kezmania | woensdag 12 juni 2002 @ 23:17 |
Het heeft natuurlijk nadelen: Geld verslindende campanges | |
Profesor | woensdag 12 juni 2002 @ 23:23 |
Ligt eraan wat inhoudelijk zijn rol word binnen de gemeenteraad krijgt een gekozen burgemeester juist meer of minder bevoegdheden en in hoe verre mag hij een rol spelen bij het benoemen van wethouders. | |
Ghola | woensdag 12 juni 2002 @ 23:35 |
"Het koppie gaat meer een rol spelen dan de inhoud" Zullen we dat maar niet gewoon als minachting voor de kiezer kwalificeren? | |
Sorrow | woensdag 12 juni 2002 @ 23:35 |
Ligt ook aan de procedure. In één keer kiezen uit een x-aantal kandidaten, kiezen in twee rondes (Frans model). Of kiezen uit twee kandidaten waarbij de gemeenteraad al een voorselectie heeft gemaakt. Of ... Kortom er is nog niks over te zeggen. | |
Kozzmic | maandag 23 december 2002 @ 13:31 |
Het ziet ernaar uit dat er in de nabije toekomst een gekozen burgemeester gaat komen...quote: | |
MaoTseTung | maandag 23 december 2002 @ 13:57 |
Tegen ! | |
TheScienceMan | maandag 23 december 2002 @ 15:17 |
quote:De ALV van de VVD heeft een eerste negatieve reactie hierop gegeven en heeft bepaald dat de commissie haar onderzoek moet verbeteren. De discussie zal later gevoerd worden binnen de VVD. | |
sizzler | maandag 23 december 2002 @ 15:22 |
quote:Stem SP! ![]() Wel goed voor de democratie, misschien dat het helpt mensen dicht bij de politiek te brengen. Met democratisch gekozen bewindslieden komt er ook meer openheid van beleid doordat burgemeesters zich directer moeten verantwoorden aan de burgers. | |
marky | maandag 23 december 2002 @ 15:29 |
quote:Aan de en kant Ja want het is democratisch aan de andere kant Nee want dan staat de burgemeester niet meer boven de partijen. Ik ben er dan meer voor om de burgemeester op de zelfde manier te laten kiezen zoals de premier hier in nederland gekozen wordt (of eigenlijk niet gekozen wordt) Gewoon de grootste partij leverd de Burgermeester en die stelt dan ook het college samen. Dan is het gewoon meteen duidelijk waar de burgermeester voor staat en kan ook zijn ideenen en plannen uitvoeren. | |
Meister | maandag 23 december 2002 @ 15:32 |
Tegen. Burgemeester staat boven de partijen en dat houd ik liever zo. In verreweg de meeste gevallen functioneert het huidige systeem goed. Ik moet er niet aan denken dat het een populariteitspoll wordt. | |
sizzler | maandag 23 december 2002 @ 15:47 |
quote:Een gekozen burgemeester niet? | |
Meister | maandag 23 december 2002 @ 16:03 |
Inderdaad. Omdat hij zich bezig moet houden met "wat ligt goed bij mijn kiezers". | |
DennisMoore | maandag 23 december 2002 @ 16:07 |
Gekozen burgemeesters, en wellicht ook hoofd van politie, kunnen makkelijker worden afgerekend op hun daden, en vooral het gebrek daaraan. Mits bevoegdheden ermee in overeenstemming zijn etc. 'k Zou wel voor zijn eigenlijk. | |
SCH | maandag 23 december 2002 @ 18:58 |
Ik ben er pertinent op tegen. Het gaat om een belangrijke functie waarvoor geen popie jopies in aanmerkingen dienen te komen. Hier in Utrecht zou ongetwijfeld Henk Westbroek of Tineke Schouten hoge ogen gooien. Serieus. En dat heet politiek dichter bij de burgers brengen. Mag ik bedanken | |
Madame | maandag 23 december 2002 @ 19:17 |
Afgezien van de vraag of iemand die een populariteitspoll wint nou eigenlijk macht moet krijgen lijkt me dat een andere vraag eerst beantwoord moet worden. Zal in de toekomst de Vereniging Van Gekozen Burgemeesters meer macht gaan eisen? De taken van een burgemeester beperken zich nu tot ceremonies, voorzitter spelen, de politie in toom houden en stakende stemmen in gemeenteraden ontstaken. Iemand die zich verkiesbaar stelt voor het burgemeesterschap zal beloftes gaan doen aan de bevolking. En iemand die gekozen is zal een deel van die beloftes willen waarmaken om vooral toch de volgende keer weer gekozen te worden. Die zal een eigen budget voor politiek beleid willen, de vrijheid om plannen door te drukken, de eigen populariteit vergroten met gemeenschapsgeld. Ik vind het een leuk idee, gekozen burgemeesters, maar alleen onder de strikte voorwaarde dat nooit de bevoegdheden van de burgemeestersfunctie zoals die nu is uitgebreid mogen worden. Nu ja, ik vind ook dat Amsterdamse politiecommisarissen hun kop moeten houden, maar dat is terzijde. Stel je voor dat die ook gekozen gaan worden... | |
Napalm | maandag 23 december 2002 @ 19:41 |
quote:Welke inhoud? Ik dacht dat de meeste burgemeesterbaantjes kadotjes waren voor partijvriendjes, uitgerangeerde politici en een mooie vuilnisbak om mensen in weg te promoveren. Ik ben voor dus. | |
Shaman | maandag 23 december 2002 @ 19:45 |
Is het systeem van een gekozen burgemeester wel democratisch ? Praktisch gezien zou het er met het huidige klimaat op neerkomen dat alle gemeenten een CDA of VVD burgemeester krijgen, en kleinere partijen die landelijk wel wat in te brengen hebben nooit aan bod komen. Ik denk dat het beste systeem zou zijn de burgemeesters op voordracht te laten kiezen door de gemeenteraad zoals in het huidige systeem maar zo dat het totale aantal burgemeesters een afspiegeling is van de verdeling tijdens de gemeenteraad verkiezingen. Een ander voordeel van dit systeem is dat de burgemeester boven de gemeenteraad blijft staan... | |
