FOK!forum / Digital Corner / [Flash en Actionscript voor dummies] Deel 1
Crutchmaandag 14 februari 2011 @ 10:34
egsi8x.jpg


Welkom in de vraagbaak voor Flash en Actionscript (CD niet inbegrepen).
Hier kan je alle vragen stellen over Flash, Actionscript en alles wat er mee te maken heeft.

Heb je een probleem, post dan ook even de code waar het probleem zit ;) Zo kunnen we je beter proberen te helpen.

Vorige delen:
echo.....echo.....

Handige links:
FlashFocus (NL)
Adobe Actionscript Reference

Tutorials:
Tutorialized

Let op! Verwijder je post niet.
Als je bijvoorbeeld zelf al een antwoord hebt gevonden, laat ons dan even weten hoe je het hebt opgelost.
Wel zo aardig.

Laatste posts uit het vorige topic:
echo.....echo......

Deze OP: http://wiki.fok.nl/index.php?title=OP/FlashActionscript
[sub]Sinds kort verschijnt er bij een volgespamd topic een "Open nieuw deel"-knop, dus de OP in de Wiki is waarschijnlijk overbodig.[/u]

Veel plezier met posten en mocht je wat tips hebben voor in de OP, PM de TS zodat die het kan aanpassen.
Crutchmaandag 14 februari 2011 @ 10:41
Ik heb geen centraal topic voor Flash en Actionscript kunnen vinden dus waag het erop.

Misschien dat een lief modje dit topic centraal wil maken?

Mijn eerste vraag:

Ik heb in Flash cirkel (zeepbel) getekend en geconverteerd naar een movieclip.
Daarvan heb ik enkele exemplaren naar de stage gesleept en in de movieclip op een aparte layer actions gezet als volgt:

Wanneer je met de muis over zo'n zeepbel gaat wordt deze groter en wanneer de muiscursor de bel verlaat krimpt de bel weer in z'n normale vorm.

Oké, tot zover werkt het.

Het probleem:

Als ik de positie van de zeepbellen wil animeren dat lukt dat wel, maar zodra ik me de muis op de bellen ga stopt de animatie en worden ze alleen maar groter.

Hoe kan ik een positie-animatie en de actionscript van het groter worden en krimpen simultaan laten werken?

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
<?php
import fl
.transitions.Tween;
import fl.transitions.easing.*;

flare_roll.addEventListener(MouseEvent.CLICKactie);
flare_roll.addEventListener(MouseEvent.ROLL_OVERactie);
flare_roll.addEventListener(MouseEvent.ROLL_OUTactie);

var 
fwidth flare.width;
var 
fheight flare.height;

function 
actie(event:MouseEvent):void {
  
  
//klikken
  
if(event.type == "click"){
      
// Doe niks
  
}
  
  
//roll over
  
if(event.type == "rollOver"){
    var 
growW:Tween = new Tween(flare"width"Strong.easeInOutfwidth, (fwidth 20), 5false);
    var 
growH:Tween = new Tween(flare"height"Strong.easeInOutfheight, (fwidth 20), 5false);
  
  }
  
  
//roll off
  
if(event.type == "rollOut"){
  var 
shrinkW:Tween = new Tween(flare"width"Strong.easeInOutflare.width, (fwidth), 5false);
  var 
shrinkH:Tween = new Tween(flare"height"Strong.easeInOutflare.height, (fheight), 5false);
  }
  
}
?>

De positie-animatie is een Tween.

Ps. let niet op de PHP-tags; ik vind de opmaak zo veel mooier. :p

[ Bericht 41% gewijzigd door Crutch op 14-02-2011 10:47:34 ]
smegmanusmaandag 14 februari 2011 @ 10:45
:)
Crutchmaandag 14 februari 2011 @ 10:48
quote:
1s.gif Op maandag 14 februari 2011 10:45 schreef smegmanus het volgende:
:)
Dank u :D
Emerymaandag 14 februari 2011 @ 11:06
Ik ga hier even meelezen, ben op het moment ook wat bezig met Actionscript 3. Wat is Flash toch een schijtprogramma.
Crutchmaandag 14 februari 2011 @ 11:13
quote:
14s.gif Op maandag 14 februari 2011 10:41 schreef Crutch het volgende:
Ik heb geen centraal topic voor Flash en Actionscript kunnen vinden dus waag het erop.

Misschien dat een lief modje dit topic centraal wil maken?

Mijn eerste vraag:

Ik heb in Flash cirkel (zeepbel) getekend en geconverteerd naar een movieclip.
Daarvan heb ik enkele exemplaren naar de stage gesleept en in de movieclip op een aparte layer actions gezet als volgt:

Wanneer je met de muis over zo'n zeepbel gaat wordt deze groter en wanneer de muiscursor de bel verlaat krimpt de bel weer in z'n normale vorm.

Oké, tot zover werkt het.

Het probleem:

Als ik de positie van de zeepbellen wil animeren dat lukt dat wel, maar zodra ik me de muis op de bellen ga stopt de animatie en worden ze alleen maar groter.

Hoe kan ik een positie-animatie en de actionscript van het groter worden en krimpen simultaan laten werken?

[ code verwijderd ]

De positie-animatie is een Tween.

Ps. let niet op de PHP-tags; ik vind de opmaak zo veel mooier. :p
Opgelost!

Ik als Koning van de omslachtigheid heb de zeepbel weer in een aparte movieclip gezet en die geanimeerd.
Punt is, het werkt. :')
InTrePidIvityvrijdag 23 september 2011 @ 11:53
Handig, zo'n centraal topic :P

Ik moet een simpele Flash-banner maken met een standaard motion tween. Nu wil ik er een mooie ease op zetten, maar ik snap niet hoe dat werkt... Wanneer ik een standaard ease selecteer, verandert er niets aan de 'vloeiendheid' van de tween.
Crimyclowndonderdag 24 november 2011 @ 19:38
Is het mogelijk om de webcam objecten te laten meten met AS3? Stel ik heb een lege kamer en leg een flesje water neer voor de webcam. Dan vertelt de computer mij hoe groot dat flesje is.
telefoonmaatschappijzondag 8 januari 2012 @ 14:17
Hoe de neuk moet ik ergens op inzoomen in een flash animatie?
Wat een kut programma :')
fyahwoensdag 25 januari 2012 @ 15:54
Gebruiken jullie flash omdat het van je opleiding moet, of eh?
telefoonmaatschappijwoensdag 25 januari 2012 @ 16:21
Ja.
Eenskijkenmaandag 13 februari 2012 @ 04:34
is het handig om zo'n flash boek te kopen? of kan je vrijwel alles gewoon op internet vinden?

voor beginnelingen dus.
Crutchmaandag 13 februari 2012 @ 07:55
Alles staat op internet. Om te beginnen kun je tutorials zoeken waarvan er zelfs een heleboel in het Nederlands te vinden zijn.
Crutchmaandag 13 februari 2012 @ 07:58
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 11:53 schreef InTrePidIvity het volgende:
Handig, zo'n centraal topic :P

Ik moet een simpele Flash-banner maken met een standaard motion tween. Nu wil ik er een mooie ease op zetten, maar ik snap niet hoe dat werkt... Wanneer ik een standaard ease selecteer, verandert er niets aan de 'vloeiendheid' van de tween.
Je kan de Tween class gebruiken in ActionScript.
Daarin kun je een heel scala aan easing aangeven. Even googlen dus. :)
Eenskijkenwoensdag 15 februari 2012 @ 01:29
als je een wolk wil laten bewegen, als ik insert keyframe op de timeline gebruik, gaat mijn scherm steeds naar de achtergrond (1 kleur). hoe kan ik dat voorkomen?
Crutchwoensdag 15 februari 2012 @ 07:57
Lekker duidelijk. :')
Eenskijkenwoensdag 15 februari 2012 @ 16:58
zou niet weten hoe ik het anders zou moeten zeggen :') ik moet zo'n classic tween gebruiken, dat weet ik. Ik heb meerdere simpele wolken die ik wil laten bewegen, maar dan verandert de achtergrond, ipv dat ik gewoon kan bepalen waar ik ze heen laat zweven. Het is iets met die timeline denk ik. Ik kan die frames niet op de juiste manier selecteren met insert keyframe, terwijl dat wel zou moeten.
Crutchwoensdag 15 februari 2012 @ 17:03
Zet anders de layers die je niet wil gebruiken op slot.
Eenskijkenwoensdag 15 februari 2012 @ 17:55
doe ik al
Crutchwoensdag 15 februari 2012 @ 18:28
Weird, doe eens een screenshot en of .fla.
Emeryzondag 19 februari 2012 @ 20:46
Je kunt toch gewoon met tweens het object met een keyframe ergens laten beginnen en deze met een keyframe neerzetten waar je hem wil laten eindigen?
Eenskijkenmaandag 20 februari 2012 @ 22:40
Ja idd, maar ik vind die keyframes nogal vaag. Waarom een keyframe en niet een gewone?

Maar ik ben inmiddels al achter die oplossing om te achtergrond te blijven zien: Edit In Place was dat dus >.<
Khadgarmaandag 7 mei 2012 @ 12:11
[in apart topic gezet]

[ Bericht 66% gewijzigd door Khadgar op 07-05-2012 13:02:48 ]
Goriosdonderdag 31 mei 2012 @ 16:02
Okay, ik heb hier een (waarschijnlijk) nogal stomme vraag, maar ik ga het toch maar wagen.

Ik wil ( in AS 2.0 ) dat als ik mijn simpele spelletje opstart dat hij 4 willekeurige cijfers geeft onder de 10.

Ik heb daarvoor deze code. Maar nu geeft hij 4 keer hetzelfde cijfer, en dat had ik eigenlijk ook wel verwacht. Hoe los ik dit op?

1
2
3
4
5
6
7
function onLoad()
    {
        _root.test1.text = Math.ceil(Math.random()*10);
        _root.test2.text = Math.ceil(Math.random()*10);
        _root.test3.text = Math.ceil(Math.random()*10);
        _root.test4.text = Math.ceil(Math.random()*10);
    }
Crutchdonderdag 31 mei 2012 @ 16:10
Moet je niet iets door de functie passen? Een maximum bijvoorbeeld: Math.random(10)
Goriosdonderdag 31 mei 2012 @ 16:13
Oh, ik zie al wat ik fout heb gedaan. Sorry, hele stomme fout van me door test1 de hele tijd te copy-pasten en vergeten naar de Variabele te kijken...

Het is dus opgelost :P
Crutchdonderdag 31 mei 2012 @ 16:17
Ja wat ik zei klopt ook niet zie ik net. :')
Goriosdonderdag 31 mei 2012 @ 17:21
Waarom werkt mijn code nooit als het wel zou moeten werken. :')
Goriosdonderdag 31 mei 2012 @ 19:02
Waarom werkt zoiets niet?
1
2
3
4
5
6
7
function onEnterFrame()
    {
     _root.test11.onPress = function()
            {
                c1 += 1;
            }
    }
Crutchdonderdag 7 juni 2012 @ 11:12
Als ik in AS3 een nieuwe tween maak, bijvoorbeeld:

1var moveSlider:Tween = new Tween(m_slider,"x",Strong.easeOut,m_slider.x,homeItem.position, 10, false);
Speelt Flash de tween direct af.
Dat wil ik niet, ik wil dat ie 'm afspeelt wanneer ik moveSlider.start(); aanroep.
Gorioszaterdag 9 juni 2012 @ 15:40
http://www.zedia.net/timing-an-animation-in-actionscript-3/

Denk dat je daar wel iets aan hebt.
LieLiezondag 14 oktober 2012 @ 13:06
Mijn vraag past het beste in dit topic denk ik, dus ik stel hem hier maar, ondanks de megakick ;)

Ik heb een digimagazine gemaakt in InDesign met behulp van flash. Dit heb ik geëxporteerd naar een swf-bestand. Deze kan ik in de safari-browser prima bekijken, alles doet het.
Nu moet het op mijn werk op het intranet (IE). Heb het swf-bestand daar opgeslagen en geupload. Hij doet het wel, alleen de filmpjes die ik gebruikt heb niet. Ik heb ook geprobeerd om de videobestanden in dezelfde map te uploaden, maar dan pakt hij het ook niet. Wat doe ik verkeerd of waar komt het door?
Crimyclownvrijdag 8 maart 2013 @ 21:54
Wist zo even niet waar ik deze vraag moest plaatsen, dus maar even hier. Een 3D max filmpje in Flash stoppen, hoe kan ik dat het beste doen zonder dat die te zwaar wordt? Het is +/- 500MB aan afbeeldingen als ik het frame by frame zou doen.
Crutchzaterdag 9 maart 2013 @ 23:51
Zoals ieder ander filmpje; comprimeren en streamen.
Crimyclownvrijdag 22 maart 2013 @ 15:25
Wat is er allemaal aan de hand met Flashfocus.nl. Website is al tijden niet bereikbaar.
superkymaandag 1 september 2014 @ 22:17
Hoi, graag wil ik een vraag stellen betreft mijn code, omdat ik errors heb link:
http://pastebin.com/cc5t5z0Y

En hier is de afbeelding van de drie errors die ik kreeg:

daAaPTs.png

De errors die plaatsvinden op r.12 en r.15 weet ik helaas niet, hoe ik dat kan oplossen? Omdat ik toch de juiste klassen heb geimporteerd?

De error op r.21 vind ik raar, omdat ik maar één definitie van de method timerListener() in mijn code heb staan. Dus ik heb geen idee, hoe ik dat kan fixen. Kan iemand me misschien helpen :)?

Alvast bedankt voor uw antwoord.

Mvg,

superky