Altijd leuk een andere 96(-rijder) te zien, ik ben benieuwdquote:Op vrijdag 25 februari 2011 20:01 schreef oppiedoppie het volgende:
Ja, de originele radio zit er nog in.
En ja, wel wat roest maar niet rot.
En nee, ik heb hem niet bij Misker weg.
En ja, ik woon best wel in de buurt, net buiten Emmen.
En als hij goedgekeurd is wil ik graag een keer langskomen zodat je wat dingen uit kunt leggen.
Cool man, dat je een foto van mijn auto hebt.........
Groen is mijn lievelingskleur, gaaf isdie auto van je, maar uiteindelijk toch besloten het in de originele kleur te laten spuiten straks.
Dat is, zoals de_Melkboer al zei, afkomstig inderdaad uit de tijd dat Saab tweetaktmotoren leverden (erg populair in de rally want ze hadden al vroeg koppel). Maar omdat een tweetaktmotor afhankelijk is van mengsmering loopt het blok dus droog als je op de motor uitrolt. Dit was vooral een probleem met het afrijden van een berg, en om dat op te lossen is er dus een vrijloop in de bak geplaatst; ingeschakeld valt de motor dus stil als er geen gas wordt gegeven. Bijkomend voordeel is dat je - behalve bij het wegrijden - verder de koppeling niet hoeft te gebruiken bij het schakelen. Maar het is inderdaad een erg vreemde gewaarwording als je op de snelweg rijdt, even het gas loslaat en de motor wordt helemaal stilquote:Op donderdag 24 februari 2011 23:17 schreef Palomar het volgende:
Heb je er ook al in gereden? Want heb wel es gehoord dat dit model een vrijloop in de versnelling heeft, waardoor die bij gas los niet remt op de motor. Lijkt me wel een aparte gewaarwording
Ik heb me nooit zo verdiept in de rally-exemplaren van de 96, maar ik betwijfel of die dingen met een 'race-bak' geleverd zijn zoals jij die beschrijft. De 96 heeft stuurversnelling en daarmee kan je al heel erg snel schakelen (één van de redenen waarom ze ze populair waren)quote:Op vrijdag 25 februari 2011 13:28 schreef HFdude het volgende:
[..]
ja idd schitterdende bak! V4 motor doet me denken aan de Lancia fulvia coupe welke het in rallies vaak opnam tegen deze Saab... Heb jij ook je 1e versnelling links-onder zitten ipv links-boven??
De vrijloopquote:Op zaterdag 26 februari 2011 14:50 schreef oppiedoppie het volgende:
De jongen waarvan ik hem heb heeft hem 2 jaar geleden gekocht maar er verder niks meer aan gedaan en daarom wilde hij liever een camper en hebben we geruild.
Hij heb inderdaad wel wat roest maar hij is verder niet erg rot.
En ja, woon vlakbij Emmen dus wil graag van je aanbod gebruik maken ivm de instructieboekjes en verdere uitleg want ik heb nog nooit van die ''uitloop'' gehoord.
Had eerder vermeld dat hij uit 1976 was maar op het kenteken staat inderdaad 1975.
Een jubileumuitvoering dus, dat wist ik ook niet![]()
Vond hem gewoon erg leuk en heb hem op gevoel geruild, die camper was niks meer, ook een opknapper en ben blij dat ik die kwijt ben.
Vind die groene saab ook erg leuk, mn lievelingskleur is groen, maar als zilver bij die uitvoering hoort is het het mooist om hem ook zilver te laten denk ik. Dat spuiten laten zal de duurste kostenpost gaan worden volgens mijn kameraad. Maar dat is iets voor later. Eerst door de keuring.
Bedankt verder voor alle nuttige informatie.![]()
![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |