abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
  maandag 14 februari 2011 @ 10:34:22 #1
118585 Crutch
Filantroop || Taalzwengel
pi_92758735


Welkom in de vraagbaak voor Flash en Actionscript (CD niet inbegrepen).
Hier kan je alle vragen stellen over Flash, Actionscript en alles wat er mee te maken heeft.

Heb je een probleem, post dan ook even de code waar het probleem zit ;) Zo kunnen we je beter proberen te helpen.

Vorige delen:
echo.....echo.....

Handige links:
FlashFocus (NL)
Adobe Actionscript Reference

Tutorials:
Tutorialized

Let op! Verwijder je post niet.
Als je bijvoorbeeld zelf al een antwoord hebt gevonden, laat ons dan even weten hoe je het hebt opgelost.
Wel zo aardig.

Laatste posts uit het vorige topic:
echo.....echo......

Deze OP: http://wiki.fok.nl/index.php?title=OP/FlashActionscript
[sub]Sinds kort verschijnt er bij een volgespamd topic een "Open nieuw deel"-knop, dus de OP in de Wiki is waarschijnlijk overbodig.[/u]

Veel plezier met posten en mocht je wat tips hebben voor in de OP, PM de TS zodat die het kan aanpassen.
Je moeder is een hamster
  maandag 14 februari 2011 @ 10:41:50 #2
118585 Crutch
Filantroop || Taalzwengel
pi_92759002
Ik heb geen centraal topic voor Flash en Actionscript kunnen vinden dus waag het erop.

Misschien dat een lief modje dit topic centraal wil maken?

Mijn eerste vraag:

Ik heb in Flash cirkel (zeepbel) getekend en geconverteerd naar een movieclip.
Daarvan heb ik enkele exemplaren naar de stage gesleept en in de movieclip op een aparte layer actions gezet als volgt:

Wanneer je met de muis over zo'n zeepbel gaat wordt deze groter en wanneer de muiscursor de bel verlaat krimpt de bel weer in z'n normale vorm.

Oké, tot zover werkt het.

Het probleem:

Als ik de positie van de zeepbellen wil animeren dat lukt dat wel, maar zodra ik me de muis op de bellen ga stopt de animatie en worden ze alleen maar groter.

Hoe kan ik een positie-animatie en de actionscript van het groter worden en krimpen simultaan laten werken?

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
<?php
import fl
.transitions.Tween;
import fl.transitions.easing.*;

flare_roll.addEventListener(MouseEvent.CLICKactie);
flare_roll.addEventListener(MouseEvent.ROLL_OVERactie);
flare_roll.addEventListener(MouseEvent.ROLL_OUTactie);

var 
fwidth flare.width;
var 
fheight flare.height;

function 
actie(event:MouseEvent):void {
  
  
//klikken
  
if(event.type == "click"){
      
// Doe niks
  
}
  
  
//roll over
  
if(event.type == "rollOver"){
    var 
growW:Tween = new Tween(flare"width"Strong.easeInOutfwidth, (fwidth 20), 5false);
    var 
growH:Tween = new Tween(flare"height"Strong.easeInOutfheight, (fwidth 20), 5false);
  
  }
  
  
//roll off
  
if(event.type == "rollOut"){
  var 
shrinkW:Tween = new Tween(flare"width"Strong.easeInOutflare.width, (fwidth), 5false);
  var 
shrinkH:Tween = new Tween(flare"height"Strong.easeInOutflare.height, (fheight), 5false);
  }
  
}
?>

De positie-animatie is een Tween.

