abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_92500287
Voor iedereen met een E13 storing in de avanta en die aangewezen is op de deskundigheid van de Energiewacht...

Nadat ik net anderhalve dag in de kou heb gezeten omdat de monteur van de Energiewacht niet fatsoenlijk de bron van een storing kan opsporen hier de in dit geval wel adequate oplossing van de Remeha monteur... (binnen 15 minuten deed de boel het weer....)

Uit de handleiding:
storing E 13: Smeltbeveiliging van de warmtewisselaar is aangesproken

- Warmte wisselaar defect --> controleer stekker en bedrading vd smeltveiligheid, vervang warmtewisselaar pas na verhelpen vd oorzaak.
- Te weinig water --> controleer minimale waterdruk
- Geen doorstroming --> controleer de werking vd pomp
- Te veel lucht in de installatie --> ontlucht de installatie en ketel

De grap van een E13 storing zit in het feit dat deze niet te resetten valt, oftewel je komt niet het storings menu in voordat je de oorzaak weggenomen hebt (de smeltbeveiliging)

De Energiewacht heeft de pomp gecontroleerd en vervolgens de smeltbeveiliging kortgesloten. De ketel begon hierdoor weer te draaien waarna de conclusie werd getrokken dat de warmte wisselaar vervangen moest worden (dit komt Remeha zelf doen). Gevolg, nog anderhalve dag kou...

Wat had de monteur wel (of nog meer) moeten doen?

1) optische controle vd warmtewisselaar
- afsluiten gas toevoer
- verwijderen van de plaat vh branderhuis
- zolang de warmtewisselaar niet verwrongen en vervormt is, maar netjes rond dan is deze waarschijnlijk niet te warm geweest.

2) na het kortsluiten vd smeltzekering moet de ketel weer opstarten, dit proces duurt drie minuten waarbij de ketel ontlucht wordt (ontluchtingsdop opdraaien), hierna kan je naar het storings menu gaan (zie handleiding):
- C88
- laatste storing (hoogste nummer)
- E 13
- t 1
- xx
- t 2
- xx
xx staat in dit geval voor een temperatuur, zijn deze niet te hoog (>90) dan is de
warmtewisselaar niet te warm geweest

Als de warmtewisselaar niet te warm is geweest, dan hoeft deze niet vervangen te worden en hoeft de storingsmonteur hier dus ook geen melding van te maken naar Remeha.

Oplossing was in dit geval het vervangen van de smeltbeveiliging (deze zit aan de rechterkant boven op de warmtewisselaar).

Ik denk dat bovenstaande oplossing globaal ook wel voor de andere reeksen zal gelden, maar zeker weten doe ik dat niet.

Tenslotte nog de opmerkingen tussen neus en lippen door over de avanta...
- deze ketel is nu 6 jaar oud, mocht je er meer grote storingen aan krijgen dan kan je hem beter vervangen.
- het is een klein, opgefokt keteltje dat het prima doet, maar met een beperkte levensduur.
- wil je meer kwaliteit dan een quinta
pi_92510226
Volgens mij mogen monteurs zelf geen smeltbeveiliging vervangen, voor zover ik weet moet dit altijd door Remeha zelf gebeuren.
pi_92513484
Dat zou best kunnen. Weet niet wat ze dan wel mogen behalve een beetje borstelen, zuigen en een pakking vervangen en maandelijks geld vangen...

D'r komt nu een partij water uit, achter de waterpomp bij het hydroblok. Maar ook daar laat de Energiewacht Remeha weer voor opdraven...

en maar adverteren:

quote:
Wat kunt u verwachten
Elke 18 maanden komt een monteur uw toestel controleren en schoonmaken. Heeft u onverhoopt storingen, dan staat onze storingsdienst voor u klaar: 7 dagen per week, 24 uur per dag. Ruim 90 servicemonteurs staan 7 dagen per week voor u klaar. Onze klanten zitten dan ook nooit lang zonder een goed functionerend toestel.
Het is nu de 2e keer dit jaar dat ik ruim twee dagen zonder warmte zit :(
pi_92515162
Tsja, soms kun je niet meer doen dan je best.

