abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 26 april 2011 @ 17:46:37 #101
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_96002530
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 17:36 schreef albymangels het volgende:

[..]

Dat kan wel en dat doen er ook veel, grenswacht omkopen is ook geen kunst. Aan de noordgrens met china dan wel te verstaan.
O leuk dat wil ik een keer gaan proberen en zelf foto's maken van die strafkampen, lijkt me heel erg bijzonder
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  dinsdag 26 april 2011 @ 17:48:54 #102
343044 albymangels
cafe & cognac
pi_96002612
dat lukt ws. niet, aangezien daar wel serieuze bewaking is, maar een groot gedeelte van het platteland wordt gewoon verwaarloosd
pi_96003149
Hoop echt dat het ze lukt daar.
pi_96056225
Gebeurt helemaal niks daar. Ondertussen moderniseren ze gewoon door.

De mensen zijn 100% loyaal aan de leider en de partij.
  woensdag 27 april 2011 @ 19:52:50 #105
323876 michaelmoore
pi_96057677
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 19:25 schreef Chooselife het volgende:
Gebeurt helemaal niks daar. Ondertussen moderniseren ze gewoon door.

moderniseren, ha _O- _O-
niemand heeft er een computer of internet
zelfs geen auto
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_96058106
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 19:52 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

moderniseren, ha _O- _O-
niemand heeft er een computer of internet
zelfs geen auto
Zucht.

Ik heb het al eens van A tot Z uitgelegd, en hier een samenvatting:

- Ze hebben inmiddels een GSM-netwerk en GSM's. Deze zie je soms in het straatbeeld, een nieuw fenomeen.
- Ze hebben een soort intranet. Een gesloten vorm van internet. Zit ook een chatfunctie op. Eigenlijk zoals internet hier ooit begon midden jaren '90.
- Ze hebben op kleine schaal laptops en pc's (zelfs van het merk Dell).
- Een klein aantal mensen hebben auto's. Van nieuwe BMW's en Mercedessen tot oude '70's volvo's en veel W124 mercedessen.

Ze kennen het dus allemaal wel, maar niet iedereen bezit het. En dat is al een enórm verschil vergeleken met 20 jaar geleden. De modernisering zit hem niet in het bezit, maar in het gebruik en in de beschikbaarheid.
  woensdag 27 april 2011 @ 20:03:39 #107
323876 michaelmoore
pi_96058324
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 20:00 schreef Chooselife het volgende:

[..]

Zucht.

Ik heb het al eens van A tot Z uitgelegd, en hier een samenvatting:

- Ze hebben inmiddels een GSM-netwerk en GSM's. Deze zie je soms in het straatbeeld, een nieuw fenomeen.
- Ze hebben een soort intranet. Een gesloten vorm van internet. Zit ook een chatfunctie op. Eigenlijk zoals internet hier ooit begon midden jaren '90.
- Ze hebben op kleine schaal laptops en pc's (zelfs van het merk Dell).
- Een klein aantal mensen hebben auto's. Van nieuwe BMW's en Mercedessen tot oude '70's volvo's en veel W124 mercedessen.

Ze kennen het dus allemaal wel, maar niet iedereen bezit het. En dat is al een enórm verschil vergeleken met 20 jaar geleden. De modernisering zit hem niet in het bezit, maar in het gebruik en in de beschikbaarheid.
ze hebben geen last van files das waar.
pi_96058535
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 20:03 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

ze hebben geen last van files das waar.
[ afbeelding ]
Klopt. Er rijden praktisch geen auto's buiten Pyongyang. En dat is best waardevol in mijn ogen. Heerlijk rustig, veilig en frisse lucht.

Iedereen reist met het openbaar vervoer. Omdat dat gratis is.
En er zijn pendeldiensten van militaire trucks met arbeiders naar het platteland.
  woensdag 27 april 2011 @ 20:09:12 #109
323876 michaelmoore
pi_96058669
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 20:07 schreef Chooselife het volgende:

En er zijn pendeldiensten van militaire trucks met arbeiders naar het platteland.
_O- _O- _O-
modern

Maar ze hebben geen last van obesitas dat dan weer wel

[ Bericht 6% gewijzigd door michaelmoore op 27-04-2011 20:17:25 ]
pi_96059717
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 20:09 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

_O- _O- _O-
modern
Wat is er mis mee?
  woensdag 27 april 2011 @ 20:31:04 #111
323876 michaelmoore
pi_96060002
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 20:26 schreef Chooselife het volgende:

[..]

