abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_92538083
We hebben de eindafrekening ontvangen, en dat was even schrikken.
Over 2010 hadden we een normaal water verbruik, laag gas verbruik maar een enorm stroomverbruik.
21.000KWh (dag/nacht stroom bij elkaar opgeteld).
Dit is een stijging van zo'n 500% ten opzichte van voorgaande jaren.

Nu probeer ik er achter te komen waar dit enorme stroomverbruik vandaan kan komen.

Sinds maart 2010 hebben we een nieuwe CV ketel (Vaillant HrPro) en ik verwacht niet dat deze de boosdoener is.

Dan de koelkast. Is een Ikea/whirpool van een jaar of 6/7 oud. De binnenwand heeft 2 a 3 scheurtjes en nou vroeg ik mij af of dit de oorzaak zou kunnen zijn.

Ik heb namelijk even in huis rondgekeken en kan zo echt niets vinden wat dit enorme stroomverbruik kan veroorzaken.
De meter kan ook nog stuk zijn volgens Eneco, maar de ijkingskosten/check moeten we in eerste instantie zelf betalen. Dus wil ik graag eerste een en ander uitsluiten.

Iemand ideeen?
Ik kan natuurlijk ook met de verbruiksmeter aan de gang, maar de koelkast is nou niet de makkelijkste om bij de wcd ervan te komen.
  woensdag 9 februari 2011 @ 11:10:56 #2
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_92538138
Ik kan het me haast niet voorstellen. Dan moet het ijs wel zo'n beetje aan de binnenkant van die koelkast staan.
The love you take is equal to the love you make.
  woensdag 9 februari 2011 @ 11:13:30 #3
33169 Magneet
Magnetic Enhanced
pi_92538221
koop zo'n energiemeter en hang die voor de koelkast dan zie je het meteen. Daar kan je ook mooi andere apparaten mee checken.
pi_92538577
Heb je voorgaande jaren op basis van een schatting een afrekening gekregen of daadwerkelijk de meterstanden door gegeven en hierop afgerekend?

21000 KWH is namelijk echt belachelijk veel om in 1 jaar te gebruiken en zal niet van je koelkast afkomen.

Je kunt overigens makkelijk zien of je veel verbruikt dmv het opnemen van de meterstand, dan 24 uur wachten en weer opschrijven. Dan weet je je verbruik per dag, dat doe je maal 365 en tada! Met 21 KWH zou je rond de 57 moeten verbruiken.
To be or not to be.....
pi_92538743
Voorgaande jaren zijn ook gewoon de meterstanden doorgegeven, dus niet op basis van schatting.

En ja, 21.000KWh is ook belachelijk veel. Vandaar dat ik er probeer achter te komen wat de oorzaak kan zijn.

Ons verbruik is, sinds het opnemen van de meterstand, niet gedaald. We zouden in 2011 dus weer op minimaal 21.000KWh uitkomen (volgens de KWh meter dan).

Ik kan alleen zo echt niet verklaren wat er hier in huis zoveel stroom zal (en kan) verbruiken.
pi_92538803
geen wietkwekerij op zolder of in de kelder ?
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
  woensdag 9 februari 2011 @ 11:28:52 #7
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_92538815
Het lijkt me ook bijna niet te verklaren met verbruik door jouzelf.
pi_92538886
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 11:28 schreef longinus het volgende:
geen wietkwekerij op zolder of in de kelder ?
Heb even gekeken voor de zekerheid .. maar nee, geen wietkwekerij :)
pi_92539006
ik had ook een keer een extreem hoog verbuik.
toen bleek dat de "tap comfort" op de cv ketel. aanstond, dan verwarmt hij continu een reservoir zodat je snel warm water kunt tappen.
leuk maar het vreet energie.
misschien is dat bij jou ook het geval?
Zet `s nachts je prostaat op tenminste 16 graden, dan bevriezen je leidingen niet.
pi_92539112
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 11:34 schreef laffer het volgende:
toen bleek dat de "tap comfort" op de cv ketel. aanstond, dan verwarmt hij continu een reservoir zodat je snel warm water kunt tappen.
Daar ga ik eens even naar kijken, geen idee of dat op deze ketel zit en of dat aanstaat.
Kan dat een totaal verbruik van 21.000KWh veroorzaken of moeten er meerdere oorzaken zijn?

[ Bericht 0% gewijzigd door -Refuse- op 09-02-2011 11:36:56 (spelvouten verwijderd) ]
  woensdag 9 februari 2011 @ 11:37:29 #11
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_92539153
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 11:34 schreef laffer het volgende:
Maar vergroot dat je stroomverbruik of je gasverbruik (gas-ketel)?
pi_92539206
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 11:36 schreef -Refuse- het volgende:

[..]

Daar ga ik eens even naar kijken, geen idee of dat op deze ketel zit en of dat aanstaat.
Kan dat een totaal verbruik van 21.000KWh veroorzaken of moeten er meerdere oorzaken zijn?
geen idee, dit is het enige wat in me opkomt
Zet `s nachts je prostaat op tenminste 16 graden, dan bevriezen je leidingen niet.
pi_92539233
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 11:37 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Maar vergroot dat je stroomverbruik of je gasverbruik (gas-ketel)?
bij mij iig beiden, mijn ketel verbruikt stroom en gas
pi_92539308
Gas verbruik was hier dan weer niet hoog.
Even de cijfertjes over 2010:

Gas: 1317m3
Electriciteit laag tarief: 10.306KWh
Electriciteit hoog tarief: 10.124KWh

Gezien het ongeveer gelijk verbruik aan laag en hoog tarief lijkt het op iets dat continue VEEL stroom vreet.
Maar er staat hier niets continue aan... althans, niet iets wat zoveel stroom verbruikt.
pi_92539355
21.000 kWh verbruiken is onmogelijk met een normale woning, zonder dat er iets grof mis is. Een koelkast doet dat echt niet. Ik denk dat er een fout gemaakt is bij je Energieleverancier.
  woensdag 9 februari 2011 @ 11:42:54 #16
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_92539358
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 11:39 schreef laffer het volgende:

[..]

bij mij iig beiden, mijn ketel verbruikt stroom en gas
Misschien een domme vraag, maar zou het continu verwarmen van water dan niet zichtbaar moeten zijn in het gasverbruik?
pi_92539386
En als de ketel het enige is wat vervangen is in je huis, zou ik de leverancier maar eens bellen..
  woensdag 9 februari 2011 @ 11:43:35 #18
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_92539389
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 11:41 schreef -Refuse- het volgende:
Gas verbruik was hier dan weer niet hoog.
Even de cijfertjes over 2010:

Gas: 1317m3
Electriciteit laag tarief: 10.306KWh
Electriciteit hoog tarief: 10.124KWh

Gezien het ongeveer gelijk verbruik aan laag en hoog tarief lijkt het op iets dat continue VEEL stroom vreet.
Maar er staat hier niets continue aan... althans, niet iets wat zoveel stroom verbruikt.
Het valt daaruit volgens mij ook niet te verklaren.

Denk dat je toch op die herijking uitkomt.
pi_92539420
21.000 kWh in een jaar is echt gigantisch veel. Dat is gewoon 2.4 kWh continu. Net alsof je 365 dagen lang, 24 uur per dag een wasdroger aan hebt gezet :P

Het lijkt me uitgesloten dat een koelkast dit veroorzaakt; koelkasten gebruiken niet zoveel stroom. Mijn koelkast heeft bijvoorbeeld een aansluitwaarde (= maximaal opgenomen vermogen) van 90W; stél nu dat hij dat continu zou verbruiken (wat niet zo is omdat een koelkast niet constant op vol vermogen werkt, maar stel dat hij dat door een defect wel doet) dan verbruikt hij per jaar (0.09 * 24) * 365 = 788,4 kWh.
"You wanna be bald? Do what I did: wait a while. In the meantime, there is no excuse for running around looking like a freshly circumcised dick."
pi_92539615
Wow ik wil die schijf bij jouw in de meterkast wel eens rond zien gaan. Gekkenhuis. Goeie tip trouwens van die tap comfort stand. Zag dat de mijne ook continu verwarmt.
Geen dank voor mijn genade.
pi_92540073
Ik zou duidelijk voor een ijking gaan als het je koelkast niet blijkt te zijn. Het apparaat waaraan gerefereerd wordt kan je gewoon halen bij de gamma oid.
If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what then, is an empty desk?
- Albert Einstein
pi_92541315
De schijf in mijn meterkast draait op dit moment achteruit.. :D

Maarja, dat heb je als de zonnepanelen op je dak op dit moment 8000 Watt leveren.. :+

Goed, koelkast kan het dus niet zijn. Het is of een fout, of de buurman heeft z'n weedplantage op je meter aangesloten.
pi_92541799
Heb je toevallig electrische vloerverwarming, bijv in de badkamer?

Mijn schoonouders hadden dat ook, in 1 jaar 10.000kw meer verbruikt, alles nameten, konden niets vinden, natuurlijk als laatste de badkamer gechecked, want daar is een sauna en vloerverwarming. Het was de vloerverwarming.. Die maar uit gezet, en huppa een betaalbare rekening..

Na 2 jaar doet de verwarming het overigens nog niet, maar dat terzijde.

Of heb je in je schuur iets zwaars staan?
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
  woensdag 9 februari 2011 @ 13:02:05 #24
37248 BertV
Klei indiaan
pi_92542199
Bij 21.000kwh moet de meter als een dolle draaien.
Dat ie dat niet dan is het gewoon een administratieve fout.

Als het aan de koelkast zou liggen zou je de keukenkastjes moeten open bikken. :+
Handgemaakt | Doggerlandvluchteling
  woensdag 9 februari 2011 @ 13:13:20 #25
304638 KarinJ.
droom je leven, leef je droom
pi_92542589
Ze elke keer 1 groep uit, dan kan je aan het draaien van de schijf zien waar je moet zoeken.
wees als een zalm, zwem tegen de stroom in
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')