vaginabeheerder | zaterdag 19 februari 2011 @ 17:29 |
ik ben op de bovenverdieping van mijn huis een nieuwe vloer aan het leggen. de balken zijn 65mm breed en er zit 600mm tussen de balken. er lagen vloerplanken in maar die waren verrot en die heb ik eruit gehaald. ik zit nu te twijfelen tussen nieuwe vloerplanken of underlayment platen. iemand nog suggesties?? | |
Surveillance-Fiets | zaterdag 19 februari 2011 @ 17:37 |
gewoon een laag underlayment van,, 18 mm of twee keer 18. (tweede laag haaks op de eerste) voor als je extra stevigheid wil hebben. Wat voor kamers heb je op die bovenverdieping? slaapkamers / bandkamer? zolder? | |
Oceanblue | zaterdag 19 februari 2011 @ 19:08 |
Stomme vraag maar hoe komt het dat ze verrot zijn? | |
vaginabeheerder | zaterdag 19 februari 2011 @ 22:23 |
het huis is gebouwd rond 1900 en er is sinds die tijd weinig aan gedaan en een beetje waterlekkage dus je snapt wel dat er het 1 en ander aan moet gebeuren. dingen die ik zelf kan doe ik zelf en dingen die ik niet kan laat ik doen. ik ben zelf geen bouwvakker dus ik vraag veel hulp via mijn mede fok!kers. op de 1e verdieping heb ik alleen slaapkamers. en die platen zijn niet goedkoop. als het nodig is wil ik best door sparen voor 2x18mm platen maar als het niet nodig is ga ik geen extra geld uitgeven natuurlijk | |
GerritB | zaterdag 19 februari 2011 @ 23:03 |
Gewoon vloerhout nemen. Dit werkt veel sneller dan met platen. Je zou de iets bredere delen van 125 x 18 mm ( G&G) kunnen nemen. die zijn bij iedere houthandel te koop (geen DHZ winkel) en zijn er in veel standaardlengtes (vanaf 270 cm en 30 cm oplopend) waardoor je minder verlies hebt. | |
quirigua | zaterdag 19 februari 2011 @ 23:07 |
Dit dus. Sneller, minder duur en beter hout. ![]() | |
vaginabeheerder | zaterdag 19 februari 2011 @ 23:12 |
ok bedankt voor de tip. ![]() en hoe zit het qua sterkte tussen vloerhout en underlayment platen? [ Bericht 4% gewijzigd door vaginabeheerder op 20-02-2011 00:25:01 ] | |
klaaskootstra | maandag 21 februari 2011 @ 10:01 |
mm, ik weet niet hoe groot de platen zijn die je boven kan krijgen, maar naar mijn idee werkt dit het snelst en goedkoopst: OSB constructieplaat Afhankelijk vd overspanning (afstand tussen de draagbalken) moet je de dikte even uitrekenen. 15 mm bij hoh van 450 mm 18 mm bij hoh van 600 mm En denk aan de dilatatie voeg rondom (10 mm of 1,5 mm per strekkende meter) en lijmen bij tong en groef verbinding | |
vaginabeheerder | maandag 21 februari 2011 @ 15:44 |
ok ik zal me er eens in gaan verdiepen. dank je ![]() | |
GerritB | maandag 21 februari 2011 @ 23:36 |
Qua sterkte zal het elkaar niet veel ontlopen. Wel is er een verschil tussen underlayment en OSB, underlayment is sterker en kan veel beter tegen eventueel vocht.(net als vloerhout) OSB is wel goedkoper. Het nadeel van plaatmateriaal vind ik de maximale lengte van 2,44 en het vervoer naar de bovenverdieping. | |
klaaskootstra | dinsdag 22 februari 2011 @ 09:28 |
Sterkte is natuurlijk in deze een relatief begrip, want het is niet alleen afhankelijk van het gekozen materiaal. Zowel voor underlayment, OSB als vloerplanken zal je de juiste dikte moeten kiezen. Hierbij zijn de overspanning (afstand tussen dragers) en de belasting de belangrijkste parameters, op basis van het gekozen materiaal reken je dan de vereiste dikte uit. Qua duurzaamheid hangt het maar net af van welke klasse je neemt. | |
GerritB | dinsdag 22 februari 2011 @ 11:48 |
Voor vloeren is het gebruikelijk 18 mm dikte te gebruiken bij een h.o.h. afstand van 60 cm. dit is voor underlayment, OSB en vloerdelen(g-g) | |
vaginabeheerder | zondag 26 juni 2011 @ 14:58 |
bedankt voor jullie tips allemaal, ik ben nu aan het kijken wat voor hout ik moet nemen, grenen, eiken of vuren. moet er nog een isolatie tussen de vloerdelen en de balken zodat het geluid wat gedempt word als er boven gelopen word?? |