Ik heb 2 jaar geleden ook een assertiviteitscursus gevolgd. Ik vond het moeilijk om mijn grenzen aan te geven en voor mezelf op te komen. En ik kon niet omgaan met kritiek, schoot meteen in de verdediging. We waren met 10 mensen in een groep, mannen en vrouwen, leeftijd lag tussen de 20-60 jaar ongeveer. De cursus bestond uit 5 bijeenkomsten, 1x in de 2 weken.
De eerste bijeenkomst hebben we het gehad over jezelf zijn in contacten, manieren van reageren en een 4-stappen model om assertief te reageren. De tweede bijeenkomst ging over de rollen die je aan kunt nemen in contacten. Ook hebben we het gehad over de reddersdriehoek en 10 communicatieregels. De derde bijeenkomst hebben we het gehad over de rol van gedachten bij assertief gedrag en zelfvertrouwen en het weigeren van een verzoek. De vierde bijeenkomst ging over actief luisteren en omgaan met kritiek. De laatste bijeenkomst was een herhaling van de eerdere bijeenkomsten en hebben we de training geëvalueerd.
Ik heb zelf erg veel aan de training gehad. We kregen theorie, maar deden ook oefeningen en rollenspellen. We kregen ook huiswerk mee, dan moest je bijvoorbeeld situaties beschrijven waarin je niet assertief had gereageerd en hoe je wel zou willen reageren, positieve dingen over jezelf opschrijven, een niet helpende gedachte vervangen door een helpende gedachte, oefenen met actief luisteren, weigeren van een verzoek en omgaan met kritiek etc. Want door het ook echt in de praktijk te oefenen leer je het het beste. Het huiswerk bespraken we ook elke keer.
Bij mij heeft vooral het inzicht gegeven dat als ik assertief reageer of een verzoek weiger ik niet meteen afgewezen word of ruzie krijg. Want dat was bij mij vooral de reden dat ik niet assertief was.
[ Bericht 0% gewijzigd door _Hestia_ op 05-04-2011 22:09:04 ]