FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Tanken in Duitsland: benzine met E10
Klonkmaandag 21 februari 2011 @ 22:05
Even een tip voor de mensen die hun tank bij de oosterburen volgooien. Duitsland heeft besloten iets wat je eerst op kleine schaal moet testen om dat maar eens in eens over het hele land te proberen.

Het gaat om benzine met een vrij hoge ethanol waarde 10 % en daar kunnen niet alle auto's tegen, vooral als je wat ouder spul hebt is het een goed idee om eens te kijken op deze lijst of deze lijst op uit Duitsland.

Bij twijfel altijd gewone euro95 of super tanken, Ethanol is een gemeen goedje wat je motorblok duchtig kan aantasten en problemen zijn niet opgelost met het vervangen van een paar kleine slangetjes.

Dus ga je op wintersport, niet de gierige hollander uithangen en geen benzine tanken waar je auto niet tegen kan om een paar cent uit te sparen :)
Salatrelmaandag 21 februari 2011 @ 22:10
en mijn astraatje uit 99 kan het uiteraard gewoon
Kuno_van_Dijkmaandag 21 februari 2011 @ 22:19
Volgens mij kan ik met mn Golfje 2 uit 1986 ook gewoon E10 tanken...?
#ANONIEMmaandag 21 februari 2011 @ 22:24
Ik rij diesel :)
Grielenmaandag 21 februari 2011 @ 22:39
M'n 1994 Subaru ook :) Jammer dat Duitsland zo ver weg is...
Palomarmaandag 21 februari 2011 @ 22:47
Mijn auto (alfa 156) kan er niet tegen...

Is die benzine dan veel goedkoper?
Duvelmaandag 21 februari 2011 @ 22:54
WTF, m'n Matsda uit 2002 net niet. ;( En m'n vorige rammelbak uit '97 wel. Daar koop ik geen nieuwe wagen voor. :')
Hyperdudemaandag 21 februari 2011 @ 23:01
Vroeger kon je een tijger in je tank stoppen.
Nu een dooie neger. :@
(Als in verhongerd door de enorme stijging van de voedselprijzen.)

Onzalig plan door domme politici.
What´s new? :')
CasBmaandag 21 februari 2011 @ 23:06
Wat is er zo bijzonder aan E10? Rijdt mijn auto dan zuiniger, stiller, sneller?
Grielenmaandag 21 februari 2011 @ 23:17
Ethanol (Alcohol) verdampt beter dan benzine volgens mij?

Ik denk dat er wel meer factoren zijn maar dat moet je maar even googlen. Schonere uitstoot ook, omdat er minder roetdelen vrijkomen.

http://members.home.nl/r-(...)branding_ethanol.htm

[ Bericht 14% gewijzigd door Grielen op 21-02-2011 23:23:15 ]
SymbolicFrankmaandag 21 februari 2011 @ 23:49
De meeste Nederlanders tanken in Duitsland "gewone" benzine (RON/Euro 90/91), terwijl ze eigenlijk "super" moeten hebben (RON/Euro 95/98). Gewoon omdat ze gewend zijn in Nederland de goedkoopste te nemen, en daarom ook in Duitsland gaan tanken.

De meeste auto's vinden dat ook geen probleem, behalve als je een sportieve hebt.

En Ethanol is goed voor het octaangehalte.
Klonkdinsdag 22 februari 2011 @ 07:39
quote:
1s.gif Op maandag 21 februari 2011 23:06 schreef CasB het volgende:
Wat is er zo bijzonder aan E10? Rijdt mijn auto dan zuiniger, stiller, sneller?
het is vooral een milieu iets :)
Klonkdinsdag 22 februari 2011 @ 07:39
quote:
1s.gif Op maandag 21 februari 2011 22:47 schreef Palomar het volgende:
Mijn auto (alfa 156) kan er niet tegen...

Is die benzine dan veel goedkoper?
Scheelt op dit moment een cent of 5 per liter, dus ja dat is wel de moeite waard.
lezzerdinsdag 22 februari 2011 @ 07:43
quote:
1s.gif Op maandag 21 februari 2011 23:49 schreef SymbolicFrank het volgende:
De meeste Nederlanders tanken in Duitsland "gewone" benzine (RON/Euro 90/91),
Echt? :D
En ik maar altijd braaf naar die cijfertjes kijken...

Mijn BMW kan trouwens die E10 wel aan :)
pvdplanetdinsdag 22 februari 2011 @ 12:53
Ultimate102.JPG

Kost wel wat ;)
Klonkdinsdag 22 februari 2011 @ 12:54
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 februari 2011 12:53 schreef pvdplanet het volgende:
[ afbeelding ]

Kost wel wat ;)
en je hebt er geen ene fuck aan, maar dat is een heel ander discussie :P
densmeedinsdag 22 februari 2011 @ 19:22
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 februari 2011 12:54 schreef Klonk het volgende:

[..]

