abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_93736168
Ik ben aan het kijken hoe ik de belastingaangifte kan invullen voor iemand die een Wajong heeft gekregen, maar ik kom er zelf niet helemaal uit.

Dit jaar een Wajong uitkering ontvangen welke bestaat uit het bedrag voor dit jaar + voorgaande jaren. Op de Jaaropgave van 2010 (dus alle Wajong jaren bij elkaar opgeteld) staat vermeld:

Fiscaal loon 8549
Loon voor de Zvw 7986
Bijdrage 564
Loonbel. Premie VV 1433
Heffingskorting: nee per 01-01

Zover ik het begrepen heb voer ik de Wajong uitkering in onder het kopje AOW, pensioen etc.

Nu weet ik niet of ik het onderstaande goed heb in gevuld, dit omdat er in de jaaropgave bij heffingskorting nee staat vermeld.

Loonheffing: 1433
Uitkering: 8549

Als ik het iig zo invul, dan moet er een bedrag van 1252,- worden terug betaald (Had u recht op een Wajong.... --> ja ingevuld).
Is dit goed ingevuld? Moet er werkelijk zo'n hoog bedrag worden terug betaald?

Hiernaast nog een vraag, de gekregen Wajong uitkering is niet alleen voor dit jaar, maar ook van voorgaande jaren. Is het mogelijk en zinvol om de aangiftes van voorgaande jaren te laten herzien, vanwege de Wajong uitkering die toen eigenlijk zou moeten gelden? Zoja hoe doe je dat? (Verzoek om ambtshalve vermindering?) In die periode is er namelijk gewerkt. Er zou dan een Wajong heffingskorting vanaf getrokken kunnen worden.

[ Bericht 1% gewijzigd door Soldier2000 op 06-03-2011 19:15:19 ]
BlaBlaBla
  zondag 6 maart 2011 @ 19:20:17 #2
297051 schaal_9
Caissière B
pi_93736573
Ja, dit is juist vanwege de algemene heffingskorting + Jonggehandicaptenkorting.

Te betalen belastingen (over 8549 euro): 2859 euro
Af: algemene heffingskorting: -1987 euro
Af: jonggehandicaptenkorting: -691 euro

Resterende belastingen: 181 euro

Er is al 1433 euro ingehouden. Dus te ontvangen nog 1252 euro.
Eindoordeel: je gaat boven de gestelde eisen uit.
pi_93736608
Ja dat het klopt staat er al,
Heb je al zorgtoeslag?
pi_93736719
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2011 19:20 schreef schaal_9 het volgende:
Ja, dit is juist vanwege de algemene heffingskorting + Jonggehandicaptenkorting.

Te betalen belastingen (over 8549 euro): 2859 euro
Af: algemene heffingskorting: -1987 euro
Af: jonggehandicaptenkorting: -691 euro

Resterende belastingen: 181 euro

Er is al 1433 euro ingehouden. Dus te ontvangen nog 1252 euro.
Okai, maar klopt het wel dat er maar 691 wordt afgetrokken? Het bedrag bestaat uit meerdere jaren, en volgens deze pagina klik zou er voor 2009, 2008 etc ook een bedrag afgetrokken kunnen worden? Maar zo makkelijk is het natuurlijk weer niet?

Wat zou overigens het verschil zijn geweest als er bij heffingskorting ja stond vermeld?

quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2011 19:21 schreef TechnoXXL het volgende:
Ja dat het klopt staat er al,
Heb je al zorgtoeslag?
Ja diegene heeft zorgtoeslag
BlaBlaBla
pi_93958737
Werkt diegene voor wie je de aangifte doet(deels?)
pi_94020232
Soldier 2008schreef
quote:
Hiernaast nog een vraag, de gekregen Wajong uitkering is niet alleen voor dit jaar, maar ook van voorgaande jaren. Is het mogelijk en zinvol om de aangiftes van voorgaande jaren te laten herzien, vanwege de Wajong uitkering die toen eigenlijk zou moeten gelden? Zoja hoe doe je dat? (Verzoek om ambtshalve vermindering?) In die periode is er namelijk gewerkt. Er zou dan een Wajong heffingskorting vanaf getrokken kunnen worden.
Voor alle jaren dat er recht was op de jonggehandicaptenkorting kan een verzoek tot ambtshalve herziening (vermindering) worden ingediend. Dit kan met terugwerkende kracht tot 2006. Hoe zo'n verzoek gedaan moet worden, zie: http://www.belastingdienst.nl/download/2265.html

Ook als er naast de Wajonguitkering gewerkt wordt, is er recht op de jonggehandicaptenkorting. Zie (onderaan):
http://www.belastingdiens(...)n-14.html#P423_24289
pi_94117650
quote:
7s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 22:16 schreef belfis het volgende:
Soldier 2008schreef

[..]

Voor alle jaren dat er recht was op de jonggehandicaptenkorting kan een verzoek tot ambtshalve herziening (vermindering) worden ingediend. Dit kan met terugwerkende kracht tot 2006. Hoe zo'n verzoek gedaan moet worden, zie: http://www.belastingdienst.nl/download/2265.html

Ook als er naast de Wajonguitkering gewerkt wordt, is er recht op de jonggehandicaptenkorting. Zie (onderaan):
http://www.belastingdiens(...)n-14.html#P423_24289
Bedankt, heeft zo'n ambtshalve herziening in dit geval nut? Ik zou namelijk niet weten hoe ik kan onderbouwen dat ze hier recht op heeft?
BlaBlaBla
pi_94129537
Van de achteraf uitbetaalde Wajong is ongetwijfeld 9schriftelijk) melding gedaan. Met deze bewijzen kunt u naar het regiokantoor gaan om te vragen hoe u met terugwerkende kracht de jonggehandicaptenkorting over de desbetreffende jaren alsnog kunt verzilveren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')