abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_93607426
Hallo,

Ik ga met mijn vriendin in juni met de auto naar Spanje, naar Santa Susanna (costa brava).
Ik weet dat dit wat duurder is en langer duurt dan met het vliegtuig, maar het lijkt me gewoon erg leuk met de auto :).
Daarom wil ik de mensen vragen die het weleens gedaan hebben, hebben jullie tips?
Ik zit te twijfelen of ik snachts weg ga, en in 1 keer doorrij, of dat ik sochtends wegga, en savonds ergens overnacht en de volgende dag verder rij.
Maar ik heb gehoord dat Parijs erg druk is en dat je lang stil staat daar.
En dan komen waarscheinlijk nog andere file's erbij ook....
Ik heb veel ervaring met rijden en ben ook weleens naar Polen gereden (1000 km).
Dit is dan wel iets langer, 1500 km..
Ik hoor graag van jullie :D
  donderdag 3 maart 2011 @ 20:39:06 #2
284143 Chef_M
Luie Kaaskop
pi_93608065
1 advies. Stop niet in Parijs als je op doorreis bent in je auto. Niet doen. :P (reden geef je zelf al aan)
pi_93608254
En neem ANWB Europa service!!!

Niets is erger in een land te staan waar je de taal niet vloeiend spreekt en je hebt auto pech...
Zorg ook dat je cash op zak hebt voor gevallen ala pech.

2 bankpassen mee van 2 verschillende rekeningen, stel je raakt je ene pas kwijt, kan je door telefonisch alles overmaken in ieder geval met de andere pas pinnen (natuurlijk de ene pas eventjes niet bij de rest van de passen te bewaren, maar in je handschoenenkasje ofzo.

Olie en koelvloeistof in de kofferbak, je weet het nooit.
Drinken etc....
papieren!

tja en goede gehumeurde medepassagiers. ;)
pi_93608559
Meerder keren gedaan, en ikzelf vind s'avonds na de Spits vertrekken en via Luxembourg gaan en parijs in dit geval rechts laten liggen, en als alles goed gaat ben je er tegen de middag en ben je de hitte voor.
  donderdag 3 maart 2011 @ 20:54:04 #5
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_93608989
Ook meerdere keren gedaan en Parijs is prima te doen. Wel eens even in een file gestaan daar, maar geen drama's ofzo. Verder zou ik het niet in 1 keer rijden, maar gewoon lekker ergena overnachten (zeker als je in je eentje rijdt).
pi_93609339
Lekker via maastricht luik dijon lyon rijden, kan je een uurtje of 2 rijden voorbij lyon een ibis hotelletje pakken en de volgende dag weer fris doorrijden.

Ik heb het wel eens in 1 dag terug gereden, maar eigenlijk is dat gewoon te ver. Tegenwoordig hou ik een max van 1100km per dag aan.
pi_93609404
Ik ben zelf een keer 's nachts in één ruk naar Bilbao gereden. Maar ik kan je vertellen dat als je arriveert rond de volgende middag, je dan echt wel steenkapot bent. Nabij je bestemming zit je dan ongeveer in de zombie fase, wat best kut is als je nog in een drukke omgeving moet rijden. Maar ik heb zeker lekker kunnen doorkachelen, ook bij Parijs was er nauwelijks vertraging. Maar met de aanpak van 's nachts rijden ben je na aankomst geen klap meer waard, wat toch jammer is omdat je praktisch een halve dag weggooit. Ik weet niet of het opweegt tegen 's ochtends vertrekken en door de dag heen rijden, wat misschien enkele uren vertraging oplevert.
Mijn volgende rit zal ik waarschijnlijk tot ver in zuid-Frankrijk rijden,overnachten en de volgende dag weer verder gaan.
Tips? Zet de flitspalen in je TomTom... Zorg dat je een Visa kaart mee hebt voor de dozijn tolpoorten die je in Frankrijk tegenkomt, dit gaat razendsnel en je hoeft dan amper aan te schuiven. En neem een goed reinigingsmiddel mee voor je voorruit, want in Spanje creëer je aardige lagen insectendrab. Zo kun je even goed poetsen als je moet tanken onderweg.
Vantevoren je auto laten checken, zorgen dat je wat gereedschap zoals een krik/moersleutel, en reserves mee hebt zoals een wiel/koelvloeistof/olie.
Water en voedsel spreekt voor zich natuurlijk, al heb je hier onderweg ook genoeg kans voor om dit te kopen.
pi_93613045
Bedankt voor de snelle reacties!
Ik twijfel namelijk best wel hoe ik op weg zal gaan snachts of sochtends met overnachting haha.
Maar ik neem idd van dat insecten reiniging spul mee, voor al de vliegen die geplet op me auto liggen :P
En ik heb een ford ka uit 2010, met Ford Assistance, dat is net als ANWB voor pech onderweg ook in het buitenland.
En mocht er wat gebeuren met mijn auto, zoals gestolen worden ofzo, dan ben ik ook nog goed verzekerd en krijg ik een leen auto :)
En goed idee dat ik extra olie en koelvloeistof en dat soort spullen meeneem, voor het geval dat.
Ik neem veel cash geld mee dat ik goed ergens verstopt heb wat niet kwijt kan raken, en mijn pinpas, en die van mijn vriendin ook.
En ik ga via mijn tomtom, de snelste weg stel ik gewoon in, dus kom ik zeker langs parijs..
Ik hoop dus niet dat als ik sochtends wegga dat ik daar echt uren sta?
Als ik sochtends wegga wil ik ergens in Clermont Ferrand een hotel pakken, die ik dan miss wel van te voren ga boeken voor het geval dat het ineens overal volzit ofzo je weet maarnooit haha..
pi_93627702
quote:
1s.gif
Op donderdag 3 maart 2011 21:46 schreef vakantieganger1987 het volgende:
Bedankt voor de snelle reacties!
Ik twijfel namelijk best wel hoe ik op weg zal gaan snachts of sochtends met overnachting haha.
Maar ik neem idd van dat insecten reiniging spul mee, voor al de vliegen die geplet op me auto liggen :P
En ik heb een ford ka uit 2010, met Ford Assistance, dat is net als ANWB voor pech onderweg ook in het buitenland.
En mocht er wat gebeuren met mijn auto, zoals gestolen worden ofzo, dan ben ik ook nog goed verzekerd en krijg ik een leen auto :)
En goed idee dat ik extra olie en koelvloeistof en dat soort spullen meeneem, voor het geval dat.
Ik neem veel cash geld mee dat ik goed ergens verstopt heb wat niet kwijt kan raken, en mijn pinpas, en die van mijn vriendin ook.
En ik ga via mijn tomtom, de snelste weg stel ik gewoon in, dus kom ik zeker langs parijs..
Ik hoop dus niet dat als ik sochtends wegga dat ik daar echt uren sta?
Als ik sochtends wegga wil ik ergens in Clermont Ferrand een hotel pakken, die ik dan miss wel van te voren ga boeken voor het geval dat het ineens overal volzit ofzo je weet maarnooit haha..
Ga niet van te voren boeken,
mocht het enorm opschieten is het zonde als je niet nog een uurtje door kan rijden,
mocht het heel erg druk zijn dan ben je verplicht om op dag 1 tot laat in de auto te zitten,
aangezien je toch tomtom mee hebt ga je ergens de snelweg af en tik in -> poi in de buurt -> hotel
pi_93643228
Hebben jullie allebei een rijbewijs?

Ik ben iig wel een paar keer per auto naar spanje geweest, 1x naar Asturie met tussenstop in frankrijk en 2x vrijwel nonstop (alleen uurtje uiltje knappen op parkeerplaats in frankrijk).

Moet zeggen dat het mij allebei wel beviel: naar de costa brava hadden we tenten bij ons, en ik vind het vrij nutteloos om voor 1 nacht de tent op te zetten. Naar asturie zaten we in een hotel, en dat was vrij relaxed :D

Naar costa brava gingen we trouwens via Luxemburg en Lyon, aanzienlijk rustiger dan via Parijs.

risico op file heb je 's zomers trouwens wel altijd op die kuttolwegen in frankrijk. Wij hadden 1 keer dat we in een file stonden, dat we besloten om bij een parking maar even wat te gaan eten. Uurtje later gingen we weer verder, sloten we aan achter de zelfde vrachtwagen als voor we de weg afgingen :o
Voor wat foto's, kijk hier
  vrijdag 4 maart 2011 @ 16:07:05 #11
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_93645305
Een paar dingen: ik weet niet hoeveel rijervaring je hebt en hoe lang je ritjes over het algemeen zijn, maar je rijdt in een vreemd land waar je de weg niet kent. Ik zelf ben een ervaren chauffeur maar zelfs ik zou dat stuk niet in één keer rijden. Ik heb immers vakantie.

Ten tweede: heel leuk, zo'n Tomtom, maar neem ook een goede wegenkaart mee en stippel daar van te voren je route op uit. Er zijn zat plekken waar je niet zoveel bereikt hebt met je GPS en je zal de eerste niet zijn die geen idee heeft waar die uithangt.

Veel cash-geld mee? Ik zou niet weten waarom. Met je pin kun je op veel plekken wel betalen.

En ik weet niet waar vanuit Nederland je vertrekt, maar over het algemeen is de tol op de weg richting Parijs duurder dan via de Route du Soleil. Maar nogmaals , daar kun je vast op internet wel wat informatie over vinden.

En mocht je wat willen eten onderweg: ga de Autoroute af en ga bij een Routiertje zitten, daar heb je een menu voor ongeveer €13,- p.p en dat is inclusief voorgerecht, nagerecht en karaf wijn of water.

Alleen zit er wel verschil in kwaliteit. De centre-routiers staan weliswaar goed aangegeven, maar die vind ik kwalitatief weer minder.

En probeer reizen op een vrijdag of zaterdag te vermijden. Zondags geldt ervoor de meeste vrachtwagens in Frankrijk een rijverbod, dan is het dus ook iets rustiger.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_93859407
Van de zomer nog gereden. Naar Pineda (ligt naast Santa Susanna) Wij hebben t met ze 3e gereden. Elke tankbeurt gewisseld ging prima en we waren er in 12 uurtjes.

In je eentje is het wel een pleuris eind hoor, dus mocht je vriendin een rijbewijs hebben laat haar zeker ook een kilometer of 300 rijden
pi_93869983
Ik heb het gereden met één iemand die ook reed. Het was écht ver. Op de heenweg hebben we onderweg een hotel genomen en dat was al zwaar. De terugweg gingen we in één keer, en dat was echt niet te doen.
Houd ook rekening met belachelijk veel tolgeld.
Ik zou trouwens overnachten ná Parijs. Je kan beter de eerste dag een flink stuk rijden in plaats van de tweede dag.
pi_94076328
Ik ben nu 2x naar de Costa Brava gereden.

1e keer afwisselend met 2 man in één ruk heen ('s nachts) en ook weer terug (overdag) gereden. Met afwisseling goed te doen, zolang beide bestuurders maar echt zelfstandig kunnen rijden (als in route vooraf bestuderen en borden in de gaten houden of GPS gebruiken) en de ander dus ook echt kan uitrusten/slapen.

De 2e keer met inmiddels veel meer rij-ervaring maar met passagier zonder rijbewijs en ook een sleurhut aan de haak in 2 dagen gereden, gewoon overdag. Eerste dag tot net voorbij Lyon en de tweede dag het laatste stukje.

Als je niet van bestuurder kunt wisselen OF je niet gewend bent om lang in de auto te zitten, doe het dan echt in 2 dagen.

De makkelijkste route is over Luxemburg/Dijon/Lyon. Overigens is buiten de spits Parijs ook niet zo'n ramp als men je wel eens wilt doen geloven. Elke grote stad is in de spits gewoon een ramp. Lyon bijvoorbeeld kan ook muurvast staan (been there, laatste keer op de terugweg 1,5 uur vertraging opgelopen zonder airco met 35 graden en zon).

Visa-card is een aanrader op de Franse en Spaanse tolwegen. Heb je geen cent cash meer nodig, en je bent bij de tolpoortjes bovendien VEEL sneller weer weg mits je in de goede rij aansluit.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')

Het lijkt erop dat je onze advertenties blokkeert

Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.

Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.

Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe

Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop