quote:
Op zaterdag 12 maart 2011 03:07 schreef Cikx het volgende:ik heb 20 uur gespeeld en ben pas net uit de deep roads, maar heb dan ook echt alles gedaan en uitgezocht.
Ik vind het conversatie systeem echt zo minder.. Je kan 2 of 3 keer met een companion praten en dan moet je wachten tot de volgende act.
Maar voor de rest amuseer ik me zeer

Heb ook alle quests en codex en dergelijke gelezen. Zelfs nog even een walkthrough op na geslagen of ik niks overgeslagen heb. Heb een paar niet kunnen afronden ivm bugs. Zoals die Susan ofzo die je van een groep bandits in de coast gebieden moet redden. Die bandit staat er maar en doet geen reet. Zo ook met nog een handjevol quests. Toen ik dat bij deel 1 deed was ik zo'n 70 uur met de eerste playthrough bezig. Daarna ging het sneller omdat je wist waar het zat. Vind het enigzins vreemd dat het bij deel 2 opeens maar 25 uur is. Anderzins...alles staat constant overal aangegeven waar je naar toe moet en wat te doen. Dit scheelt enorm veel tijd en minder rond rennen om ergens te komen wat ook scheelt qua tijd. Het is met een enkele rumor dat je zelf eventjes moet nadenken waar je heen moet. Voor de rest staat het met een grote pijl aangegeven alsof je ene idioot bent.
Black Market DLC...zeker waard om te halen. Shitload aan nieuwe wapens, armor etc en erg sfeervol gemaakt. DLC moet je gedurende het spelen installeren. Op het eind doen draagt niks bij. Heb het gisternacht dus met een oude save moeten doen om alsnog te kunnen spelen om die Sebastian quest te moeten doen omdat die plaats vindt voor het einde van de game.
Conversatie systeem is wel duidelijker, maar inderdaad minder. In feite zeg je met alle drie de opties precies hetzelfde qua inhoud. Enige verschil is dat je met optie 1 diplomatisch/meelevend bent. Optie 2 de grapjas uithangt terwijl optie 3 de wat meer opdringerige/agressieve uiting van hetzelfde is. Heel af en toe krijg je 1 extra optie in een gesprek om te benutten. Leuk om een bepaalde persoonlijkheid te roleplayen tijdens het spelen, maar qua gevolgen is er niet iets. Je verliest alleen wat vriendschap/rivalry punten...woopty doo. In het hele spel hoef je maar 2-3x een echt besluit te nemen met gevolgen. Beetje karig vergeleken met deel 1.
Daarnaast werd gezegd dat je 10 jaar van Hawke's leven zou spelen. Niet dus. Je begint. Maakt dan een spring van 1 jaar. Daarna een sprong van 3 jaar. Op het eind nog een sprong van 3 jaar. In totaal kom ik dan op +7 uit en niet +10. Omdat de verhalen dusver zwak waren en per hoofdstuk iets beter had ik het idee dat er dus nog een sprong gemaakt zou worden om die +10 jaar te vullen. Met een geweldige climax...Wat niet gebeurde en me met nogal een leeg gevoel achter liet op het eind. De verhaallijnen met conflicten die er spelen voelen semi-gehaast aan en voelde me geen 1x echt betrokken bij de situaties en problemen. Had meer het idee buitenstaander agentje/bemiddelaar te spelen terwijl het eigenlijk geen reet uitmaakte wat ik als keuzes maakte tot het op bittere einde na dan. Het eind gevecht was wel groots, maar niet genoeg over de hele game gezien...en te laat.
Omdat ik toch wil weten hoe het verhaal verder gaat nu wachten op een deel 3.
Wat mij betreft is deze game een krappe 7,5 waard en echt geen 9+ zoals velen sites beweren.