Wat is er mis mee?
_O_ _O_
sommige dingen die je zegt zijn inderdaad waar, een vreemd mengsel tussen waarheid en fantasie
quote:
We nemen plaats in een van de Zwitserse BLS rijtuigen en verbazen ons over het feit dat alle leuke details nog aanwezig zijn. De toiletten zijn origineel: houten wc-bril en bakelieten elementen bij de wasbak. Alleen uit de zeepdraaier komt geen zeep meer

Met dit tempo kunnen we goed zien wat er op het platteland gebeurt. Een aantal zaken zijn toch erg opvallend te noemen.
Allereerst wordt duidelijk dat het leven in N-Korea eigenlijk een lange en moeizame voettocht is
Overal waar we komen zien we rijen N-Koreanen lopen, lopen en lopen.
Grote afstanden worden te voet afgelegd, 's zomers in de zinderende hitte, 's winters in de kou. Het schoeisel is maar matig. In de velden zijn overal kleine en grotere groepen mensen aan het werk. Mechanische landouw komen we niet tegen, alle landarbeid geschiedt met de hand. De velden zijn kleinschalig opgezet, de gewassen: maïs, rijst en aardappelen. Op bijna iedere vierkante meter wordt voedsel verbouwd, een teken dat er een voedseltekort is, we zien het verbouwen van voedsel doorgaan tot in de parken en binnenplaatsen in de hoofdstad. Het doet mij denken aan foto's van graan in het centrum van Rotterdam tijdens de oorlog na de bombardementen. Op de daken van de huizen worden pompoenen verbouwd, ze doen het redelijk goed en de bloemen geven toch een vrolijke aanblik.

In de velden zien we ook het leger aan het werk, deze organisatie levert mankracht en transport. Het leger heeft het monopolie op het transport van goederen in dit land, iedere truck is legergroen en velen verkeren in slechte staat.
Als we later op de snelweg rijden zien we er velen langs de weg staan, met gebroken as, de motorkap omhoog of zonder achterwiel.

In de restauratie krijgen we een goed maal, N-Koreaanse eetstokjes vormen een nieuwe uitdaging, ze lopen taps toe en zijn van roestvast staal en dus glad. In een wiebelige trein doen we ons best om niet te onhandig over te komen. We krijgen lauw bier bij het eten, het is donkerder dan het Chinese bier dat we gewend zijn te drinken en heeft een vreemd dropachtig smaakje. De trein staat langdurig stil op een stationnetje en als dan de temperatuur oploopt tot boven de 40 graden C ben je blij met alle drinken die je krijgen kunt. We staan langer stil omdat er iets aan de hand is met de remmen, ik heb daar geen verstand van, maar het treinpersoneel wel. Er steekt een stuk betonijzer uit de rand van het perron en met enige geforceerde metaalmoeheid wordt het losgemaakt en gebruikt om de remmen te repareren. In een land van schaarste moet je creatieve oplossingen verzinnen, elke dag weer.

Tijdens de reis hangen we veelvuldig uit de ramen voor verkoeling en voor het uitzicht. De loc veroorzaakt een permanente stofwolk waardoor sommige groepsleden ineens een vreemd zwartbruine kleur op het gelaat hebben gekregen. Al van grote aftand kunnen we de betonnen piramide van P'Yongyang zien. Het hotel is nooit afgebouwd, uit geldgebrek of vanwege een manke contructie, dat is niet duidelijk. Boven op dit betonnen raamwerk staat nog een eenzame bouwkraan weg te roesten. Over een aantal jaren zal het met wel donderend geraas naar beneden komen.

In de schemering rijden we de hoofdstad binnen, in de straten rijden 2e hands Mercedessen en Volvo's en ook hier wordt de nationale voettocht voortgezet. Op het station worden we zorgvuldig gescheiden van de andere reizigers, alleen op het plein moeten we ons even mengen om naar de bus te lopen. We rijden door de stad naar ons hoteleiland. De straten zijn aangeveegd en vanwege de matige hoeveelheid verkeer kunnen we flink hard doorrijden. Het verkeer is totaal anders dan we in China gewend zijn. In het hotel kunnen we nog net even het ergste stof van ons gezicht vegen voordat we gaan dineren in het roterende restaurant. Langzaam draait de stad ver onder onze voeten rond, een stad zonder straatverlichting en waar in de huizen slechts een peertje aan het plafond brandt. Alleen de monumenten voor de Kim, de staat en de ideologie zijn uitgelicht.

