Zou best kunnen, wat je allemaal opnoemt,maar de bedoeling van een bovenlicht is om een ruimte zonder ramen toch van daglicht te kunnen voorzien, dus extra lichtquote:Op zaterdag 5 maart 2011 21:48 schreef wwwer het volgende:
Gisteren had ik een discussie met mijn wederhelft, waarom er vaak een raam boven een binnendeur zit, is het om te zien of het ganglicht nog aan is? extra licht? spionage in een kamer? Waarom hebben ze ooit bedacht dat daar een raam moet zitten?
In oude huizen zitten ze over het algemeen toch juist überhaupt niet?quote:Op zaterdag 5 maart 2011 22:02 schreef RemcoDelft het volgende:
Historisch zo ontstaan? Ik gok eigenlijk dat dit in oude hoge huizen het gewicht van stenen (toch snel enkele honderden kilogrammen) scheelt bovenop het deurkozijn.
En als we dan toch internationaal gaan: hier is dit fenomeen totaal onbekend.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 22:09 schreef Fogel het volgende:
Ik vroeg het me laatst ook af. In Noorwegen zie ik het alleen in publieke/kantoorgebouwen, maar dat zal vast met de flexibiliteit te maken voor het geval je de hele boel opnieuw wil inrichten.
In normale woonhuizen heb ik het nog nooit gezien, maar deuren met glas erin zijn niet ongewoon. Het punt dat het misschien nodig is om gewicht te besparen gaat hier in mindere mate op, de huizen zijn van hout, niet van steen.
Daar zitten 35 kleine raampjes boven de deur...quote:Op zaterdag 5 maart 2011 22:10 schreef Igen het volgende:
[..]
In oude huizen zitten ze over het algemeen toch juist überhaupt niet?
jawel, kijk eens wat meer om je heenquote:Op zaterdag 5 maart 2011 22:10 schreef Igen het volgende:
[..]
In oude huizen zitten ze over het algemeen toch juist überhaupt niet?
Maar dat is een buitendeur. In oude huizen ken ik ze ook niet boven binnendeuren.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 22:15 schreef loecje het volgende:
[..]
jawel, kijk eens wat meer om je heen
van die mooie versierde ramen, snijramen, glas in lood enzo
toen de huizen een gang kregen was dit vaak zo ingedeeld dat de gang in het midden van het huis zat. deze had dan geen ramen vandaar een bovenlicht.
dat waren dan idd heel veel kleine raampjes omdat er nog geen grote platen glas gemaakt werden.
[ afbeelding ]
Het ging erom of ze in oude huizen wel of niet vaak boven binnendeuren voorkomen. Ik ken die lelijke bovenlichten alleen uit lelijke nieuwbouwhuizen (van na plm. 1950).quote:Op zaterdag 5 maart 2011 22:51 schreef loecje het volgende:
de boven een binnendeur zitten er om dezelfde rede als bij de buitendeur.
Dat is eigenlijk ook best dom. Want dan hang je daar toch *ook* wat voor? Of kwam dat niet in je op?quote:Op zaterdag 5 maart 2011 21:58 schreef Adelante het volgende:
Omdat je dan geen raamdecoratie hoeft aan te schaffen, want het licht komt dan toch wel je slaapkamer binnen
/ervaringsmodus
maar wel raampjes in de deur ipv erboven. ook om dezelfde redequote:Op zaterdag 5 maart 2011 22:55 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Het ging erom of ze in oude huizen wel of niet vaak boven binnendeuren voorkomen. Ik ken die lelijke bovenlichten alleen uit lelijke nieuwbouwhuizen (van na plm. 1950).
Volgens mij niet.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 22:58 schreef loecje het volgende:
[..]
maar wel raampjes in de deur ipv erboven. ook om dezelfde reden
Zoiets inderdaad, zo'n raampje is praktischer en goedkoper dan de muur door laten lopen boven de deur.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 22:02 schreef RemcoDelft het volgende:
Historisch zo ontstaan? Ik gok eigenlijk dat dit in oude hoge huizen het gewicht van stenen (toch snel enkele honderden kilogrammen) scheelt bovenop het deurkozijn.
Inderdaad, het bevordert de bouwsnelheid, muur tot kozijn, vervolgens kozijn met deur en bovenlicht en vervolgens weer muur.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 23:35 schreef cikolata het volgende:
[..]
Zoiets inderdaad, zo'n raampje is praktischer en goedkoper dan de muur door laten lopen boven de deur.
Ik vind het er in nieuwbouw meestal lelijk en goedkoop uitzien maar dat komt misschien meer door de kunststof kozijnen die meestal gebruikt worden
behangenquote:Op zondag 6 maart 2011 06:45 schreef xaban06 het volgende:
Bij mijn (huur)huis heb ik dat dus ook, en rete irritant. Misschien binnenkort maar eens op zoek gaan naar een nette oplossing.
quote:Op zaterdag 5 maart 2011 21:51 schreef Skull-splitter het volgende:
Zodat je kunt zien of er nog licht brandt of er een flinke fik is. Best hendig.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |