Een oud-collega van mij heeft een probleem met zijn werkgever. Hij is wat jaren geleden in dienst gekomen en woonde toen op adres A. Na enkele jaren is wegens beindiging relatie verhuist naar adres B. Dit adres pakt kwa reiskosten nadelig uit voor de werkgever, maar is maar maximaal 10 km verderop. Nu is het zo dat die oud collega al een jaar of langer reiskosten ontvangt vanaf zijn oude adres. Hij heeft zijn adreswijziging doorgegeven maar daar wordt niks mee gedaan.
Een volgend probleem: sinds enkele weken is deze oud-collega verhuist naar een adres circa 100 km verderop (adres C) . Nog steeds krijgt hij reiskosten vergoed vanaf adres A.
Welke rechten en plichten heeft mijn oud-collega hierin? Het gaat om een groot landelijk beveiligingsbedrijf waarbij de cao particuliere beveiliging van toepassing is. Ook worden de reiskosten berekend naar de locatie waar hij werkzaam is, dus op dit moment rijdt hij regelmatig op en neer naar locaties/objecten in de omgeving van zijn oude woonplaats. Volgens mij is toegezegd dat hij in de regio waar hij nu woont werk krijgt, echter komen ze nu ineens aan met overcapaciteit aan personeel in die regio...
Wat kan mijn oud-collega nu doen? Zowel voor het eerste als het 2e probleem. Ik heb hem al geadviseerd om een aangetekende brief te sturen waarbij hij de reiskosten eist waar hij recht op heeft sinds de verhuizing van adres A naar adres B, dit gaat om circa ¤350,-. Ik weet niet of ze ook reiskosten moeten betalen vanaf zijn adres C, of welke andere mogelijkheden er zijn?
Wie kan me helpen met dit lastige conflict?