Morgen mogen we het allemaal gaan zien, de gidsen hebben een 20-punten programma voor ons georganiseerd

[ Bericht 39% gewijzigd door michaelmoore op 27-04-2011 20:38:19 ]
  woensdag 27 april 2011 @ 20:35:27 #112
27257 qwerty_x
Tudo jóia !!
pi_96060290
quote:
0s.gif [b]Op woensdag 27 april 2011 19:25 schreef (...).

Vandaar dat die leider & partij de grenzen niet gewoon opengooien, de (pers) onvrijheid niet opheffen en de politieke gevangenen niet vrijlaten.
Ze hebben toch niets te vrezen met hun 100% steun ....
zonnig Brasil
pi_96060564
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 20:31 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

_O_ _O_
sommige dingen die je zegt zijn inderdaad waar, een vreemd mengsel tussen waarheid en fantasie

[..]

Idioot. Ik deel observaties, omdat ik er net vandaan kom. Niks fantasie. :')

En dat er veel gelopen wordt, klopt wel. Maar niet extreem veel zoals het stukje doet beweren. Ik zie veel meer mensen vervoerd worden met legertrucks.

Edit: hele stukje gelezen. Het komt 99% overeen met wat ik altijd schets. Heb er bijvoorbeeld nooit een kapotte legertruck gezien.
  woensdag 27 april 2011 @ 20:42:23 #114
323876 michaelmoore
pi_96060730
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 20:39 schreef Chooselife het volgende:

[..]

Idioot. Ik deel observaties,
Ik zie veel meer mensen vervoerd worden met legertrucks.
Hou op, hou op, _O- _O- _O- _O_ me buik :s)

Ongelooflijk hoe jij pure ellende , op een positieve manier kan brengen
Kun je dat ook met concentratiekampen ??

doe es.
pi_96060812
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 20:35 schreef qwerty_x het volgende:

[..]

Vandaar dat die leider & partij de grenzen niet gewoon opengooien, de (pers) onvrijheid niet opheffen en de politieke gevangenen niet vrijlaten.
Ze hebben toch niets te vrezen met hun 100% steun ....
Het verbannen van perspectief is de enige manier om de steun te kunnen behouden. Zodra men een zelfstandige indruk krijgt van het leven buiten de landsgrenzen, zal de steun fors afnemen.
pi_96060964
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 20:42 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Hou op, hou op, _O- _O- _O- _O_ me buik :s)

Ongelooflijk hoe jij ellende , op een positieve manier kan brengen
Kun je dat ook met concentratiekampen ??
Jij bent gewoon een simpele ziel met een simplistische kijk op de wereld. Je hebt geen flauw benul.

Ik zat even aan Guantanamo Bay te denken, maar die bedoel je niet denk ik.
  woensdag 27 april 2011 @ 20:46:28 #117
27257 qwerty_x
Tudo jóia !!
pi_96061009
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 20:43 schreef Chooselife het volgende:

[..]

Het verbannen van perspectief is de enige manier om de steun te kunnen behouden. Zodra men een zelfstandige indruk krijgt van het leven buiten de landsgrenzen, zal de steun fors afnemen.
Oftewel: het is een klotezooi vergeleken met het buitenland en als men kon kiezen zou men het heel anders hebben.
zonnig Brasil
  woensdag 27 april 2011 @ 20:46:38 #118
323876 michaelmoore
pi_96061023
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 20:45 schreef Chooselife het volgende:

[..]

Jij bent gewoon een simpele ziel met een simplistische kijk op de wereld. Je hebt geen flauw benul.
_O- _O- _O- _O_
  woensdag 27 april 2011 @ 20:48:35 #119
323876 michaelmoore
pi_96061135
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 20:45 schreef Chooselife het volgende:

Ik zat even aan Guantanamo Bay te denken, maar die bedoel je niet denk ik.
nee deze bedoel ik
pi_96061165
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 20:46 schreef qwerty_x het volgende:

[..]

Oftewel: het is een klotezooi vergeleken met het buitenland en als men kon kiezen zou men het heel anders hebben.
Ach ja. En zodra die vrijheid een illusie blijkt en materieel bezit toch echt niet gelukkig maakt, achteraf weer gauw terug willen naar de oude situatie. Zoals dat ook met Oost-Europa gaat en is gegaan.
pi_96061345
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 20:48 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

nee deze bedoel ik
[ afbeelding ]
Wat is dat. Een werkkamp? Een buitengevangenis? En waar is het precies?

