FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / warmloper?
Q-Festivaldinsdag 8 maart 2011 @ 13:08
warmloper?

hallo

gisteren nadat ik en een maat de carb hadde schoongemaakt startte hij prima en deed het goed.

Nadat ik een langere proefrit had gemaakt gaf hij een tik en sloeg hij af. -O-

Het leek ook of het een beetje vochtig was olie o.i.d

Toen kwamen we erachter dat er nog een slangetje los zat aan de zijkant van de carb.

maar heeft iemand een idee wat er uiteindelijk is gebeurt?

hij loopt nu op het moment gewoon prima trekt goed loopt goed.

groeten the yellow aerox *O*
FalleNk810idinsdag 8 maart 2011 @ 13:13
goeie informatie ^O^ :')
Q-Festivaldinsdag 8 maart 2011 @ 13:13
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 13:13 schreef FalleNk810i het volgende:
goeie informatie ^O^ :')
daar heb ik niks aan ik wil graag serieuze reacties het gaat hier om een groot probleem
FalleNk810idinsdag 8 maart 2011 @ 13:15
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 13:13 schreef Q-Festival het volgende:

[..]

daar heb ik niks aan ik wil graag serieuze reacties het gaat hier om een groot probleem
Ja, groot probleem...

quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 13:08 schreef Q-Festival het volgende:

hij loopt nu op het moment gewoon prima trekt goed loopt goed.

Maar goed, hoe kunnen we serieuze reacties geven als we niet eens weten om wat voor n voertuig t gaat? specs.. foto's..
Komop, jij wilt geholpen worden..
Innisdemondinsdag 8 maart 2011 @ 13:19
Het gaat over je zelfbouw-helicopter?
Gravediggerdinsdag 8 maart 2011 @ 13:21
quote:
gisteren nadat ik en een maat de carb hadde schoongemaakt startte hij prima en deed het goed
Ik loop al heel wat jaren mee, maa dit is voor het eerst dat ik hoor/lees dat je een carburateur kan starten _O-
Opa.Bakkebaarddinsdag 8 maart 2011 @ 13:23
En waar loopt dat slangetje heen dan?
densmeedinsdag 8 maart 2011 @ 13:27
quote:
5s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 13:23 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
En waar loopt dat slangetje heen dan?
brandstofkraan waarschijnlijk, hij kreeg gewoon geen benzine meer :o
Sattyagrahadinsdag 8 maart 2011 @ 13:35
Wat voor blok zit eronder? En waarom gingen jullie de carburateur schoonmaken?

Sloeg hij af tijdens het rijden, hoog in de toeren of toen je weer stil stond en stationair draaide?

Edit: dat slangetje is de olietoevoer naar je carburateur.
Q-Festivaldinsdag 8 maart 2011 @ 13:50
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 13:15 schreef FalleNk810i het volgende:

[..]

Ja, groot probleem...

[..]

Maar goed, hoe kunnen we serieuze reacties geven als we niet eens weten om wat voor n voertuig t gaat? specs.. foto's..
Komop, jij wilt geholpen worden..
Het beterft een aerox

en het slangetje "ging" naar het blok

we gingen de carb schoonmaken omdat hij niet goed startte
sjoemie1985dinsdag 8 maart 2011 @ 14:39
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 13:13 schreef Q-Festival het volgende:

[..]

daar heb ik niks aan ik wil graag serieuze reacties het gaat hier om een groot probleem
Misschien ben je dat slangetje vergeten terug te plaatsen?
Of hij zat niet goed vast en is door de druk er af geschoten.
FransDeensdinsdag 8 maart 2011 @ 15:14
Was het een heel dun slangetje wat op het spruitstuk zit? Dat zou het slangetje kunnen zijn dat van de oliepomp afkomt, dat is wel belangrijk.
jitzzzzedinsdag 8 maart 2011 @ 15:46
Het probleem is toch duidelijk? Een los slangetje.
Dat kan je toch zelf ook wel bedenken, helder licht? :')
Sounddragondinsdag 8 maart 2011 @ 17:20
Mooi, het betreft dus een rijdende portapotti (lees: scooter), carb schoongemaakt, olieslangetjes niet goed erop gedaan, warmloper gehad.. als je mazzel hebt is alles nog heel, als je pech hebt zit een een mooie veeg/kras in je cilinder, afhankelijk van de snelheid en de hoeveelheid geweld waarmee het is gebeurd..
Als hij nu gewoon goed loopt kun je mazzel hebben, en hij net níet helemaal goed loopt kan er iets mis zijn; compressie verlies merk je niet meteen, en als er een stukje zuigerveer in je blok is verdwenen bijvoorbeeld komt dat vanzelf weer boven water, en dan is hij écht kaduuk (cilinderwand beschadigd, zuiger in brokken of een combi daarvan)

Wat je kunt doen, is de olie aftappen door een zeefje (ik leg meestal keukenpapier in een trechter of zo) en kijken of je daar metaaldeeltjes in vindt, zoniet, nieuwe olie erin en karren met die hap..
als je wel wat vindt is het aan jezelf of je de boel uit elkaar gaat trekken om de oorzaak te vinden..
densmeedinsdag 8 maart 2011 @ 17:29
quote:
3s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 17:20 schreef Sounddragon het volgende:
Mooi, het betreft dus een rijdende portapotti (lees: scooter), carb schoongemaakt, olieslangetjes niet goed erop gedaan, warmloper gehad.. als je mazzel hebt is alles nog heel, als je pech hebt zit een een mooie veeg/kras in je cilinder, afhankelijk van de snelheid en de hoeveelheid geweld waarmee het is gebeurd..
Als hij nu gewoon goed loopt kun je mazzel hebben, en hij net níet helemaal goed loopt kan er iets mis zijn; compressie verlies merk je niet meteen, en als er een stukje zuigerveer in je blok is verdwenen bijvoorbeeld komt dat vanzelf weer boven water, en dan is hij écht kaduuk (cilinderwand beschadigd, zuiger in brokken of een combi daarvan)

