Flogging_Molly | vrijdag 28 januari 2011 @ 20:23 |
He fokkers, De laatste dagen veel in het nieuws: de ov-chipkaart en het feit dat je je saldo zelf kunt opladen etc. Nu is het geheel me nog niet helemaal duidelijk. Ga zelf helaas met de auto naam mn werk maar vind dit wel erg interessant. (Zijn er btw al fokkers die hun kaartje illegaal opladen?) Volgende dingen zijn mij vaag en zie ik nergens besproken: - Is het nou écht strafbaar? zoja heb je het dan over een boete of een proces. - En hoe zou je dan gepakt kunnen worden? Want ik lees de ene keer dat het 'waterdicht' is maar de andere keer weer niet. Kan een controleur niet zien dat zo'n kaartje gekraakt is? of scant die beste man hem alleen maar en ziet dat je bent ingecheckt ofzo? Lijkt mij toch dat een conducteur met zijn scanner moet kunnen zien wat je laatste opwaardering was (bijv 20 eu) end at het niet klopt dat je er nu 674 eu op hebt staan ![]() | |
LasTeR | vrijdag 28 januari 2011 @ 20:25 |
Een controleur kan het niet direct zien. Het valt wel op bij mensen die iedere dag hetzelfde traject pakken rond dezelfde tijd. Zo hebben ze al iemand opgepakt heb ik begrepen (moet je gewoon 5 verschillende kaarten gebruiken. ![]() 674 euro kan niet, 150 is een maximum. | |
Flogging_Molly | vrijdag 28 januari 2011 @ 20:27 |
Ok snap ik idd van die 150 eu ![]() | |
LasTeR | vrijdag 28 januari 2011 @ 20:29 |
Alle transacties worden bijgehouden, al dan niet op naam (anonieme chipkaart). Ik denk dat ze wel kunnen achterhalen hoe een kaart word "opgeladen". | |
MOD | vrijdag 28 januari 2011 @ 20:30 |
Ik heb begrepen dat de anonieme kaart enkel gepind kan worden. Ik weet niet hoe het systeem werkt, maar mocht je door de mand vallen met zo een kaart, kan je dus heus wel opgespoord worden. Sowieso je kaart tot het maximum opwaarderen.. ![]() In de trein kan je enkel zien of je wel of niet bent ingecheckt. Maar ik neem aan dat die gegevens wel ergens naar toe gaan onder het mom van "reizigers onderzoek". Als ze daar zien dat je wel altijd saldo op je kaart hebt staan maar dat je dat nergens op hun systeem hebt opgewaardeerd, lijkt het mij dat je door de mand valt. Best wel simpel om doorheen te prikken. | |
Flogging_Molly | vrijdag 28 januari 2011 @ 20:35 |
het lijkt me toch dat de mensen die dit doen een anonieme kaart gebruiken? anders weten ze meteen waar ze moeten aankloppen | |
LasTeR | vrijdag 28 januari 2011 @ 20:42 |
Lijkt mij wel het meest logische om te doen. ![]() ![]() | |
WARE_HEIDEN | vrijdag 28 januari 2011 @ 20:43 |
lees ff, een anonieme kaart is niet 100% anoniem aangezien je moet pinnen dus hij is te koppelen aan je bankrekening ![]() | |
Flogging_Molly | vrijdag 28 januari 2011 @ 20:45 |
onee das waar idd. maar waarom doen de mensen het dan massaal (als we de media mogen geloven) staat er geen boete/straf op? | |
#ANONIEM | vrijdag 28 januari 2011 @ 20:45 |
In Rotterdam kan je bij de metrostations gewoon met muntgeld opladen hoor. En op de treinstations ook. | |
WARE_HEIDEN | vrijdag 28 januari 2011 @ 20:50 |
maar aanschaffen niet toch? en daar gaat het om | |
fs180 | vrijdag 28 januari 2011 @ 20:53 |
Heul niet. Dat willen ze je gewoon graag wijs maken. | |
Mendeljev | vrijdag 28 januari 2011 @ 20:53 |
Aangezien je zelf spreekt over fraude lijkt het me wel strafbaar ja. Je bent dus een crimineel als je vervoersbewijzen gaat vervalsen. | |