Ps. let niet op de PHP-tags; ik vind de opmaak zo veel mooier. :p

[ Bericht 41% gewijzigd door Crutch op 14-02-2011 10:47:34 ]
Je moeder is een hamster
  maandag 14 februari 2011 @ 10:45:10 #3
267547 smegmanus
FOK! ambassadeur
pi_92759108
:)
Op donderdag 15 januari 2015 19:01 schreef Maanvis het volgende:
smegmanus is de as van het kwaad. een verbrand stukje Hitler.
  maandag 14 februari 2011 @ 10:48:54 #4
118585 Crutch
Filantroop || Taalzwengel
pi_92759240
quote:
1s.gif Op maandag 14 februari 2011 10:45 schreef smegmanus het volgende:
:)
Dank u :D
Je moeder is een hamster
  maandag 14 februari 2011 @ 11:06:25 #5
334357 Emery
Heavy Metal King!
pi_92759873
Ik ga hier even meelezen, ben op het moment ook wat bezig met Actionscript 3. Wat is Flash toch een schijtprogramma.
"My name is Emery and primarily I make noises - and ideas".
  maandag 14 februari 2011 @ 11:13:34 #6
118585 Crutch
Filantroop || Taalzwengel
pi_92760152
quote:
14s.gif Op maandag 14 februari 2011 10:41 schreef Crutch het volgende:
Ik heb geen centraal topic voor Flash en Actionscript kunnen vinden dus waag het erop.

Misschien dat een lief modje dit topic centraal wil maken?

Mijn eerste vraag:

Ik heb in Flash cirkel (zeepbel) getekend en geconverteerd naar een movieclip.
Daarvan heb ik enkele exemplaren naar de stage gesleept en in de movieclip op een aparte layer actions gezet als volgt:

Wanneer je met de muis over zo'n zeepbel gaat wordt deze groter en wanneer de muiscursor de bel verlaat krimpt de bel weer in z'n normale vorm.

Oké, tot zover werkt het.

Het probleem:

Als ik de positie van de zeepbellen wil animeren dat lukt dat wel, maar zodra ik me de muis op de bellen ga stopt de animatie en worden ze alleen maar groter.

Hoe kan ik een positie-animatie en de actionscript van het groter worden en krimpen simultaan laten werken?

[ code verwijderd ]

De positie-animatie is een Tween.

Ps. let niet op de PHP-tags; ik vind de opmaak zo veel mooier. :p
Opgelost!

Ik als Koning van de omslachtigheid heb de zeepbel weer in een aparte movieclip gezet en die geanimeerd.
Punt is, het werkt. :')
Je moeder is een hamster
  vrijdag 23 september 2011 @ 11:53:14 #7
27454 InTrePidIvity
Looks like it's broken...
pi_102293678
Handig, zo'n centraal topic :P

Ik moet een simpele Flash-banner maken met een standaard motion tween. Nu wil ik er een mooie ease op zetten, maar ik snap niet hoe dat werkt... Wanneer ik een standaard ease selecteer, verandert er niets aan de 'vloeiendheid' van de tween.
...it's rielie broken... It's rielie, rielie broken... Let's go wecycle!
[Tournament] Beste Remake
pi_104771826
Is het mogelijk om de webcam objecten te laten meten met AS3? Stel ik heb een lege kamer en leg een flesje water neer voor de webcam. Dan vertelt de computer mij hoe groot dat flesje is.
Anonieme tievesclown
  zondag 8 januari 2012 @ 14:17:42 #9
313320 telefoonmaatschappij
DM voor pokemon kaarten
pi_106558403
Hoe de neuk moet ik ergens op inzoomen in een flash animatie?
Wat een kut programma :')
If she ain't a FOK!er, you shouldn't fok her
  woensdag 25 januari 2012 @ 15:54:57 #10
213974 fyah
Si vis pacem...
pi_107220353
Gebruiken jullie flash omdat het van je opleiding moet, of eh?
  woensdag 25 januari 2012 @ 16:21:27 #11
313320 telefoonmaatschappij
DM voor pokemon kaarten
pi_107221361
Ja.
If she ain't a FOK!er, you shouldn't fok her
pi_107919702
is het handig om zo'n flash boek te kopen? of kan je vrijwel alles gewoon op internet vinden?

voor beginnelingen dus.
There are only 151 Pokémon.
  maandag 13 februari 2012 @ 07:55:53 #13
118585 Crutch
Filantroop || Taalzwengel
pi_107920203
Alles staat op internet. Om te beginnen kun je tutorials zoeken waarvan er zelfs een heleboel in het Nederlands te vinden zijn.
Je moeder is een hamster
  maandag 13 februari 2012 @ 07:58:47 #14
118585 Crutch
Filantroop || Taalzwengel
pi_107920226
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 11:53 schreef InTrePidIvity het volgende:
Handig, zo'n centraal topic :P

Ik moet een simpele Flash-banner maken met een standaard motion tween. Nu wil ik er een mooie ease op zetten, maar ik snap niet hoe dat werkt... Wanneer ik een standaard ease selecteer, verandert er niets aan de 'vloeiendheid' van de tween.
Je kan de Tween class gebruiken in ActionScript.
Daarin kun je een heel scala aan easing aangeven. Even googlen dus. :)
Je moeder is een hamster
pi_107995163
als je een wolk wil laten bewegen, als ik insert keyframe op de timeline gebruik, gaat mijn scherm steeds naar de achtergrond (1 kleur). hoe kan ik dat voorkomen?
There are only 151 Pokémon.
  woensdag 15 februari 2012 @ 07:57:42 #16
118585 Crutch
Filantroop || Taalzwengel
pi_107996255
Lekker duidelijk. :')
Je moeder is een hamster
pi_108012159
zou niet weten hoe ik het anders zou moeten zeggen :') ik moet zo'n classic tween gebruiken, dat weet ik. Ik heb meerdere simpele wolken die ik wil laten bewegen, maar dan verandert de achtergrond, ipv dat ik gewoon kan bepalen waar ik ze heen laat zweven. Het is iets met die timeline denk ik. Ik kan die frames niet op de juiste manier selecteren met insert keyframe, terwijl dat wel zou moeten.
There are only 151 Pokémon.
  woensdag 15 februari 2012 @ 17:03:54 #18
118585 Crutch
Filantroop || Taalzwengel
pi_108012379
Zet anders de layers die je niet wil gebruiken op slot.
Je moeder is een hamster
pi_108014253
doe ik al
There are only 151 Pokémon.
  woensdag 15 februari 2012 @ 18:28:23 #20
118585 Crutch
Filantroop || Taalzwengel
pi_108015399
Weird, doe eens een screenshot en of .fla.
Je moeder is een hamster
  zondag 19 februari 2012 @ 20:46:01 #21
334357 Emery
Heavy Metal King!
pi_108162602
Je kunt toch gewoon met tweens het object met een keyframe ergens laten beginnen en deze met een keyframe neerzetten waar je hem wil laten eindigen?
"My name is Emery and primarily I make noises - and ideas".
pi_108208447
Ja idd, maar ik vind die keyframes nogal vaag. Waarom een keyframe en niet een gewone?

Maar ik ben inmiddels al achter die oplossing om te achtergrond te blijven zien: Edit In Place was dat dus >.<
There are only 151 Pokémon.
  maandag 7 mei 2012 @ 12:11:28 #23
9440 Khadgar
Knutselaar
pi_111243008
[in apart topic gezet]

[ Bericht 66% gewijzigd door Khadgar op 07-05-2012 13:02:48 ]
  donderdag 31 mei 2012 @ 16:02:08 #24
376033 Gorios
Tonderitel
pi_112268119
Okay, ik heb hier een (waarschijnlijk) nogal stomme vraag, maar ik ga het toch maar wagen.

Ik wil ( in AS 2.0 ) dat als ik mijn simpele spelletje opstart dat hij 4 willekeurige cijfers geeft onder de 10.

Ik heb daarvoor deze code. Maar nu geeft hij 4 keer hetzelfde cijfer, en dat had ik eigenlijk ook wel verwacht. Hoe los ik dit op?

1
2
3
4
5
6
7
function onLoad()
    {
        _root.test1.text = Math.ceil(Math.random()*10);
        _root.test2.text = Math.ceil(Math.random()*10);
        _root.test3.text = Math.ceil(Math.random()*10);
        _root.test4.text = Math.ceil(Math.random()*10);
    }
  donderdag 31 mei 2012 @ 16:10:32 #25
118585 Crutch
Filantroop || Taalzwengel
pi_112268546
Moet je niet iets door de functie passen? Een maximum bijvoorbeeld: Math.random(10)
Je moeder is een hamster
abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')