quote:
Op zondag 19 februari 2012 20:57 schreef Piepje het volgende:Na een behoorlijk tijdje dit topic te hebben gevolgd, zal ik nu zelf ook eens iets posten.
Over 2 weekjes zit ik in Vancouver, met de bedoeling om daar iig 7 maand te blijven (working holiday, hopelijk een baantje vinden om de onkosten ter plekke te kunnen betalen, huur enz...).
Alle tips zijn welkom

Ben nog nooit in Canada geweest, dus ik ben heel benieuwd

.
Ik bedacht me alleen net dat ik nog heel weinig weet over bepaalde dingen in Canada. Het omrekenen qua geld wordt ff wennen in het begin, maar dat zal wel loslopen. Maar hoe zit het bijvoorbeeld met gewicht? Is dat net als in Amerika helemaal anders, of lijkt het wat meer op Europa met kilo's en ponden? Zelfde voor lengte, meters? En qua stekkers, kan ik mijn apparaten daar zo in het stopcontact doen, of is dat ook anders? Zoja, kan ik dan het beste hier al vast een wereldstekker (heet dat zo?) kopen, of ter plekke bekijken?
Nog meer dingen waar je zo gauw niet aan zou denken, maar die in de praktijk daar toch net ff anders blijken te gaan?
Tip 1: neem een regenjas mee
Maar serieus, Vancouver is een fantastische stad om te wonen! Na een jaartje is het me wel duidelijk waarom de stad altijd hoog scoort op leefbaarheidslijstjes. Nadeel: daar betaal je ook wel voor. Heb je al woonruimte?
Zoals gezegd, het regent hier veel. Echt veel, zelfs voor Nederlandse begrippen, maar daar wen je wel aan. Het is meer een continue miezerregen dan echte plensbuien dus daar kun je je wel op kleden. Maar je moet denken; als het in de stad regent, sneeuwt het in de bergen en daardoor kun je een groot gedeelte van het jaar skieen op openbaar-vervoer-afstand van de stad.
Mensen zijn hier, zoals in heel Canada denk ik, erg vriendelijk en behulpzaam. Kan een beetje wennen zijn omdat het af en toe een beetje overdreven lijkt, maar dat is de aard van de mensen hier. Best prettig moet ik zeggen
Het leven kan hier dus best duur zijn, mocht je nog geen woonruimte hebben moet je goed uitkijken waar je terecht komt: er is veel relatief goedkope woonruimte in East Van (oostelijke stukje van het centrum) maar daar heb je kans dat je in een verlopen drugshol terecht komt. Alle prijzen hier in BC zonder belasting (HST) dus op alle luxeartikelen die je koopt komt bij de kassa nog 12% bovenop.
Boodschappen doen kan ook nog een flinke tegenvaller worden als je Nederlandse supermarkten gewend bent maar met goed op aanbiedingen letten en grote verpakkingen inkopen kun je op een vergelijkbaar prijsniveau als in NL rondkomen. Gewichten in de supermarkt gaan vrijwel allemaal nog in pounds, maar de kg-prijs staat er bij.
Uit eten lijkt goedkoop (zeker dingen als sushi en chinees) maar vergeet de 12% HST en de 15% fooi niet.
Openbaar vervoer is prima geregeld in de stad en regio, zorg dat je bij een kiosk z.s.m. een Faresaver ticketboekje koopt. Als je cash wilt betalen in de bus moet je gepast kleingeld hebben, maar veel chauffeurs zijn heel coulant, zeker als je als hulpbehoevende net-gearriveerde met een dikke koffer bij de bushalte staat.
Veel electronica werkt gewoon hier met een verloopstekker, maar als je het zeker wil weten check de voltages op de adapter (we hebben hier 110 V).