Vandaag is het Internationale Vrouwendagquote:Vandaag staat de wereld stil bij de strijd voor gelijke rechten voor vrouwen: het is namelijk Internationale Vrouwendag. In Nederland wordt de dag dit jaar voor de honderdste keer gevierd. Het zal geen verbazing wekken dat vooral veel vrouwengroeperingen stilstaan bij deze dag. Op verschillende plaatsen in het land wordt aandacht besteed aan de dag. In Amsterdam wordt een optocht met fakkels gehouden en in Den Haag staat de Tweede Kamer stil bij de dag.
Aanleiding voor de Internationale Vrouwendag vormde een staking op 8 maart 1908 van New Yorkse textielarbeidsters. Niet alleen eisten ze betere arbeidsomstandigheden, ook pleitten ze voor algemeen kiesrecht. Tijdens een internationaal vrouwencongres in 1910 in de Deense hoofdstad Kopenhagen werd besloten tot het uitroepen van een Internationale Vrouwendag.
De eerste Internationale Vrouwendag vond in 1911 plaats. In Nederland werd de dag een jaar later voor het eerst gevierd.
Bronquote:Internationale Vrouwendag is de actiedag van de vrouwenbeweging, jaarlijks op 8 maart.
Feiten over vrouwen
1. Vrouwen vormen 50% van de wereldbevolking
2. Vrouwen doen 66% van al het werk
3. Vrouwen verdienen 10% van het wereldinkomen
4. Vrouwen hebben 1% van alle bezittingen
5. Van alle regeringsleiders op de wereld is 5% vrouw
6. Van alle armen op de wereld is 75% vrouw
7. Van alle analfabeten op de wereld is 66% vrouw
8. Van alle vluchtelingen op de wereld is 75% vrouw
9. Van de 150 leden van de Tweede Kamer in Nederland is 36% vrouw
10. Vrouwen in Nederland verdienen gemiddeld 23% minder dan mannen
Omdat je mensen natuurlijk niet betaalt naar hun geslacht, maar naar hun marktwaarde.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 17:35 schreef paddy het volgende:
Ik schrik alleen wel van het dikgedrukte. En die onderste vind ik ronduit beschamend. In Nederland een vrouw minder betalen voor een zelfde functie als de man vind ik belachelijk. Wanneer je daar anders over denkt ben ik benieuwd naar je tegenargumenten.
Wie zegt dat die vrouwen 23% minder verdienen met dezelfde functies? Misschien komt het wel omdat ze meer parttime werken, functies kiezen die minder betalen of omdat ze liever zorg en werk combineren dan alleen voor de carriére gaan. Of ze halen hun targets niet.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 17:35 schreef paddy het volgende:
Ik schrik alleen wel van het dikgedrukte. En die onderste vind ik ronduit beschamend. In Nederland een vrouw minder betalen voor een zelfde functie als de man vind ik belachelijk. Wanneer je daar anders over denkt ben ik benieuwd naar je tegenargumenten.
Oneliners liever niet in dit topic
Correct.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 18:44 schreef Morendo het volgende:
Mannen en vrouwen zijn dan ook niet gelijk.
Ja maar dat is dus wel zo, dat was vandaag op de radio te horen: in exact eendere beroepen verdienen vrouwen hier soms tot wel een kwart minder.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 18:58 schreef Rechtse_Hippie het volgende:
Vrolijke vrouwendag TS en alle andere vrouwen hier.
En even voor de duidelijkheid, het feit dat vrouwen gemiddeld 23% minder verdienen dan mannen betekent niet dat vrouwen minder verdienen in dezelfde functie.
Het is ook meer een evenement voor vrouwen in derde-wereldlanden geworden, alhoewel er ook hier op verscheidene plaatsen evenementen waren.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 19:29 schreef Sofia90 het volgende:
Niks van gemerktwel flink geshopt
mja dat doe ik zelf
Maar je vergeet dat deze dag een bron heeft en dat het toen, en nog lang daarna, noodzakelijk was. Wees blij dat we hem hier amper nog nodig hebben en ons kunnen richten op vrouwen in landen waar vrouwenonderdrukking nog aan de orde van de dag is.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 19:24 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Toen ik het las dacht ik meteen ''gatverdamme wat kinderachtig weer''. Vrouwendag.
Het is al 365 dagen per jaar ''vrouwendag'', met dit soort gezanik duw je jezelf alleen maar in een hokje als ''inferieur'' en ''zielig'' geslacht. Dat is, voor de duidelijkheid, niet mijn mening - dat is hoe het overkomt.
Natuurlijk hebben vrouwen in de 3e wereld het wel een stuk slechter, en daar mag dan aandacht voor zijn. Maar al die verwende, dikke, Westerse vrouwen die hieraan meedoen hebben gewoon een metersdik bord voor hun kop.
quote:Op dinsdag 8 maart 2011 17:52 schreef twaalf het volgende:
'Vrouwen hebben 1% van alle bezittingen': ja, en mannen ook 1%, overheden 3% en bedrijven 95%
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |