abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 2 februari 2011 @ 21:50:16 #1
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_92247704
Bij de Dukan-methode hoef je geen honger te lijden, kun je blijven genieten van lekker eten, gaat het afvallen in een verantwoord tempo én is het resultaat permanent.

De Dukan-methode heeft geen strenge regels
Bij het Dukan-dieet draait alles om een slim 4-stappenplan waarbij gewichtsverlies én stabilisatie van het gewicht wordt bereikt. Veel mensen die willen afvallen, kunnen hun dieet niet volhouden vanwege de strenge regels. Juist daarom adviseert Dukan een aantal proteïnerijke voedingsmiddelen die onbeperkt gegeten mogen worden zoals garnalen, zalm en magere vleeswaren. Alleen proteïnen eten is niet goed voor de spijsvertering, dus worden gezonde vezels in alle fasen voorgeschreven. Ook magere zuivel en ‘goede’ vetten zijn toegestaan. Om het gevreesde jojo-effect te vermijden werkt het Dukan dieet geleidelijk, maar wel effectief. In een periode van circa 16 weken raak je zo'n 10 kilo kwijt.

Dukan-methode

Het Dukan dieet bestaat uit een 4-stappenplan met eenvoudige eetregels. Dagelijks een half uur wandelen of anderszins bewegen wordt aangeraden. Afvallen met Dukan hoeft geen straf te zijn, maar je moet wel gemotiveerd zijn.

Dukan fase 1 - De aanvalsfase
Deze korte fase van 5-10 dagen is bedoeld om snel resultaat te boeken. In deze periode verlies je 3 tot 5 kilo. Een motiverende start!

Dukan eetregels: je eet voeding die rijk is aan proteïnen zoals vis, vlees, eieren en magere zuivel. Je krijgt geen hongerig gevoel want je mag zoveel nemen als je wilt. Wel eet je elke dag vezels in de vorm van haverzemelen, bijvoorbeeld door de yoghurt bij het ontbijt. Veel water drinken is het devies.

Dukan fase 2 - De cruisefase
Deze fase duurt net zolang tot je op je streefgewicht bent. Je kunt ervan uitgaan gemiddeld 1 kilo per week af te vallen, zolang je de regels volgt.

Dukan eetregels: je combineert de proteïnerijke voeding uit fase 1 met groenten. Ook hier is geen sprake van beperkte hoeveelheden. De zemelen blijven dagelijks verplicht. Ook water drinken is belangrijk.

Dukan fase 3 - De stabilisatiefase
Tijdens deze zogenaamde tussenfase wordt het bereikte gewicht vastgehouden en geconsolideerd. Dit is een belangrijke fase die het jojo-effect - dat bij te snel afvallen optreedt - voorkomt. Deze fase duurt 10 dagen per verloren kilo uit fase 2.

Dukan eetregels: Behalve de proteïnerijke voeding uit fase 1 en 2, eet je nu ook weer fruit, brood en kaas. Per week mag je twee keer eten wat je wilt - dit noemt Dukan feestelijke maaltijden. De zemelen en het water blijven op het menu staan.

Dukan fase 4 - De volhardingsfase
Deze fase is je definitieve eetpatroon, dat je de rest van je leven kunt blijven volgen. Het zorgt ervoor dat het bereikte gewicht behouden blijft. Centraal staat een gezond, uitgebalanceerd voedingspatroon.

Dukan eetregels: op een vaste dag van de week eet je volgens fase 1. Daarnaast gebruik je dagelijks de haverzemelen. Ook bewegen blijft belangrijk om het gewicht te behouden.

Dit dieet, afkomstig uit Frankrijk, maakt momenteel zijn opmars in Nederland en is op dit moment erg populair bij mensen die willen afvallen(ook bij hollywoodsterren naar het schijnt).

