abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 26 februari 2011 @ 14:54:43 #31
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_93348572
En was al eens op de site van de saabvereniging geweest want ben gelijk gaan googlen toen ik hem had en zag daar ook dat ze eens per jaar een saab-weekend houden op een camping in Dedemsvaart en dat leek me wel wat. Hoop dat hij voor die tijd klaar is.
To BG or not to BG!
pi_93354993
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 februari 2011 14:50 schreef oppiedoppie het volgende:
De jongen waarvan ik hem heb heeft hem 2 jaar geleden gekocht maar er verder niks meer aan gedaan en daarom wilde hij liever een camper en hebben we geruild.
Hij heb inderdaad wel wat roest maar hij is verder niet erg rot.
En ja, woon vlakbij Emmen dus wil graag van je aanbod gebruik maken ivm de instructieboekjes en verdere uitleg want ik heb nog nooit van die ''uitloop'' gehoord.

Had eerder vermeld dat hij uit 1976 was maar op het kenteken staat inderdaad 1975.
Een jubileumuitvoering dus, dat wist ik ook niet :%
Vond hem gewoon erg leuk en heb hem op gevoel geruild, die camper was niks meer, ook een opknapper en ben blij dat ik die kwijt ben.

Vind die groene saab ook erg leuk, mn lievelingskleur is groen, maar als zilver bij die uitvoering hoort is het het mooist om hem ook zilver te laten denk ik. Dat spuiten laten zal de duurste kostenpost gaan worden volgens mijn kameraad. Maar dat is iets voor later. Eerst door de keuring.

Bedankt verder voor alle nuttige informatie. _O_ _O_ _O_
De vrijloop ;) Op zich is het niet een exclusief systeem voor Saab; je fiets heeft waarschijnlijk ook een vrijloop (tenzij je een terugtraprem hebt), dat zorgt er dan voor dat de pedalen niet door blijven draaien als je even stopt met trappen. Als die in je 96 nog werkt - en ik het niet het idee dat van deze de bak al eens gereviseerd was; er zit een klein hendeltje rechts naast het gaspedaal. Op deze foto is die heel goed te zien in uitgetrokken staat (een ouder model 96):

Wanneer ingeduwd (kan je met je voet tijdens het rijden doen) is de vrijloop ingeschakeld. Dat merk je dus ook vrij direct omdat de motor stilvalt bij het rijden als je het gaspedaal loslaat :P

Voor bouwjaar '75 was ook emeraldgroen leverbaar:

Afgezien van metallic zilver is er verder niet zoveel bijzonders aan de jubileum-uitvoering overigens :) Ik weet niet eens helemaal zeker of er een exemplaarnummer aanwezig is, zoals bij de '79 jubileumuitvoering.

Een Haynes werkplaatshandboek is erg uitgebreid en kan je op marktplaats wel voor een paar tientjes op de kop tikken, maar dan moet je wel erg goed Engels kunnen. Makkelijker waarschijnlijk is om lid te worden van de Saabclub en dan een vertaald exemplaar kopen (hebben ze helemaal zelf gedaan). Kost je bij elkaar iets meer maar ik denk dat je er ook meer aan zal hebben.

Laat je bevriende sleutelaar ook even goed de koppeling en de cilinders controleren als het kan. De cilinders hebben nogal vaak de neiging lek te zijn - een revisiesetje kost niet zoveel - maar dat kan het schakelen en koppelen erg lastig maken. Ook het gat van van het druklagerarm/-gaffel slijt met de tijd ovaal uit waardoor er speling op komt. Dit is merkbaar bij erg trillen bij het wegrijden en ook moeilijk schakelen. En zoals eerder werd opgemerkt is een controle van lekkage ook erg nuttig; raamrubbers kunnen lekken (in de hoeken) doordat de rubbers slechts zijn of doordat het raamwerk aan het wegroesten is, maar lekkage kan ook komen door het doorroesten van luchtinlaatbak. Hiervoor moet je even de grote verbinding van de verwarming aan de auto losschroeven. Anders kan het ook nog komen door versleten rubbers van de asdoorgang van de ruitenwissers. Als je twijfelt over de waterdichtheid; gewoon een bak water er overheen gooien of buiten de tuinslang er even opzetten :)
  woensdag 23 maart 2011 @ 21:50:26 #33
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_94530943
Nou, ff n up-date.
Die jongen die mij zou helpen is vreselijk slecht bereikbaar en ook nog es verhuisd,
dus kon hem niet vinden maar het is een opvallende auto en ik wist naar welke wijk hij ging verhuizen dus zo heb ik hem toch gevonden.
Hij was er door de koude periode nog niet aan begonnen maar ging ''morgen beginnen'',
een week later ging ik weer langs om te kijken en de auto stond inderdaad niet meer bij zijn huis en hij vertelde dat hij er aan begonnen was.
Heel fijn dacht ik maar toen kreeg ik 3 maart een kaart van de milieupolitie in de bus,
dat de auto met de portieren los in een willekeurige straat stond en daar weg moest.
Ik gauw kijken en hij stond er nog. Hij had gewoon tegen mij gelogen en een half jaar in mijn auto rondgereden, wat niet mocht omdat het nog niet goedgekeurd was.
Toen heb ik de sleutel teruggevraagd en hem weer opgehaald. Hij heeft de auto een half jaar gehad en er niets aan gedaan dus voel me daar niet goed over. Beschouw hem niet eens meer als een kameraad nu, voel me gewoon ''verneukt'' door hem.