Kordotium | maandag 23 december 2002 @ 20:01 |
Voorlopig ben ik zeer tegen. Voordat de gekozen burgemeester een feit kan zijn moet er eerst een grondige analyse worden gemaakt van het takenpakket van de burgemeester: voor een gekozen burgemeester zal een heel ander takenpakket weggelegd zijn dan voor de benoemde burgemeester. Niet alleen qua praktische doeleinden zoals zijn beleid, maar ook staatsrechtelijk. Het huidige takenpakket lijkt me bij de benoemde burgemeester te voldoen, maar daarover zou je kunnen discussieren. En dat is ook waar mijns inziens de discussie over zou moeten gaan: de functie van de burgmeester. Als je daarover uit bent, kun je de procedure die daar het best bij past bedenken. Zoals de discussie nu in de politiek gevoerd wordt is eigenlijk te belachelijk voor woorden. Een superieure drogreden ("breng de politiek dichter bij de burger") kan een heel systeem op zijn kop zetten zonder dat aan de consequenties wordt gedacht. Verachtelijke symboliek zonder inhoud. | |
DennisMoore | maandag 23 december 2002 @ 20:05 |
quote:En waarom zou dat moeten? Lijkt me vrij logisch dat een stad met vooral VVD-kiezers een VVD-burgemeester zou krijgen, en niet een SP-burgemeester, omdat ook de SP zo nodig landelijk een paar burgemeesters moet krijgen. | |
Shaman | maandag 23 december 2002 @ 20:21 |
quote:Als 80 % van de burgemeesters in Nederland bijv. geleverd wordt door het CDA en tevens die partij de grootste in de raad is krijgt zo'n partij zoveel macht dat het door onderlinge afspraken de landelijke politiek kan beïnvloeden terwijl ongeveer 38 % van de bevolking CDA stemt. Om dat te voorkomen hebben we het voordracht systeem wat niet democratisch werkt. Zo is de burgemeester vaak van een andere partij als de grootste in de raad. Aangezien er nu vraag is naar een meer democratisch systeem leek het systeem zoals ik net beschreef me wel een goede middenweg. | |
eti_ | dinsdag 24 december 2002 @ 02:22 |
voor. gewoon omdat wat er nu gebeurt ontzettend ondemocratisch is. wat mij betreft kiest de gemeenteraad de burgemeester, ook goed, liever nog rechtstreeks, maar zoals nu: onderling stadjes verdelen, en bij ons in utrecht een burgemeester die niet weet hoe snel die weg moet rennen zodra die r'dam kan krijgen, dat gaat natuurlijk nergens over. dat burgemeestersreferendum gaat ook nergens over (zou ik ook niet voor komen opdagen), als een of andere commissie eerst een voorselectie mag doen dan is het geen democratie. stel je voor dat een commissie mag bepalen welke partijen er voor de 2e kamer mogen doen en welke niet... | |
hoppe | dinsdag 24 december 2002 @ 12:37 |
quote:Troost je, ook SP burgemeester gaan nu nog steeds door meerdere ballotagecommissies die bekijken of een kandidaat niet geheel gespeend is van politieke talenten. Verder heeft een burgemeester nu nog altijd de functie om als bemiddelaar boven de partijen te staan. Ik ben benieuwd naar voorbeelden waar de benoemde burgemeester nu totaal niet in het lokale plaatje paste en wat een evaluatie van de misbenoeming opleverde aan conclusies. Indien Popie Jopie tot burgemeester wordt is de kans groot dat het ambt tegen de verkiezingstijd verwordt tot dat van Sinterklaas op kosten van de gemeenschap. Iemand met wat meer talent en mogelijkheden stelt zich geen kandidaat want een afwijzing staat slecht op de conduitestaat en kan negatieve gevolgen hebben vooor het persoonlijke netwerk van de beoogde kandidaat als dit breed in het nieuws komt. Bij de benoemde burgemeester is een afwijzing een voudiger binnenskamers te houden. Buiten dat kost het de gemeenschap betaling van verkiezingscampagnes, gesteld dat je de gekozen burgemeester ook democratische kansen wil geven, kost dat de gemeenschap extra beveiligingskosten van de kandidaten en kan een burgemeester moeilijk worden afgezet daar deze zijn mandaat of legitimiteit niet van de kroon maar van het volk/de massa gekregen heeft. Wat mij betreft mag deze D66-proefballon ook worden doorgeprikt. | |
hoppe | dinsdag 24 december 2002 @ 12:42 |
quote:Er lijkt mij niets mis mee dat iemand die enige bestuurlijke ervaring heeft opgedaan wil groeien naar meer verantwoordelijkheid over een bestuurlijk uitdagender gebied. Zowel voor de Nederlandse staat als voor de burgers biedt het voordelen dat burgemeesters kalm aan kunnen beginnen en groeikansen krijgen. Als ik burgemeester van Utrecht geweest zou zijn en een tijd lang met Leefbaar Utrecht in en college had gezeten zou ik ook een andere uitdaging gezocht hebben om tegen te gaan dat ik mijn betrokkenheid bij mijn vak zou verliezen. [Dit bericht is gewijzigd door hoppe op 24-12-2002 12:47] | |
Sh4keM | donderdag 26 december 2002 @ 22:47 |
quote:ik zie niet waarom een gekozen burgemeester direct bij een partij betrokken moet worden. Verder lijkt het me juist de taak dat hij luistert naar het volk. (ik heb die commentaren tijdens de aanloop naar de vorige verkiezingen ook nooit gesnapt: "die partij roept alleen maar wat het volk wil horen", DAAR draait het toch allemaal om!!! | |
Kennyman | vrijdag 27 december 2002 @ 00:03 |
quote:Mensen roepen wat het volk wil horen zonder oog voor de realiteit, dat is het probleem. Je kan bijvoorbeeld de grenzen niet sluiten. Dat. Gaat. Niet. | |
ghettoman | vrijdag 27 december 2002 @ 00:42 |
Een burgemeester is toch al een vloek. Gekozen of niet. ![]() | |
Kordotium | vrijdag 27 december 2002 @ 01:07 |
quote:Dat klopt helaas... | |
Kozzmic | donderdag 2 januari 2003 @ 10:53 |
quote:Ja, ik vraag me ook af of het burgemeesterambt niet gewoon kan worden afgeschaft. Of eigenlijk of het niet beter is de eerste wethouder tot burgemeester te benoemen. Een soort minister-president van de gemeenteraad dus, de grootste partij in de coalitie levert de burgemeester. Zo werkt het ook in de deelraden van Amsterdam en Rotterdam (ook een soort gemeenteraden) en dat functioneert prima. Een rechtstreeks gekozen burgemeester heeft imho het nadeel dat de lokale politiek te veel persoonsgericht wordt en dat deze persoon te veel macht naar zich toetrekt. Officieel heeft de gemeenteraad de politieke macht, maar die kunnen natuurlijk moeilijk een slecht functionerende burgemeester die door 'het volk' gekozen is afzetten. | |
Kozzmic | dinsdag 29 april 2003 @ 15:36 |
Maar eens omhoog, nu het erop lijkt dat dit in een kabinet CDA/VVD/D66 (mocht het er komen) geregeld gaat worden. Overigens zijn CDA en VVD niet echt afkerig van dit voorstel, gezien het feit dat er bij de formatie van het kabinet CDA/VVD/LPF ook al over gesproken werd. Zie het topic CDA, LPF en VVD eens over gekozen burgemeester. | |
du_ke | dinsdag 29 april 2003 @ 15:42 |
Een gekozen burgemeester lijkt me geen goed idee ![]() Als er toch extra volksraadplegingen moeten komen dan zie ik wel wat in referenda maar daar moet je ook spaarzaam mee omspringen. | |
Sidekick | dinsdag 29 april 2003 @ 15:56 |
quote:Dat klopt, maar de burgermeester is ook de leider van de stad. En de werkelijke macht ligt toch bij de gemeenteraad? Voor de grote steden zou het niet misstaan, maar voor de rest hoeft dat voor mij niet. | |
KoningsCobra | dinsdag 29 april 2003 @ 16:40 |
Ik ben voor een gekozen burgemeester omdat hij best wel wat heeft in te brengen. Hij moet dan wel gekozen worden uit politieke partijen en er moet een 2de ronde komen als bij de eerste ronde geen kandidaat 50% van de stemmen krijgt. Je kunt dus ook krijgen (en daar ben ik dus voor) dat kleine politieke partijen in een stad de burgemeester hebben nu kunnen de grote partijen die posten gaan verdelen. Een nadeel is dat bijvoorbeeld een bedrijf geld kan gaan investeren in de campagne van de burgemeester om zo later van hem verguningen te krijgen. | |
Sidekick | dinsdag 29 april 2003 @ 16:44 |
quote:Dat valt makkelijk te blokkeren. Hetzelfde geld voor politieke partijen, dus dat nadeel vervalt volledig. | |
Pingguest | dinsdag 29 april 2003 @ 17:32 |
Een gekozen burgermeester maakt stemmen aantrekkelijk. Daarnaast kan een regerende burgermeester bij de burgers verantwoording dragen voor zijn gevoerde beleid. Dat kan nu niet. Dat zal de afstand tussen burger en politiek doen verkleinen. | |
DennisMoore | dinsdag 29 april 2003 @ 17:42 |
quote:Inderdaad. Dit zou het voornaamste voordeel zijn. Een burgemeester kan vrij makkelijk op resultaten worden afgerekend, beter dan relatief anonieme gemeenteraadsleden. Deze worden in de praktijk toch vooral afgerekend op de prestaties van hun landelijke collega's. En dat slaat dus eigenlijk nergens op. De uitslag van gemeenteraadsverkiezingen zou weinig afhankelijk moeten zijn van landelijke politiek. Uiteraard moet een gekozen burgemeester (en wellicht hoofd politie) wel bijpassende bevoegdheden krijgen. Zomaar op dit moment invoeren, zal dus niet gaan. Een nadeel is dat popie-jopies burgemeester kunnen worden. Maar dat is wellicht te ondervangen door mensen alleen te laten stemmen op van te voren (door een commissie of door de partijen?) geselecteerde kandidaten. Voordeel is ook dat op deze manier steden niet worden opgezadeld met weggepromoveerde Kamer-leden of ministers. Die mogen nu vaak burgemeester worden als troost of beloning. | |
Vuur | dinsdag 29 april 2003 @ 18:09 |
Vloek. Hoe kan een lokale aspirant-burgemeester zich nou profileren ?? dan wordt het alleen maar zieltjes winnen met mooie dingen beloven die toch niet gerealiseerd kunnen worden. ![]() | |
DennisMoore | dinsdag 29 april 2003 @ 18:10 |
quote:Als de beloftes niet gerealiseerd kunnen worden, dan worden hij en z'n partij er de volgende verkiezingen hard op afgerekend. | |
Vuur | dinsdag 29 april 2003 @ 18:14 |
quote:Dus het is wel gewoon partij-politiek en niet een persoon die verkozen moet worden op z'n praatjes? | |
DennisMoore | dinsdag 29 april 2003 @ 18:16 |
quote:Nouja, het lijkt me logisch wanneer de man (vrouw) een partij achter zich heeft staan, maar het zou eigenlijk niet eens hoeven. Maar op deze manier wordt de (anonieme) gemeentepolitiek wat losgekoppeld van de landelijke politiek met de bekende poppetjes. Wat vind je van de andere voordelen die ik noemde? | |
freako | dinsdag 29 april 2003 @ 18:20 |
Een gekozen burgemeester hoeft toch niet direct te betekenen direct gekozen burgemeester? Laat de gemeenteraad de burgemeester kiezen. Kun je gewoon hetzelfde systeem aanhouden als wat nu geldt, maar dan laat je de vertrouwenscommissie/gemeenteraad 1 bindende voordracht doen, die dan dus gelijk verkozen is. quote:Dat hoeft toch niet te betekenen dat het waardeloze burgemeesters zijn? Job Cohen schijnt het vrij aardig te doen in Amsterdam. [Dit bericht is gewijzigd door freako op 29-04-2003 18:22] | |
KoningsCobra | dinsdag 29 april 2003 @ 18:21 |
quote:Dat lijkt mij wel handig, als de burgemeester net gekozen is moet hij een college van wethouders samenstellen die dan wel de meerderheid van de gemeenteraad moet hebben (zou ook wel een minderheids college kunnen zijn) als hij dan slecht presteert dan word hij ook door de partij op zijn vingers getikt want die gaat de volgende keer zetels verliezen. | |
DennisMoore | dinsdag 29 april 2003 @ 18:22 |
quote:Ik denk dat gemeentelijke verkiezingen méér afhangen van de landelijke trend, dan van de gemeentelijke prestaties van een partij. En da's jammer. Waarom niet een soort analogie van de landelijke verkiezingen? De fractievoorzitter van de winnende partij wordt (in principe) premier/burgemeester en geeft leiding aan ministers/wethouders, terwijl ze gecontroleerd worden door parlement/gemeenteraad. | |
Vuur | dinsdag 29 april 2003 @ 18:25 |
quote:Ik vind De lokale politiek gewoon te klein om zichzelf belangrijk te gaan wanen. Het zijn gewoon ambtenaren die bezig moeten zijn voor de stad of streek waar ze zitten. Daarbij zal de keus vaak erg klein zijn. Als je landelijk SP stemt zal dat best effect hebben. Als jij in jouw stad voor een SP-burgemeester gaat stemmen kun je beter gewoon een biertje in de kroeg gaan drinken want daar bereik je evenveel mee. Als je stelt dat de grootste lokale partij de burgemeester mag aan stellen dan bereik je veel meer. Dan heb je ook een grotere kans dat het bestuur van de stad goed verloopt. | |
KoningsCobra | dinsdag 29 april 2003 @ 18:28 |
quote:dat laatste bedoel ik dus, alleen ben ik bang dat je gelijk hebt dat de partijen worden afgerekend op de landelijke prestaties. dus de gemeente politiek moet bekender worden, maar hoe | |
DennisMoore | dinsdag 29 april 2003 @ 18:31 |
quote:Dat valt nog best wel mee. Het zijn juist dingen die mensen in hun dagelijkse leefomgeving merken. Wel of geen aanleg van een bedrijventerrein. Wel/geen preventief fouilleren. Horeca-sluitingstijden. Zenderaanbod op de kabel. Wel/geen betaalde huisvuilophaaldienst. Dat soort dingen. Kun je als partij heel veel mee. quote:Laat zo'n lokale partij dan ook herkenbaar zijn, en betreffende burgemeester als lijsttrekker gebruiken tijdens verkiezingen. Ik ben erg vóór het gevoelsmatig loskoppelen van lokale en landelijke politiek. En het voordeel dat je geen 'afgedankte' landelijke politici meer op burgemeestersposten krijgt... mee eens? | |
Kozzmic | dinsdag 29 april 2003 @ 18:31 |
quote:Ja, daar ben ik ook voor. Zoals ik al meldde in dit topic... quote: | |
DennisMoore | dinsdag 29 april 2003 @ 18:32 |
quote:Dat is nu veel sterker. Wie kent er nou gemeenteraadsleden? Wie weet er nu wethouders en de bijbehorende partij? Dat zijn er maar weinigen. Een gekozen burgemeester zou dit effect van landelijke politiek sterk verminderen. | |
DennisMoore | dinsdag 29 april 2003 @ 18:33 |
quote:Verschil is wel dat we landelijk een staatshoofd hebben voor ceremoniële taken. Op lokaal niveau is hier (nog) geen aparte functie voor. | |
maartena | dinsdag 29 april 2003 @ 18:46 |
AB-SO-LUUT Voor! Momenteel is het zo dat de monarchie een behoorlijk dikke vinger in de pap heeft bij het aanstellen van een burgermeester. Uiteindelijk zal Hare Majesteit de Koningin der Nederlanden meestal wel een krabbeltje zetten, maar het is tijdens het Juliana tijdperk al een paar keer voorgekomen dat een burgermeester niet werdt aangesteld omdat de Koningin em niet mocht. Juliana was dan uiteraard een veel grotere stijfpoot dan Beatrix, maar toch.... Ook is het zo dat een bepaalde keuze voor Burgermeester vaak niet de keuze is van het volk. Met name bij de grote steden wordt vaak een oud-burgermeester van een andere stad aangetrokken, of een ander prominent figuur uit de politiek, die de stad in kwestie vaak niet eens goed kent. Ook bij kleine plaatsen is dit zo. Zo werdt de Burgermeester van IJsselstein (Dhr. T. Wijte) uit een compleet andere Een Democratisch gekozen burgermeester betekend dat de keuze geheel bij het volk ligt. En niet bij een stelletje kwasten in Den Haag die met het Koningshuis babbellen. | |
