 
		 
			 
			
			
			 , maar uiteindelijk toch besloten het in de originele kleur te laten spuiten straks.
 , maar uiteindelijk toch besloten het in de originele kleur te laten spuiten straks.
											 
			 
			
			
			 
											 
			 
			
			
			Altijd leuk een andere 96(-rijder) te zien, ik ben benieuwdquote:Op vrijdag 25 februari 2011 20:01 schreef oppiedoppie het volgende:
Ja, de originele radio zit er nog in.
En ja, wel wat roest maar niet rot.
En nee, ik heb hem niet bij Misker weg.
En ja, ik woon best wel in de buurt, net buiten Emmen.
En als hij goedgekeurd is wil ik graag een keer langskomen zodat je wat dingen uit kunt leggen.
Cool man, dat je een foto van mijn auto hebt.........
Groen is mijn lievelingskleur, gaaf isdie auto van je, maar uiteindelijk toch besloten het in de originele kleur te laten spuiten straks.
 
  Dus ik zou hem ook gewoon zilver houden.
 Dus ik zou hem ook gewoon zilver houden. 
											 
			 
			
			
			Dat is, zoals de_Melkboer al zei, afkomstig inderdaad uit de tijd dat Saab tweetaktmotoren leverden (erg populair in de rally want ze hadden al vroeg koppel). Maar omdat een tweetaktmotor afhankelijk is van mengsmering loopt het blok dus droog als je op de motor uitrolt. Dit was vooral een probleem met het afrijden van een berg, en om dat op te lossen is er dus een vrijloop in de bak geplaatst; ingeschakeld valt de motor dus stil als er geen gas wordt gegeven. Bijkomend voordeel is dat je - behalve bij het wegrijden - verder de koppeling niet hoeft te gebruiken bij het schakelen. Maar het is inderdaad een erg vreemde gewaarwording als je op de snelweg rijdt, even het gas loslaat en de motor wordt helemaal stilquote:Op donderdag 24 februari 2011 23:17 schreef Palomar het volgende:
Heb je er ook al in gereden? Want heb wel es gehoord dat dit model een vrijloop in de versnelling heeft, waardoor die bij gas los niet remt op de motor. Lijkt me wel een aparte gewaarwording
 Gas er weer op en de motor komt weer tot leven. Als je het goed doet kan je er vrij zuinig mee rijden (met ver van te voren uitrollen), nadeel is dat je remmen iets sneller slijten. Bij de meeste gereviseerde versnellingsbakken voor in de V4 wordt de vrijloop onklaar gemaakt om de kosten te drukken.
 Gas er weer op en de motor komt weer tot leven. Als je het goed doet kan je er vrij zuinig mee rijden (met ver van te voren uitrollen), nadeel is dat je remmen iets sneller slijten. Bij de meeste gereviseerde versnellingsbakken voor in de V4 wordt de vrijloop onklaar gemaakt om de kosten te drukken. Ik heb me nooit zo verdiept in de rally-exemplaren van de 96, maar ik betwijfel of die dingen met een 'race-bak' geleverd zijn zoals jij die beschrijft. De 96 heeft stuurversnelling en daarmee kan je al heel erg snel schakelen (één van de redenen waarom ze ze populair waren)quote:Op vrijdag 25 februari 2011 13:28 schreef HFdude het volgende:
[..]
ja idd schitterdende bak! V4 motor doet me denken aan de Lancia fulvia coupe welke het in rallies vaak opnam tegen deze Saab... Heb jij ook je 1e versnelling links-onder zitten ipv links-boven??
 Wat jij omschrijft heeft vooral nut om vlotter door te kunnen schakelen naar de 2 bij de pook als die op de meer gebruikelijke plek staat.
 Wat jij omschrijft heeft vooral nut om vlotter door te kunnen schakelen naar de 2 bij de pook als die op de meer gebruikelijke plek staat.  
											 
			 
			
			
			 
  
   
   
											 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			De vrijloopquote:Op zaterdag 26 februari 2011 14:50 schreef oppiedoppie het volgende:
De jongen waarvan ik hem heb heeft hem 2 jaar geleden gekocht maar er verder niks meer aan gedaan en daarom wilde hij liever een camper en hebben we geruild.
Hij heb inderdaad wel wat roest maar hij is verder niet erg rot.
En ja, woon vlakbij Emmen dus wil graag van je aanbod gebruik maken ivm de instructieboekjes en verdere uitleg want ik heb nog nooit van die ''uitloop'' gehoord.
Had eerder vermeld dat hij uit 1976 was maar op het kenteken staat inderdaad 1975.
Een jubileumuitvoering dus, dat wist ik ook niet
Vond hem gewoon erg leuk en heb hem op gevoel geruild, die camper was niks meer, ook een opknapper en ben blij dat ik die kwijt ben.
Vind die groene saab ook erg leuk, mn lievelingskleur is groen, maar als zilver bij die uitvoering hoort is het het mooist om hem ook zilver te laten denk ik. Dat spuiten laten zal de duurste kostenpost gaan worden volgens mijn kameraad. Maar dat is iets voor later. Eerst door de keuring.
Bedankt verder voor alle nuttige informatie.

 Op zich is het niet een exclusief systeem voor Saab; je fiets heeft waarschijnlijk ook een vrijloop (tenzij je een terugtraprem hebt), dat zorgt er dan voor dat de pedalen niet door blijven draaien als je even stopt met trappen. Als die in je 96 nog werkt - en ik het niet het idee dat van deze de bak al eens gereviseerd was; er zit een klein hendeltje rechts naast het gaspedaal. Op deze foto is die heel goed te zien in uitgetrokken staat (een ouder model 96):
 Op zich is het niet een exclusief systeem voor Saab; je fiets heeft waarschijnlijk ook een vrijloop (tenzij je een terugtraprem hebt), dat zorgt er dan voor dat de pedalen niet door blijven draaien als je even stopt met trappen. Als die in je 96 nog werkt - en ik het niet het idee dat van deze de bak al eens gereviseerd was; er zit een klein hendeltje rechts naast het gaspedaal. Op deze foto is die heel goed te zien in uitgetrokken staat (een ouder model 96):
 Ik weet niet eens helemaal zeker of er een exemplaarnummer aanwezig is, zoals bij de '79 jubileumuitvoering.
 Ik weet niet eens helemaal zeker of er een exemplaarnummer aanwezig is, zoals bij de '79 jubileumuitvoering.  
											 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 Zonde van je tijd, wat met het weer wat er de komende maanden aankomt zal je er graag in willen gaan rijden denk ik
  Zonde van je tijd, wat met het weer wat er de komende maanden aankomt zal je er graag in willen gaan rijden denk ik  
											 
			 
			
			
			 Ook al is het een goede kameraad. Ik zou de auto denk ik na een maand al terug hebben gehaald als ie er toch niks mee doet. Dat argument over de kou vind ik overigens niet eens zo heel gek. Ik ga ook niet in de buitenlucht aan iemand anders auto sleutelen bij een paar graden boven of onder nul.
 Ook al is het een goede kameraad. Ik zou de auto denk ik na een maand al terug hebben gehaald als ie er toch niks mee doet. Dat argument over de kou vind ik overigens niet eens zo heel gek. Ik ga ook niet in de buitenlucht aan iemand anders auto sleutelen bij een paar graden boven of onder nul. Kost wel wat uiteraard...
 Kost wel wat uiteraard...
											 
			 
			
			
			|  | 

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |