abonnement Unibet Coolblue
pi_151057170
financialfineprint.jpg

Financial Fine Print
Uncovering a Company's True Value
Michelle Leder
John Wiley & Sons, 2003, Kindle versie

In het AEX forum vraagt een aspirant investeerder soms welke boek aangeraden worden als voorbereiding op het beleggingsavontuur. Beleggen voor Dummies en The Intelligent Investor is het standaard antwoord. Degene die deze boeken gelezen hebben, vragen soms naar een derde boek. Naar mijn mening voldoet elke redelijke introductie in accounting. Een serieuze belegger leest jaarverslagen. Basiskennis boekhouden is noodzakelijk om deze te begrijpen.

Maar ook met enige accounting kennis loop je al snel tegen een volgende hindernis aan: de footnotes bij de jaarrekening. Dit is blok tekst, soms enkele tientallen pagina's, met juridisch en financieel jargon afgedrukt met een nog net te lezen font size. In deze voetnoten vinden we toelichtingen bij de afzonderlijke items van de balans en v&w rekening. Maar wat moeten we er mee? Overslaan is voor eigen risico. Juist in de footnotes kunnen we signalen vinden dat het management loopt te knoeien met de boekhouding: pure fraude of zaken mooier voorstellen als dat ze zijn.

Dit boek schiet de particuliere belegger te hulp. De lezer wordt aangemoedigd om toch aan de footnotes te beginnen. Er zijn methoden om de belangrijkste informatie eruit te filteren, zodat je niet alles van a tot z hoeft te lezen. Een paar beruchte items waar bedrijven juridische speling hebben, worden apart uitgelegd: non-recurring charges, stock option compensation, related party transactions, pension liabilities en Commitments and Contingencies. Het management kan deze items gebruiken om negatieve ontwikkelingen en/of fraude in het bedrijf te verdoezelen.

Het boek is in 2003 uitgebracht en daardoor deels verouderd. De interpretatie ruimte binnen een aantal van de behandelde items is in de VS inmiddels teruggebracht door strengere regels. Veel pijnpunten bestaan echter nog steeds, zeker buiten de VS. De auteur heeft een actuele blog die deels gratis toegankelijk is. Het zou mooi zijn als ze ook een nieuwe editie van het boek zou uitbrengen.

Als je de jaarverslagen van de bedrijven in je portfolio beter wilt begrijpen dan is dit een mooi boekje om mee te beginnen. Mocht je al ruime ervaring met boekhouden hebben, dan is Financial Shenanigans een nuttiger boek over fraude herkenning.

Bodembel aka Jaco
(Door de vele boekkaften in dit topic, is het maximale aantal van 50 files in mijn fotoboek bereikt. Vandaar even op deze manier met een nieuw account.)
pi_151120263
Ik wil me wat meer verdiepen in de macroeconomie om wat meer inzicht te krijgen in de relatie tussen zaken als inflatie, rentestanden, groei etc. Goed onderbouwd, geen onnodige opinie, formules waar nodig, maar bij voorkeur niet van voor tot eind vol met formules (ik wil het begrijpen, niet noodzakelijk tot op 5 decimalen kunnen uitrekenen.)

Heeft iemand een goede tip?
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  zaterdag 28 maart 2015 @ 18:48:30 #203
442308 De_Kaas
Maak me gek
pi_151131284
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 10:55 schreef stavromulabeta het volgende:
Ik wil me wat meer verdiepen in de macroeconomie om wat meer inzicht te krijgen in de relatie tussen zaken als inflatie, rentestanden, groei etc. Goed onderbouwd, geen onnodige opinie, formules waar nodig, maar bij voorkeur niet van voor tot eind vol met formules (ik wil het begrijpen, niet noodzakelijk tot op 5 decimalen kunnen uitrekenen.)

Heeft iemand een goede tip?
Burda & Wyplosz met hun boek over macro-economie (de Europese versie) vind ik uitstekend en goed toegespitst op jouw specifieke wensen.
pi_151180739
LiemSioeLiong.jpg
Liem Sioe Liong's Salim Group
The Business Pillar of Suharto's Indonesia
Richard Borsuk and Nancy Chng
Institute for Southeast Asian Studies, 2014, Second Reprint

De man links op de foto is Suharto, die zijn vriend en handlanger Liem Sieo Liong omarmt. Dit zijn twee hoofdrolspelers in de geschiedenis van Indonesie van grofweg 1965 tot 1998. Suharto als de tweede president, na Soekarno, van het onafhankelijk Indonesie. Liem is iets minder bekend als oprichter en eigenaar van de Salim groep. De Salim groep was een conglomeraat van honderden bedrijven in diverse sectoren als cement, voeding, media, sigaretten, meel, palm-olie plantages, petro-chemie, auto-onderdelen, winkels, bankieren en de staal-industrie. Het was verreweg het grootste bedrijf in Indonesie en bestaat in gewijzigde vorm nog steeds onder leiding van een zoon van Liem.

Was Liem zo'n briljante strateeg dat hij al die bedrijven op eigen kracht tot marktleiders wist op te bouwen? Nou nee; hij krijgt steeds exclusieve licensies van de hem gunstig gezinde Suharto regering. Deze houden in dat andere partijen zijn producten niet meer mogen produceren of importeren, waardoor de Salim groep vanuit monopolie posities kan ondernemen. Daarnaast krijgt Liem ook andere hulp zoals bail-outs van zijn bedrijven die in liquiditeits problemen raken. Ook wordt een toezichthouder die zijn bank onwelgevallig is, door Suharto overgeplaatst naar een andere functie. In ruil voor zijn voorkeurspositie maakt Liem de familie en vrienden van Suharto mede-aandeelhouder in zijn bedrijven en doet hij donaties aan 'charitatieve instellingen' waar Suharto voorzitter van is.

Waarom zou je een boek over dit soort corrupte praktijken willen lezen? Omdat veel zaken niet zo zwart/wit zijn als ze lijken. Ondanks alle 'hulp' van de Indonesische overheid, moet Liem immers nog steeds financiering vinden, geschikt management, fabrieken opzetten en problemen binnen zijn bedrijven oplossen. Het boek schetst hoe hij dit aanpakt. Aan zijn kant moet Suharto allerlei groepen en belangen binnen de Indonesische samenleving in balans houden. Als je als dictator domweg de staatskas leegrooft, dan blijf je geen 32 jaar aan de macht. Het boek schetst hoe Suharto dit spel speelt.

Dit uitstekende boek houdt het midden tussen een academische studie en een journalistiek project. Ik raad het aan voor lezers met belangstelling voor de ontwikkeling van de Indonesische economie.

https://bookshop.iseas.edu.sg/publication/2004
pi_151440113
asianfinancial.jpg
Asian Financial Statement Analysis
Detecting Financial Irregularities
ChinHwee Tan, CFA, CPA & Thomas R. Robinson, CFA, CPA
CFA Institute/John Wiley & Sons, Hoboken, 2014, Kindle versie

De nachtmerrie van elke stockpicker is in een frauduleus bedrijf te investeren. Het is mij nog niet overkomen, maar laat ik deze uitspraak meteen afkloppen op mijn eikenhouten tafel. Naast afkloppen is het ook goed om historische fraudezaken te bestuderen.

Dit boek lijkt op Financial Shenanigans, dat ik hierboven al noemde. De auteur daarvan schrijft dan ook een voorwoord in dit nieuwe boek. Financial Shenanigans geeft een breed overzicht van theoretisch mogelijke fraudes. Dit nieuwe boek richt zich meer op de categorieen fraudes die we in de praktijk vaak zien. Zoals de titel al aangeeft, hebben alle cases rond aziatische bedrijven plaatsgevonden. Dit zijn vooral de Chinese RTO's die op Amerikaanse beurzen noteerden, maar ook Olympus (Japan) en Satyam (India) worden behandeld.

Het boek is vlot en to-the-point geschreven. Het is inhoudelijk goed. Je hebt echter wel kennis van boekhouden en verslaggeving nodig om het te volgen. De Kindle versie is onhandig vanwege grote tabellen. Amazon moet eens een A4 reader uitbrengen, maar dat terzijde.
pi_151582495
Geen boek, maar een fors artikel van The New Yorker, dat gratis te lezen is:
http://www.newyorker.com/(...)-kings-of-the-desert

De fraude bij een bank in Bahrain wordt beschreven.De bank gaat in 2009 uiteindelijk ten onder. De juridische afwikkeling loopt deels nog. Een avontuurlijke Amerikaan speelt een hoofdrol in de zaak.

Lezenswaardig voor de liefhebbers van bankieren en fraude-zaken.
pi_153589753

Ik heb deze maar weer eens uit de boekenkast gehaald. Toen ik er eerder in begonnen ben te lezen werd het me al snel te academisch, maar nu vlak voor de ontknoping van Griekenland wordt het toch wel weer de moeite waard.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_153951631
treasure%20islands.jpg
Treasure Islands
Uncovering the Damage of Offshore Banking and Tax Havens
Nicholas Shaxson
New York, Palgrave Macmillan, First edition 2011

Dit boek geeft een inleiding in het verschijnsel belastingparadijs. Hoe is het mogelijk dat kleine landen als Jersey en de Kaaiman Eilanden een centrale rol spelen binnen de financiele wereld? Wat zijn de relaties met grotere landen als de Verenigde Staten en Groot Britannie, welke in een aantal opzichten ook belastingparadijzen zijn. Hoe is dit historisch zo gegroeid en wie zijn de spelers die het offshore systeem draaiende houden?

Zoals de ondertitel al doet vermoeden, is de auteur een fervent tegenstander van Offshore Banking and Tax Havens. Hij besteedt veel aandacht aan de schade die dit financiele systeem aanricht voor buitenstaanders. Meteen al in de proloog noemt Shaxson het financiele offshore systeem een machtsmiddel waarmee de wereldwijde economische elite haar positie verdedigt en uitbreidt. Hij slaat hier, naar mijn smaak, iets te ver door en zijn betoog ontaardt in een tenenkrommende rant, vergelijkbaar met de postings die we hier kennen van user Japie77.

In het eerste hoofdstuk komt de auteur echter ter zake en gaat verder in een redelijk objectieve stijl inclusief bronvermeldingen en hoor plus wederhoor. De lezer kan zich een goed beeld vormen rond een aantal belastingparadijzen. Er zijn hier inderdaad een aantal grove misstanden aan te wijzen. Als de wereld van International Finance je interesseert, dan is het goed om ook dit zeer kritische boek mee te pakken.
pi_154006965
pcm.jpg

De Geldpers
De teloorgang van het mediaconcern PCM
Joost Ramaer
Uitgeverij Fosfor, Amsterdam, E-boek 2013

Dit boek raad ik af. Ik kwam er niet doorheen.

PCM staat voor PersCombinatie Meulenhoff en was vooral bekend als uitgever van De Volkskrant, Trouw en Het Parool. De ondergang van PCM heeft een lange en complexe geschiedenis. Dit boek is in gedrukte versie maar liefst 486 pagina's dik. Het leek mij niettemin interessant, aangezien ik in falende ondernemingen ben geinteresseerd.

De schrijver heeft gekozen voor een chronologische vertelling van de gebeurtenissen rondom PCM. Langzaam worstelt het boek zich door de jaren 90 en millenium wisseling, waarna er nog meer details aan bod komen in de jaren 2004 - 2007 als private equity fonds Apax de leiding overneemt. Hoofdpersonen worden geschetst, komen en gaan weer. We worden ruimschoots geinformeerd over allerlei feiten, maar als lezer voelde ik me steeds minder verbonden met de gebeurtenissen. Zo'n beetje halverwege heb ik het boek opgegeven; iets wat ik zelden doe.

Ik vermoed dat de auteur zichzelf vooral als een geschiedschrijver beschouwd en de lotgevallen van PCM zo compleet mogelijk heeft willen documenteren. In deze opzet is de schrijver geslaagd, maar het boek is een moeilijk leesbaar werk geworden. Op geen enkele manier wordt de lezer aan de hand genomen met een goede vertel structuur en goed beschreven hoofdpersonen.

Boeken als De Prooi en De Vastgoedfraude bewijzen dat er boeiend kan worden geschreven over complexe economische onderwerpen. De Geldpers faalt in deze taak. Ik kan geen enkele andere recensie van dit boek vinden. Het boek is bovendien afgeprijsd van 22.50 naar 6.90 (bol). Dit doet mij vermoeden dat ik niet de enige ben die moeite heeft met dit boek.
pi_154007531
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 10:55 schreef stavromulabeta het volgende:
Ik wil me wat meer verdiepen in de macroeconomie om wat meer inzicht te krijgen in de relatie tussen zaken als inflatie, rentestanden, groei etc. Goed onderbouwd, geen onnodige opinie, formules waar nodig, maar bij voorkeur niet van voor tot eind vol met formules (ik wil het begrijpen, niet noodzakelijk tot op 5 decimalen kunnen uitrekenen.)

Heeft iemand een goede tip?
Heb je inmiddels een boek naar wens gelezen misschien?
pi_154007625
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2015 13:23 schreef Bodembel het volgende:
[ afbeelding ]
Treasure Islands
Uncovering the Damage of Offshore Banking and Tax Havens
Nicholas Shaxson
New York, Palgrave Macmillan, First edition 2011

Dit boek geeft een inleiding in het verschijnsel belastingparadijs. Hoe is het mogelijk dat kleine landen als Jersey en de Kaaiman Eilanden een centrale rol spelen binnen de financiele wereld? Wat zijn de relaties met grotere landen als de Verenigde Staten en Groot Britannie, welke in een aantal opzichten ook belastingparadijzen zijn. Hoe is dit historisch zo gegroeid en wie zijn de spelers die het offshore systeem draaiende houden?

Zoals de ondertitel al doet vermoeden, is de auteur een fervent tegenstander van Offshore Banking and Tax Havens. Hij besteedt veel aandacht aan de schade die dit financiele systeem aanricht voor buitenstaanders. Meteen al in de proloog noemt Shaxson het financiele offshore systeem een machtsmiddel waarmee de wereldwijde economische elite haar positie verdedigt en uitbreidt. Hij slaat hier, naar mijn smaak, iets te ver door en zijn betoog ontaardt in een tenenkrommende rant, vergelijkbaar met de postings die we hier kennen van user Japie77.

In het eerste hoofdstuk komt de auteur echter ter zake en gaat verder in een redelijk objectieve stijl inclusief bronvermeldingen en hoor plus wederhoor. De lezer kan zich een goed beeld vormen rond een aantal belastingparadijzen. Er zijn hier inderdaad een aantal grove misstanden aan te wijzen. Als de wereld van International Finance je interesseert, dan is het goed om ook dit zeer kritische boek mee te pakken.
Is je mening beïnvloed? Uberhaupt ben ik nieuwsgierig hoe je tegen het onderwerp aankijkt.
pi_154023007
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juli 2015 16:31 schreef De_Kaas- het volgende:
Is je mening beïnvloed? Uberhaupt ben ik nieuwsgierig hoe je tegen het onderwerp aankijkt.
Ja. In beginsel ben ik voor een maatschappij waarin ondernemers zoveel mogelijk ruimte krijgen. Ondernemers zijn beter in staat banen en welvaart te creeren als overheden. Ik ben echter ook voor belastingheffingen op ondernemingsresultaten om budgetten te creeren voor overheidstaken.