Nu heb ik iemand anders gevonden die hem in een maand voor me gaat klaarmaken.
Hoop dat die jongen, ken hem niet heel goed, wel zijn beloftes nakomt.
Hij is in elk geval van de straat nu en met groene nummerborden bij mij thuis opgehaald.

Bedankt voor alle informatie hier gegeven, allemaal dingen die ik niet wist maar wel rekening mee ga houden.

Ik hoop echt dat het allemaal gaat lukken met deze auto, ga nu wel regelmatig kijken hoe het opschiet en ga dan wel foto's maken en hier plaatsen.
To BG or not to BG!
pi_94535291
wat een teringhond ja, :/

kan je geen aangifte tegen hem doen jegens joyriding oid? zal denk ik wel moelijk om daar bewijzen van te krijgen..
  Spellchecker donderdag 24 maart 2011 @ 01:02:38 #35
41063 crew  NoBody122
Taalnationalist
pi_94540008
Wat een ontzettend lage streek zeg :r

Blijkbaar is het ook nooit een (goede) kameraad geweest, want je kende hem kennelijk niet -écht-.
Tevens -purist.
pi_94543810
Dat is minder :{. Gewoon een half jaar aan tijd verknoeit dus.
pi_94545018
Kansloze actie zeg, wat een min figuur. Die zal het vast niet ver schoppen in het leven met zo'n instelling. Is de auto niet helemaal vern**kt nu?
Hier had uw reclame kunnen staan.
pi_94546020
Aan dat soort mensen heb je helemaal niets, nee :N Zonde van je tijd, wat met het weer wat er de komende maanden aankomt zal je er graag in willen gaan rijden denk ik :)
pi_94547230
Klotestreek idd, maar aan de andere kant kun je van iemand die hem gratis voor je gaat fixen natuurlijk ook niet verwachten dat het zn hoogste prioriteit heeft ;) Ook al is het een goede kameraad. Ik zou de auto denk ik na een maand al terug hebben gehaald als ie er toch niks mee doet. Dat argument over de kou vind ik overigens niet eens zo heel gek. Ik ga ook niet in de buitenlucht aan iemand anders auto sleutelen bij een paar graden boven of onder nul.

Misschien een idee om de essentiele dingen door een goedkope garage te laten doen? Dan is het tenminste snel gefixt en heb je een vorm van garantie. Bespaart je een hoop ergernissen en gewacht totdat een kameraad een keer tijd heeft ;) Kost wel wat uiteraard...
  donderdag 24 maart 2011 @ 13:12:11 #40
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_94551984
Achja, ik wist het risico wel.
Die jongen heeft enkele jaren terug een ongeluk gehad waarbij hij zijn rug heeft gebroken en zijn schedel open lag van zn ene oor tot zijn andere wang, heel eng gezicht was dat.
Hij zit daardoor in de ziektewet. Zijn geheugen is niet zo best meer maar hij liep binnen 2 maanden weer, was een medisch wonder.
Hij doet verder helemaal niets, ligt de halve dag in bed, dus ik dacht hem een ''doel'' te kunnen geven.

Gelukkig is het verder goed afgelopen en heeft hij geen ongeluk veroorzaakt.

Hoop dat de jongen die het nu wil gaan doen er voor gaat zorgen dattie voor de zomer klaar is en ik erin kan gaan rijden. Heb er eerlijk gezegt nog nooit zelf in gereden, verheug me daar al op.
To BG or not to BG!
  donderdag 24 maart 2011 @ 14:22:49 #41
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_94554608
Je hebt hem ook in tweetakt uitvoering gehad, nog leuker.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')