quote:
Het artikel uit de Pers.
quote:
Net 5-baas Alphons Martens neemt grote risico’s met de dure realityserie Secret Story. ‘Ik loop door de straten om te kijken wie er op de bank zitten te kijken.’
Hij pakt zijn iPhone. ‘Het zijn fantastische apparaten, die spullen van Apple, maar snel een adres terugvinden lukt me niet.’ Alphons Martens, programmadirecteur bij NET 5, de tv-vrouwenvleugel van SBS, is een gadgetfreak en was in een ander leven graag industrieel vormgever geworden. ‘Kijk, hoe mooi het eruit ziet. Al die schuivende luiken. Maar die adressen... Net te klein voor mijn vingers.’
De voormalige TU Delft-student viert zijn voorliefde voor esthetiek en techniek alweer meer dan 17 jaar bot in de televisie-industrie. ‘Ik zou graag de Steve Jobs (Apple-topman) van de televisie worden’, lacht hij.
De olijke krullenbol, ooit begonnen als productieonderdaan bij John de Mol producties (‘ik moest ooit 500 juryleden at random uit een telefoonboek bellen voor een Miss Holland verkiezing’), is sinds deze zomer de baas van NET 5, en sinds vorige week de kapitein van Secret Story, het tv-slagschip van de zender.
Risicovolle keuze
Hij lacht er jongensachtig bij, want hij weet dat het een risicovolle do-or die- keuze is om deze Big Brother-variant om half acht te programmeren tegenover het RTL Nieuws en De Wereld Draait Door. ‘Het wordt een succes, het moet groeien.’
Hij start een historisch exposé, waarbij zijn analytische geest zich verraadt, om uit te leggen waarom hij de zeer dure investering – aan het programma werken 80 mensen – aandurft. Bij Veronica, waar hij eerst baas was, programmeerde hij Temptation Island, het heftige relatieprogramma waarbij de monogamie van stellen werd getest. ‘Dat had ik nodig om kijkers te trekken, maar het was geen programma waar je met je vrienden over sprak, omdat het guilty pleasure was.’
Om Veronica toch tot een bovengronds gesprekstopic te maken lanceerde hij meer maatschappelijke reportageprogramma’s, zoals Down With Johnny en Lauren Verslaat. ‘Over een goede zender moet worden gesproken’, zegt hij.
De zenderbaas heeft daarom nu Secret Story aangeschaft. Vijftien jonge mensen (tot 38 jaar) bevinden zich in een hermetisch van de buitenwereld afgesloten villa in Portugal en moeten elkaar naar huis proberen te sturen. Anders dan bij Big Brother is de crux van deze voyeuristische isolatieserie dat de bewoners allen een geheim met zich meedragen, variërend van een tragische afwijking (slaapwandelen) tot aan bizarre karaktereigenschappen (extreme jaloezie). Die moeten de tv-kluizenaars bij elkaar zien te achterhalen.
Vooralsnog lijkt Martens’ opzet nog niet geslaagd. Met een kijkeraantal dat gemiddeld cirkelt rond de 300.000 zielen (dinsdag 248.000), beginnen mediazuurtjes alweer te muiten. Sommige kijkcijfer-fetisjisten, waartoe Martens zelf ook behoort (‘het is een controle én een verslaving’), menen dat een ‘flop’ zelfs al aanstaande is, maar voor die kwalificatie vindt het Net 5-opperhoofd het te vroeg.
Hij baseert zijn optimisme op het gebruik van social media. De vijftien deelnemers hebben internetmaten die berichten sturen over hun vrienden in de villa. ‘We hadden de eerste dagen meer dan 1 miljoen pageviews. Dat is meer dan een hele maand op Net 5. Op Twitter waren we wereldwijd trending topic nummer 1.’
En hops, daar komen nog meer cijfers. ‘We hadden binnen de doelgroep vrouw 20-45 een kijkdichtheid van 5,5%. De geprognosticeerde doelstelling van een kijkdichtheid van 3% hebben we ook gehaald.’
De nieuwe wereld van het televisie maken bestaat niet langer alleen uit het zenden van een signaal naar een televisiekast, legt hij uit. Hij werkt met modeplatform Fashion-scene aan het opzetten van een multimediaal fashionkanaal, waarbij verslaggeefsters van de site met een camera hun verbazing tonen over producten of modetrends. ‘Aangevuld met beelden van aangekochte fashionkanalen kun je vanuit internet een nieuw programma ontwikkelen. Kijk naar GeenStijl en Powned.’
Toch is niet alles te vatten in rekenkundige reeksen. De kijker is ook een mens dat op de bank uitbuikt en chips eet. Martens knijpt zijn ogen dicht. De oude John de Mol protegé heeft een paar trucjes afgekeken van de Talpa-keizer. Net als De Mol gluurt hij in huiskamers om te checken of de serie aanslaat. Bij een wandelingetje naar de Albert Heijn kruist hij in Amsterdam-Zuid verschillende straten. Ogen toegeknepen: ‘In de Van Breestraat kijken mensen. Ter hoogte van nummer 170 zag ik een stel.’
Of hij ook zou aanbellen? ‘Nee, dat doe ik niet.’ Waarom niet? ‘Waarschijnlijk zegt híj dan: ‘Ik moet kijken van háár.’ Met zelfspot: ‘Je moet jezelf niet te serieus nemen.’