Door middel van belastingroutes ontwijken een aantal grote internationale ondernemingen belastingen. Er wordt geen belasting betaald in het land waar het bedrijf verkoopt, ook niet in het land waar het hoofdkantoor is gevestigd en al helemaal niet in het tussenliggende belastingparadijs waarlangs de winst gedirigeerd wordt. Dit is juridisch gezien legaal, maar ethisch gezien naar mijn mening onjuist.

Als Shaxson zijn huiswerk correct heeft gedaan, dan is de schaal waarop belastingontwijking plaatsvindt veel groter als dat ik besefte. Ook schetst Shaxson een aantal schandalige constructies, bijvoorbeeld vanuit banken om toezicht te vermijden, waar ik geen weet van had.

Shaxson doet een aantal suggesties om dergelijk misbruik te beeindigen waarvan de meeste mij ook nuttig lijken. Waar ik bezwaar tegen maak is de bijna marxistische toon die hij een paar keer aanslaat. Ik hoop dat het offshore stelsel afgebouwd gaat worden door een aantal krachtige tegenmaatregelen vanuit het huidige systeem en niet door een anti-kapitalistische revolutie.
pi_154162835
ondernemingen.jpg

Ondernemingen in zwaar weer
De oorzaken, de signalen en de lessen van Fokker, Philips, Fortis, DSB, PCM, Laurus, SNS Reaal, Ahold, de VOC en meer
Ruud Bouwman
Spectrum, eerste druk 2014 digitale editie

Zoals je in mijn reviews (eerder via het account Jaco) kunt zien, lees ik graag boeken over bedrijfsaktiviteiten die mis gaan. De analyses van mislukkingen zijn meestal leerzamer als lofgezang op geslaagde ondernemers.

In dit boek analyseert interim- en crisismanager Ruud Bouwman een fors aantal Nederlandse cases van ondernemingen die in zwaar weer terecht kwamen. Je ziet er een aantal in de ondertitel, maar we komen ook TEG (Marco Borsato) en Landis (uit de eerste dotcom boom) tegen. Deze cases worden gebruikt om patronen te zoeken rondom het falen van ondernemingen.

Er bestaan natuurlijk al aparte boeken over de problemen bij Ahold, Fortis, PCM, SNS Reaal en andere bedrijven in problemen. Een aantal daarvan heb ik eerder in dit topic al gerecenseerd. Bouwman heeft ze zelf ook gelezen voor zijn onderzoek. Ondernemingen in zwaar weer is meer bedoeld als een vergelijking tussen de cases. De schrijver probeert algemene inzichten te onttrekken uit de overeenkomsten en verschillen. Deze aanpak is interessant voor lezers met interesse in management, bedrijfsstrategie of die, zoals ik, faalhazen in de eigen aandelen portfolio op tijd proberen te herkennen.

De schrijver haalt er management literatuur bij en komt tot een aantal conclusies en aanbevelingen op het gebied van corporate governance. Niets schokkends, maar helder en logisch. Dit boek is qua analyse enigszins vergelijkbaar Stall Points dat ik eerder beschreef. Stall Points is echter diepgravender. Dit boek leest wat makkelijker weg en behandelt alleen Nederlandse voorbeelden.
pi_154947742
oneup.jpg
One Up On Wall Street
How To Use What You Already Know To Make Money
by Peter Lynch (Author), John Rothchild (Contributor)
Simon & Schuster; 2nd edition, February 28, 2012 Kindle Edition

Dit boek is een klassieker van de al even legendarische fund manager Peter Lynch. Hij richt zich in het boek tot particuliere beleggers, zoals jij en ik. Lynch meent dat particuliere beleggers een beter rendement kunnen behalen als professionele fondsbeheerders. De belangrijkste reden is dat particulieren van hun ervaringen als consumenten gebruik kunnen maken. Lynch deed dit zelf ook en investeerde bijvoorbeeld in Dunkin' Donuts toen dit nog een kleine onderneming was. Zijn optimisme was vooral gebaseerd op zijn goede ervaringen als klant van deze koffie/donut keten.

Lynch moedigt de particuliere belegger daarom aan om niet teveel op professionele beleggers te vertrouwen en zelf te gaan stockpicken. Dit is een inspirerende boodschap, maar hierin schuilt ook een gevaar. Het is zeer lucratief als je al vroeg een groeiend bedrijf zoals Dunkin' Donuts ontdekt en in het aandeel investeert. Kleine ondernemingen falen echter ook regelmatig. We moeten deze niet alleen op product en service beoordelen, maar ook op de samenstelling van de balans, de kwaliteit van het management en de huidige prijs van het aandeel. Lynch wijst hier ook op, maar naar mijn idee niet voldoende. Ga alsjeblieft niet blind in Lucas Bols en Beter Bed beleggen louter op basis van je eigen ervaringen als consument. Het boek is eigenlijk meer geschikt als inspiratie bron, wanneer je een aantal technische vaardigheden, zoals het lezen van een jaarverslag, al voldoende beheerst.

Deze Kindle editie (2012) is de digitalisering van de 2nd Edition: er is inhoudelijk niets veranderd. De 2nd edition zelf is bij uitgave in april 2000 wel aangepast ten opzichte van het originele boek uit 1989. Lynch heeft o.a. een introductie toegevoegd, waarin hij in gaat op de dotcom hype die op dat moment woekert. Hij weet dan nog niet dat de dotcom zeepbel snel zal knappen. Na deze introductie volgt een proloog uit de eerste editie over de oktober 1987 crash, die plaats vond terwijl Lynch het boek schreef. Daarna volgt weer een algemene introductie. Deze introducties plus proloog zijn verwarrend. Lynch had beter niet op actuele ontwikkelingen kunnen reageren in een boek. De boodschap van zijn boek is immers tijdloos: verdiep je in de onderneming en houdt je aandelen voor de lange termijn aan. Dit is een belangrijke boodschap en het boek is top.
pi_154947745
Bovenstaande recensie is mijn laatste geweest. Ik heb 6 jaar lang als Jaco en Bodembel regelmatig reviews in dit topic geplaatst, maar nu is het welletjes. Ik heb zoveel financiele boeken gelezen dat nog een boek niet zoveel meer toevoegt. De laatste tijd lees ik op financieel gebied vooral artikelen en fragmenten uit boeken als ik tegen iets aanloop dat ik nog niet begrijp.

Daarnaast ook het volgende: Beurs & Economie [AEX] was altijd een levendige community waar je ondanks alle ruis wel het nodige van kon opsteken. Het forum lijkt echter al enige tijd stilgevallen, temeer na de onbegrijpelijke degradatie tot subforum. Maar ik besef dat het nog vakantie periode is en misschien leeft het weer op. Ik blijf dat checken, maar ga voorlopig even in hibernate wat betreft mijn eigen postings.
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 6 augustus 2015 @ 07:43:20 #216
78918 SeLang
Black swans matter
pi_154947868
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2015 07:04 schreef jaco het volgende:
Bovenstaande recensie is mijn laatste geweest. Ik heb 6 jaar lang als Jaco en Bodembel regelmatig reviews in dit topic geplaatst, maar nu is het welletjes. Ik heb zoveel financiele boeken gelezen dat nog een boek niet zoveel meer toevoegt. De laatste tijd lees ik op financieel gebied vooral artikelen en fragmenten uit boeken als ik tegen iets aanloop dat ik nog niet begrijp.

