abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 25 februari 2011 @ 20:01:00 #26
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_93320336
Ja, de originele radio zit er nog in.
En ja, wel wat roest maar niet rot.
En nee, ik heb hem niet bij Misker weg.
En ja, ik woon best wel in de buurt, net buiten Emmen.
En als hij goedgekeurd is wil ik graag een keer langskomen zodat je wat dingen uit kunt leggen.

Cool man, dat je een foto van mijn auto hebt.........

Groen is mijn lievelingskleur, gaaf isdie auto van je :Y , maar uiteindelijk toch besloten het in de originele kleur te laten spuiten straks.
To BG or not to BG!
pi_93320398
Nou, ik woon daar ook in de buurt, dus als je het instructieboek en werkplaatshandboek nodig hebt hoor ik het wel :)
Als je goed roert krijg je nooit geen klontjes
pi_93321919
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 februari 2011 20:01 schreef oppiedoppie het volgende:
Ja, de originele radio zit er nog in.
En ja, wel wat roest maar niet rot.
En nee, ik heb hem niet bij Misker weg.
En ja, ik woon best wel in de buurt, net buiten Emmen.
En als hij goedgekeurd is wil ik graag een keer langskomen zodat je wat dingen uit kunt leggen.

Cool man, dat je een foto van mijn auto hebt.........

Groen is mijn lievelingskleur, gaaf isdie auto van je :Y , maar uiteindelijk toch besloten het in de originele kleur te laten spuiten straks.
Altijd leuk een andere 96(-rijder) te zien, ik ben benieuwd ^O^

Ik had er een aantal gemaakt voor het Saabforum om de auto te helpen te verkopen, Misker had hem toen heel lang al te koop staan met een veel te hoge vraagprijs (al wisten ze dat zelf ook wel). Als het goed is is een zilveren 96 uit '75 dus een jubileum uitvoering dat Saab 25 jaar auto's bouwde, maar ik kon toen zo snel geen bouwnummer vinden. Niet te verwarren met de blauw-metallic 96s uit '79, dat zijn jubileum uitvoeringen dat Saab 25 jaar in Nederland was :) Dus ik zou hem ook gewoon zilver houden.

Het groen op die van mij is veronagroen en hoort eigenlijk op een exemplaar uit '72 thuis, terwijl hij uit '76 is. De vorige eigenaresse heeft de auto eens laten restaureren en over laten spuiten van opaalgroen (appeltjesgroen) naar veronagroen. Sommige mensen vinden het een hele vieze kleur, op zich vind ik dat de auto er nog prima mee wegkomt.

Wat je ook nog kan doen is lid worden van de Saab 96 Vereniging Noord Nederland en het Saabforum, mocht je ooit eens technisch advies nodig hebben. Bij de vereniging kan je ook een vertaald exemplaar van het werkplaatshandboek kopen. Voor onderdelen kan je waarschijnlijk wel bij Anton Potze in Ter Apel terecht. In Overschild (Groningen) zit Van Der Laan, ook een Saab-specialist die er ook een eigen Saab-museum op nahoudt :)
pi_93323361
quote:
1s.gif Op donderdag 24 februari 2011 23:17 schreef Palomar het volgende:
Heb je er ook al in gereden? Want heb wel es gehoord dat dit model een vrijloop in de versnelling heeft, waardoor die bij gas los niet remt op de motor. Lijkt me wel een aparte gewaarwording ;)
Dat is, zoals de_Melkboer al zei, afkomstig inderdaad uit de tijd dat Saab tweetaktmotoren leverden (erg populair in de rally want ze hadden al vroeg koppel). Maar omdat een tweetaktmotor afhankelijk is van mengsmering loopt het blok dus droog als je op de motor uitrolt. Dit was vooral een probleem met het afrijden van een berg, en om dat op te lossen is er dus een vrijloop in de bak geplaatst; ingeschakeld valt de motor dus stil als er geen gas wordt gegeven. Bijkomend voordeel is dat je - behalve bij het wegrijden - verder de koppeling niet hoeft te gebruiken bij het schakelen. Maar het is inderdaad een erg vreemde gewaarwording als je op de snelweg rijdt, even het gas loslaat en de motor wordt helemaal stil :P Gas er weer op en de motor komt weer tot leven. Als je het goed doet kan je er vrij zuinig mee rijden (met ver van te voren uitrollen), nadeel is dat je remmen iets sneller slijten. Bij de meeste gereviseerde versnellingsbakken voor in de V4 wordt de vrijloop onklaar gemaakt om de kosten te drukken.

quote:
1s.gif Op vrijdag 25 februari 2011 13:28 schreef HFdude het volgende:

[..]

ja idd schitterdende bak! V4 motor doet me denken aan de Lancia fulvia coupe welke het in rallies vaak opnam tegen deze Saab... Heb jij ook je 1e versnelling links-onder zitten ipv links-boven??
Ik heb me nooit zo verdiept in de rally-exemplaren van de 96, maar ik betwijfel of die dingen met een 'race-bak' geleverd zijn zoals jij die beschrijft. De 96 heeft stuurversnelling en daarmee kan je al heel erg snel schakelen (één van de redenen waarom ze ze populair waren) :) Wat jij omschrijft heeft vooral nut om vlotter door te kunnen schakelen naar de 2 bij de pook als die op de meer gebruikelijke plek staat.
Los daarvan is dit een gewoon exemplaar, geen Monte Carlo oid :P
  zaterdag 26 februari 2011 @ 14:50:56 #30
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_93348436
De jongen waarvan ik hem heb heeft hem 2 jaar geleden gekocht maar er verder niks meer aan gedaan en daarom wilde hij liever een camper en hebben we geruild.
Hij heb inderdaad wel wat roest maar hij is verder niet erg rot.
En ja, woon vlakbij Emmen dus wil graag van je aanbod gebruik maken ivm de instructieboekjes en verdere uitleg want ik heb nog nooit van die ''uitloop'' gehoord.

Had eerder vermeld dat hij uit 1976 was maar op het kenteken staat inderdaad 1975.
Een jubileumuitvoering dus, dat wist ik ook niet :%
Vond hem gewoon erg leuk en heb hem op gevoel geruild, die camper was niks meer, ook een opknapper en ben blij dat ik die kwijt ben.

Vind die groene saab ook erg leuk, mn lievelingskleur is groen, maar als zilver bij die uitvoering hoort is het het mooist om hem ook zilver te laten denk ik. Dat spuiten laten zal de duurste kostenpost gaan worden volgens mijn kameraad. Maar dat is iets voor later. Eerst door de keuring.

Bedankt verder voor alle nuttige informatie. _O_ _O_ _O_
To BG or not to BG!
  zaterdag 26 februari 2011 @ 14:54:43 #31
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_93348572
En was al eens op de site van de saabvereniging geweest want ben gelijk gaan googlen toen ik hem had en zag daar ook dat ze eens per jaar een saab-weekend houden op een camping in Dedemsvaart en dat leek me wel wat. Hoop dat hij voor die tijd klaar is.
To BG or not to BG!
pi_93354993
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 februari 2011 14:50 schreef oppiedoppie het volgende:
De jongen waarvan ik hem heb heeft hem 2 jaar geleden gekocht maar er verder niks meer aan gedaan en daarom wilde hij liever een camper en hebben we geruild.
Hij heb inderdaad wel wat roest maar hij is verder niet erg rot.
En ja, woon vlakbij Emmen dus wil graag van je aanbod gebruik maken ivm de instructieboekjes en verdere uitleg want ik heb nog nooit van die ''uitloop'' gehoord.

Had eerder vermeld dat hij uit 1976 was maar op het kenteken staat inderdaad 1975.
Een jubileumuitvoering dus, dat wist ik ook niet :%
Vond hem gewoon erg leuk en heb hem op gevoel geruild, die camper was niks meer, ook een opknapper en ben blij dat ik die kwijt ben.

