Klinkt inderdaad alsof Fix&Finish prima zou kunnen werken. Het vergt wel enige oefening, maar het is wel een klus die je zelf kan leren. Als je secuur werkt, kun je het echt superglad krijgen.
De stappen die ik zelf volg voor het gladstrijken met F&F:
1. evt voorstrijken met stucprimer
2. De gipsmortel dun opzetten tegen de muur (laag van ongeveer 1 a 2 mm) (wel egaal, hoeft nog niet glad)
3. Het gips ongeveer een uur (hangt een beetje van de ondergrond af) laten opstijfen
4. Het verse stucwerk natmaken met een blokkwast, en met een spacmes glad trekken
5. Stap 4 een keer of 3 herhalen met steeds ongeveer een half uur tot een uur tussenpauze
Met iedere nieuwe spac-fase zul je zien dat de muur steeds strakker wordt.
Alabastine heeft ook een product voor het gladstrijken van muren: "Muurglad". Dat is volgens mij ook bedoeld om je muur glad te krijgen, zonder stuc-ervaring... Ik heb echter geen idee hoe goed dat werkt (is trouwens wel een stuk duurder).
edit: oh ja, het is trouwens wel een flink zware klus; als je een heel groot oppervlak glad wil hebben, is het misschien gunstiger om het te laten doen
edit 2: Nog wat: ik heb begrepen dat stucen in een niewbouw-woning niet zo'n goed plan is: het huis werk nog, met kans op scheuren. Als je de muur glad wil afwerken, zou je het ook met glasvlies (niet glasweefsel!) behang glad kunnen maken, en daarna sausen.
[ Bericht 8% gewijzigd door Ai_KaRaMBa op 11-02-2011 15:35:30 ]