Daarnaast ook het volgende: Beurs & Economie [AEX] was altijd een levendige community waar je ondanks alle ruis wel het nodige van kon opsteken. Het forum lijkt echter al enige tijd stilgevallen, temeer na de onbegrijpelijke degradatie tot subforum. Maar ik besef dat het nog vakantie periode is en misschien leeft het weer op. Ik blijf dat checken, maar ga voorlopig even in hibernate wat betreft mijn eigen postings.
Jammer, want ik las je bijdrages altijd graag.

Ik ben het natuurlijk wel eens met je observatie over het forum. Erg zonde dat ze één van de inhoudelijk beste forums op Fok! de nek om hebben gedraaid. Aan de andere kant niet verrassend als je ziet wie die beslissingen neemt. Danny schreef onlangs nog over zichzelf dat hij weinig interesses heeft. Dan is het ook niet zo verrassend dat er bij het Fok! management een voorkeur bestaat voor slowchat achtige fora met veel posts en weinig inhoud.

Ik verschil dus ook fundamenteel van mening met hun over wat een "goedlopend" forum is. Alle fora (ook buiten Fok!) die ikzelf de moeite waard vind lopen niet erg hard. Logisch, want inhoudelijke posts kosten tijd. Zelf vind ik dat Fok! een waardevolle niche vervult. Een dergelijk breed forum dat toch inhoudelijk goed is dat is uniek. Maar dat is helaas niet waar de eigenaar in is geïnteresseerd.

Anyway, ik hoop dat je je reviews blijft posten.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  donderdag 6 augustus 2015 @ 11:09:56 #217
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_154950786
Het ''grappige'' was ook dat het FB-topic werd dichtgegooid toen er na een aantal weken kritiek kwam, omdat het forum verkloot was.

Ik las je reviews in ieder geval met interesse. ^O^
Bedankt Hans.
pi_155068481
Ik vermoed dat het aantal pageviews de belangrijkste driver is van het aantal ad click-throughs. De advertentie inkomsten van Fok! zijn daarmee afhankelijk van de slowchats. Danny beklaagde zich immers over de lage activiteit in het voormalige AEX forum.

Ik heb wat dit betreft trouwens ook geen oplossing die Fok! vooruit zou helpen. Kwaliteits advertenties naast kwaliteits discussie levert imho ook geen cent op. Ik ben alleen verbijsterd dat hij AEX niet gewoon met rust liet. Er protesteerden enkele tientallen users tegen de verwijdering en er meldden zich 6 kandidaten als moderator. Beheer kan dan gewoon toegeven dat het de verkeerde maatregel van plan was. Het AEX forum heeft niets te maken met de algemene problemen rond Fok! en aan het voortzetten van AEX zijn voor Fok! geen extra kosten verbonden.

Het nieuwe BEU subforum is met enige moeite wel terug te vinden, maar ik heb het idee dat veel users niettemin zijn afgehaakt. Ik zie er op dit moment geen brood meer in, maar mocht er toch weer een interessante discussie opbloeien dan haak ik weer aan.

[ Bericht 0% gewijzigd door jaco op 10-08-2015 06:36:31 ]
pi_156222686
Hihi..

Mijn post naar aanleiding van de zwarte zwanen docu, namelijk:
http://www.omroepmax.nl/zwartezwanen/nieuws-uit-zwarte-zwanen/
Erg verontrustend allemaal die schimmigheid in ''die (onsmakelijke) wereld''.

Zocht ik eventjes in FOK! naar een economie subforum.
Toch wel frappant dat FOK! deze niet bezit :').
Ook frappant dat hier nergens een discussie te vinden is over pensioenbeleggingsfondsen.

Ik ga nu even het net op om naar boeken te kijken van Piketty.

Suggesties voor mij, over boeken teksten op het web van de transparantie in de economie en over hoe de ''wall street omgeving'' moraliteit bij te brengen?

Hier ben ik wellicht wel even zoet mee:
http://www.omroepmax.nl/zwartezwanen/zwarte-zwanen-in-de-media/

Fijn dat ik dit topic een schopje kon geven!

