abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_92573944
Ik hoop dat iemand mij een antwoord kan geven want ik kan het nergens op internet vinden.
Mijn oude keuken had een electrische kookplaat met een perilex aansluiting. Deze zit aangesloten op een dubbele groep, namenlijk de hager mkn599. Nu ga ik weer op gas koken dus deze groep kan verdwijnen. Nu moet ik toevallig 2 nieuwe groepen bijplaatsten (1 voor de boiler en 1 voor de wasmachine). Nu is dus mijn vraag: kan en mag ik het pinnetje tussen de schakelaars verwijderen, zodat deze als apparte groepen fungeren, of moet ik 2 enkele groepen kopen?

Alvast bedankt!

Edit: Owja even voor de duidelijkheid: Ik heb de oude draden al verwijderd, en vanaf de groepenkast 2 apparte pijpen aangelegd (deze gaan allebei niet meer naar de keuken) met ieder een fase, nul en aardedraad.

[ Bericht 16% gewijzigd door DarkWimDuck op 10-02-2011 00:09:47 ]
pi_92574474
Mijn inziens niet, er loopt nu een kabel naar je keuken met daarin vier draden twee fases, nul en aarde. Omdat je maar per buis uit een groep stroomdraden mag laten lopen gaat dat niet op. Je kan wel een andere automaat nemen 16a 240v. en die naar keuken brengen. Die andere groep zal door die enen pijp niet gaan.

Misschien nog ruimte op een andere groep die laagbelast is? :)
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_92574753
Owja even voor de duidelijkheid: Ik heb de oude draden al verwijderd, en vanaf de groepenkast 2 apparte pijpen aangelegd (deze gaan allebei niet meer naar de keuken) met ieder een fase, nul en aardedraad.
  donderdag 10 februari 2011 @ 08:24:34 #4
163033 Xiphos
CorSec Commander
pi_92578916
Nee je moet 2 nieuwe groepen maken, dus kookgroep eruit en 2 nieuwe erin.

Let op dat je niet meer dan 4 groepen op één aardlekschakelaar mag hebben
[_] <- Sign here
pi_92579188
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 00:02 schreef DarkWimDuck het volgende:
Owja even voor de duidelijkheid: Ik heb de oude draden al verwijderd, en vanaf de groepenkast 2 apparte pijpen aangelegd (deze gaan allebei niet meer naar de keuken) met ieder een fase, nul en aardedraad.
Antwoord van Xiphos is onzin... de andere personen hadden nog niet de juiste informatie maar:
Ja, dat mag zonder problemen. Een kookgroep is niet meer dan twee gekoppelde automaten. Als jij die koppeling ongedaan maakt, zijn het twee automaten, die je dus elk voor een groep kunt gebruiken. Als je er maar voor zorgt dat ze niet door dezelfde buis lopen en nergens meer bij elkaar komen.

Let wel op dat je niet meer dan 4 groepen per aardlekschakelaar mag hebben... had je er dus 3+1 kookgroep dan gaat het dus niet op omdat je dan nu op 5 groepen zou komen.
  donderdag 10 februari 2011 @ 08:58:31 #6
163033 Xiphos
CorSec Commander
pi_92579347
Onzin? jouw antwoord is onzin. De mkn599 bestaat niet uit 2 losse groepen die via een palletje aan elkaar zitten. Als je het palletje zou slopen, zijn het niet zomaar 2 losse groepen, je mist dan van 1 groep sowieso de thermische beveiliging.

Jij raad mensen toch ook niet aan om alufolie om een stop te wikkelen als ze elke keer knallen?
[_] <- Sign here
pi_92583807
De HAGER MKN599 FORNUISGROEP 2X1P+N/16A B
bestaat uit 2 via een pinnetje gekoppelde automaten
door het pinnetje te verwijderen onttstaan 2 los van elkaar werkende automaten

Productgroep Installatieautomaat

Uitvoering 2P+2N
Uitschakelkarakteristiek B
Nom. (meet-)stroom 16 A
Nom. (meet-)spanning 230 V
Nom. afschakelvermogen EN 60898 6 kA
Nom. afschakelvermogen IEC 60947-2 6 kA
Spanningstype AC
Energiebegrenzingsklasse 3
Frequentie 50 Hz
Meeschakelende nul Ja
Verontreinigingsgraad 2
Breedte in module-eenheden (18mm) 2
Inbouwdiepte 70 mm
Beschermingsgraad (IP) IP20
Bouwbreedte 35 mm
Aantal polen (totaal) 4
Opmerking 1 Serie MKN 6kA
Opmerking 2 Schroef
pi_92595738
Helaas nog niet het eensgezinde antwoord waar ik op gehoopt had.
Er zitten maar 2 andere groepen bij de fornuisgroep op de aardlek, draden lopen niet door dezelfde buis en komen elkaar ook niet meer tegen, dus dat is het probleem niet.
Voor mijn gevoel zijn het ook 2 apparte groepen, maar ik krijg ze niet van elkaar af.
Alvast bedankt voor de reactie's, ik wacht er nog even wat meer af.
pi_92603754
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 17:22 schreef DarkWimDuck het volgende:
Helaas nog niet het eensgezinde antwoord waar ik op gehoopt had.
Er zitten maar 2 andere groepen bij de fornuisgroep op de aardlek, draden lopen niet door dezelfde buis en komen elkaar ook niet meer tegen, dus dat is het probleem niet.
Voor mijn gevoel zijn het ook 2 apparte groepen, maar ik krijg ze niet van elkaar af.
Alvast bedankt voor de reactie's, ik wacht er nog even wat meer af.
ik zou exlurker volgen. Die zegt eigenlijk nooit vreemde dingen over dit soort zaken...
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
pi_92605608
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 08:58 schreef Xiphos het volgende:
Onzin? jouw antwoord is onzin. De mkn599 bestaat niet uit 2 losse groepen die via een palletje aan elkaar zitten. Als je het palletje zou slopen, zijn het niet zomaar 2 losse groepen, je mist dan van 1 groep sowieso de thermische beveiliging.

Jij raad mensen toch ook niet aan om alufolie om een stop te wikkelen als ze elke keer knallen?
wat een gelul, in beide groepen zitten beveiligingen... waarom zouden ze het anders 2x 230V noemen denk je?

zou wat zijn als er een fout in het ene deel van je kookplaat zit en het blijft gewoon werken omdat maar 1 helft voorzien is van beveiligingen...
pi_92613326
Natuurlijk kan je de automaat vervangen door 2 andere installatie automaten maar in principe zal het geen verschil maken
Hier de Hager installatie-automaat MKN516 1P+N 6kA B-16A

Pooltype 1P+N
Nominaal uitschakelvermogen 6 kA
Afschakelkarakteristiek B
Nominale stroom Inom 16 A
Aantal modulen 1
Nominale spanning (wisselstroom) 230 V
Soort verbinding schroeftechniek

De nieuwe groepen hebben hun eigen buisleiding, dus zie ik er ook geen verdere belemmeringen zoals je de installatie wil gaan uitbreiden
pi_92613926
Nou de meerderheid is het er toch over eens dat het mogelijk is.
Als het geen verschil maakt ga ik natuurlijk geen nieuwe automaten kopen,
dus ik ga deze gewoon gebruiken.

bedankt allemaal!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')