Pingguest | dinsdag 29 april 2003 @ 18:54 |
Een gekozen burgermeester zorgt ervoor dat het kiezen op persoon en partij van elkaar gescheiden worden. Als een burgermeester-kandidaat bepaalde dingen belooft, maar hij faalt bij het voeren van een beleid, dan zal hij daarvoor bestraft worden door de kiezer, maar dan hoeft dat nog niet te betekenen dat zijn partij daar ook onder moet lijden. Als de burgermeester rechtstreeks gekozen zal worden, maar niet van de grootste partij(en) komt, zal dit alleen maar voor meer dualisme zorgen in de gemeenteraad. En dualisme, dat is toch wat we nodig hebben? | |
DennisMoore | dinsdag 29 april 2003 @ 18:57 |
quote:Dualisme is overrated. Gewoon een modern toverwoord. | |
KoningsCobra | dinsdag 29 april 2003 @ 19:01 |
quote:meestal is het wel zo, je zegt bijvoorbeeld wat een rot burgemeester dus wat een rot partij. dat zie je ook al met de premier. | |
Pingguest | dinsdag 29 april 2003 @ 19:08 |
quote:1. Het is de taak van de politici om de scheiding tussen burgermeester en zijn partij zichtbaar te maken voor de kiezer. Dat is simpel, namelijk altijd kritisch blijven tegenover het beleid van de burgermeester. 2. Dat wat je zegt over de premier gaat niet op. Als het gaat om verkiezingen, bestaat er in Nederland geen scheiding tussen de minister-president en zijn partij. Daarom is Balkende momenteel demissionair minister-president, en is hij nu ook (tijdelijk) lid van de Tweede Kamer. Ach, we moeten in Nederland snel een gekozen burgermeester, stadshouder (nu nog "Commissaris van de Koningin) en minister-president. In een begaafd land heeft de kiezer nu eenmaal het recht om meer dan alleen maar haar vertegenwoordigers te kiezen. Vele landen hebben qua systeem meer democratie dan wij, en toch wil Nederland altijd voorlopen met democratie in andere landen. Vreemd, Nederland zelf heeft namelijk niet zoveel democratie. | |
KoningsCobra | dinsdag 29 april 2003 @ 19:14 |
quote:We mogen alleen de wetgevende macht kiezen maar niet de uitvoerende DAT WORDT VOOR ONS GEDAAN ![]() | |
Pingguest | dinsdag 29 april 2003 @ 19:19 |
quote:Precies, dat wordt voor ons gedaan. Daar worden wij te dom voor gevonden. Ach, de gevestigde politiek is tegen meer directe democratie, omdat het om hun baantjes gaat. Zij verdelen de baantjes, en ze willen daar niemand anders bij hebben. Dat noem ik geen democratie. En aangezien voor ons wordt bepaald wie de uitvoerende macht wordt, kan niemand zeggen dat de kiezer zogenaamd voor een CDA/PvdA kabinet heeft gekozen. | |
KoningsCobra | dinsdag 29 april 2003 @ 19:22 |
Nederland mag zichzelf officieel geen eens een democratie noemen omdat de wetgevende en de uitvoerende macht te veel door elkaar loopt dat is dus niet alleen landelijk maar ook lokaal (dat komt dus mede door dat wij de mensen in de uitvoerende macht niet mogen kiezen maar dat door de wetgevende macht word gedaan) lijkt me dus duidelijk wat dat kiezen voor de burgemeester betreft | |
maartena | dinsdag 29 april 2003 @ 21:33 |
quote:Nederland is officieel ook een "Constitutionele Monarchie". In principe houdt dit in dat Koningin Beatrix de baas is, maar zich dient te houden aan de Grondwet ("constitutie") welke in het geval van Nederland allerlei democratische rechten garandeerd etc. In de praktijk heeft de Koningin nog een aantal niet te onderschatten machtsinvloeden, welke het meest zichtbaar zijn bij "Koninklijke Besluiten" waaronder het benoemen van een burgermeester, en het feit dat de Koningin degene is die de formateur benoemd voor een nieuw kabinet na verkiezingen. D66 wil hieraan een aantal dingen veranderen, o.a. door een direct gekozen burgermeester. | |
tong80 | dinsdag 29 april 2003 @ 21:51 |
Burgemeesters kiezen ? ![]() Welke mislukte politicus neemt u als uw wettelijke burgemeester ? 1- van Lindschoten | |
du_ke | dinsdag 29 april 2003 @ 22:35 |
quote:Ik wil Philomenia Bijlhout of Heinsbroek als burgemeester. Dat is gewoon een groot probleem bij zoiets. Je krijgt populisten met een zak geld als burgemeester in plaats van kundige bestuurders | |
CherrymoonTraxx | dinsdag 29 april 2003 @ 22:38 |
quote:Of (semi)-BN'ers die wel even wat willen schnabbelen. Bijvoorbeeld Andre Hazes als burgemeester. Clausule zou kunnen zijn dat een kandidaat moet zijn voorgedragen door een landelijke partij. | |
du_ke | dinsdag 29 april 2003 @ 22:40 |
quote:Tja dan krijg je weer ruzie met de lokale (of regionale als de FNP) partijen die toch vaak ruim vertegenwoordigd zijn in de gemeenteraden. Nee ik blijf gewoon lekker tegen ![]() | |
DennisMoore | dinsdag 29 april 2003 @ 22:43 |
quote:Dat soort politici krijg je op dit moment toegewezen ja. Want iemand als Jorritsma moet natuurlijk wel beloond worden voor d'r ministerschap. Juist wanneer lokale partijen zélf kandidaten aandragen, vermijd je zoiets. | |
CherrymoonTraxx | dinsdag 29 april 2003 @ 22:43 |