en je hebt er geen ene fuck aan, maar dat is een heel ander discussie :P
wel bij een klopsensor en een hoge druk kop
Ivo1985dinsdag 22 februari 2011 @ 23:04
Geen E10 tanken. Het voordeel op de literprijs stook je 3x zo hard weg door een hoger verbruik, zonder dat de auto betere prestaties heeft.
Afgelopen zomer in Frankrijk heb ik het eens getest, om en om een tank (25 liter). Het verschil was gewoon consequent aanwezig. Na ruim 2000 kilometer kwam Euro95 op 1 op 13,3 en E10 op 1 op 12,1. Met E10 zuipt je auto dus ongeveer 10% meer brandstof. Dat is die paar cent per liter dus niet waard.
Klonkdonderdag 3 maart 2011 @ 12:50
Autobild heeft een heel erg uitgebreide special online staan: http://www.autobild.de/kraftstoff-e10_1561495.html
Hyperdudedonderdag 3 maart 2011 @ 18:02
quote:
Die Einführung des neuen Bio-Sprits E10 wurde vorläufig gestoppt. Verunsicherte Autofahrer haben E10 boykottiert – jetzt drohen Engpässe bei den anderen Sorten....

Es gebe derzeit massive Versorgungsprobleme bei anderen Spritsorten, wie Super Plus. Zudem könnten viele Raffinerien ihren vollen E10-Tanks nicht leeren.
:')

http://www.autobild.de/ar(...)estoppt-1571033.html
penny-wisevrijdag 4 maart 2011 @ 11:13
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 februari 2011 23:04 schreef Ivo1985 het volgende:
Geen E10 tanken. Het voordeel op de literprijs stook je 3x zo hard weg door een hoger verbruik, zonder dat de auto betere prestaties heeft.
Afgelopen zomer in Frankrijk heb ik het eens getest, om en om een tank (25 liter). Het verschil was gewoon consequent aanwezig. Na ruim 2000 kilometer kwam Euro95 op 1 op 13,3 en E10 op 1 op 12,1. Met E10 zuipt je auto dus ongeveer 10% meer brandstof. Dat is die paar cent per liter dus niet waard.
Dat had ik dus ook.
Maar je kan rustig een keer met je oude <2000 auto E10 tanken. Als je daarna gewoon weer normale benzine tankt zal je auto er niet van lijden.
Te vaak tanken kan ervoor zorgen dat de rubberen delen uitdrogen, dat is ook het nadeel van Ethanol. Voor een paar tientjes kan je je auto aanpassen.
Dangelvrijdag 4 maart 2011 @ 12:27
Lada staat er niet tussen -O-
Duvelvrijdag 4 maart 2011 @ 13:14
quote:
8s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 12:27 schreef Dangel het volgende:
Lada staat er niet tussen -O-
Lada's lopen toch op alles dat ontbrandt?
Afketservrijdag 4 maart 2011 @ 13:16
quote:
5s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 13:14 schreef Duvel het volgende:

[..]

Lada's lopen toch op alles dat ontbrandt?
Ja dat klopt. Maar je kunt dan wel maximaal 80 km/u.
Duvelvrijdag 4 maart 2011 @ 13:17
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 13:16 schreef Afketser het volgende:

[..]

Ja dat klopt. Maar je kunt dan wel maximaal 80 km/u.
Precies de constructiesnelheid! :P
Klonkvrijdag 4 maart 2011 @ 13:18
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 11:13 schreef penny-wise het volgende:

[..]

Dat had ik dus ook.
Maar je kan rustig een keer met je oude <2000 auto E10 tanken. Als je daarna gewoon weer normale benzine tankt zal je auto er niet van lijden.
Te vaak tanken kan ervoor zorgen dat de rubberen delen uitdrogen, dat is ook het nadeel van Ethanol. Voor een paar tientjes kan je je auto aanpassen.
slechtste advies tot nu toe hier, E10 kan echt een motor die er niet tegen kan flink beschadigen, beter het risico niet nemen als je auto niet op de lijst staat.
Afketservrijdag 4 maart 2011 @ 13:20
quote:
14s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 13:17 schreef Duvel het volgende:

[..]

Precies de constructiesnelheid! :P
Ja veel meer power zit er natuurlijk ook niet in.
penny-wisevrijdag 4 maart 2011 @ 13:34
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 13:18 schreef Klonk het volgende:

[..]

slechtste advies tot nu toe hier, E10 kan echt een motor die er niet tegen kan flink beschadigen, beter het risico niet nemen als je auto niet op de lijst staat.
Echt niet, ANWB zegt het ook. Het gehalte Ethanol in de Benzine is te laag om direct schade aan te brengen aan de auto.
Ik zeg ook; 1 keer tanken is echt niet het einde voor je auto.
Heb in Frankrijk 3 keer getankt en hij reed daarna nog steeds hoor :W
Klonkvrijdag 4 maart 2011 @ 15:50
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 13:34 schreef penny-wise het volgende:

[..]

Echt niet, ANWB zegt het ook. Het gehalte Ethanol in de Benzine is te laag om direct schade aan te brengen aan de auto.
Ik zeg ook; 1 keer tanken is echt niet het einde voor je auto.
Heb in Frankrijk 3 keer getankt en hij reed daarna nog steeds hoor :W
ah, als de ANWB het zegt dan zal het goed zijn :P

maar ff zonder gekheid, better safe than sorry lijkt me in dit geval een prima motto om volgens te handelen ;)