abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_92608227
Hoi,

Ik krijg bijna mijn nieuwbouwhuis opgeleverd. Nu zijn de muren wel vlak, maar wel behang klaar opgeleverd. Dus ik kan de muren niet zo laten.

Ik vraag me af of ik nu echt een stucadoor moet gaan inhuren om de muren glad en en wit te maken? Of kan ik dit zelf ook doen op een makkelijke manier aangezien de muren redelijk vlak zijn?

Ik weet niet of er middeltjes zijn of machines waarmee je dus gemakkelijk je muren glad kan maken?

Mijn doel is dus gladde muren en wit.
  donderdag 10 februari 2011 @ 21:41:16 #2
7306 Diepvriez
..word maar wat rustiger
pi_92610056
verf ?
zo goed..?
pi_92610314
Je ziet hier en daar wel wat krassen of gaatjes. Dus direct verven is niet genoeg. Eerst moet ik de muren corrigeren met een extra laagje om hem helemaal glad te maken. En daarna moet er pas geverfd worden.
pi_92619231
Wij hebben niets op de muur gesmeerd, maar met een gaas schuurpad juist de muur afgeschuurd om glad te maken en dan de grote gaten gevuld. Kan je vertellen tis een k*t klus maar je hebt wel gladde muren.
Andere optie is fix and finish (van Knauff) maar dat is een soort van stucen dus moet je wel weten wat je doet, anders wordt het er niet mooier van.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_92626663
Klinkt inderdaad alsof Fix&Finish prima zou kunnen werken. Het vergt wel enige oefening, maar het is wel een klus die je zelf kan leren. Als je secuur werkt, kun je het echt superglad krijgen.

De stappen die ik zelf volg voor het gladstrijken met F&F:
1. evt voorstrijken met stucprimer
2. De gipsmortel dun opzetten tegen de muur (laag van ongeveer 1 a 2 mm) (wel egaal, hoeft nog niet glad)
3. Het gips ongeveer een uur (hangt een beetje van de ondergrond af) laten opstijfen
4. Het verse stucwerk natmaken met een blokkwast, en met een spacmes glad trekken
5. Stap 4 een keer of 3 herhalen met steeds ongeveer een half uur tot een uur tussenpauze

Met iedere nieuwe spac-fase zul je zien dat de muur steeds strakker wordt.

Alabastine heeft ook een product voor het gladstrijken van muren: "Muurglad". Dat is volgens mij ook bedoeld om je muur glad te krijgen, zonder stuc-ervaring... Ik heb echter geen idee hoe goed dat werkt (is trouwens wel een stuk duurder).

edit: oh ja, het is trouwens wel een flink zware klus; als je een heel groot oppervlak glad wil hebben, is het misschien gunstiger om het te laten doen

edit 2: Nog wat: ik heb begrepen dat stucen in een niewbouw-woning niet zo'n goed plan is: het huis werk nog, met kans op scheuren. Als je de muur glad wil afwerken, zou je het ook met glasvlies (niet glasweefsel!) behang glad kunnen maken, en daarna sausen.

[ Bericht 8% gewijzigd door Ai_KaRaMBa op 11-02-2011 15:35:30 ]
pi_92637664
Zit hier ook een beetje mee te kijken je hebt gewoon een redelijke kans dat stuckwerk gaat scheuren de eerste 2 jaar, persoonlijk neig ik heel erg naar glasvlies behang.

En aangezien ik 0,0 ervaring heb met een muur egaliseren maar wel wil dat het goed gebeurt, en toch oook een echte nederlander blijf lijkt het mij toch de meest veilige/nete/goedkope optie.
Blessed is the mind too small for doubt.
pi_92654760

Kijk zulke muren heb ik dus. Ik heb vandaag wat stucadoors gesproken die ik ken via via. De ene wilt mijn huiskamer doen voor 300 euro incl. materiaal. En de ander voor 850 euro incl. materiaal.

De goedkoopste zal dan eerst de muur voorstrijken en vervolgens met roodband glad maken.

De duurdere zal de muur eerst voorstrijken en vervolgens met roodband glad maken. En daarna ook nog eens sausen. Ik weet niet wat dat sausen in houd en waarom die goedkopere stucadoor dit niet doet. Iemand enig idee?
  vrijdag 11 februari 2011 @ 21:01:07 #8
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_92654809
sausen is verven :')
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_92656824
Maar die stucadoor die nog wilde sauzen gaf aan dat ik later zelf nog moest gaan verven. Dat hij dat niet voor mij gaat doen.
  vrijdag 11 februari 2011 @ 22:11:41 #10
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_92658439
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 21:01 schreef lipje het volgende:
sausen is verven :')
dus voorstrijk aanbrengen ;)
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_92662621
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 22:11 schreef lipje het volgende:

[..]

dus voorstrijk aanbrengen ;)
Ik weet niet wat je hiermee bedoeld, maar als je bedoeld dat die stucadoor met sausen, voorstrijken bedoeld, dat is het ook niet. Want hij gaf aan dat voor dat ik het ga verfen eerst de muren moet voorstrijken en daarna pas moet gaan verfen.

Maar even terug op de goedkopere stucadoor: voorstrijken 1e dag, 2e dag roodband aanbrengen en klaar. Is dit dan glad? Kan ik daarna al verfen? Of moet er nog wat gebeuren om de muur strak en glad te maken zodat ik hem later wit kan verfen? Hoop dat iemand mij kan helpen.

[ Bericht 0% gewijzigd door markvanwerven op 12-02-2011 11:01:25 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')