abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_92005970
He fokkers,

De laatste dagen veel in het nieuws: de ov-chipkaart en het feit dat je je saldo zelf kunt opladen etc. Nu is het geheel me nog niet helemaal duidelijk. Ga zelf helaas met de auto naam mn werk maar vind dit wel erg interessant. (Zijn er btw al fokkers die hun kaartje illegaal opladen?)

Volgende dingen zijn mij vaag en zie ik nergens besproken:

- Is het nou écht strafbaar? zoja heb je het dan over een boete of een proces.

- En hoe zou je dan gepakt kunnen worden? Want ik lees de ene keer dat het 'waterdicht' is maar de andere keer weer niet. Kan een controleur niet zien dat zo'n kaartje gekraakt is? of scant die beste man hem alleen maar en ziet dat je bent ingecheckt ofzo?

Lijkt mij toch dat een conducteur met zijn scanner moet kunnen zien wat je laatste opwaardering was (bijv 20 eu) end at het niet klopt dat je er nu 674 eu op hebt staan :P
  vrijdag 28 januari 2011 @ 20:25:55 #2
138258 LasTeR
Run for your life.
pi_92006094
quote:
5s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 20:23 schreef Flogging_Molly het volgende:
He fokkers,

De laatste dagen veel in het nieuws: de ov-chipkaart en het feit dat je je saldo zelf kunt opladen etc. Nu is het geheel me nog niet helemaal duidelijk. Ga zelf helaas met de auto naam mn werk maar vind dit wel erg interessant. (Zijn er btw al fokkers die hun kaartje illegaal opladen?)

Volgende dingen zijn mij vaag en zie ik nergens besproken:

- Is het nou écht strafbaar? zoja heb je het dan over een boete of een proces.

- En hoe zou je dan gepakt kunnen worden? Want ik lees de ene keer dat het 'waterdicht' is maar de andere keer weer niet. Kan een controleur niet zien dat zo'n kaartje gekraakt is? of scant die beste man hem alleen maar en ziet dat je bent ingecheckt ofzo?

Lijkt mij toch dat een conducteur met zijn scanner moet kunnen zien wat je laatste opwaardering was (bijv 20 eu) end at het niet klopt dat je er nu 674 eu op hebt staan :P
Een controleur kan het niet direct zien. Het valt wel op bij mensen die iedere dag hetzelfde traject pakken rond dezelfde tijd. Zo hebben ze al iemand opgepakt heb ik begrepen (moet je gewoon 5 verschillende kaarten gebruiken. :') )

674 euro kan niet, 150 is een maximum.
Elk huis z’n kruiswoordraadsels
Iedereen z'n plaats aan tafel
Maar ik kom wat later, ik kom wat later
pi_92006208
Ok snap ik idd van die 150 eu ;). maar als een controleur het niet kan zien, hoe pakken ze je dan op en weten ze überhaupt dat je iets 'illegaals' doet?
  vrijdag 28 januari 2011 @ 20:29:06 #4
138258 LasTeR
Run for your life.
pi_92006291
Alle transacties worden bijgehouden, al dan niet op naam (anonieme chipkaart).

Ik denk dat ze wel kunnen achterhalen hoe een kaart word "opgeladen".
  vrijdag 28 januari 2011 @ 20:30:22 #5
25878 MOD
Hee!! Bob is aan het kotsen!!
pi_92006373
Ik heb begrepen dat de anonieme kaart enkel gepind kan worden. Ik weet niet hoe het systeem werkt, maar mocht je door de mand vallen met zo een kaart, kan je dus heus wel opgespoord worden. Sowieso je kaart tot het maximum opwaarderen.. :')

In de trein kan je enkel zien of je wel of niet bent ingecheckt. Maar ik neem aan dat die gegevens wel ergens naar toe gaan onder het mom van "reizigers onderzoek".

Als ze daar zien dat je wel altijd saldo op je kaart hebt staan maar dat je dat nergens op hun systeem hebt opgewaardeerd, lijkt het mij dat je door de mand valt.

Best wel simpel om doorheen te prikken.
Met het zelfde gemak, woon je in de afvalbak!
pi_92006695
het lijkt me toch dat de mensen die dit doen een anonieme kaart gebruiken? anders weten ze meteen waar ze moeten aankloppen
  vrijdag 28 januari 2011 @ 20:42:42 #7
138258 LasTeR
Run for your life.
pi_92007146
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 20:35 schreef Flogging_Molly het volgende:
het lijkt me toch dat de mensen die dit doen een anonieme kaart gebruiken? anders weten ze meteen waar ze moeten aankloppen
Lijkt mij wel het meest logische om te doen. :') :P
  vrijdag 28 januari 2011 @ 20:43:28 #8
279054 WARE_HEIDEN
pi_92007199
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 20:35 schreef Flogging_Molly het volgende:
lees ff, een anonieme kaart is niet 100% anoniem aangezien je moet pinnen dus hij is te koppelen aan je bankrekening ;)
pi_92007366
onee das waar idd. maar waarom doen de mensen het dan massaal (als we de media mogen geloven) staat er geen boete/straf op?
  vrijdag 28 januari 2011 @ 20:45:58 #10
-1 #ANONIEM
Integere Lul
pi_92007382
In Rotterdam kan je bij de metrostations gewoon met muntgeld opladen hoor.
En op de treinstations ook.
Feyenoord Rotterdam
  vrijdag 28 januari 2011 @ 20:50:23 #11
279054 WARE_HEIDEN
pi_92007638
quote:
14s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 20:45 schreef o.us het volgende:
In Rotterdam kan je bij de metrostations gewoon met muntgeld opladen hoor.
En op de treinstations ook.
maar aanschaffen niet toch? en daar gaat het om
  vrijdag 28 januari 2011 @ 20:53:51 #12
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_92007896
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 20:43 schreef WARE_HEIDEN het volgende:

[..]

lees ff, een anonieme kaart is niet 100% anoniem aangezien je moet pinnen dus hij is te koppelen aan je bankrekening ;)
Heul niet. Dat willen ze je gewoon graag wijs maken.
pi_92007904
quote:
5s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 20:23 schreef Flogging_Molly het volgende:
- Is het nou écht strafbaar?
Aangezien je zelf spreekt over fraude lijkt het me wel strafbaar ja. Je bent dus een crimineel als je vervoersbewijzen gaat vervalsen.
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
  vrijdag 28 januari 2011 @ 20:57:05 #14
-1 #ANONIEM
Integere Lul
pi_92008116
quote:
Op vrijdag 28 januari 2011 20:50 schreef WARE_HEIDEN het volgende:

[..]

maar aanschaffen niet toch? en daar gaat het om
Ook, bij een van de vele RET-loketten kan je een anonieme kaart kopen. Chartaal en giraal :).
Feyenoord Rotterdam
  vrijdag 28 januari 2011 @ 20:58:10 #15
279054 WARE_HEIDEN
pi_92008204
ok dan ben ik verkeerd geïnformeerd, excuses

maar dan is het risico al een stuk minder dus :D
  vrijdag 28 januari 2011 @ 21:03:39 #16
138258 LasTeR
Run for your life.
pi_92008577
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 20:43 schreef WARE_HEIDEN het volgende:

[..]

Daar zijn de katvangers voor. :')
  vrijdag 28 januari 2011 @ 21:04:20 #17
25878 MOD
Hee!! Bob is aan het kotsen!!
pi_92008624
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 20:57 schreef o.us het volgende:

[..]

Ook, bij een van de vele RET-loketten kan je een anonieme kaart kopen. Chartaal en giraal :).
O dat wist ik niet. :) Misschien toch nog een interessante onderneming dan :')
Hoewel ik denk dat het als nog mogelijk is dat een illegaal opgewaardeerde kaart makkelijk te herkennen is omdat er nooit een officieel oplaad punt gebruikt is.

