quote:
Op zaterdag 26 februari 2011 14:50 schreef oppiedoppie het volgende:De jongen waarvan ik hem heb heeft hem 2 jaar geleden gekocht maar er verder niks meer aan gedaan en daarom wilde hij liever een camper en hebben we geruild.
Hij heb inderdaad wel wat roest maar hij is verder niet erg rot.
En ja, woon vlakbij Emmen dus wil graag van je aanbod gebruik maken ivm de instructieboekjes en verdere uitleg want ik heb nog nooit van die ''uitloop'' gehoord.
Had eerder vermeld dat hij uit 1976 was maar op het kenteken staat inderdaad 1975.
Een jubileumuitvoering dus, dat wist ik ook niet
Vond hem gewoon erg leuk en heb hem op gevoel geruild, die camper was niks meer, ook een opknapper en ben blij dat ik die kwijt ben.
Vind die groene saab ook erg leuk, mn lievelingskleur is groen, maar als zilver bij die uitvoering hoort is het het mooist om hem ook zilver te laten denk ik. Dat spuiten laten zal de duurste kostenpost gaan worden volgens mijn kameraad. Maar dat is iets voor later. Eerst door de keuring.
Bedankt verder voor alle nuttige informatie.

De vrijloop

Op zich is het niet een exclusief systeem voor Saab; je fiets heeft waarschijnlijk ook een vrijloop (tenzij je een terugtraprem hebt), dat zorgt er dan voor dat de pedalen niet door blijven draaien als je even stopt met trappen. Als die in je 96 nog werkt - en ik het niet het idee dat van deze de bak al eens gereviseerd was; er zit een klein hendeltje rechts naast het gaspedaal. Op deze foto is die heel goed te zien in uitgetrokken staat (een ouder model 96):
![4735558957_a72ca80554.jpg]()
Wanneer ingeduwd (kan je met je voet tijdens het rijden doen) is de vrijloop ingeschakeld. Dat merk je dus ook vrij direct omdat de motor stilvalt bij het rijden als je het gaspedaal loslaat

Voor bouwjaar '75 was ook emeraldgroen leverbaar:
![96_1975.jpg]()
Afgezien van metallic zilver is er verder niet zoveel bijzonders aan de jubileum-uitvoering overigens

Ik weet niet eens helemaal zeker of er een exemplaarnummer aanwezig is, zoals bij de '79 jubileumuitvoering.
Een Haynes werkplaatshandboek is erg uitgebreid en kan je op marktplaats wel voor een paar tientjes op de kop tikken, maar dan moet je wel erg goed Engels kunnen. Makkelijker waarschijnlijk is om lid te worden van de Saabclub en dan een vertaald exemplaar kopen (hebben ze helemaal zelf gedaan). Kost je bij elkaar iets meer maar ik denk dat je er ook meer aan zal hebben.
Laat je bevriende sleutelaar ook even goed de koppeling en de cilinders controleren als het kan. De cilinders hebben nogal vaak de neiging lek te zijn - een revisiesetje kost niet zoveel - maar dat kan het schakelen en koppelen erg lastig maken. Ook het gat van van het druklagerarm/-gaffel slijt met de tijd ovaal uit waardoor er speling op komt. Dit is merkbaar bij erg trillen bij het wegrijden en ook moeilijk schakelen. En zoals eerder werd opgemerkt is een controle van lekkage ook erg nuttig; raamrubbers kunnen lekken (in de hoeken) doordat de rubbers slechts zijn of doordat het raamwerk aan het wegroesten is, maar lekkage kan ook komen door het doorroesten van luchtinlaatbak. Hiervoor moet je even de grote verbinding van de verwarming aan de auto losschroeven. Anders kan het ook nog komen door versleten rubbers van de asdoorgang van de ruitenwissers. Als je twijfelt over de waterdichtheid; gewoon een bak water er overheen gooien of buiten de tuinslang er even opzetten