Vind die groene saab ook erg leuk, mn lievelingskleur is groen, maar als zilver bij die uitvoering hoort is het het mooist om hem ook zilver te laten denk ik. Dat spuiten laten zal de duurste kostenpost gaan worden volgens mijn kameraad. Maar dat is iets voor later. Eerst door de keuring.

Bedankt verder voor alle nuttige informatie. _O_ _O_ _O_
De vrijloop ;) Op zich is het niet een exclusief systeem voor Saab; je fiets heeft waarschijnlijk ook een vrijloop (tenzij je een terugtraprem hebt), dat zorgt er dan voor dat de pedalen niet door blijven draaien als je even stopt met trappen. Als die in je 96 nog werkt - en ik het niet het idee dat van deze de bak al eens gereviseerd was; er zit een klein hendeltje rechts naast het gaspedaal. Op deze foto is die heel goed te zien in uitgetrokken staat (een ouder model 96):

Wanneer ingeduwd (kan je met je voet tijdens het rijden doen) is de vrijloop ingeschakeld. Dat merk je dus ook vrij direct omdat de motor stilvalt bij het rijden als je het gaspedaal loslaat :P

Voor bouwjaar '75 was ook emeraldgroen leverbaar:

Afgezien van metallic zilver is er verder niet zoveel bijzonders aan de jubileum-uitvoering overigens :) Ik weet niet eens helemaal zeker of er een exemplaarnummer aanwezig is, zoals bij de '79 jubileumuitvoering.

Een Haynes werkplaatshandboek is erg uitgebreid en kan je op marktplaats wel voor een paar tientjes op de kop tikken, maar dan moet je wel erg goed Engels kunnen. Makkelijker waarschijnlijk is om lid te worden van de Saabclub en dan een vertaald exemplaar kopen (hebben ze helemaal zelf gedaan). Kost je bij elkaar iets meer maar ik denk dat je er ook meer aan zal hebben.

Laat je bevriende sleutelaar ook even goed de koppeling en de cilinders controleren als het kan. De cilinders hebben nogal vaak de neiging lek te zijn - een revisiesetje kost niet zoveel - maar dat kan het schakelen en koppelen erg lastig maken. Ook het gat van van het druklagerarm/-gaffel slijt met de tijd ovaal uit waardoor er speling op komt. Dit is merkbaar bij erg trillen bij het wegrijden en ook moeilijk schakelen. En zoals eerder werd opgemerkt is een controle van lekkage ook erg nuttig; raamrubbers kunnen lekken (in de hoeken) doordat de rubbers slechts zijn of doordat het raamwerk aan het wegroesten is, maar lekkage kan ook komen door het doorroesten van luchtinlaatbak. Hiervoor moet je even de grote verbinding van de verwarming aan de auto losschroeven. Anders kan het ook nog komen door versleten rubbers van de asdoorgang van de ruitenwissers. Als je twijfelt over de waterdichtheid; gewoon een bak water er overheen gooien of buiten de tuinslang er even opzetten :)
  woensdag 23 maart 2011 @ 21:50:26 #33
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_94530943
Nou, ff n up-date.
Die jongen die mij zou helpen is vreselijk slecht bereikbaar en ook nog es verhuisd,
dus kon hem niet vinden maar het is een opvallende auto en ik wist naar welke wijk hij ging verhuizen dus zo heb ik hem toch gevonden.
Hij was er door de koude periode nog niet aan begonnen maar ging ''morgen beginnen'',
een week later ging ik weer langs om te kijken en de auto stond inderdaad niet meer bij zijn huis en hij vertelde dat hij er aan begonnen was.
Heel fijn dacht ik maar toen kreeg ik 3 maart een kaart van de milieupolitie in de bus,
dat de auto met de portieren los in een willekeurige straat stond en daar weg moest.
Ik gauw kijken en hij stond er nog. Hij had gewoon tegen mij gelogen en een half jaar in mijn auto rondgereden, wat niet mocht omdat het nog niet goedgekeurd was.
Toen heb ik de sleutel teruggevraagd en hem weer opgehaald. Hij heeft de auto een half jaar gehad en er niets aan gedaan dus voel me daar niet goed over. Beschouw hem niet eens meer als een kameraad nu, voel me gewoon ''verneukt'' door hem.