Ik geloof er wel in, ik ga het in ieder geval proberen :) Wie doet er met mij mee? Misschien dat we elkaar kunnen motiveren / recepten kunnen bespreken in dit topic. *O*
pi_92460749
Ik doe mee! Maar wel pas vanaf 14 februari :@
  maandag 7 februari 2011 @ 15:54:57 #3
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_92462290
Ok leuk!
  maandag 7 februari 2011 @ 17:49:16 #4
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_92467457
hoi ts! Begrijp ik het goed dat je wel in dit dieet gelooft maar dat je er niet van afvalt?
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  maandag 7 februari 2011 @ 17:58:03 #5
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_92467790
Nouja, dat weet ik eigenlijk nog niet. Ik ben net een week bezig. Maar ik ben inderdaad nog maar iets van 1 à 2 kilo afgevallen en het precieze getal wisselt dus de hele tijd.. En dat is niet leuk dus van dit soort sarcastische opmerkingen wordt ik niet gemotiveerder.
pi_92469314
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 17:58 schreef Mishu het volgende:
Nouja, dat weet ik eigenlijk nog niet. Ik ben net een week bezig. Maar ik ben inderdaad nog maar iets van 1 à 2 kilo afgevallen en het precieze getal wisselt dus de hele tijd.. En dat is niet leuk dus van dit soort sarcastische opmerkingen wordt ik niet gemotiveerder.
1 à 2 kilo is misschien niet zo veel, maar het ligt er ook aan of je heel erg overgewicht hebt, of juist maar een paar kilo kwijt wilt ;) . Het lijkt me eigenlijk best leuk om te doen, en het lijkt me geen ongezond dieet. Is het wel een beetje goed vol te houden?
  maandag 7 februari 2011 @ 19:09:52 #7
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_92470256
Nouja die eiwitten zorgen snel voor een verzadigd gevoel. Eet maar eens een ei, dan heb ik altijd gelijk geen honger meer. Ook heb je ze nodig om spieren te kweken, je bent dus niet van je spieren aan het snoepen. Je begint heftig en steeds meer werk je naar een nieuw gezonder eetpatroon toe. Door die eiwitten is het wel makkelijk vol te houden. Het is het Atkins dieet alleen dan anders. Heb je het boek van die dr. Dukan al besteld? Is 10 euro bij bol.com
pi_92472423
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 19:09 schreef Mishu het volgende:
Nouja die eiwitten zorgen snel voor een verzadigd gevoel. Eet maar eens een ei, dan heb ik altijd gelijk geen honger meer. Ook heb je ze nodig om spieren te kweken, je bent dus niet van je spieren aan het snoepen. Je begint heftig en steeds meer werk je naar een nieuw gezonder eetpatroon toe. Door die eiwitten is het wel makkelijk vol te houden. Het is het Atkins dieet alleen dan anders. Heb je het boek van die dr. Dukan al besteld? Is 10 euro bij bol.com
Ik heb hem al gekocht! En gelezen, een stukje, tot de cruisefase, omdat ik die wel lees als ik daar aan toe ben. Ik heb eigenlijk altijd honger, maarja je mag hier onbeperkt eiwitten eten dus dat scheelt.

[ Bericht 3% gewijzigd door oddeyed op 07-02-2011 19:52:28 (stuk vergeten) ]
pi_92474989
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 21:50 schreef Mishu het volgende:
Dukan fase 1 - De aanvalsfase
Deze korte fase van 5-10 dagen is bedoeld om snel resultaat te boeken. In deze periode verlies je 3 tot 5 kilo. Een motiverende start!
5 kilo in 10 dagen is achterlijk veel. Zoiets doe je normaal in iets meer dan een maand.
signatuurloos
  maandag 7 februari 2011 @ 21:55:13 #10
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_92479949
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 17:58 schreef Mishu het volgende:
Dat jij dat als sarcastisch interpreteert komt voor jouw rekening.
Ik vind 1,5 kilo best veel in een week eigenlijk. Dat betekent dat je tussen de 7000 en 14000 kcal meer hebt verbrand dan gegeten. En dat is veel.
Wist je trouwens dat je gewicht zelfs op dagbasis fluctueert? Ik weeg 's avonds een kilo meer dan 's morgens.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  vrijdag 11 februari 2011 @ 12:43:38 #11
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_92632371
Hallo allemaal, even een update. Ik zit nu in de cruisefase en ik ben nu inmiddels iets van 3 kilo afgevallen. Per dag val ik ongeveer 200 gram af. Ik voel me prettig en juist energierijker nu ik dit dieet volg. Ik beweeg ook makkelijker, ik merk dat ik steeds minder gewicht hoef mee te dragen. Mijn vetjes zijn ook aanzienlijker minder, dat speelt ook wel mee denk ik, ik ben gewoon wat strakker waardoor ik niet het gevoel heb dat ik de hele tijd mijn opgezette plompe lichaam meesleep.

Die haverzemelen helpen echt om je glucosespiegel op pijl te houden nadat je hebt gegeten. Als je iets heel zoets/voedselrijks eet gaat je glucosespiegel omhoog waardoor je enorme trek van eten kan krijgen omdat je glucosespiegel daarna vrij snel weer daalt. Die haverzemelen stabiliseren dat. Ik had hier altijd heel erg veel last van. Het wordt ook aangeraden bij diabetici. Ik heb nergens op de dag echt honger. Veel minder dan als ik gewoon minder ga eten.

Ik eet nu als avondeten mager vlees met ietwat groenten, afgewisseld met alleen eiwit-dagen uit de aanvalsfase. Zo bouw ik langzaam mijn eetritme weer op. Ook eet ik op een groente-mag-dag vaak een appel of een grapefruit voor de vitamientjes en vezels.

Nepsuiker is bij dit dieet essentieel, ik ben nu van echte suiker overgestapt naar aspartaan en zoetjes. Niet te veel natuurlijk, want dat is niet goed voor je. Af en toe een beetje suiker mag best, je moet niet roomser dan de paus willen zijn ;)

Een tip voor dit dieet is (ter variatie op gekookte en gebakken eieren): gevulde eitjes! Super lekker, ook bijvoorbeeld gevuld met hollandse garnalen :9 Allemaal eiwitten dus het mag (met mate).
  vrijdag 11 februari 2011 @ 12:49:47 #12
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_92632644
Klinkt als een alternatieve Dr. Frank (wat al een alternatieve Atkins dieet was) dieet. I.p.v brood te laten staan zegt Dukan dus dat je meer moet gaan bewegen, om je tarweconsumptie te compenseren waarschijnlijk.
AFC AJAX
  vrijdag 11 februari 2011 @ 12:53:22 #13
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_92632777
Dus gewoon koolhydraatarm, eiwitrijk...en dit is nieuw omdat?
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_92632805
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 12:53 schreef Puckzzz het volgende:
... dokter Dukan graag een buitenhuis in Spanje wil :P
  vrijdag 11 februari 2011 @ 12:56:03 #15
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_92632858
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 12:53 schreef Puckzzz het volgende:
Misschien die haverzemelen. Ik vind het dieet ook gewoon prettig opgeschreven. Heel duidelijk allemaal.
  vrijdag 11 februari 2011 @ 12:58:07 #16
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_92632943
quote:
7s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 12:49 schreef msnk het volgende:
Klinkt als een alternatieve Dr. Frank (wat al een alternatieve Atkins dieet was) dieet. I.p.v brood te laten staan zegt Dukan dus dat je meer moet gaan bewegen, om je tarweconsumptie te compenseren waarschijnlijk.
Je mag in eerste instantie geen tarwe eten bij het Dukan dieet. Ik doe het echter wel omdat ik alleen yoghurt en haverzemelen saai vind (die haverzemelen zijn supertaaie vezels in de letterlijke zin van het woord). Ik doe er dus 2 eetlepels muesli bij met haver, tarwe en cornflakestukjes. In haverzemelen zitten overigens geen koolhydraten, vandaar dat hiervoor is gekozen.
  vrijdag 11 februari 2011 @ 12:59:15 #17
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_92632983
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 12:54 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

... dokter Dukan graag een buitenhuis in Spanje wil :P
Ahja...
*rent naar Bol.com*

oh...wacht.... :')

Nee serieus. Ik ben ook weer ff bezig om een paar kilootjes kwijt te raken. Gewoon bikinifit zeg maar. Heb geen achterlijk overgewicht ofzo. Ik ben dan ietsje strenger wbt carbs en eiwitten, sowieso tot een uurtje of 2 normale carb inname (brood e.d.) en daarna niet meer of heel minimaal omdat je er niet altijd omheen kunt. (avondeten)
En eiwitten, eiwitten, eiwitten...lekker vis e.d. zalig gewoon.
Werkt als een tiet. maarja ik hoef het dan ook maar een paar weekjes te doen....
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_93058939
Ik ben nu 4 dagen bezig met dit dieet. Gaat best goed, niet echt honger ofzo. :)

Mishu, hoe gaat het bij jou?
  zondag 20 februari 2011 @ 16:13:40 #19
281416 Tsunade
cutest of cupcakes
pi_93061470
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 12:59 schreef Puckzzz het volgende:

[..]

Ahja...
*rent naar Bol.com*

oh...wacht.... :')

Nee serieus. Ik ben ook weer ff bezig om een paar kilootjes kwijt te raken. Gewoon bikinifit zeg maar. Heb geen achterlijk overgewicht ofzo. Ik ben dan ietsje strenger wbt carbs en eiwitten, sowieso tot een uurtje of 2 normale carb inname (brood e.d.) en daarna niet meer of heel minimaal omdat je er niet altijd omheen kunt. (avondeten)
En eiwitten, eiwitten, eiwitten...lekker vis e.d. zalig gewoon.
Werkt als een tiet. maarja ik hoef het dan ook maar een paar weekjes te doen....
Oh dat is wel een goed idee, carbs tot 14.00. Helemaal zonder vind ik best moeilijk namelijk, wilde aan t south beach dieet beginnen maar om die reden toch maar niet.
Ik hoef ook maar een paar kilo en sport er 3 keer per week bij. Thanks voor de tip, ga ik eens even proberen!
  zondag 20 februari 2011 @ 16:24:24 #20
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_93061948
Ik ben inmiddels overgeschakeld op meer normaal eten. Al die yoghurt en eieren kwam me op een gegeven moment mijn neus uit. Om toch bepaalde dingen vol te kunnen houden ('s ochtends bakje yoghurt met haverzemelen en muesli) ben ik nu dus weer wat gevarieerder gaan eten. Bouw dit vooral heel langzaam op. De eerste keer dat ik weer een aardappel nam kwam ik 2 kilo aan (!). Daarna weer een dag alleen eiwitten, dagje wat andere dingen proberen en dan weer terug. Nu val ik zelfs met wat meer en gevarieerder eten af. Soms doe ik dan nog een alleen eiwitten dag er tussen. Het dukan dieet heeft me wel heel erg op gang geholpen en ervoor gezorgd dat bij mij de knop omging. En door het dieet te volgen raakte ik gewend aan minder en anders eten waardoor ik nu ook veel minder behoefte aan meelproducten zoals brood, rijst en aardappels enzo heb. Omdat ik nu weet dat het dikmakers zijn. Ik at daar altijd echt te veel van, pasta vind en vond ik heerlijk. Nu komt dat later wel weer als ik bij mijn streefgewicht ben. Ik ben nu 3 à 4 kilo afgevallen, het wisselt heel erg. Maar er zit een dalende lijn in. Ik fiets verder heel veel :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')