Om een ongelukkige discussie niet nog ongelukkiger te maken, en je te helpen in je gebrekkige communiceren: Het schijnt dat er werkkampen op de leest van de Goelag-kampen van Stalin zijn. Maar daar is erg weinig bewijs van. Dus ik kan het alleen betreuren, afkeuren en er wat sombere gedachten over laten. Maar in het licht van onze eigen wereld geplaats -waar een Guantanamo Bay wordt geexploiteerd-, is het kennelijk niet zo heel vreemd. Zelfs de internationale voorvechters van mensenrechten hebben een heus concentratiekamp.

Dus wie zijn wij om daar ineens schande van te spreken?
  woensdag 27 april 2011 @ 20:54:42 #122
323876 michaelmoore
pi_96061500
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 20:48 schreef Chooselife het volgende:

[..]

Ach ja. En zodra die vrijheid een illusie blijkt en materieel bezit toch echt niet gelukkig maakt, achteraf weer gauw terug willen naar de oude situatie. Zoals dat ook met Oost-Europa gaat en is gegaan.
Ik lees er wel eens over en ik zou er best wel eens heen willen in combinatie met Noord-China ofzo, maar de reis is vrij duur, toch een 4000 euro totaal

Maar het lijkt me ook een erg vies land

quote:
Toen in de jaren negentig de periode van het communisme in Oost-Europa en de voormalige Sovjet-Unie ten einde liep, had dit zware repercussies voor Noord-Korea. Het inkomen per hoofd van de bevolking daalde met een derde. Tot op heden is de levensstandaard van voor de jaren negentig bij verre niet meer gehaald. Ondanks de 'Juche'-ideologie, vrij vertaald 'wij redden onszelf wel', was Noord Korea in economisch slechte jaren en in jaren van hongersnood gedwongen om af en toe van deze ideologie af te wijken.
De industrie werkt op een fractie van haar capaciteit door gebrek aan voorraden, olie en reserveonderdelen. De infrastructuur is vervallen en de energiesector is gekrompen. Sinds de jaren negentig leiden overstromingen bijna elk jaar tot nieuwe hongersnoden

De gezondheidszorg in Noord-Korea staat op een laag peil. Veel dokters zijn opgeleid in Noord-Korea, Oost-Europa en de voormalige Sovjet-Unie. Er is minder kennis van de nieuwste ontwikkelingen. Malaria was eens overwonnen, maar is inmiddels weer terug. Toeristen in de steden hoeven hier niet bang voor te zijn, maar op het platteland is het iets om rekening mee te houden. De ziekenhuizen, zelfs in Pyongyang zijn pover uitgerust. Röntgenapparaten zijn soms niet aanwezig en medicijnen ontbreken. De tandheelkundige zorg is ook zwak ontwikkeld. Heb je echt een behandeling nodig dan is het beter om naar Zuid-Korea of China te gaan.
Het drinkwater is onbetrouwbaar; je kunt het best mineraalwater drinken. Melk is niet gepasteuriseerd en moet gekookt worden. Vis- en vleesgerechten moeten goed gekookt zijn en heet geserveerd worden.

.
pi_96061619
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 20:54 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Ik lees er wel eens over en ik zou er best wel eens heen willen in combinatie met Noord-China ofzo, maar de reis is vrij duur, toch een 4000 euro totaal

[..]

Je moet niet met Koning Aap gaan, maar met Koryo Tours in Peking. Die hebben veel betere contacten in DPRK.

Reken op een 2500-3000e.
  woensdag 27 april 2011 @ 20:59:11 #124
323876 michaelmoore
pi_96061760
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 20:56 schreef Chooselife het volgende:

[..]

Je moet niet met Koning Aap gaan, maar met Koryo Tours in Peking. Die hebben veel betere contacten in DPRK.

Reken op een 2500-3000e.
maar dan wil ik wel het echte leven zien en niet steeds van die vrolijke dansers

en deze club heb ik het niet op
pi_96061852
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 20:59 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

maar dan wil ik wel het echte leven zien en niet steeds van die vrolijke dansers
Je krijgt genoeg authentieke indrukken. En je kunt ook wel even ontsnappen. Ze doen niet zo heel krampachtig vind ik.

Edit: Koryo is de beste manier om DPRK goed te zien. Die staan heel dicht bij de bevolking en autoriteiten. Ze brengen ook gezamenlijk films en docu's uit. Zodoende krijgen Koryo delegaties de beste indrukken van het land. Simon Cockerell is de contactpersoon.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')