quote:Die lokale partijen hield ik expres buiten beschouwing omdat die dan op de proppen komen met Hazes of de lokale dorpsgek. Voor mij is het of een keuze tussen een aantal kandidaten voorgedragen door landelijke partijen of gewoon helemaal geen gekozen burgemeester. | |
DennisMoore | dinsdag 29 april 2003 @ 22:45 |
quote:Lokale partijen zijn zelden de grootste. En wanneer ze wél zo serieus zijn dat ze de grootste kunnen worden, dan nemen ze ook wel een serieuze kandidaat. quote:Maar dan krijg je dus weer de afdankertjes uit de landelijke politiek. | |
CherrymoonTraxx | dinsdag 29 april 2003 @ 22:47 |
quote:In dat geval wel, maar als ze slechts een marginale rol vervullen in de gemeenteraad en ze krijgen de kans iemand voor te dragen... quote:Een nadeel. Ligt er ook net aan wat een partij doet, een landelijk afdankertje voordragen of bijvoorbeeld als CDA zijnde een sterke lokale persoonlijkheid uit de lokale CDA-fractie oid voordragen. | |
Wolf2b | dinsdag 29 april 2003 @ 23:01 |
een nadeel van een gekozen burgemeester kan zijn dat hij omgekocht kan worden. omdat de burgemeester waarschijnelijk dan ook meer macht krijgt. ik vndt ook dat een burgemeester bij een partij moet horen en dat elke partij slechts 1 man/vrouw naar voren mag schuiven als kanidaat om zo te voorkomen dat jan en alle man zich verkies baar mag stellen. tevens als elke partij maar 1 man naar voren mag schuiven zorgen ze er wel voor dat het een goede is dus kunen we dan niet met vaage burgemeesters zitten die veel macht hebben. | |
sjun | woensdag 30 april 2003 @ 08:50 |
quote:Juist niet. Het volk zet niet zomaar een burgemeester af dus zit deze zijn of haar rit uit. De kroon heeft geen legitimiteit om de burgemeester af te zetten daar deze dan bij het volk ligt. Verder zijn er amper kwaliteitscriteria als het volk de gemeenteraadsvoorzitter kiest. Ik voorzie dat elke stad en dorp dan een eigen Berlusconi op kosten van de gemeenschap krijgt. Wat mij betreft blijft dit wangedrocht achterwege. | |
sjun | woensdag 30 april 2003 @ 08:54 |
quote:In Utreg had je dan een gat in de gemeentekas gehad doordat Grossmaul Henk Westbroek via een popi-offensief het ambt had verkleed. | |
DennisMoore | woensdag 30 april 2003 @ 12:36 |
quote:Daar is wel paal en perk aan te stellen. Ook een premier kan niet zomaar met geld smijten. | |
SCH | woensdag 30 april 2003 @ 15:20 |
quote:Die conclusie deel ik niet. Ik vind Nederland een uitermate democratisch land. Als je er echter van uit gaat dat democratie voornamelijk zit in alles wat je mag kiezen en in referenda en dergelijke, dan hebben we dat gelukkig nog in toom kunnen houden. Ik ga me er geen steek democratischer door voelen als ik de burgemeester mag kiezen. Ik vind het absoluut geen zegen, ook geen vloek trouwens. Vooral een nogal interessant middel om democratische invloed te veinzen. Democratie zit in heel andere dingen dan het voorhouden van dit soort speeltjes. | |
sjun | woensdag 30 april 2003 @ 15:30 |
quote:Zo kan de lokale bevolking die de burgemeester heeft gekozen stemmen of hij ook nog een volmacht krijgt om zijn ambt naar eigen inzicht uit te voeren? Overigens deel ik de visie van SCH. Het draagt voor mij niets bij aan een gevoel van überdemocratie dat ik rechtstreeks een lokale popi in het burgemeestersambt zou kunnen stemmen. Deze holle D'66 frase levert volgens mij meer nadelen dan voordelen voor gewone burgers op. [Dit bericht is gewijzigd door sjun op 30-04-2003 15:34] | |
ExTec | woensdag 30 april 2003 @ 15:31 |
Nederland loopt qua dit immens uit de pas. We zijn in heel europa de grap, omdat we als een van de weinigen nog geen gekozen burgermeester hebben. In principe ben ik er voor, als dan ook geregeld wordt dat'ie bv. zijn eigen college kan vormen. Anders valt er niks te kiezen. Nu is het burgermeesterschap een stalling voor politici die niet meer herkozen zijn. En dat dat wel ens mis zal gaan, jammer dan. Wat de niet gekozen burgermeester bram peper allemaal geflikt heeft, horen we ook niemand over. | |
Wile_E_Coyote | woensdag 30 april 2003 @ 15:32 |
quote:Nou, maak het eens wereldkundig, zou ik zeggen. Voor zover ik de zaak gevolgd heb, was het het accountantskantoor wat hem gepiepeld heeft, maar als jij andere verhalen met bewijzen hebt... (Nog afgezien van het feit, dat een burgemeester (zonder r in het midden) of ie nou gekozen is of niet, dat soort trucjes wat peper aangewreven werd, toch wel kan uithalen. Zijn manier van de baan krijgen maakt daar geen bal voor uit. Kijk maar naar de Antwerpse burgemeester en Schepenen) | |
sjun | woensdag 30 april 2003 @ 15:35 |
quote:En wat de gekozen burgemeester Gulliani gekost heeft vernemen we ook al niet. Buiten dat heeft Peper Rotterdam wèl op de kaart gezet. | |
Wile_E_Coyote | woensdag 30 april 2003 @ 15:37 |
quote:Om nog maar te zwijgen van gekozen burgemeesters als Marion Barrie van washington DC | |
Koos Voos | woensdag 30 april 2003 @ 16:49 |
quote:De voorbeelden zijn in brede kring bekend. Peper nam familieleden mee op verre reizen. Of hij tuigde privéreisjes naar verre oorden op tot een door de gemeente betaald zakelijk uitstapje door zich ergens te laten ontvangen door een autoriteit. In het COR rapport staat ook dat Peper het burgemeesterspotje, bedoeld voor de armen, voor heel andere zaken gebruikte. Ook bij het gebruik van de gemeentelijke creditcard stelde KPMG de vraag of Peper voldoende besef had van mijn en dijn. Een ander voorbeeld dan, een reis naar Sydney in 1992. Echtgenote Neelie Kroes moest er heen voor een vergadering. In de agenda van Peper stond dat hij in die periode met vakantie zou zijn. Hij maakte zijn kostbare vliegticket (17.282 gulden) declarabel door, op het moment dat Neelie Down Under een vergadering had, een ontmoeting te arrangeren met de vertegenwoordiger van de Rotterdamse haven. Eén dag later vliegt het paar door naar Indonesië. Maar ach.. hij heeft zijn lintje... | |
- | woensdag 30 april 2003 @ 18:57 |
in de kleinere gemeenten zul je veel meer vriendjespolitiek krijgen, dus wat dat betreft is het een nadeel, verder wel een verbetering ten opzichte van het huidige systeem vind ik. | |
Fortuynaanhanger | woensdag 30 april 2003 @ 19:49 |
Ik ben helemaal voor de gekozen burgermeester. In de grote steden heeft 33% van de bewoners per jaar te maken met misdaad. Of te wel binnen 3 jaar is iedere grote stad bewoner slachtoffer. Dat vraagt om een Guiliano die hier ff puin komt ruimen... (In New York is de misdaad met 50% gedaald, sinds hij daar tot burgermeester is gekozen) Nu worden er steeds uitgerangeerde politicie gestald in de steden... | |
Vibromass | woensdag 30 april 2003 @ 20:00 |
quote:Ah ja, New York, een goed voorbeeld waarom goed nagedacht moet worden over gekozen burgemeesters. Een van oorsprong impopulaire kandidaat als Michael Bloomberg blijkt de verkiezingen te kunnen kopen door 45 miljoen dollar méér uit te geven aan zijn campagne dan zijn tegenkandidaat. Of dit soort toestanden nou zo wenselijk zijn? | |
Fortuynaanhanger | woensdag 30 april 2003 @ 20:11 |
quote:Wat maakt dat uit? Als ie de misdaad maar oplost! In 1 jaar tijd 4 inbraken en 1 beroving in mijn directe omgeving... Bij mij in de straat vliegen de kogels soms letterlijk om je oren... en dat moet stoppen! | |
Vibromass | woensdag 30 april 2003 @ 20:25 |
quote:In het geval van Giuliani heeft het al met al redelijk goed uitgepakt (hoewel in de tijd van Clinton de criminaliteitscijfers in het hele land omlaag gingen, en de politiehervormingen niet omonstreden zijn, bijvoorbeeld bij de onschuldigen die sindsdien zijn neergeschoten. Tot sept 11 was Giuliani dan ook uitermate impopulair). Desondanks kun je het nadeel van zo'n systeem toch wel bedenken. | |
Fortuynaanhanger | woensdag 30 april 2003 @ 22:16 |
Er zijn 1000x meer mensen blijven leven door de Guiliano aanpak dan de enkele gevallen, hoe triest ook, waarbij er onschuldige slachtoffers zijn gemaakt... maakt het uit of je door een politie kogel of criminele kogel wordt afgeknald? | |
sjun | woensdag 30 april 2003 @ 22:37 |
Nu je toch zo fijn over Guiliano doorgaat: Zijn Zero-Tolerance-beleid mag dan aardig hebben uitgepakt, ZT waar het gaat om misstanden bij de wetsuitvoerders zelf. De cijfers die jij schetst zie ik graag even door onderzoek gestaafd. De man heeft aardig wat gemeenschapskosten gemaakt. En een voorbeeld van betamelijk gedrag leefde hij als burgervader zijn burgers ook al niet voor. Zijn opvolger Bloomberg bracht geld mee om te mogen besturen. Geen democratie maar een 'onzichtbare hand' die bestuurders aanstelt. In Parijs hebben we ook meer dan één burgemeester gehad die schandaaltjes verwikkeld was. Één ervan is momenteel president, dat houdt hem ff uit de justituele wind. In geval van de gekozen burgemeester had Rob Oudkerk vast meer kans gemaakt dan de oud staatssecretaris Job Cohen. De man weet de massa wat beter naar de mond te praten. Nu mag hij dan bij de GSD door roeien en ruiten gaan om erachter te komen dat er wel degelijk achterstand en schrijnende gevallen ontstaan als je te weinig investeert. Ik vrees voor voortvarende aanpak van de wal in de sloot op kosten van de gemeenschap als mooipraters ongehinderd door kennis van zaken worden gekozen tot burgemeester. | |
speknek | woensdag 30 april 2003 @ 22:48 |
Ik vraag me af wat de mensen die het burgermeesterschap te belangrijk vinden om door het volk gekozen te worden uberhaupt van de democratie als staatsvorm vinden? | |
SCH | woensdag 30 april 2003 @ 22:59 |
quote:Ik vind de democratie dermate belangrijk dat het mij juist een slecht plan lijkt om functionarissen als een burgemeester door het volk te laten kiezen. Het waarborgt voor mij in ieder geval niet een hogere of betere vorm van democratie als we zelf kunnen stemmen voor dit soort mensen. Democratie zit in hem andere dingen, en zolang er niet zo heel veel belangstelling van mensen om zich actief met allerlei zaken die hen en de maatschappij aangaan te bemoeien, wat het toppunt van democratie is, dan moet je niet via een doekje voor het bloeden (burgemeestersverkiezing etc.) doen alsof het democratische gehalte ineens enorm opgetrokken is. | |
