abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_93731046
Goede middag,

We hebben een Nefit Comfortline Ketel die zijn waterdruk maar blijft verliezen.

Het begon met om de maand op druk zetten, en sinds gisteren gaat het per dag.

Alles behalve de kruipruimte op lekkage gecontroleerd en niets kunnen vinden.

Expansievat, gechecked, en is nog in order
Overdruk ventiel lekt geen druppel.

Heb vanmiddag de ketel uitgezet, gewacht totdat de temperatuur op een graad of 20 stond, en een lekbak onder de condensafvoer gezet.

Ben met twee bar druk begonnen, en hij is nu, ongeveer 2 uur later, 0.4-0.5bar gezakt. In de lekbak zit een beetje (denk ongeveer 50ml) water en de systeem temperatuur is nog iets verder gezakt naar 15graden..

Zou ik nu veilig concluderen dat de Warmtewisselaar stuk is? Of zou je voor ongeveer 0.4bar meer water kwijt moeten zijn?

CV is van 2002

Bedankt voor jullie advies / visie.

Gr
Patrick
pi_93733891
Lopen er leidingen in de kruipruimte?, indien ja dan moet je eerst die leidingen controleren.
Hoe heb je trouwens je expansievat getest?
pi_93738056
Leidingen zitten in het beton op de begane grond. Zit een epoxyvloer overheen, dus als het lekt gaat het de kruipruimte in... denk ik. Muren waarlangs de leidingen lopen zijn ook niet vochtig trouwens.

Mn expansievat heb ik getest door effe te checken of er nog lucht in zat via het ventiel aan de onderkant. Heb het systeem ondertussen al een stuk of 6 keer van bijna nul naar 2 bar opgevuld, dus als het membraan stuk zou zijn had er denk ik wel water uit gekomen toch?
pi_93740111
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2011 19:58 schreef patfee het volgende:
Leidingen zitten in het beton op de begane grond. Zit een epoxyvloer overheen, dus als het lekt gaat het de kruipruimte in... denk ik. Muren waarlangs de leidingen lopen zijn ook niet vochtig trouwens.

Mn expansievat heb ik getest door effe te checken of er nog lucht in zat via het ventiel aan de onderkant. Heb het systeem ondertussen al een stuk of 6 keer van bijna nul naar 2 bar opgevuld, dus als het membraan stuk zou zijn had er denk ik wel water uit gekomen toch?
Dus je weet niet hoeveel voordruk er nog over is......
Het enige wat je nu weet is dat het membraan nu niet gescheurd is, maar je weet dus absoluut niet of de voordruk nog goed is, voor hetzelfde geld is deze nog maar 0,1 bar.

In de vloer liggen daar kunststof leidingen of metalen leidingen?
En indien kunststof welk type ligt er dan in?

Als het vat nog goed is, dan is de hoeveelheid water uit je condens erg weinig, aan de andere kant is dit nog restwater wat afgevoerd moest worden of niet, afhankelijk van het hoe en wat met buiten bedrijf stellen van je ketel zou het condenswater moeten stoppen, maar dit hoeft niet gelijk te zijn.
pi_93743594
Qua expansievat zou er inderdaad te weinig druk in kunnen zitten, maar dan snap ik de link met het van druk raken van het cv systeem niet.

Ook met een te lage membraamdruk zou de druk in het systeem bij gelijkblijvende temperatuur op het zelfde niveau moeten blijven? Of zie ik dat verkeerd?

Leidingen zijn van koper, met kunststof mantel.

Druk is ondertussen nog 0.5bar gedaald, terwijl het systeem uit heeft gestaan.
Water ik mn lekbakje onder de condensafvoer is het zelfde gebleven.

Kan er in de ketel zelf nog ergens water naar toe zonder dat je dit in de vorm van lekkage zal zien?
pi_93743924
En bij de uiteinden van de leidingen is ook niets te zien?
Daar waar de leidingen de vloer ingaan of eruit komen.

Zoals te lezen is in een vorig topic zou het verstandig zijn om de leidingen af te koppelen en kijken bij welke leiding er drukverlies optreedt.
Het mooiste is als je dit kunt doen d.m.v. afsluiters plaatsen op de onderverdeler zodat je per radiator of leidingdeel kunt kijken bij welk stuk er drukverlies optreedt.

Je ketel verwacht ik nu niet als mogelijke oorzaak aangezien er niet meer water bij is gekomen.
Het expansievat verwacht ik niet.
pi_93744745
bij de uiteinden is ook niets te zien.
Dus ben toch bang dat ik een toertje in de kruipruimte moet gaan maken.....

Bedankt
Patrick
pi_93745540
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2011 21:40 schreef patfee het volgende:
bij de uiteinden is ook niets te zien.
Dus ben toch bang dat ik een toertje in de kruipruimte moet gaan maken.....

Bedankt
Patrick
Heeft waarschijnlijk weinig nut, de leidingen zullen in de dekvloer gelegd zijn, er is dus een vrij groot opname vermogen voordat het door begint te lekken naar beneden toe als de makkelijkste weg al niet richting spouw is.
pi_93746591
dus dan zou mijn spouwmuur in de kruipruimte lokaal vochtiger kunnen zijn dan op andere plaatsen?

Of bestaat er misschien een soort van kleurstof wat ik aan mn systeem kan toevoegen waardoor het beter opvalt?

Of zou ik zo'n bedrijf moeten uitnodigen die een thermografishe lekdetectie uitvoert?
pi_93750031
Het zijn trouwens van die polystyreenschuim elementen waar de vloer op gestort is.
Weet niet of dat de lekdetectie in de kruipruimte iets zou vergemakkelijken?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')