abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 4 februari 2011 @ 08:21:37 #1
52357 Lambiekje
Everything is upside down
pi_92310058
quote:
Amerikanen dwingen .com, .net en .org sites offline
In de aanloop naar de Superbowl hebben de Amerikanen tien .com, .org en .net domeinen via de rechter offline gedwongen via de registry, zónder waarschuwing vooraf. Dit tot woede van een senator.

In aanloop naar de Superbowl, het grootste sportevenement van de VS, heeft een Amerikaanse rechter tien sportsites die bekend staan het evenement te zullen streamen offline gehaald. Dit gebeurde zonder waarschuwing per gerechtelijk bevel direct bij de registry, de beheerder van een topleveldomein.

De meest opvallend zaak is het offline halen van de domeinen rojadirecta.com en rojadirecta.org, voor het eerst opgemerkt door Torrentfreak. Een vermaarde sportsite die linkt naar verschillende streams van sportevenementen van grote Amerikaanse competities zoals de NBA, MLB en NFL. Hoewel de Spaanse rechter tot twee keer toe oordeelde dat de site legaal is, werd rojadirecta toch offline gedwongen door de Amerikaanse rechter.
Amerikaanse domeinen

Dat kan, zo blijkt nu, zonder waarschuwing aan de eigenaren van de site en gebeurt direct bij de registry. .Org, .net en .com worden allemaal gerund door Amerikaanse bedrijven, en vallen dus onder de Amerikaanse jurisdictie.

Maarten Botterman, de Nederlandse voozitter van de Raad van Bestuur van Public Internet Registry (PIR) die verantwoordelijk is voor de .org domeinen legt uit dat het een simpele zaak is. "Ze hebben een court order neergelegd bij het Amerikaanse bedrijf PIR, en dan is het aan PIR om die court order te volgen", legt Botterman uit aan Webwereld. "Net zoals elk Nederlands bedijf ook een gerechtelijk bevel van een Nederlandse rechter zal volgen." Botterman had het niet offline gehaald zonder bevel van de rechter.
Sites verzegeld

De PIR kan een dergelijk bevel niet aanvechten en ziet zich genoodzaakt een zegel op de site te plaatsen. Daarop staat vermeld: "Dit domein is in beslag genomen door ICE - Homeland Security Investigations", waarin ICE staat voor de "Immigrations and Customs Enforcement" tak van het ministerie van binnenlandse veiligheid. Onder de mededeling staat een waarschuwing dat het verboden is om auteursrechtelijk beschermd materiaal te verspreiden, plus een opsomming van de mogelijke represailles.
bron
Zonder wat dan ook floep je website is offline. Dit is een vervelende voorbode wat er ons te wachten staat. Obama's internet kill-switch.

Kijk naar Mastercard en Visa en WikiLeaks. Kijk naar Egypte. Bedrijven gaan maar al te graag mee wat VSgov zegt.
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 4 februari 2011 @ 08:23:34 #2
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_92310080
En jij denkt echt dat Obama hier iets vanaf weet?? :')
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  Redactie Frontpage vrijdag 4 februari 2011 @ 08:29:18 #3
38148 crew  Innisdemon
pi_92310156
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 08:23 schreef Netsplitter het volgende:
En jij denkt echt dat Obama hier iets vanaf weet?? :')
Dat zegt ie ook niet :') Misschien zijn reactie even proberen te begrijpen voordat je reageert?

ts: de bedrijven vallen onder amerikaans gezag, en hebben maar te doen wat de Rechtbank beveelt. Als je dat niet doet zit je in de Joe-Es-of-EE erg rap in de cel. Dat is het je niet waard neem ik aan.
Maar het is inderdaad zorgwekkend dat dit zonder weerwoord zomaar kan gebeuren
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 4 februari 2011 @ 08:30:14 #4
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_92310167
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 08:29 schreef Innisdemon het volgende:

[..]

Dat zegt ie ook niet :') Misschien zijn reactie even proberen te begrijpen voordat je reageert?

ts: de bedrijven vallen onder amerikaans gezag, en hebben maar te doen wat de Rechtbank beveelt. Als je dat niet doet zit je in de Joe-Es-of-EE erg rap in de cel. Dat is het je niet waard neem ik aan.
Misschien moet jij wat beter gaan lezen aangezien er echt Obama's internet kill switch staat. :)
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  Redactie Frontpage vrijdag 4 februari 2011 @ 08:32:25 #5
38148 crew  Innisdemon
pi_92310204
Ja er staat inderdaad Obama's Kill Switch. Er staat ook Mastercard, Wikileaks en Egypte. Zou TS bedoelen dat die er ook vanaf weten? :9
  vrijdag 4 februari 2011 @ 08:35:19 #6
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_92310244
Vooral het bij voorbaat uitvoeren... Je hebt nog niets gedaan en je wordt al gestraft.
Geef dan ook iedereen preventief een prent voor te hard rijden, want 'dat zul je toch wel gaan doen'.
How can I make this topic about me?
pi_92310390
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 08:35 schreef gebrokenglas het volgende:
Vooral het bij voorbaat uitvoeren... Je hebt nog niets gedaan en je wordt al gestraft.
Geef dan ook iedereen preventief een prent voor te hard rijden, want 'dat zul je toch wel gaan doen'.
Lijkt me een goed plan. Als je dan geen overtreding begaat krijg je op het eind van het jaar gewoon geld terug *O*
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 4 februari 2011 @ 08:46:23 #8
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_92310422
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 08:35 schreef gebrokenglas het volgende:
Ach, de cd/dvd heffing is precies dat. ;)

Ik ben benieuwd of ze stiekum niet meer op zwart gezet hebben wat wij nog niet weten. :)
  Redactie Frontpage vrijdag 4 februari 2011 @ 08:54:56 #9
38148 crew  Innisdemon
pi_92310551
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 08:46 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Ach, de cd/dvd heffing is precies dat. ;)

Inderdaad. Als ik DVD'tje koop om m'n homevideos op te zetten, is het van den zotte dat ik daar kopieerheffing over betaal.

Maar goed, ik betaal ook wegenbelasting welk niet aan het onderhoud van wegen wordt besteed
OZB om de begroting van de gemeente aan te vullen
ach....... :')
  Licht Ontvlambaar vrijdag 4 februari 2011 @ 09:12:54 #10
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_92310900
Ik mis nogal wat informatie in het stuk... Waarom zijn de websites offline gehaald, bijvoorbeeld. En wat is hier allemaal aan vooraf gegaan?
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_92311316
quote:
5s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 09:12 schreef Sjeen het volgende:
Ik mis nogal wat informatie in het stuk... Waarom zijn de websites offline gehaald, bijvoorbeeld. En wat is hier allemaal aan vooraf gegaan?
De ICE (Immigration and Customs) is al een paar maanden bezig om sites neer te halen onder de naam "Operation In Our Sites", dat doen ze met een gerechterlijk bevel wegens inbreuk op diverse wetten oa. het aanbieden van vervalste merkartikelen, aanbieden van copyright beschermd materiaal etc.

Het geval wil dat de genoemde domeinen (dus de .com, .net en .org) onder de wetgeving van de VS vallen en dus heeft de ICE jurisdictie, het heeft hoegenaamd niets te maken met killswitches *proest*, Egypte, Wikileaks of Visa/Mastercard.

PS: De teller staat op veel meer dan 10, er zijn er volgens mij al ver over de 100 neergehaald.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 04-02-2011 09:34:56 ]
  Licht Ontvlambaar vrijdag 4 februari 2011 @ 09:35:57 #12
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_92311425
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 09:31 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

De ICE (Immigration and Customs) is al een paar maanden bezig om sites neer te halen onder de naam "Operation In Our Sites", dat doen ze met een gerechterlijk bevel wegens inbreuk op diverse wetten oa. het aanbieden van vervalste merkartikelen, aanbieden van copyright beschermd materiaal etc.

Het geval wil dat de genoemde domeinen (dus de .com, .net en .org) onder de wetgeving van de VS vallen en dus heeft de ICE jurisdictie, het heeft hoegenaamd niets te maken met killswitches *proest*, Egypte, Wikileaks of Visa/Mastercard.

PS: De teller staat op veel meer dan 10, er zijn er volgens mij al ver over de 100 neergehaald.
Kijk, dat geeft al meer duidelijkheid. Men was dus wel op de hoogte...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_92311513
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 09:35 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Kijk, dat geeft al meer duidelijkheid. Men was dus wel op de hoogte...
Ligt eraan wie je bedoelt, de ICE waarschuwt iig niet als ze een site plat gaan leggen, dat lijkt mij ook vrij logisch, in principe is het gewoon zo dat zij het domein overnemen van de houder.
Het is geen nieuw fenomeen en ICE kan het ook niet eigenmachtig doen, ze hebben een gerechterlijk bevel van een Federale rechter nodig.

Er zijn wel wat kanttekeningen bij te plaatsen natuurlijk, ten eerste kun je het niet voorkomen zelfs als wordt er een vergissing gemaakt en de beroepsprocedure is nogal lastig omdat het meestal buitenlandse eigenaren zijn.

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 04-02-2011 09:41:41 ]
pi_92311543
Whehe, tt is alweer veranderd. Net ook al veranderd.

quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 09:31 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Ah, weer zo'n storm in een glas water dus. Bedankt voor die extra info op pagina 1 :)
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
pi_92311709
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 09:40 schreef paddy het volgende:

Ah, weer zo'n storm in een glas water dus. Bedankt voor die extra info op pagina 1 :)
Aye, het is gewoon een extensie van de strijd tegen piraterij, en dan niet alleen van films en muziek maar ook vervalste merkartikelen.

Graag gedaan ;)
  vrijdag 4 februari 2011 @ 11:04:16 #16
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_92314444
Dus sites die willens en wetens beelden streamen waar ze geen recht op hebben en zo geld verdienen worden offline gehaald? Wat is daar mis mee? Waarom zouden ze eerst gewaarschuwd moeten worden? Ze plegen gewoon diefstal want de rechthebbende loopt op deze manier inkomsten mis.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_92317136
quote:
5s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 11:04 schreef Dagonet het volgende:
Dus sites die willens en wetens beelden streamen waar ze geen recht op hebben en zo geld verdienen worden offline gehaald? Wat is daar mis mee? Waarom zouden ze eerst gewaarschuwd moeten worden? Ze plegen gewoon diefstal want de rechthebbende loopt op deze manier inkomsten mis.
Nee, dat is een conspiracy van *vul je favo sekte in* om controle te krijgen over de Interwebs via Obama's killswitch! :D
pi_92319903
Dan claimen ze toch rojadirecta.es?

Als je je in een bepaald land registreerd heb je je aan die wetten te houden, wat een rechter in een ander land dan beslsit zegt niet zoveel.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  vrijdag 4 februari 2011 @ 13:09:22 #19
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_92320155
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 13:03 schreef DroogDok het volgende:
Dan claimen ze toch rojadirecta.es?

Als je je in een bepaald land registreerd heb je je aan die wetten te houden, wat een rechter in een ander land dan beslsit zegt niet zoveel.
Dan nog ben je niet de eigenaar van de beeldrechten van de Superbowl, de eigenaar bepaalt waar zijn beelden te zien mogen zijn, dat lijkt mij niet meer dan logisch en wenselijk. Dus als jij een site opent in Oezbekistan wil nog niet zeggen dat je dan alle wedstrijden van Ajax mag gaan streamen, dat is gewoon diefstal.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_92320775
quote:
14s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 13:09 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Dan nog ben je niet de eigenaar van de beeldrechten van de Superbowl, de eigenaar bepaalt waar zijn beelden te zien mogen zijn, dat lijkt mij niet meer dan logisch en wenselijk. Dus als jij een site opent in Oezbekistan wil nog niet zeggen dat je dan alle wedstrijden van Ajax mag gaan streamen, dat is gewoon diefstal.
Dagonet...wat is er met jou gebeurd, vroeger had je nog gevoel voor humor :P

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-02-2011 13:23:40 ]
pi_92322045
quote:
5s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 11:04 schreef Dagonet het volgende:
Het is geen diefstal want de maker van de Superbowl heeft nog steeds de beschikking over de beelden. Ze zijn hem niet afgenomen, zoals dat bij diefstal wel gebeurt.
pi_92322144
quote:
14s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 13:09 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Als het volgens de Oezbeekse wetten geen diefstal is, mag het wel.
pi_92322315
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 13:53 schreef twaalf het volgende:

[..]

Als het volgens de Oezbeekse wetten geen diefstal is, mag het wel.
Dan hadden ze de domein extentie .uz moeten gebruiken, als je .com, .net of .org (en .us en .gov) gebruikt dan heeft de ICE jurisdictie en die zegt nee, het mag niet.
pi_92322490
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 13:56 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Dan hadden ze de domein extentie .uz moeten gebruiken, als je .com, .net of .org (en .us en .gov) gebruikt dan heeft de ICE jurisdictie en die zegt nee, het mag niet.
Inderdaad. Eigen schuld van die sites. Terwijl je juist zoveel leuks kunt met .uz: streams.are.uz o.i.d.
pi_92327187
niet zo janken, dit is volkomen gerechtigheid...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')