abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_93946820
Hier het vervolg op Nederbelgen waar nog altijd geen OP van is.

Trouwens.. Nederbelgen of Belglanders?
pi_93946830
Laatste post:

quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 10:07 schreef trainfreak het volgende:
Je moet nog altijd geen lessen volgen!
Mijn rijbewijs heeft maar een goeie ¤60 gekost..
(¤36 voor het praktische examen, en 2x +- ¤10 voor het afhalen van het papiertje)
De theorie kregen we gratis via school!

Ik heb er wel langer over gedaan, maar dat komt omdat ik min voorlopig rijbewijs niet direct ben gaan afhalen. Mijn voorlopig had ik eind juni, mijn 'echt' had ik midden februari.
Maar in principe kan je het op 3 maand afhandelen, ware het niet dat er wel erg lange wachtlijsten zijn (bij mij was het 5 maand voor ik mijn praktisch rijexamen kon afleggen...).
Het was wel met een automaat, maar daar zou geen verschil in mogen zitten..
pi_93949182
Bij mijook zoiets weet de prijzen niet meer echt van buiten... Dit waren denk ik mijn prijzen, leerboek en 2de spiegel niet meegerekend.

- Theoretisch examen (€15,00)
- Voorlopig rijbewijs (€7,50)
- Praktijk examen (€30,00)
- Rijbewijs (€7,50)

Heb ook de twee examens in één keer gehaald.
  vrijdag 11 maart 2011 @ 11:59:43 #4
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_93950442
Ik ben momenteel bezig als Nederbelg mijn rijbewijs te halen, dus misschien kan ik je wat helpen.

Je kunt voor de auto in ieder geval 3 kanten op:
- ofwel je doet de volledige cursus, dat is zon 20 lessen en kost 1000 euro. Je kunt na die 20 lessen wel direct op voor je rijbewijs, dus zijn wel minder lessen dan in Nederland.
- ofwel je doet een halve cursus en gaat zelf wat rondrijden met een voorlopig rijbewijs. Dat kost aanzienlijk minder, maar je moet wel een auto met Belgisch kenteken hebben, en je mag op bepaalde tijden niet rijden met je voorlopige rijbewijs.
- ofwel je doet een heel basale cursus, je neemt minstens twee lessen iemand mee met een Belgisch rijbewijs en minstens 8(?) jaar rijervaring, en je gaat met die persoon lessen.

Het rijexamen kun je het best via de rijschool laten regelen.

Let wel dat je voordat je begint je theorie gehaald moet hebben. Je kunt bij de meeste rijscholen een hele theoriecursus volgen, maar dat gaat je wel wat kosten. Een alternatief is om het op jezelf te leren, met behulp van een theorieboekje.
Je hoeft het theorie-examen niet aan te vragen, je kunt gewoon wanneer jij wilt, tijdens kantooruren bij een examencentrum langsgaan. Het kost geloof ik slechts één of twee tientjes. Hier is een lijstje met Nederlandstalige examencentra.

Je kunt als Nederlander alleen je rijbewijs in België halen, als je ook daadwerkelijk als inwoner staat ingeschreven. Je hoeft dus niet de nationaliteit te hebben, maar je moet wel ingeschreven staan bij de gemeente.

Voor meer informatie kijk je best op deze site, waar alles vrij uitgebreid staat uitgelegd.
pi_93955583
Super alle informatie over het rijexamen!! Bedankt ^O^
Ik wil eigenlijk deze zomer lessen gaan volgen, maar moet nog steeds een rijschool vinden en bellen enzo.
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
  vrijdag 11 maart 2011 @ 18:49:58 #6
189732 Niara
Whooo hooo!
pi_93967995
Wow, bedankt allemaal :)
Ik sta gelukkig ingeschreven dus dat zal geen probleem zijn. Ik ga denk ik eerst voorm'n motorrijbeijs maar ik moet nog even doorsparen.
pi_93968310
Poll: Datum voor de Fok-(Neder)belgen-meet
Zaterdag 26 maart
Zaterdag 2 april
Zaterdag 9 april
Zaterdag 16 april
Zaterdag 23 april
Zaterdag 30 april
Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier

[ Bericht 8% gewijzigd door Halcon op 12-03-2011 12:59:43 ]
  vrijdag 11 maart 2011 @ 20:37:14 #8
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_93973632
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 10:09 schreef trainfreak het volgende:
Hier het vervolg op Nederbelgen waar nog altijd geen OP van is.

Ja hoe zit dat? }:|
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  zaterdag 12 maart 2011 @ 12:14:48 #9
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_93998149
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 18:49 schreef Niara het volgende:
Wow, bedankt allemaal :)
Ik sta gelukkig ingeschreven dus dat zal geen probleem zijn. Ik ga denk ik eerst voorm'n motorrijbeijs maar ik moet nog even doorsparen.
Het motorrijbewijs is een stuk goedkoper. Ik ga binnenkort mijn eerste lessen doen, en het kost me iets meer dan 600 euro, en dat is all-in: 8 lessen, examentraining en een examen. Als je een eigen motor hebt, met Belgisch kenteken, kun je ook het pakket van 6 lessen nemen, dat is volgens mij zonder examentraining maar met een examen, en dat kost zo'n 500 euro. Daarna kun je met een voorlopig rijbewijs gaan rondkarren totdat je denkt dat je genoeg ervaring hebt om af te rijden.