Ze kunnen niet verhinderen dat het hydroblok gaat lekken, bij klachten over de ketel moet je natuurlijk niet bij Energiewacht zijn.
pi_92515367
Code E13 betekent inderdaad warmtewisselaar, de smeltveiligheid mag niet door externe partijen vervangen worden, hier kan je installateur dus niets aan doen, behalve het feit dat hij ermisschien erg lang mee bezig geweest is om dit te constateren.

Bij een E13 melding controleer je gewoon of de warmtewisselaar te heet is geweest en contacteer je de fabrikant.

Meestal gaat de smeltveiligheid defect doordat de warmtewisselaar te heet is geworden, in dat geval moet de warmtewisselaar vervangen worden.
Het is echter bekend dat de veiligheid ook weleens spontaan defect kan gaan.

Aangezien Remeha niet kan zien of het door oververhitting of door een defecte smeltveiligheid komt willen ze dit graag zelf constateren.

Bij oververhitting vervalt trouwens de garantie op de warmtewisselaar.

In het algemeen wordt de smeltveiligheid pas aangesproken nadat de klant zo stom was om het toestel meerdere keren achter elkaar te resetten zonder te bedenken dat er iets anders aan de hand kan zijn.
Te weinig water of een vastzittende pomp kan ervoor zorgen dat door onbeheerde blijven resetten de smeltveiligheid kan aanspreken.

Het feit dat ze nu weer Remeha inschakelen i.p.v. Zelf langs te komen komt door het feit dat Remeha de smeltveiligheid vervangen heeft en het toestel vervolgens lekt, dit kan dus toch komen doordat de warmtewisselaar misschien toch te warm is geweest en de smeltveiligheid niet vervangen had mogen worden maar de warmtewisselaar compleet vervangen had moeten worden.

Onderhoud behelst trouwens wel wat meer dan een beetje schoon borstelen, misschien de volgende keer een echt onderhoudscontract afsluiten.
pi_92519107
das nou net de grap, ik heb een onderhoudscontract...

Met betrekking tot de warmtewisselaar ben ik het met je eens. Alleen heeft de monteur van de Energiewacht niet de moeite genomen om de warmtewisselaar te controleren, zoals ik beschreef de deksel losschroeven en de storing zelf uitlezen.

Met betrekking tot het resetten, de storing constateerde ik na thuiskomst van vakantie, dus in dit geval gaat dat niet op.

Enfin, ik kan een beetje kou wel hebben ik ben nog een 80, maar de ellende is dat je er elke keer weer een halve dag voor thuis moet blijven van je werk en dan komen ze alsnog niet of te laat. Bovendien schijnt het onmogelijk te zijn dat je een belletje krijgt een half uurtje o.i.d. voor dat ze jou kant opkomen. Kortom ik heb elke keer een waardeloze ervaring met ze op het gebied van service.
pi_92520528
De warmtewisselaar controleren heeft ook geen zin, je onderhoudspartij mag de smeltveiligheid toch niet vervangen.
Hij moet deze storing of overhevelen naar Remeha of zelf de warmtewisselaar vervangen.
Het eerste kan veel goedkoper uitpakken voor jou als consument.

Zoals gezegd is er een slechte serie smeltveiligheden die kunnen aanspreken zonder dat dat de bedoeling is, in deze gevallen is het natuurlijk zonde om een dure warmtewisselaar te gaan vervangen terwijl dit hersteld kan worden met een onderdeeltje van een paar euro.

Alleen dit mag je onderhoudspartij niet zelf doen maar moet door Remeha gebeuren.

Dat Remeha vervolgens de wisselaar niet heeft gecontroleerd kan je je onderhoudspartij niet aanrekenen.

Dat zij nu weer Remeha inschakelen is om te voorkomen dat er extra kosten komen die zij niet vergoed krijgen.
Kan natuurlijk wel betekenen dat er wel extra kosten bijkomen doordat de eerste diagnose niet geheel de juiste was.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')