quote:Op woensdag 16 februari 2011 10:46 schreef Light het volgende:
Chandler, LIKE %cool% komt op hetzelfde neer als de Dikke Van Dale pakken en alle woorden waar een Q in staat opzoeken. Dat moet je niet willen.
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 | <?php $mktijd = mktime($maand, $dag, $jaar); $sql= "INSERT INTO agenda (agendatitel, agendaplaats, agendadatum, agendabeschrijving) VALUES ('" . mysql_real_escape_string($agendatitel) . "', '" . mysql_real_escape_string($agendaplaats) . "', '" . mysql_real_escape_string($mktijd) . "', '" . mysql_real_escape_string($agendabeschrijving) . "')"; ?> |
Lijkt me sterk dat het daaraan ligt? Hij deed het vanmiddag gewoon goed en toen heb ik ook geen 0,0,0 gebruikt. Overigens is nu opeens de webserver van de website waar ik aan het testen ben down. Godver.quote:
Enigste wat me opviel. Verder weet ik het ook nietquote:Op donderdag 17 februari 2011 01:51 schreef Emery het volgende:
[..]
Lijkt me sterk dat het daaraan ligt? Hij deed het vanmiddag gewoon goed en toen heb ik ook geen 0,0,0 gebruikt. Overigens is nu opeens de webserver van de website waar ik aan het testen ben down. Godver.
quote:mktime() returns the Unix timestamp of the arguments given. If the arguments are invalid, the function returns FALSE (before PHP 5.1 it returned -1).
Haha ongeveer wel ja. Maar toen dacht ik nog dat het aan de INSERT lag. En niet aan het update script. Nou ja, bedankt voor het meedenken!quote:Op donderdag 17 februari 2011 02:29 schreef Tegan het volgende:
Haha, dus mijn eerste opmerking was de fout.
Je hebt die extra tabellen niet nodig.quote:Op donderdag 17 februari 2011 08:48 schreef MrNiles het volgende:
omdat het toevoegen van een kolom dmv een variable niet echt goed werk ontvangen hier
moet ik dus redelijk opnieuw beginnen
om het nu een beter inzicht te krijgen hoe ik de db moet opbouwen heb ik jullie opbouwende kritiek nodig
ik wil dus dat een gebruiker op een bepaalde datum kan aangeven of hij wel of niet aanwezig is
tabel 1
uniek gebruikers id (G_id)
gebruikers naam (G_name)
tabel 2
afspraak id (A_id)
datum
wat
waar
tabel 3
G_id
A_id
aanwezig (j/n/?)
Tabel 3 zal voor elke unieke afspraak zijn:
Tabel 3 voor datum1
Tabel 4 voor datum2
Tabel 5 voor datum3 etc etc
Klopt deze opzet?
| 1 2 3 | <?php $datum = date("Y-m-d"); ?> |
| 1 2 3 | <?php $datum = strtotime(date("Y-m-d"); ?> |
| 1 2 3 | <?php $query = mysql_query("SELECT g.name FROM gebruikers AS g INNER JOIN koppeltabel k ON ( k.g_id = g.g_id ) INNER JOIN afspraak a ON ( k.a_id = a.a_id ) WHERE a.datum = '".mysql_real_escape_string($datum)."' "); ?> |
Als je timestamps gebruikt, kan het makkelijker:quote:Op donderdag 17 februari 2011 09:19 schreef remi1986 het volgende:
Stel je wil weten welke gebruikers vandaag komen
[ code verwijderd ]
of als je timestamps gebruikt
[ code verwijderd ]
[ code verwijderd ]
| 1 2 3 4 5 | <?php $datum = mktime(); // Timestamp van huidige tijd // Alternatief: $datum = mktime(0, 0, 0) // Timestamp van huidige datum, met tijd 00:00:00 ?> |
Ja kan ook. En ben met je eens dat escapen niet nodig is, maar ik doe het zelf altijd standaard. Als het straks uit bijvoorbeeld POST data komt, waar je eerst een datum moet kiezen is het weer user input.quote:Op donderdag 17 februari 2011 09:33 schreef Light het volgende:
[..]
Als je timestamps gebruikt, kan het makkelijker:
[ code verwijderd ]
En mysql_real_escape_string() lijkt me niet direct nodig als je weet dat de variabele altijd een gegenereerd datumveld bevat.
maar de gebruiker met zelf ergens kunnen aangeven of hij wel of niet aanwezig kan zijnquote:Je hebt die extra tabellen niet nodig.
Je hebt aan een koppeltabel genoeg met g_id en a_id. Staat de gebruiker gekoppeld aan de afspraak (welke al een datum hebben), dan komt hij/zij. Anders niet.
Dan voeg je die toe aan die koppeltabel..quote:Op donderdag 17 februari 2011 09:53 schreef MrNiles het volgende:
[..]
maar de gebruiker met zelf ergens kunnen aangeven of hij wel of niet aanwezig kan zijn
dit moet toch ergens opgeslagen worden....
ooh..tijdens het typen bedenk ik me..je slaat alleen op als hij WEL aan wezig is..
hmm...en als ik 3 verschillende statussen wil hebben...JA NEE en ONBEKEND
maar dan moet ik voor die status een tabel makenquote:Dan voeg je die toe aan die koppeltabel..
a_id,g_id,status
1,1,Ja
Je kan dan in de JOIN nog aangeven als je een bepaalde status wil
Nee is niet nodig op zich, want gebruiker 2 kan voor afspraak 1 een status NEE/ONBEKEND hebben. Je koppelt een gebruiker aan een afspraak. Dezelfde gebruiker kan op voor een andere afspraak een andere status hebben.quote:Op donderdag 17 februari 2011 09:57 schreef MrNiles het volgende:
[..]
maar dan moet ik voor die status een tabel maken
want voor elke andere datum kan een andere status zijn
ik probeer het te snappen he :pquote:Nee is niet nodig op zich, want gebruiker 2 kan voor afspraak 1 een status NEE/ONBEKEND hebben. Je koppelt een gebruiker aan een afspraak. Dezelfde gebruiker kan op voor een andere afspraak een andere status hebben.
Je kan wel een tabel maken met de statussen. Dan krijg je dus 1,1,1 in de koppeltabel, maar met maar 3 statussen zou ik dat niet doen
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |