abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_92399812
beste mensen,

ik ben er achter gekomen dat ik een omgekatte auto heb gekocht (particulier).
Welke rechten heb ik? Kan ik eisen dat de verkoper hem terug neemt?

Het is al een aantal maanden geleden maar ik ben er nu pas achter gekomen.
De verkoper heeft het niet gemeld en ik heb er verder ook niet naar gevraagd helaas....

gr Rutger
pi_92399883
dit probleem zie je steeds vaker ja bij bejaarden....
  zondag 6 februari 2011 @ 03:10:36 #3
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_92399900
wat bedoel je precies met omgekat?
Edit:
Voor de duidelijkheid een omgekatte auto is in feite een gestole auto voorzien van andere chassisnummers van een vaak al total loss wagen.
  zondag 6 februari 2011 @ 03:11:35 #4
245963 poqpoq
eten geeft me troost
pi_92399907
OMGewatte?
It's time to kick ass and chew bubblegum. And I'm all out of bubblegum.
pi_92399958
sorry

als je twintig bent? dan word je een keer opgelicht door een crimineel

dan ben je duizend euro kwijt bijvoorbeeld

in jouw geval kan je naar de politie...

maar als je ouder word? dan herken je dus ( als het goed is ) de crimineel

kwestie van ervaring
  zondag 6 februari 2011 @ 03:23:04 #6
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_92400055
omdat je hem niet hebt gekocht bij een bedrijf, wat een 'reparatiemogelijkheid' is voor gestolen producten die je ter goeder trouw verkrijgt door koop, heb je de auto nooit in eigendom verkregen (tenzij de koper voor je hem wel ter goeder trouw heeft gekocht bij een bedrijf), hij is dus in dat geval van degene van wie de auto gestolen is, dan wel degene aan wie de eigendom is gecedeerd (de verzekeraar); hierop zijn wel verjaringstermijnen van toepassing, maar die gelden nu nog niet.

je kunt de verkoper aanspreken op het feit dat het verkregene niet overeenkomst met wat ex contract beoogd was en hem proberen te dwingen je geld terug te geven, maar de kans is erg klein dat dit succesvol gaat zijn; als de oorspronkelijke eigenaar of de verzekeringsmaatschappij de auto opspoort zul je daarentegen geen enkele mogelijkheid hebben de auto niet af te hoeven geven, behoudens de verjaringstermijn natuurlijk.

doorverkopen is geen optie om evidente redenen.

formeel zul je als je dit weet aangifte moeten doen bij de politie, met als gevolg dat je de auto kwijt bent, tenzij de oorspronkelijke eigenaar niet op te sporen zou zijn (zeer onwaarschijnlijk); dit is een wettelijke plicht en staat mede in verband met het strafbare feit heling (hierbij speelt mee wat de aanschafprijs en omstandigheden bij koop waren, enz (vul zelf maar in)); de realiteit is echter dat je waarschijnlijk wel een van de weinigen zult zijn, maar dat ontslaat niet je van die plicht, wettelijk gezien :)
Wie haar benen spreidt, spreidt gezelligheid.
  zondag 6 februari 2011 @ 03:27:07 #7
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_92400099
hoe kwam je er eigenlijk achter? heb je naar het chassisnummer gezocht op het voertuig?
pi_92400353
ik kwam er achter toen ik inderdaad onder de motorkap ging kijken, het chassis nummer staat nu op een andere plek op de chassisbalk dan oorspronkelijk (ik had het bij aankoop ook gechecked, op het kentekenbewijs staat de positie aangegeven en daar staat het nummer ook). Het gaat ook waarschijnlijk niet om een gestolen auto maar een omkat uit wegenbelasting technisch oogpunt.

gr. Rutger
pi_92400370
Een auto is slechts een gebruiksvoorwerp, gewoon doorrijden ermee.
pi_92400379
hoi Piet dat snap ik, maar het gaat me er even om hoe sterk ik sta om mijn geld terug te krijgen....
pi_92400387
quote:
1s.gif Op zondag 6 februari 2011 03:58 schreef hyfly het volgende:
hoi Piet dat snap ik, maar het gaat me er even om hoe sterk ik sta om mijn geld terug te krijgen....
Dat gaat erg lastig worden.
pi_92400418
overigens heb ik hem gebeld en hij bleek ervan te weten....
pi_92400455
quote:
1s.gif Op zondag 6 februari 2011 04:02 schreef hyfly het volgende:
overigens heb ik hem gebeld en hij bleek ervan te weten....
Daar kun je weinig mee.
pi_92401506
quote:
1s.gif Op zondag 6 februari 2011 03:58 schreef hyfly het volgende:
Waarom zou je je geld terug moeten krijgen? Voldoet de auto niet? Hij is niet gestolen geweest, zeg je? En als jij hem als particulier hebt gekocht zonder dit te zien, zal de volgende koper er ook niet naar kijken, denk ik?
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
pi_92401515
Waarom ga je eigenlijk na een aantal maanden opeens op zoek naar het chassisnummer?
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
  zondag 6 februari 2011 @ 09:55:37 #16
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_92401711
quote:
5s.gif Op zondag 6 februari 2011 09:37 schreef JumpingJacky het volgende:
Waarom ga je eigenlijk na een aantal maanden opeens op zoek naar het chassisnummer?
Omdat ie zeker wilde weten dat ie niet is omgekat, natuurlijk. 8)7
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_92402061
Als hij ervan wist, dan zit hij vast niet te wachten op een bezoekje van de politie. De zaak lijkt me dus vrij eenvoudig... je geeft hem de keus: of hij neemt te auto terug en betaald jou je centjes terug... of jij voldoet je burgerplicht en geeft de politie meteen zijn naam en rugnummer....
  zondag 6 februari 2011 @ 11:51:52 #18
245963 poqpoq
eten geeft me troost
pi_92404062
quote:
1s.gif Op zondag 6 februari 2011 10:20 schreef Flying_Phoenix het volgende:
Als hij ervan wist, dan zit hij vast niet te wachten op een bezoekje van de politie. De zaak lijkt me dus vrij eenvoudig... je geeft hem de keus: of hij neemt te auto terug en betaald jou je centjes terug... of jij voldoet je burgerplicht en geeft de politie meteen zijn naam en rugnummer....
dit dus. Ik ben benieuwd naar de afloop.
It's time to kick ass and chew bubblegum. And I'm all out of bubblegum.
  zondag 6 februari 2011 @ 12:34:42 #19
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_92405532
in het algemeen valt op te merken dat de eerlijkste mensen er meestal het bekaaist vanaf komen.

ik zou desalniettemin toch de mogelijkheden onderzoeken om je geld terug te krijgen; advies vragen bij een advocaat en daarna (waarschijnlijk, als je besluit iets te ondernemene) een conservatoir beslag laten leggen op een koophuis of salaris is de geëigende weg.

maar het gaat je hoe dan ook geld kosten.

de weg van Flying_Phoenix is verder een goed alternatief om eerst te proberen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')