Wellicht dat er in de strijd tegen illegaal opwaarderen, naast het opgewaardeerde bedrag ook een 'vingerafdruk' van één van de oplaadpunten op de kaart wordt gezet. Zodat als de kaart wordt gelezen door de conducteur het direct te zien is en de kaart geblokkeerd wordt.

Zomaar een theorie, ik denk echt wel dat TLS een manier verzint om hier mee om te gaan. Ik denk alleen niet dat ze het naar buiten brengen om aanstaande hackers tegen te zitten.

Het zou een jaar duren voor dat er een nieuwe kaart op de markt is. Dat zou toch niet betekenen dat je op deze manier een jaar lang er mee weg kan komen?
Met het zelfde gemak, woon je in de afvalbak!
pi_92009006
Het zou helemaal kicken zijn als er OV chipkaarten komen die de kaartlezers van controleurs over de kling jagen. Of nog beter: dat je andermans chipkaarten kan herprogrammeren dat te doen ^O^
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
pi_92012599
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 20:30 schreef MOD het volgende:
...
In de trein kan je enkel zien of je wel of niet bent ingecheckt. Maar ik neem aan dat die gegevens wel ergens naar toe gaan onder het mom van "reizigers onderzoek".
...
Hoe kan je dat zien? :@ Ik check nooit in als ik met de trein reis en ben vaker gecontroleerd. Geen conducteur die mij hierop heeft gewezen.
pi_92018282
waarschijnlijk heeft zo'n anonieme kaart ook gewoon een id nummer die bij fraude op een blacklist komt te staan lijkt me.
Als je dan gecontroleerd wordt ben als nog de sjaak. (speculatie)
pi_92018363
stomme prestige projecten
pi_92027674
MAAARR stel je voor je zou een anonieme kaart vinden !

1. de eigenaar kan em niet blokken .. ? ( denk k )
2. Jij kannem opladen met de hack.. en rijzen toch ??

BTW je kan het mooi gebruiken bij metro's en bussen daar word niet gecontroleerd
  zaterdag 29 januari 2011 @ 03:56:49 #23
209973 Slickk
Flügeldrinkprivéles
pi_92028684
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 23:32 schreef Vijf_voor het volgende:
waarschijnlijk heeft zo'n anonieme kaart ook gewoon een id nummer die bij fraude op een blacklist komt te staan lijkt me.
Als je dan gecontroleerd wordt ben als nog de sjaak. (speculatie)
Hoe wil je dan uberhaupt op de blacklist komen te staan? Je OV-kaart gaat zich niet anders 'gedragen' als je hem gehackt hebt.

Bij bussen en trams kun je hem inderdaad gewoon gebruiken, de chauffeur hoort enkel 1 piep en dan is het goed. Als hij 2 piepjes hoort is er iets mis, verder weet die niks...

Als ze mensen gaan opsporen met via pinpas en anonieme ov-chipkaart dan klopt dat 'anonieme' ook niet meer. Dat mogen ze ook niet zomaar doen.

Ik begrijp gewoon totaal niet waarom ze het systeem uit Engeland niet hebben overgenomen. Daar hebben ze de Oyster card. In 2008 zijn er zelfs Nederlandse studenten heen geweest, om de Oyster card te kraken (wat ze destijds redelijk makkelijk gelukt is, waarna die Oyster card verbeterd is). Waarom hebben ze datzelfde systeem niet gewoon overgenomen? Waarom moet er altijd weer een klotebedrijf tussen zitten die miljoenen euro's ontvangt voor een systeem dat niet goed werkt en niet waterdicht is?
pi_92050003
Eigenlijk zouden ze in de hele wereld een en dezelfde kaart moeten hebben.. Eigenlijk zou je gewoon met je bankpasje kunnen in- en uitchecken :Y
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')