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 19-09-2015 17:27:27 ]
  dinsdag 22 september 2015 @ 14:02:35 #220
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_156295724
Bernanke's boek komt over twee weken uit: http://couragetoactbook.com/
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_156296936
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 16:50 schreef hardromacore2.0 het volgende:

Zocht ik eventjes in FOK! naar een economie subforum.
Toch wel frappant dat FOK! deze niet bezit :').

De boekhoudkundige economische korte termijn denkers hebben het inhoudelijk subforum een paar maanden terug vermoord. :D \

En aangezien managers foute beslissingen toch niet willen toegeven en foute beslissingen terugdraaien verwacht ik dat het ook niet terug komt.
  dinsdag 22 september 2015 @ 16:03:32 #222
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_156298286
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 16:50 schreef hardromacore2.0 het volgende:
Hihi..

Mijn post naar aanleiding van de zwarte zwanen docu, namelijk:
http://www.omroepmax.nl/zwartezwanen/nieuws-uit-zwarte-zwanen/
Erg verontrustend allemaal die schimmigheid in ''die (onsmakelijke) wereld''.

Zocht ik eventjes in FOK! naar een economie subforum.
Toch wel frappant dat FOK! deze niet bezit :').
Ook frappant dat hier nergens een discussie te vinden is over pensioenbeleggingsfondsen.

Ik ga nu even het net op om naar boeken te kijken van Piketty.

Suggesties voor mij, over boeken teksten op het web van de transparantie in de economie en over hoe de ''wall street omgeving'' moraliteit bij te brengen?

Hier ben ik wellicht wel even zoet mee:
http://www.omroepmax.nl/zwartezwanen/zwarte-zwanen-in-de-media/

Fijn dat ik dit topic een schopje kon geven!
Geen boek, maar ik denk dat je Inside Job wel kunt waarderen.

Inside Job (2010) - IMDb
Bedankt Hans.
  woensdag 23 september 2015 @ 09:17:30 #223
408773 F.Begbie
Yeeeaaaaaahhhh!
pi_156315277
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 16:03 schreef bascross het volgende:

[..]

Geen boek, maar ik denk dat je Inside Job wel kunt waarderen.

Inside Job (2010) - IMDb
Is ook een boek van hoor ;).

Armed robbery. With a replica. I mean, how the fuck can it be armed robbery with a fucking replica?
  woensdag 23 september 2015 @ 09:19:04 #224
408773 F.Begbie
Yeeeaaaaaahhhh!
pi_156315296
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 16:50 schreef hardromacore2.0 het volgende:
Hihi..

Mijn post naar aanleiding van de zwarte zwanen docu, namelijk:
http://www.omroepmax.nl/zwartezwanen/nieuws-uit-zwarte-zwanen/
Erg verontrustend allemaal die schimmigheid in ''die (onsmakelijke) wereld''.

Zocht ik eventjes in FOK! naar een economie subforum.
Toch wel frappant dat FOK! deze niet bezit :').
Ook frappant dat hier nergens een discussie te vinden is over pensioenbeleggingsfondsen.

Ik ga nu even het net op om naar boeken te kijken van Piketty.

Suggesties voor mij, over boeken teksten op het web van de transparantie in de economie en over hoe de ''wall street omgeving'' moraliteit bij te brengen?

Hier ben ik wellicht wel even zoet mee:
http://www.omroepmax.nl/zwartezwanen/zwarte-zwanen-in-de-media/

Fijn dat ik dit topic een schopje kon geven!
Boek van Luyendijk is wel aardig. Al gaat dat over the City.
Armed robbery. With a replica. I mean, how the fuck can it be armed robbery with a fucking replica?
pi_156920089
Heeft iemand misschien een goede tip welk boek ik een eerste jaars bedrijfs(economie) student cadeau kan geven?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')