speknek | woensdag 30 april 2003 @ 23:05 |
Ja dus als je er geen pure democratie door krijgt moet je het maar niet doen? Zo kom je er uberhaupt nooit natuurlijk. | |
SCH | woensdag 30 april 2003 @ 23:08 |
quote:Wat is pure democratie? En waar moeten we komen? Volgens mij hebben wij een uitstekende democratie in ons land. En die democratie moet door mensen gevoed en gevormd worden, niet door maatregelen die het op democratie doen lijken. | |
speknek | woensdag 30 april 2003 @ 23:13 |
Maar het is toch een democratiserende stap? Je doet het af als een schijnmaatregel, dit lijkt me niet correct. Je kunt hooguit twijfelen of het effectiever wordt, maar stellen dat het het proces niet democratischer maken lijkt me gewoon fout. | |
SCH | woensdag 30 april 2003 @ 23:17 |
quote:Er zitten zo ontzettend veel nadelen aan dat het inderdaad de vraag is of het er democratischer op wordt. Ik heb liever benoemde burgemeesters dan gekochte burgemeester. Waarom is het niet democratisch zoals het nu gaat. Maar ik ben er ook niet pertinent op tegen. Ik vind er alleen soms een sfeer ontstaan dat door al die dingen maar in de vrije verkoop te gooien, er een betere democratie ontstaat. Het tegendeel kan wel eens het geval zijn. Voor mij heeft een referendum in Utrecht over het city-project werkelijk niets met democratie te maken. En ik denk dat de minister van Binnenlandse Zaken beter kan beoordelen wie er hier burgemeester moet worden, dan dat ik dat kan. | |
Vibromass | woensdag 30 april 2003 @ 23:44 |
quote:Ik ben niet tegen, ik vind dat er goed over nagedacht moet worden. Het burgemeesterschap is een positie die boven de partijen moet staan. Hier te lande wordt er over het algemeen op partijen gestemd en niet zozeer op personen. Premier en ministers zijn evenmin als burgemeester en wethouders direct gekozen functies. Het parlement en gemeenteraad wel. Ik zou dat niet op voorhand ondemocratisch willen noemen. | |
Fortuynaanhanger | donderdag 1 mei 2003 @ 22:47 |
quote:Op mijn cijfers kan je altijd bouwen... | |
sjun | vrijdag 2 mei 2003 @ 02:42 |
quote:Gelukkig. Ik heb waardering voor je speurwerk en je bronvermelding. . Ik heb nog één bedenking: Zou het hier niet slechts om de geregistreerde cijfers gaan? Ik bedenk me dat je als gevolg van toenemende misdaad ook toenemende moedeloosheid kunt genereren. Gebeurt dit dan zijn mensen minder gauw geneigd om aangifte te doen omdat hun aangifte er toch wel niet meer toe zal doen en hen nog tijd kost ook. Uiteraard hebben dergelijke overwegingen hun weerslag op de gepresenteerde cijfers. Zou deze theorie al eens onderzocht zijn? | |
Kozzmic | zaterdag 3 mei 2003 @ 18:14 |
quote: | |
Passione | zondag 4 mei 2003 @ 13:04 |
quote:Je zegt wel vaker "en misschien ook hoofd van de politie", maar zover ik weet is de burgemeester het hoofd van de politie. Daarnaast ben ik tegen een gekozen burgemeester, het is naast de genoemde punten niet alleen letten op je kiezers anders, maar ook je bezig houden met je campagne. Effectief ligt hij zo 6 maanden (ms wel langer) gewoon uit de running. Verder moet de burger zich kunnen keren tot een onafhankelijk persoon (dat gaat nu ook niet helemaal op, maar sowieso minder bij een gekozen burgemeester). | |
Kozzmic | zondag 10 augustus 2003 @ 14:15 |
quote:Een gekozen burgemeester die als een Guliani de steden met harde hand moet gaan opruimen. Waar Smalhout hier eigenlijk indirect voor pleit is afschaffing van de partijendemocratie op lokaal niveau, tenminste wil een burgemeester enige macht hebben dan kan een gemeenteraad niet zoveel macht hebben. Anders wordt de burgemeester bij het eerste het beste meningsverschil naar huis gestuurd. Zoals ik al eerder heb gepost in dit topic ben ik tegen een politiek die te sterk persoonsgericht is. Ik heb in ieder geval weinig vertrouwen in Terminators die zich met veel vorm en weinig inhoud kandidaat stellen. quote: | |
DennisMoore | zondag 10 augustus 2003 @ 15:02 |
Hoe is dit systeem ingericht in landen/steden waar wél een gekozen burgemeester is? | |
Kozzmic | zondag 10 augustus 2003 @ 15:09 |
quote: quote: | |
DennisMoore | zondag 10 augustus 2003 @ 15:33 |
Hmm, niet zo'n hele nuttige studie dus, althans, deze samenvatting ervan. Jammer ook dat alleen naar Europa is gekeken. Op dit moment is de uitslag van gemeentelijke verkiezingen teveel afhankelijk van de landelijke politiek op dat moment. En da's dus een verkeerde feedback-loop. Wat mij betreft zouden landelijke en gemeentelijke politiek wel wat mogen worden losgeweekt. Misschien is een gekozen burgemeester daarin een stap. | |
sjun | maandag 11 augustus 2003 @ 00:27 |
Om het topic nog wat meer leven in te blazen: Volgens mij is de gekozen burgemeester net als diverse referenda een prijzige schaamlapvoor gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel bij politici en voor besluiteloosheid in de politiek. |