Voor 100 euro meer kun je ook een theoriecursus doen, maar zoals ik boven al aanstipte, is dat eigenlijk een beetje zonde van het geld als je geen complete idioot bent. :P
  zondag 13 maart 2011 @ 13:38:27 #10
189732 Niara
Whooo hooo!
pi_94043230
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 12:14 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Het motorrijbewijs is een stuk goedkoper. Ik ga binnenkort mijn eerste lessen doen, en het kost me iets meer dan 600 euro, en dat is all-in: 8 lessen, examentraining en een examen. Als je een eigen motor hebt, met Belgisch kenteken, kun je ook het pakket van 6 lessen nemen, dat is volgens mij zonder examentraining maar met een examen, en dat kost zo'n 500 euro. Daarna kun je met een voorlopig rijbewijs gaan rondkarren totdat je denkt dat je genoeg ervaring hebt om af te rijden.

Voor 100 euro meer kun je ook een theoriecursus doen, maar zoals ik boven al aanstipte, is dat eigenlijk een beetje zonde van het geld als je geen complete idioot bent. :P
Ooh succes, ik ben benieuwd hoe het gaat.
Waar ga je het doen?
En ja, ik denk dat examentraining ook niet echt nodig is :P

Ik ben nog aan het twijfelen wat ik ga doen. Je hebt ook een complete cursus waar je gelijk na je voorlopig rijbewijs voor je 'echte' gaat. Ik heb (nog) geen eigen motor dus ik weet niet of ik met m'n voorlopig op iemand anders zijn motor zou vaak ga durven rondrijden. Dan misschien flink oefenen met de rijschool en gelijk het examen doen.
pi_94335720
Nog niet zoveel stemmen in de poll..
Is er niet meer animo voor een meeting?

[ Bericht 1% gewijzigd door Njosnavelin op 19-03-2011 16:51:11 ]
pi_94336824
heb ook mijn stem uitgebracht... :)
pi_94344434
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 maart 2011 15:54 schreef Njosnavelin het volgende:
Nog niet zoveel stemmen in de poll..
Is er niet meer animo voor een meeting?
Ik vroeg me hetzelfde af. De enige dag met 2 stemmen is tot nu toe 30 april. Kanttekening is wel dat er ook 4 mensen op een andere dag gestemd hebben en wellicht andere 'verplichtingen' hebben op 30 april.
pi_94344528
Bij mij zal het afhangen waar het juist is in Brussel...
Bereikbaar met de wagen of niet..

Ik kan ook iemand/meerdere meenemen uit de omgeving (ik ben van Wetteren, tussen Gent en Aalst).
pi_94344547
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 maart 2011 19:50 schreef trainfreak het volgende:
Bij mij zal het afhangen waar het juist is in Brussel...
Bereikbaar met de wagen of niet..

Ik kan ook iemand/meerdere meenemen uit de omgeving (ik ben van Wetteren, tussen Gent en Aalst).
In Brussel kun je met de auto toch vrijwel overal komen?
pi_94344710
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 maart 2011 19:51 schreef Halcon het volgende:

[..]

In Brussel kun je met de auto toch vrijwel overal komen?
Ja, maar als het bal in het centrum is heb ik geen zin om me blauw te betalen aan parkeergeld ;)
pi_94344859
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 maart 2011 19:55 schreef trainfreak het volgende:

[..]

Ja, maar als het bal in het centrum is heb ik geen zin om me blauw te betalen aan parkeergeld ;)
Ik vind de prijzen daar alleszins redelijk. Je kunt de auto ook wat buiten het centrum parkeren en dan via het OV naar het centrum. :)

Centrum lijkt me persoonlijk een leukere plek voor een meet dan bv. Anderlecht of Schaarbeek.
pi_94486725
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 maart 2011 19:58 schreef Halcon het volgende:

[..]

... dan bv. Anderlecht of Schaarbeek.
Hell yeah _O-
pi_94487353
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 maart 2011 19:58 schreef Halcon het volgende:

[..]

Ik vind de prijzen daar alleszins redelijk. Je kunt de auto ook wat buiten het centrum parkeren en dan via het OV naar het centrum. :)

Centrum lijkt me persoonlijk een leukere plek voor een meet dan bv. Anderlecht of Schaarbeek.
Tegenover de prijzen in Nederland is het inderdaad redelijk ja.
En 's avonds met het OV: nee, liever niet :P

Maar ik zei het reeds: de kans dat ik kom is klein hoor ;)
pi_94639421
Maar goed, zaterdag 30 april dan maar?
pi_94639449
30 april is goed voor mij :)

Omg eerste Fok! meet voor mij
pi_94640960
Iemand een idee voor de locatie?

Centrum van Brussel lijkt mij het handigste.
pi_94641163
Misschien de grote markt, of het centraal station?
pi_94641641
Grote Markt lijkt me wel ok. :Y
pi_95030290
Even kijken of ik vrij kan krijgen op 30 april en wellicht dat ik er dan ook bij ben. 30 april zijn open-kot dagen voor nieuwe studenten in Brussel, dus wellicht leuk om deze dan ook even mee te pakken als we er dan toch zijn ;-).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')