#ANONIEM | vrijdag 28 januari 2011 @ 20:57 |
Ook, bij een van de vele RET-loketten kan je een anonieme kaart kopen. Chartaal en giraal ![]() | |
WARE_HEIDEN | vrijdag 28 januari 2011 @ 20:58 |
ok dan ben ik verkeerd geïnformeerd, excuses maar dan is het risico al een stuk minder dus ![]() | |
LasTeR | vrijdag 28 januari 2011 @ 21:03 |
Daar zijn de katvangers voor. ![]() | |
MOD | vrijdag 28 januari 2011 @ 21:04 |
O dat wist ik niet. ![]() ![]() Hoewel ik denk dat het als nog mogelijk is dat een illegaal opgewaardeerde kaart makkelijk te herkennen is omdat er nooit een officieel oplaad punt gebruikt is. Wellicht dat er in de strijd tegen illegaal opwaarderen, naast het opgewaardeerde bedrag ook een 'vingerafdruk' van één van de oplaadpunten op de kaart wordt gezet. Zodat als de kaart wordt gelezen door de conducteur het direct te zien is en de kaart geblokkeerd wordt. Zomaar een theorie, ik denk echt wel dat TLS een manier verzint om hier mee om te gaan. Ik denk alleen niet dat ze het naar buiten brengen om aanstaande hackers tegen te zitten. Het zou een jaar duren voor dat er een nieuwe kaart op de markt is. Dat zou toch niet betekenen dat je op deze manier een jaar lang er mee weg kan komen? | |
trancethrust | vrijdag 28 januari 2011 @ 21:10 |
Het zou helemaal kicken zijn als er OV chipkaarten komen die de kaartlezers van controleurs over de kling jagen. Of nog beter: dat je andermans chipkaarten kan herprogrammeren dat te doen ![]() | |
anisoptera | vrijdag 28 januari 2011 @ 22:04 |
Hoe kan je dat zien? ![]() | |
Vijf_voor | vrijdag 28 januari 2011 @ 23:32 |
waarschijnlijk heeft zo'n anonieme kaart ook gewoon een id nummer die bij fraude op een blacklist komt te staan lijkt me. Als je dan gecontroleerd wordt ben als nog de sjaak. (speculatie) | |
Regnat_Populus | vrijdag 28 januari 2011 @ 23:33 |
stomme prestige projecten | |
Prince-Naseem | zaterdag 29 januari 2011 @ 02:59 |
MAAARR stel je voor je zou een anonieme kaart vinden ! 1. de eigenaar kan em niet blokken .. ? ( denk k ) 2. Jij kannem opladen met de hack.. en rijzen toch ?? BTW je kan het mooi gebruiken bij metro's en bussen daar word niet gecontroleerd | |
Slickk | zaterdag 29 januari 2011 @ 03:56 |
Hoe wil je dan uberhaupt op de blacklist komen te staan? Je OV-kaart gaat zich niet anders 'gedragen' als je hem gehackt hebt. Bij bussen en trams kun je hem inderdaad gewoon gebruiken, de chauffeur hoort enkel 1 piep en dan is het goed. Als hij 2 piepjes hoort is er iets mis, verder weet die niks... Als ze mensen gaan opsporen met via pinpas en anonieme ov-chipkaart dan klopt dat 'anonieme' ook niet meer. Dat mogen ze ook niet zomaar doen. Ik begrijp gewoon totaal niet waarom ze het systeem uit Engeland niet hebben overgenomen. Daar hebben ze de Oyster card. In 2008 zijn er zelfs Nederlandse studenten heen geweest, om de Oyster card te kraken (wat ze destijds redelijk makkelijk gelukt is, waarna die Oyster card verbeterd is). Waarom hebben ze datzelfde systeem niet gewoon overgenomen? Waarom moet er altijd weer een klotebedrijf tussen zitten die miljoenen euro's ontvangt voor een systeem dat niet goed werkt en niet waterdicht is? | |
Snoepje5 | zaterdag 29 januari 2011 @ 19:13 |
Eigenlijk zouden ze in de hele wereld een en dezelfde kaart moeten hebben.. Eigenlijk zou je gewoon met je bankpasje kunnen in- en uitchecken ![]() |