat niet meer doorheeft dat ie een ander leven leidt, door mijn ogen, terwijl ook ik een illusie ben. Hij neemt alles waar vanuit dit perspectief, om zijn creatie optimaal te kunnen aanschouwen en het zo realistisch mogelijk te maken voor zichzelf.

Oké, sorry voor de slechte uitleg, het zit wel in mijn hoofd maar het is altijd moeilijk te verwoorden en goed over te brengen. In ieder geval ben ik er zeker van dat iemand dit alles ooit eerder heeft gedacht, en ik vraag me dus af of het iets bekends is of niet. Zoals ik al zei, het lijkt op solipsisme, maar heeft toch een andere twist, namelijk dat 'ik' ook nep ben. Het niet stoffelijke bewustzijn zit gewoon vast in zijn eigen creatie/illusie.
pi_93992563
Bedoel je misschien supra-solipsisme?
pi_93992622
quote:
...zei hij dat het solipsisme was.
:N want dan had je hier niet gepost want al onze meningen waren toch niet echt.
Lijkt me meer een existentiële crisis in zijn algemeenheid ;)

quote:
...een niet-stoffelijk bewustzijn.
Lichaam én geest? Rne Descartes was a drunken fart I drink therefore I am

quote:
terwijl ook ik een illusie ben. Hij neemt alles waar vanuit dit perspectief, om zijn creatie...
Wélke creatie? Je beargumenteert net dat er helemaal geen creatie is ;)

groetjes uit het meta universum :P

edit: het antwoord is trouwens 42
pi_93992723
Supra-solipsisme lijkt er meer op, inderdaad. Van wat ik erover lees komt het overeen met mijn idee. Maar helaas vind ik er niet zoveel over als ik het google, het is vrij onduidelijk wat ik erover vind.
pi_93992843
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 03:25 schreef Adala het volgende:
Supra-solipsisme lijkt er meer op, inderdaad. Van wat ik erover lees komt het overeen met mijn idee. Maar helaas vind ik er niet zoveel over als ik het google, het is vrij onduidelijk wat ik erover vind.
Nee, ik vind er helaas ook weinig over. Het is wel erg interessant.
pi_93992852
- foutje -
pi_93993882
Eigenlijk heb je het hier over de enige werkelijkheid van de leegte en de volheid ervan ;)
Je zult je gedachte terug vinden in de Advaita Vedânta.
Lees eens boeken van Osho over het niets, Krishnamurti, Eckhart Tolle en Blavatsky en vele anderen. Zen gaat daar ook over
Ik geef je hier nog een heleboel zaken van de theosofische gemeenschap die je eens kunt bekijken. http://www.theosofie.net/(...)en%2Fzoeken.html#874
Het topic : het Mysterieuze Zelf gaat daar ook over
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')