Wat je kunt doen, is de olie aftappen door een zeefje (ik leg meestal keukenpapier in een trechter of zo) en kijken of je daar metaaldeeltjes in vindt, zoniet, nieuwe olie erin en karren met die hap..
als je wel wat vindt is het aan jezelf of je de boel uit elkaar gaat trekken om de oorzaak te vinden..
waar wil je precies de olie uit gaan halen bij een tweetakt
Sounddragondinsdag 8 maart 2011 @ 17:34
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 17:29 schreef densmee het volgende:

[..]

waar wil je precies de olie uit gaan halen bij een tweetakt
Er zit olie in het blok neem ik aan ?? ik heb nog nooit een verbrandingsmotor gezien waar géén olie inzit volgens mij :?
densmeedinsdag 8 maart 2011 @ 17:36
quote:
14s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 17:34 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Er zit olie in het blok neem ik aan ?? ik heb nog nooit een verbrandingsmotor gezien waar géén olie inzit volgens mij :?
bij een minarelli blok zit alleen olie bij de vertanding bij het achterwiel
Sounddragondinsdag 8 maart 2011 @ 17:37
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 17:36 schreef densmee het volgende:

[..]

bij een minarelli blok zit alleen olie bij de vertanding bij het achterwiel
En de krukaslagers worden gesmeerd met lucht ?
densmeedinsdag 8 maart 2011 @ 17:39
quote:
11s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 17:37 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

En de krukaslagers worden gesmeerd met lucht ?
nee met het benzine olie mengsel
daarom moet je 2 takt olie toevoegen
dit gaat dan door de spoelpoorten naar je "onderblok"
densmeedinsdag 8 maart 2011 @ 17:40
Two-Stroke_Engine.gif
Sounddragondinsdag 8 maart 2011 @ 17:41
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 17:39 schreef densmee het volgende:

[..]

nee met het benzine olie mengsel
daarom moet je 2 takt olie toevoegen
dit gaat dan door de spoelpoorten naar je "onderblok"
Ok, dat zou idd ook kunnen :Y , dan wordt het gokken voor TS of de boel kapoet is :P
densmeedinsdag 8 maart 2011 @ 17:43
quote:
14s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 17:41 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Ok, dat zou idd ook kunnen :Y , dan wordt het gokken voor TS of de boel kapoet is :P
je kunt de carb of de uitlaat eraf draaien dan kun je met een zaklampje in je cilinder kijken en zie je wel de beschadigingen en als je dit een keer van allebei de kanten doet kun je heel de cilinderwand zien
Barcaconiadinsdag 8 maart 2011 @ 17:45
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 17:29 schreef densmee het volgende:

[..]

waar wil je precies de olie uit gaan halen bij een tweetakt
Zit in het reservoir naast de bougievonken bij zo'n aerox.
densmeedinsdag 8 maart 2011 @ 17:46
quote:
6s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 17:45 schreef Barcaconia het volgende:

[..]

Zit in het reservoir naast de bougievonken bij zo'n aerox.
is dat achter het reservoir voor de voorvork olie dan?
Barcaconiadinsdag 8 maart 2011 @ 17:47
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 17:46 schreef densmee het volgende:

[..]

is dat achter het reservoir voor de voorvork olie dan?
Nee, voorvork olie zit in hetzelfde reservoir als van de stuurbekrachtiging.
Innisdemondinsdag 8 maart 2011 @ 21:36
quote:
3s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 17:47 schreef Barcaconia het volgende:

[..]

Nee, voorvork olie zit in hetzelfde reservoir als van de stuurbekrachtiging.
_O_
t-4-topwoensdag 9 maart 2011 @ 20:56
Je kan eventueel ook de bougie eruit draaien, vinger op het gat leggen en iemand laten kickstarten.
Je hoort dan flinke compressie te voelen. Is dit niet het geval dan moet je ff de clinderkop (eventueel eerst achtervering losmaken) loshalen en naar je zuiger kijken. Je kan dan gelijk zien of alles heel is.
Niet vergeten je koppakking netjes ertussen te houden en niet te strak aandraaien (Vast = vast).

En andere leuke test is je luchtfilter eraf halen en kijken of ie dan wel start. Als dit het geval is krijgt de scooter gewoon veel te veel bezine (= te weinig lucht voor een goed mengsel).
Dat kan er dan weer op wijzen dat je 1 van je sproeiers los is getrild. Gezien je ze hebt schoongemaakt zou dat nogwel eens kunnen.
dylanrrmaandag 14 maart 2011 @ 23:18
Anders haal je gewoon even de cilinder eraf, dan weet je het meteen.
Had je het gevoel dat je achterrem werd ingedrukt toen hij uitviel? Zo ja, dan heb je idd een warmloper gehad, zo niet, dan heb je een ander probleem, eruit geblazen pakkingen zal wel niet, aangezien deze nu wel goed loopt. Mischien vuil in de carburateur? Dat er bij het schoonmaken, toch wat vuil in je vlotterbak kwam, en dat daardoor je sproeier even verstopt heeft gezeten, wat er nu uitgeblazen is.
Succes.