abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_92070397
Maandag 31 januari 21:00 - 21:50 uur, Nederland 2
VPRO's Tegenlicht over de flashcrash

Ik denk dat deze uitzending interessant is voor veel Fok!kers, omdat er op dit forum relatief veel belanstelling is voor computertrading, algoritmes en andere onderwerpen op het gebied van computers & trading. Op de website is alvast wat informatie te vinden en hier kun je de uitzending na maandag ook online bekijken: http://tegenlicht.vpro.nl(...)money-and-speed.html

quote:
Documentaire

Een waargebeurde thriller die ons meeneemt naar het hart van onze geautomatiseerde financiële wereld. Aan de hand van gesprekken met direct betrokkenen en datavisualisaties tot in de milliseconde, een reconstructie van de snelste en diepste daling van de Amerikaanse beurzen ooit. Money & Speed: Inside the Black Box reconstrueert de flashcrash die plaatsvond op de Amerikaanse financiële markten op donderdagmiddag 6 mei 2010. Om 14.42.44 uur en 75 milliseconden stortten de Amerikaanse financiële markten, om niet direct aanwijsbare redenen en met ongekende snelheid in, om vervolgens na 20 minuten tot het oude niveau terug te keren. Met een gedetailleerde reconstructie leggen we de innerlijke dynamiek bloot van een snel veranderende financiële wereld die ieders leven en levensomstandigheden beïnvloedt. De futuristische thriller onthult een mondiaal financieel systeem dat van een netwerk van gereguleerde handelsvloeren tot een netwerk van zwarte dozen geworden is. Een netwerk dat niet transparant is en waarin nu gehandeld wordt met de snelheid van het licht. Een netwerk dat tot een door machines aangestuurd organisme verworden is met niemand aan het roer. In gesprekken met de direct betrokkenen en een minutieuze visuele analyse van de handelsdata van de flash crash kijkt Tegenlicht niet alleen binnenin de zwarte dozen maar laat ook zien wat daar precies gebeurt en schets de verhouding tussen mens, markt en machine.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 30 januari 2011 @ 12:04:59 #2
862 Arcee
Look closer
pi_92070928
Interessant. :Y
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_92076106
En voor de Apple fanboys een iPad app :P
  maandag 31 januari 2011 @ 01:59:10 #4
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_92110905
Zeker interessant.
Bedankt Hans.
pi_92117422
De voorloper van deze docu is Quants. Door dezelfde maakster. Zeer interessant.

pi_92118753
Vanavond kijken vind post.
pi_92128713
quote:
1s.gif Op zondag 30 januari 2011 14:14 schreef tjoptjop het volgende:
Volgens Bright is het zelfs de mooiste Nederlandse app tot op heden: http://www.bright.nl/touchdoc-verkent-toekomst-van-documentaire
pi_92132287
quote:
14s.gif Op maandag 31 januari 2011 01:59 schreef bascross het volgende:
Zeker interessant.
Abre los ojos
  maandag 31 januari 2011 @ 19:47:09 #9
248825 Sl33pw4lk3r
Just plain crazy
pi_92137486
Leuk!

Doet me denken aan 1 van de boeken van Tom Clancy: Ereschuld. Hierbij laat een rijke Japanse magnaat het systeem crashen door op het juiste moment de triggers in dit soort programma's af te laten gaan door "rare/te lage" verkooporders en de beurs keldert omlaag. (Oplossing, we starten opnieuw, net voor dat moment en doen alsof er niets is gebeurt).
In dat zelfde boek wordt een aanslag gepleegd met een vliegtuig op het capitool (alla 9/11, maar het boek is van 1994 _O_ ).
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 31 januari 2011 @ 20:53:44 #10
862 Arcee
Look closer
pi_92142201
Na de reclame. w/
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_92143910
Gaaf! Mooi verhaal over 'the facility' en aan welke eisen 't allemaal moet voldoen.
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_92144672
quote:
1s.gif Op zondag 30 januari 2011 14:14 schreef tjoptjop het volgende:
Gave app.
pi_92144850
quote:
14s.gif Op maandag 31 januari 2011 21:18 schreef PietjePuk007 het volgende:
Gaaf! Mooi verhaal over 'the facility' en aan welke eisen 't allemaal moet voldoen.
Ik ben het niet aan het kijken, maar bedoelen ze daar dat computer centrum in New Jersey mee?
pi_92146466
Het mooiste vond ik nog wel toen ze aan het einde vroegen wie van de geïnterviewden geld had zitten in aandelen. ;(
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 31 januari 2011 @ 22:06:50 #15
862 Arcee
Look closer
pi_92147537
Rete-interessant dit soort shit. _O_
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 31 januari 2011 @ 22:07:35 #16
862 Arcee
Look closer
pi_92147605
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 21:53 schreef Schaffelaar het volgende:
Het mooiste vond ik nog wel toen ze aan het einde vroegen wie van de geïnterviewden geld had zitten in aandelen. ;(
Ja, daar herken ik mezelf ook wel in. Interessant om het allemaal te volgen, maar van zelf handelen word je alleen maar nerveus, dus mooi aan de zijlijn blijven. :s)
pi_92148288
Goede documentaire. Voor het eerst vind ik het jammer dat ik geen Apple computer heb, zodat ik de "touchdoc" zou kunnen bekijken.
pi_92148426
Ik vraag me wel af hoeveel miljard de high frequency traders momenteel per jaar verdienen en dus per saldo van alle overige marktpartijen 'stelen'.
Abre los ojos
  maandag 31 januari 2011 @ 22:25:43 #19
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_92148843
Mocht van mij wel wat meer de diepte ingaan. Vond het behoorlijk oppervlakkig allemaal. Jammer dat ze alleen ook de exchanges erbij hebben gepakt en niet de dark pools. De relevantie van exchanges in dit verhaal is juist steeds minder aan het worden.

Maar HFT gaat toch dood. De hoeveelheid toetreders en de kosten om vooruit te blijven worden op termijn toch onrendabel. Of ze moeten securities in nog kleinere blocks gaan delen.
The more debt, the better
pi_92149127
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 22:25 schreef flyguy het volgende:
Mocht van mij wel wat meer de diepte ingaan. Vond het behoorlijk oppervlakkig allemaal. Jammer dat ze alleen ook de exchanges erbij hebben gepakt en niet de dark pools. De relevantie van exchanges in dit verhaal is juist steeds minder aan het worden.

Maar HFT gaat toch dood. De hoeveelheid toetreders en de kosten om vooruit te blijven worden op termijn toch onrendabel. Of ze moeten securities in nog kleinere blocks gaan delen.
Tja, blijft TV he, wat dat betreft is dit al vrij specifiek.
pi_92157040
Misschien een domme vraag maar hoe komt het dat deze financiële instellingen geen transactiekosten betalen en waarom is dit niet mogelijk voor particuliere beleggers?
  dinsdag 1 februari 2011 @ 02:10:40 #22
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_92158980
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 00:44 schreef wbeco het volgende:
Misschien een domme vraag maar hoe komt het dat deze financiële instellingen geen transactiekosten betalen en waarom is dit niet mogelijk voor particuliere beleggers?
Als ze op de exchange traden dan betalen ze ook gewoon een fee. Bovendien is een aansluiting op de exchange of een lead market maker ook niet gratis.
The more debt, the better
pi_92161213
Wat zijn dark pools?

Verder interesant weer om te zien. Vooral de onderzoeker die vreemde dipjes in de verkooporders zag en de sec die zei dat het alleen maar door 1 partij veroorzaakt zou zijn, terwijl die onderzoeker juist liet zien dat die partij juist in de opgaand trend verkocht.

Ik zou zeggen dat de sec zijn werk niet goed gedaan heeft, of dat er dingen spelen die het grote publiek niet mogen weten.
pi_92162929
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 08:25 schreef Basp1 het volgende:
Wat zijn dark pools?

Had je ook wel kunnen Googlen.

http://www.staatvanbeleg.nl/beleggersabc/635-dark-pool.html
pi_92162942
Ik vond het verhaal over de herkomst van het woord "Stock" wel erg interessant.

Mooi verhaal en lekker Nederlands, stok :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')