Nu heb ik iemand anders gevonden die hem in een maand voor me gaat klaarmaken.
Hoop dat die jongen, ken hem niet heel goed, wel zijn beloftes nakomt.
Hij is in elk geval van de straat nu en met groene nummerborden bij mij thuis opgehaald.

Bedankt voor alle informatie hier gegeven, allemaal dingen die ik niet wist maar wel rekening mee ga houden.

Ik hoop echt dat het allemaal gaat lukken met deze auto, ga nu wel regelmatig kijken hoe het opschiet en ga dan wel foto's maken en hier plaatsen.
To BG or not to BG!
pi_94535291
wat een teringhond ja, :/

kan je geen aangifte tegen hem doen jegens joyriding oid? zal denk ik wel moelijk om daar bewijzen van te krijgen..
  Spellchecker donderdag 24 maart 2011 @ 01:02:38 #35
41063 crew  NoBody122
Taalnationalist
pi_94540008
Wat een ontzettend lage streek zeg :r

Blijkbaar is het ook nooit een (goede) kameraad geweest, want je kende hem kennelijk niet -écht-.
Tevens -purist.
pi_94543810
Dat is minder :{. Gewoon een half jaar aan tijd verknoeit dus.
pi_94545018
Kansloze actie zeg, wat een min figuur. Die zal het vast niet ver schoppen in het leven met zo'n instelling. Is de auto niet helemaal vern**kt nu?
Hier had uw reclame kunnen staan.
pi_94546020
Aan dat soort mensen heb je helemaal niets, nee :N Zonde van je tijd, wat met het weer wat er de komende maanden aankomt zal je er graag in willen gaan rijden denk ik :)
pi_94547230
Klotestreek idd, maar aan de andere kant kun je van iemand die hem gratis voor je gaat fixen natuurlijk ook niet verwachten dat het zn hoogste prioriteit heeft ;) Ook al is het een goede kameraad. Ik zou de auto denk ik na een maand al terug hebben gehaald als ie er toch niks mee doet. Dat argument over de kou vind ik overigens niet eens zo heel gek. Ik ga ook niet in de buitenlucht aan iemand anders auto sleutelen bij een paar graden boven of onder nul.

Misschien een idee om de essentiele dingen door een goedkope garage te laten doen? Dan is het tenminste snel gefixt en heb je een vorm van garantie. Bespaart je een hoop ergernissen en gewacht totdat een kameraad een keer tijd heeft ;) Kost wel wat uiteraard...
  donderdag 24 maart 2011 @ 13:12:11 #40
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_94551984
Achja, ik wist het risico wel.
Die jongen heeft enkele jaren terug een ongeluk gehad waarbij hij zijn rug heeft gebroken en zijn schedel open lag van zn ene oor tot zijn andere wang, heel eng gezicht was dat.
Hij zit daardoor in de ziektewet. Zijn geheugen is niet zo best meer maar hij liep binnen 2 maanden weer, was een medisch wonder.
Hij doet verder helemaal niets, ligt de halve dag in bed, dus ik dacht hem een ''doel'' te kunnen geven.

Gelukkig is het verder goed afgelopen en heeft hij geen ongeluk veroorzaakt.

Hoop dat de jongen die het nu wil gaan doen er voor gaat zorgen dattie voor de zomer klaar is en ik erin kan gaan rijden. Heb er eerlijk gezegt nog nooit zelf in gereden, verheug me daar al op.
To BG or not to BG!
  donderdag 24 maart 2011 @ 14:22:49 #41
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_94554608
Je hebt hem ook in tweetakt uitvoering gehad, nog leuker.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')