golfer | maandag 31 januari 2011 @ 15:34 |
De Britse componist van filmmuziek John Barry is in de nacht van zondag op maandag aan een hartaanval overleden. De maker van de muziek van elf James Bondfilms en films als Midnight Cowboy en Out of Africa is 77 geworden. Barry kreeg vijf Oscars voor zijn muziek. Hij kreeg de onderscheiding voor zijn composities voor de films Born Free (1967), The Lion in Winter (1969), Out of Africa (1986) en Dances with Wolves (1991). Ook ontving Barry een Oscar voor het beste originele lied in de film Born Free. De Amerikaanse platenindustrie beloonde hem met vier Grammy's. Barry is vooral bekend geworden voor zijn muziek voor films waarin geheim agent James Bond de hoofdrol speelde. De makers van de eerste Bondfilm, Dr. No uit 1962, vroegen hem het hoofdthema dat zijn landgenoot Monty Norman had geschreven, flink te herzien. Zijn wereldberoemde versie staat te boek als een arrangement, maar zelf meende Barry dat hij alleen de originele componist was. De laatste Bondfilm waarvoor hij de muziek schreef, was The Living Daylights (1987). Koningin Elizabeth II onderscheidde Barry in 1999 voor zijn betekenis voor de muziek. Bron: http://www.nu.nl/film/243(...)barry-overleden.html Die man heeft echt klassiekers geschreven. Voor een compilatie zie: | |
shintek | maandag 31 januari 2011 @ 15:40 |
R.I.P. ![]() | |
tong80 | maandag 31 januari 2011 @ 20:56 |
Schitterende muziek achtergelaten ![]() ![]() | |
golfer | maandag 31 januari 2011 @ 23:09 |
Ja, heel veel filmtunes waarvan ik niet wist dat ze door hem geschreven waren. | |
#ANONIEM | maandag 31 januari 2011 @ 23:57 |
Best triest hoe weinig mensen de weg naar dit topic weten te vinden. Het gaat om de man die onder meer de beroemde James Bond-tune componeerde. Zowel film- als muziekliefhebbers zou je hier toch even verwachten. Als eerbetoon een mooi nummer van Louis Armstrong, met orchestratie van John Barry. R.I.P. | |
golfer | maandag 31 januari 2011 @ 23:59 |
Over die tune van James Bond en de compositie ervan gaan meerdere verhalen. Hij schijnt de bestaande compositie van een ander te hebben aangepast. |